آخرین ترفندهای نتانیاهو برای کارشکنی در تشیکل کابینه جدید - کراپ‌شده

در حالی که قرار است تا روز یکشنبه رای‌گیری درباره کابینه جدید رژیم صهیونیستی برگزار شود، بنیامین نتانیاهو آخرین ترفندهای خود در کارشکنی برای تشکیل کابینه جدید را به کار بسته است.

به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ممکن است در حال طرح ریزی آخرین تلاش‌های خود برای باقی ماندن در قدرت و خنثی کردن تلاش مخالفان برای تشکیل کابینه باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به این موضوع نوشت: «به نظر می‌رسد که نتانیاهو پیشتر تلاش‌های خود برای بقا در قدرت را آغاز کرده و این کار را با انتقادهای شدید از احزاب یامینا و امید جدید به دلیل همراه شدن با احزاب چپ گرا برای تشکیل کابینه جدید انجام داده است».

در حالی که قرار است فردا (یکشنبه) رای‌گیری درباره کابینه جدید رژیم صهیونیستی انجام شود، نتانیاهو از اعضای دو حزب یامینا و امید جدید که به کنست راه پیدا کرده‌اند خواست تا به کابینه جدید رای اعتماد ندهند.

نتانیاهو در پیامی در توییتر نوشت: «هر کسی که راست‌گرا باشد به کابینه چپ گرا رای نخواهد داد و هر کسی که طرفدار کابینه چپ‌گرا باشد،‌ راست‌گرا نیست».

مخالفان نتانیاهو تشکیل کابینه جدید را با اکثریت شکننده با 61 کرسی از 120 کرسی کنست را سازماندهی کرده‌اند و این بدان معناست که در صورتی که یکی از نمایندگان حمایت خود از کابینه جدید را بردارد،‌ امیدها برای پایان دادن به دوران نتانیاهو ویران می‌شود.

آخرین ترفندهای نتانیاهو برای کارشکنی در تشیکل کابینه جدید

نتانیاهو با وجود آنکه با چندین پرونده فساد مواجه است اما تا کنون توانسته به دوران نخست وزیر خود ادامه داده تا طولانی‌ترین دوران نخست وزیری را در تاریخ رژیم صهیونیستی داشته باشد.

با وجود آنکه حزب لیکود که نتانیاهو ریاست آن را بر عهده دارد اطمینان داده که در صورت تشکیل کابینه جدید،‌ انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز صورت خواهد گرفت اما این موضوع ضرورتا به معنای آن نیست که نتانیاهو تا آخرین لحظه تلاش‌های خود برای جلوگیری از تشکیل کابینه جدید را به کار نگیرد.

در صورتی که «نفتالی بنت»‌ رئیس حزب یامینا  در رای‌گیری روز یکشنبه نتواند اکثریت کنست را برای تشکیل کابینه همراه خود کند، نتانیاهو تا برگزاری انتخابات بعدی، همچنان نخست وزیر پیشبرد امور خواهد بود.

پیش از آنکه رئیس کنست که عضو حزب لیکود (حزب نتانیاهو) است دستور رای اعتماد درباره کابینه جدید را صادر کند، بحث‌های گسترده‌ای در کنست درباره ائتلاف کابینه جدید برگزار خواهد شد. این بحث‌ها جایی خواهد بود که بنت و متحدانش احتمالا با دو مانع اصلی مواجه خواهند شد.

آخرین ترفندهای نتانیاهو برای کارشکنی در تشیکل کابینه جدید

نخستین مانع آن است که ائتلاف آنها بسیار وسیع است. در واقع کابینه‌ای که نفتالی بنت درصدد تشکیل آن است، متنوع‌ترین کابینه در تاریخ رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید که شامل احزاب راستگرا،‌ چپ گرا و میانه رو و احزاب لیست اعراب نیز می‌باشد. اعضای این ائتلاف،‌ در مرحله نخست درباره هدف واحد خود که برکناری نتانیاهو است،‌ متحد هستند اما هیچگونه شگفتی وجود نخواهد داشت که امکان دارد این احزاب اختلافات گسترده‌ای درباره چگونگی عملکرد کابینه و سیاست‌هایی که باید پیگیری کند داشته باشند.

مانع احتمالی بعدی،‌ تلاش‌های خود نتانیاهو برای ایجاد اختلاف در ائتلاف مخالفان است.

وی پیشتر نیز از برخی اعضای راست‌گرای کنست در حمایت از نفتالی بنت انتقاد کرده و از آنها خواسته بود تا حمایت خود از کابینه ائتلافی جدید را بردارند و ممکن است در جلسه بحث کنست، وی بار دیگر این تاکتیک خود را ادامه دهد.

در عین حال نیز، «نفتالی بنت» نخست وزیر احتمالی آینده رژیم صهیونیستی در تلاش است تا احزاب حزب خود را متحد نگه داشته و حمایت آنها از کابینه جدید را حفظ کند. وی پیشتر از تلاش‌های نتانیاهو برای ایجاد اختلاف در ائتلاف جدید انتقاد کرده و گفته که نتانیاهو در تلاش برای باقی ماندن در قدرت است.

بنت درباره تشکیل کابینه جدید گفت: «این یک مصیبت نیست،‌ این یک فاجعه به شمار نمی‌آید. این تنها تغییر یک کابینه است که یک رویداد معمولی در هر کشور دموکراتیک به شمار می‌آید».

وی با انتقاد از نتانیاهو برای تلاش در انحصار قدرت گفت که اسرائیل، پادشاهی نیست.  

نفتالی بنت از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا شرایط به پیش رود و به تاکتیک‌های زمین سوخته متوسل نشود.

نتانیاهو هنوز هم امیدوار است تا بتواند با بکارگیری راه‌حل‌های کهنه زمینه تثبیت خود را فراهم آورد. به عنوان مثال او «نفتالی بنت» را به عقب‌نشینی در مقابل آمریکا و برگشت به برجام متهم می‌کند و از عدم قاطعیت او سخن به زبان می‌راند و یا در جایی دیگر کابینه خود را موفق‌ترین دولت در مقابل تهدیدات فلسطینی‌ها معرفی می‌کند؛ اما واقعیت این است که نبرد غزه کار را به جایی رسانده که دیگر کسی سخنان نتانیاهو را باور نمی‌کند. شاید از هم‌اکنون نتانیاهو باید به فکر تقویت تیم حقوقی خود برای رهایی از زندان باشد.

از سوی دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در راستای آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از شکست، به «بنی گانتز»، وزیر جنگ این رژیم پیشنهاد داده به مدت سه سال نخست‌وزیری را در دست بگیرد.

آخرین ترفندهای نتانیاهو برای کارشکنی در تشیکل کابینه جدید

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد بنیامین نتانیاهو پیشنهاد داده او از سمتش استعفا خواهد کرد و بنی گانتز به عنوان رئیس ائتلاف آبی و سفید به مدت سه سال نخست‌وزیر خواهد بود. مطابق این طرح، نتانیاهو در جریان این سه سال، نخست‌وزیر چرخشی خواهد بود.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد این پیشنهاد از طریق چندین کانال و نزدیکان نتانیاهو به بنی گانتز ارائه شده است.

این گزارش حاکی است دستیاران گانتز پیشنهاد نتانیاهو را به طور کامل رد کرده‌اند.

حزب «لیکود» به ریاست نتانیاهو و حزب «آبی و سفید» به ریاست بنی گانتز آوریل ۲۰۲۰ بعد از سه انتخابات متوالی به توافقی برای تشکیل ائتلاف دست پیدا کردند.

اما کابینه نتانیاهو تنها ۶ ماه بعد از تشکیل به دلیل عدم توافق او با گانتز بر سر تصویب بودجه سال مالی ۲۰۲۰ منحل شد و مارس ۲۰۲۱ انتخابات جدیدی برگزار شد.

نظر بسیاری از کارشناسان در آن زمان این بود که نتانیاهو این وضعیت را برای جلوگیری از تحویل نخست‌وزیری به گانتز مهندسی کرده است.

«دیوید بیتان»، یکی از اعضای حزب لیکود روز جمعه از نتانیاهو به دلیل بر هم زدن کابینه ائتلافی این حزب با حزب آبی و سفید انتقاد کرد.

او گفت: «وقتی به عقب نگاه می‌کنیم مشخص است که نتانیاهو با عدم اجرای توافق نخست‌وزیری چرخشی با گانتز مرتکب اشتباه شد. با توجه به آنچه الان اتفاق افتاده، آن تصمیم اشتباه بوده است.»

افراد نزدیک به نتانیاهو به کانال ۱۳ گفتند نتانیاهو متوجه شده که دوران ۱۲ ساله نخست‌وزیری‌اش یکشنبه به پایان می‌رسد و او مصمم است که از طرق دیگر با «دولت تغییر» مبارزه کند.

  نتانیاهو در تلاش است تا آنجا که امکان دارد اعضای حزب راست‌گرای یامینا را برای امتناع از رأی‌ دادن به کابینه جدید تحت فشار قرار دهد. جدا شدن حتی یک نفر از مسیر رأی‌دهی این حزب ممکن است موجب شود لاپید و بنت در کسب اکثریت پارلمانی لازم برای تشکیل کابینه ناکام بمانند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس