کد خبر 1230127
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۳
آیا واکسن کرونا خاصیت مغناطیسی دارد/ ماجرای میکروچیپ ها

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: به نظر می‌رسد حتی اگر در تمام دنیا این بیماری را با سرعت پوشش واکسیناسیون بالا کنترل کنیم که البته انجام این کار بسیار سخت است.

به گزارش مشرق، سیدعلیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا  در پاسخ به این سوال که بعد از تزریق دز دوم واکسن کرونا تا چه زمانی در مقابل ویروس ایمن می‌شویم و آیا نیاز به تزریق دز سوم است؟، گفت: به طور کلی اینکه واکسن تا چه زمانی در مقابل ویروس ایمنی ایجاد می‌کند، بسته به نوع آن متفاوت است و باید مطالعاتی در واکسن‌های مختلف در خصوص میزان ماندگاری آنتی‌بادی در بدن صورت گیرد و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود که آیا نیاز به تزریق دز یاد آور است یا نه و در صورت لزوم دز بوستر هر چند وقت یک بار باید زده شود؟

بیشتر بخوانید:

تلفات امسال ویروس کرونا از کل تلفات ۲۰۲۰ بیشتر شد

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: در خصوص واکسن فایزر اعلام شده است که با تزریق این واکسن‌ حدود ۶ تا ۱۲ ماه آنتی‌بادی محافظت کننده در بدن باقی می‌ماند و از این رو پیش‌بینی می‌شود که هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار نیاز به تزریق دز بوستر باشد و از آنجایی که شرکت‌های فایزر و مدرنا واکسن‌های جدیدی را تولید کرده اند که می‌توانند در مقابل واریانت‌های جدید مصونیت ایجاد کنند، قصد دارند تزریق دز یادآور را با این واکسن‌ها انجام دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه میزان ماندگاری آنتی‌بادی در بدن باید توسط شرکت‌های واکسن سازی و یا وزارت بهداشت هر کشوری مورد بررسی قرار گیرد، افزود: کشور انگلستان تصمیم گرفته است که از اواخر تابستان و اوایل پاییز دز بوستر را برای افراد بالای ۵۰ سال خود که حدود ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند، تزریق کند و هم اکنون در حال امکان سنجی در این خصوص هستند که این اقدام را با واکسن‌های قدیمی خود انجام دهند یا با واکسن‌های جدیدی که بر روی واریانت‌های مختلف موثر اند.

بیشتر بخوانید:

آیا واکسن کرونا خاصیت مغناطیسی دارد؟

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ضمن اشاره به اینکه در کشور بحرین که از واکسن سینوفارم استفاده شده، قرار است تزریق دز بوستر آغاز شود، اظهار کرد: تمام تصمیم‌گیری‌ها در این خصوص باید بر اساس مطالعاتی که نشان دهنده ماندگاری آنتی‌بادی در بدن هستند، صورت گیرند.

آیا واکسن کووید هم مانند واکسن آنفلوآنزا باید هر ساله تزریق گردد؟

این متخصص ویروس شناسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در صورت نیاز به تزریق دز یادآور آیا این واکسن هم مانند واکسن آنفلوآنزا باید هر ساله تزریق گردد؟، توضیح داد: این موضوع به این امر بستگی دارد که کووید در دنیا چه سرانجامی پیدا می‌کند، اما به نظر می‌رسد حتی اگر در تمام دنیا این بیماری را با سرعت پوشش واکسیناسیون بالا کنترل کنیم که البته انجام این کار بسیار سخت است، کووید یک بیماری اپیدمیک شود و شاید مانند آنفلوآنزا لازم باشد، هر ساله ذرهای بوستر مربوط به آن را تزریق کنیم.

وی متذکر شد: مسائل مختلفی روی این موضوع موثر هستند که جمله آن‌ها می‌توان به مقدار تغییر ویروس و  جهش‌هایی که در آن اتفاق می‌افتند، اشاره کرد از این جهت آیا لازم است فرمولاسیون واکسن را تغییر دهیم یا نه؟ که اینگونه مسائل در آینده مشخص می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص این موضوع که اگر نیاز باشد واکسیناسیون هر ۶ ماه یکبار تجدید شود، به دلیل اینکه واکسیناسیون در کشور ما هنوز تکمیل نشده و تعداد زیادی از افراد طی ماه‌های آینده واکسینه در آن صورت ایمنی ۷۰ درصد جامعه به طور همزمان امکان پذیر نیست، گفت: بله درست است در چنین حالتی ۷۰ درصد جامعه به طور همزمان ایمن نیستند و از این رو با توجه به سرعت واکسیناسیون در کشور از هم اکنون باید در خصوص تزریق واکسن به افرادی که در اولویت‌های اول بودند به ویژه کار درمان و اشخاص مسن برنامه ریزی و مقدار دز بوستر را هم بررسی‌ کنیم و پیش‌بینی‌های لازم را جهت تامین آن انجام دهیم. ‎

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 0
    صحبت از تولید واکسن سوم پاستور و استنشاقی رازی هم. . احیانا بر همین مبنای تکمیل کننده . در دست تهیه است. . چنانچه درست بگم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس