کد خبر 1230858
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
تعیین خطر قرمز برای ناشران عرضه اولیه

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با قیمت عرضه اولیه‌ها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با قیمت عرضه‌های اولیه گفت: در ادبیات مالی بورسی نمی‌توان سطحی را تعیین کرد که تمامی عرضه‌ها در آن قیمت صورت بگیرند و پایین‌تر نیایند.

وی افزود: به هر حال وضعیت متغیرهای اقتصادی در حال تغییر است، ممکن است سهام در شرایطی عرضه شود که متغیرهای روز، قیمت مقبول و جذابی داشته باشند، اما بعد شرایط تغییر می‌کند و ریسک‌هایی داخل و یا خارج از شرکت به وجود می‌آید که باعث می‌شود قیمت پایین‌تر از قیمت عرضه بیاید، بنابراین نمی‌توان ارزش گذاری قطعی داشت که حتما قیمت پایین نیاید.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: عمده خریداران عرضه اولیه سهامداران خرد هستند، بنابراین سازمان بورس برای حمایت از سهامداران خرد ناشر یا سهامدار عمده را موظف می‌کند، که در یک قیمتی عرضه کند که اگر عرضه‌ها زیاد شد، خودش خریداری کند، در حقیقت اجازه ندهد، که از قیمت روز عرضه پایین‌تر بیاید، شرکت‌ها به صورت قانونی مکلف شده اند، که در زمانی که قیمت پایین‌تر از ارزش ذاتی آن  باشد خود ناشر اقدام به خرید کند.

وی افزود: در سال گذشته دیدیم که بعضی از عرضه‌های اولیه باقیمت بالاتر منتشر شدند و شاهد این قضیه بودیم، که قیمتشان افت کرد و شرکت‌هایی که توان مالی کمتری دارند، نتوانستند تعهداتشان را انجام دهند، سازمان همچنان فشار می‌آورد که شرکت‌ها تعهداتشان را انجام دهند، تا حداقل قیمت را به عرضه قبلی خود برسانند، که این قضیه بیشتر جنبه حمایتی دارد، که قیمت نباید پایین‌تر از آن سطوح بیاید.

رضایتی اظهار کرد: به هر حال اگر شرایط خیلی نوسان نکند، ناشر تا حدودی می‌تواند حدس بزند که سهام شرکت تا چه قیمتی عرضه شود تا در ناحیه امن قرار بگیرد، پس سهامداران می‌توانند این خواسته را داشته باشند، که سهام را جذاب و در حاشیه‌ای امن عرضه کنند، درحقیقت قاعده کلی برای تعیین عدد وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ناشرانی که عرضه اولیه را منتشرمی کنند، اگر عرضه اولیه پایین‌تر از قیمت عرضه بیاد و ناشر توان بازخرید سهم را نداشته باشد از بازار اخراج می‌شوند؟ بیان کرد: چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، در حقیقت اهرم قانونی که اتفاق می‌افتد، معمولا درحد جریمه‌هایی برای هیئت مدیره است، اما تا به الان اخراجی صورت نگرفته است و بیشتر به صورت تذکر و جریمه بوده، در حال حاضر هم شرکت‌هایی وجود دارند که قیمتشان پایین آمده و سازمان بورس با آن‌ها تعامل می‌کند که منابع را تامین کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس