کرونا آمد و بسیاری از مدارس با دانش آموزشی خوب فلج شدند. توانمندی های این مراکز و دست اندرکاران آنها مشاوره و روانشناسی های مناسب جهت رفتار با دانش‎آموزان، کنترل خوب روی کلاس های پر جمعیت، شناخت درستی از آموزش های خوب و کتاب های کمک درسی بود، اینها عالیست ولی برای دوران کرونا دست ها بسته بود. مدیر مدرسه به دلیل اپیدمی دسترسی به کودکان ندارد، حالا باید دست به دامان تکنولوژی های جدید شد. تکنولوژی در مهارت های معلم ها و مدیران و روانشناسان مدرسه قابلیتی شایان تقدیر نبود.

 

آیا مدرسه آنلاین یا کلاس آنلاین جایگزین مدرسه رایگان شده است ؟

کلاس آنلاین چطور چاره ساز شد

آموزش آنلاین در کلاسهای آنلاین قبل‎ها انجام شده بود. برخی از مدارس خوب، قبل از همه گیری کرونا در شهرستانها، به جای اینکه معلم پروازی بگیرند، برای مدیریت هزینه‎ها با فراهم آوردن امکاناتی مثل نمایشگر LCD در یک کلاس، همان معلم پروازی، در کلاس آنلاین آموزش مجازی میداد.

این مورد بیان شد که بدانید در قبل هم از کلاس آنلاین در شهرهایی مثل همدان و تبریز و شیراز و زنجان در مدارس، کمک گرفته شده است.

پس از همه گیری بیماری و تصمیم دولت بر آنلاین شدن مدارس با اینکه اپلیکیشن شاد ساخته شد و توسعه داده شد، باز معلم‎های مدارس علاقه ای به برگزاری زنده کلاس نداشتند. از آنجا که کلاس و مدرسه علاوه بر آموزش شوخ طبعی شاگردها و شیطنت آنها را به همراه دارد، معلم باید بسیار بر ابزارهای تدریس مسلط باشد تا در برابر دقت شاگردان و ظرافت نگاه آنها در تدریس، از شوخ طبعی ها و شلوغی کلاس و پخش شدن فیلم و ... مصون بماند، که البته واضح است این موارد هم گاهی به حساسیت های زیاد منجر میشود و باید پذیرش نقد بالاتر رود تا بشود وارد میدان تدریس آنلاین شد.

با توجه به همه موارد، در سایت استادسلام که مرجعی برای کلاس آنلاین، تدریس آنلاین و مدرسه آنلاین و آموزشگاه‎ها ‎و معلم خصوصی زبان و معلم خصوصی ریاضی و خیلی دروس و مهارتهاست، مقالات راهنما برای تدریس آنلاین و معرفی ابزارها مهیا شد، تا معلم با تمرین در کلاس های آنلاین رایگان بتواند همه مقدمات درس و جزوه‎های آموزشی را به خوبی آماده کند و در اختیار شاگردان کلاس قرار دهد.

چطور معلمهای مدارس توانمند شدند

همیشه مبارزه اولیه برای استفاده از تکنولوژی وجود دارد، اما این روزها اجبار باعث شد تا علاوه بر همه گیری کرونا، آموزش مجازی نیز همه گیر شود. در کلاس های مدارس دیده شد استفاده از موسیقی های نشاط بخش و حتی انجام چند حرکت ورزشی در کلاس آنلاین و زیر چشم معلم چقدر میتواند شروع خوبی برای کلاس باشد.

معلم ها به اجبار ابتدا با پیام رسان‎ها و اپلیکیشن شاد شروع کردند و کم کم با آموزش‎ها و تمرین بیشتر در داخل کلاس آنلاین به صورت زنده تدریس کردند و شاگردها سوال پرسیدند و ساختار آموزش مجازی جدی‎تر شکل گرفت.

امروز کلاس‎ها با قدرت ادامه پیدا کرده و آزمون‎ها آنلاین شده، ولی هنوز در خانه بودن برای شاگرد جدی نشده، هنوز سبک امتحان جدی نشده و راه زیادی برای هدف سازی درست از آموزش مجازی مانده تا قدم به قدم فرهنگ سازی و عادی سازی شود.

هم اکنون مدرسه‎ها حتی در تبلیغات خود، صحبت از کیفیت کلاس مجازی می کنند و یا مدرسه‎های آموزش و پرورش در شهرهای بزرگ که در این زمینه، ضعیف عمل کردند حتی ممکن است از میدان رانده شوند، باید از سمت دولت اقداماتی اساسی در بخش آموزش معلم ها انجام شود و این تهدید برای شهرهای بزرگ که دارای مدرسه‎های غیر انتفاعی و مدرسه‎های آنلاین هستند، بسیار جدی است.

خانواده های قشر متوسط و پایین تر هم بر اساس نوع تفکر نویسنده این مقاله، حتما خواهند توانست با هزینه های مناسب، به مدرسه آنلاین دسترسی یابند و از امکانات تدریس خوبی برخوردار شوند.
 

آیا مدرسه آنلاین یا کلاس آنلاین جایگزین مدرسه رایگان شده است ؟

وظایف مدیران مدارس

1- آموزش به معلم ها و مهیا ساختن ابزارها  نرم افزارهای ساخت فیلم کمک آموزشی نیز با اختیارات مدیر مهیا می‎شود.

2- هر مدیر مدرسه موظف شده است تا با مدیریت هزینه دسترسی به معلم های بسیار خوب، حتی خارج از محدوده شهر و استان خود داشته باشد.

3- مدیر مدرسه لازم است تا درباره انواع کلاس آنلاین و قطعی اینترنت اپراتور ها و انواع اینترنت ها هشیار باشد تا با داشتن دو خط اینترنت و برق اضطراری برخی از اختلال های ممکن را به حداقل برساند.

4- مدیر با آرشیو کردن کلاسها و ساخت پوشه های فیلم هر کلاس و مدیریت این موارد میتوانند آموزش را از محدودیت زمان هم خارج کنند تا بدون محدودیت های زمانی و مکانی بهترین بازدهی را از آموزش، برای شاگردانش فراهم آورد.

5- مدیریت هزینه ها تا شاگردان با پرداخت هزینه های کمتری نسبت به مدرسه حضوری در مدرسه آنلاین دغدغه مند باشند.

دغدغههای والدین در کلاسهای آنلاین

- گاهی لازم است برای شاگردی که درس های سخت را نتوانسته با آموزش آنلاین بیاموزد معلم خصوصی گرفته شود تا کنار کلاس جمعی در مدرسه، بتواند رشد بهتری داشته باشد.

- تفکر انتقادی نسبت به معلم دانش آموزها را به تقلب، در امتحانات آنلاین می کشاند، شما هدف از آموزش را یادگیری بیان کنید و اگر نمرات کم باشد به شاگرد کمک کنید و نه اینکه همچنان با معیار معدل در این شرایط جدید پیش روی کنید.

- فراهم نمودن آرامش و آسایش و سکوت در خانه تا در زمان برگزاری کلاس، فرزند شما بتواند تمرکز لازم را داشته باشد.

- تنظیم ساعت کلاس‎ها برای دو یا سه فرزند، با همکاری مدیر و والدین ممکن است. از آنجا که استفاده از موبایل و لپتاپ برای آموزش آنلاین نیاز است،  این ماجرای تداخل کلاس ها باعث میشود همه فرزندان نتوانند سر وقت از آموزش زنده برخوردار شوند. این از دغدغه های مهم والدین است و بار مالی دارد و با تنظیم ساعت کلاس ها توسط مدیر این مشکل نیز میتواند کمترین ظهور را در خانواده داشته باشد.

امید ما این است که سایتهایی مثل استادسلام که دراین وادی قدم های مهمی برداشته اند و همراه مدرس آنلاین و با شناخت دغدغه ها پیش می روند بتوانند بهتر و بیشتر خدمات درست به خانواده ها و مدارس برسانند تا پرسنل فعال در مدرسه آنلاین با داشتن امکانات خوبی در سایت کمترین مشکل را در زمینه دانش IT داشته باشد تا فقط تمرکز روی آموزش فرزندان ایران داشته باشند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس