کد خبر 1227370
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۶
"پیشرانه‌های یونی" تحولی بزرگ در سفرهای فضایی!

دانشمندان چینی با ایجاد تغییرات تازه در استفاده از پیشرانه‌های یونی ادعا کردند می‌توان زمان سفرهای فضایی را تا اندازه قابل توجهی کاهش داد.

به گزارش مشرق، استفاده از پیشرانه‌های یونی در فضا، روشی معمول شده و چند سالی است که در برخی ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پیشرانه‌ها که معمولا در ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تقریباً یک کیلووات نیرو تولید می‌کنند اما به دلیل ساز و کاری که دارند می‌توانند به موتورهای فضایی آسیب وارد کرده و به مرور باعث تخریب شوند که وقتی پای حضور فیزیکی فضانوردان در سفینه‌های فضایی به میان می‌آید، استفاده از این پیشرانه‌ها می‌تواند بسیار پرریسک باشد.

ببینید:

فیلم/ آزمایش موفق پیشران فضایی ترکیه

همچنین پیشرانه‌های یونی قدرت چندانی برای ایجاد حرکت ندارند و کارایی بالایی هم در راستای افزایش سرعت حرکت سفینه‌های فضایی نخواهند داشت اما دانشمندان چینی مدعی شده‌اند که روش تازه‌ای برای افزایش کارایی این پیشرانه‌ها طراحی کرده‌اند؛ این تحول در نخستین ماژول ایستگاه فضایی آینده چین موسوم به "تیانگونگ"(Tiangong) اجرا خواهد شد.

با این تحول، زمان سفرهای فضایی تغییر قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد که البته ریسک بالایی هم خواهد داشت؛ با این استفاده از نسل تازه پیشرانه‌های یونی، مدت زمان سفر به مریخ از ۸ ماه به ۳۹ روز خواهد رسید.

پیشرانه‌های یونی از نیروی الکتریسیته برای شتاب دادن یون‌ها  برای حرکت دادن سفینه فضایی استفاده می‌کنند و سوخت بسیار کمتری نسبت به پیشرانه‌های شیمیایی احتیاج دارند به عنوان مثال اگر ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) از پیشرانه شیمیایی استفاده می‌کند نیاز به چهار تن سوخت ظرف مدت یک سال دارد و این میزان سوخت در مدت مشابه برای پیشران یونی ۴۰۰ کیلو است!

پیشرانه جدید چینی‌ها از نوعی آلیاژ سرامیکی برخوردار است که در برابر گرما و تابش مقاومت بسیار بالایی دارد و تاکنون طرف مدت ۱۱ ماه آزمایش شده‌ است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس