کد خبر 1223026
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازار پایه فرابورس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با بازارپایه فرابورس بیان کرد: بازار پایه از جمله بازارهای فرابورس است که مطابق با ماده ۴ دستورالعمل پذیرش، به منظور عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران راه اندازی شده است، پس از ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، مدارک ارائه شده از جانب شرکت‌ها در کمیته عرضه فرابورس مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نمادهای تاثیر گذار امروز چهارشنبه در بورس

وی افزود: مقررات ارائه اطلاعات در این بازار به مراتب ساده‌تر از بازار اول و دوم است با توجه به شرایط شرکت معاملات بازار پایه به شکل (عادی دارای دامنه نوسان و در عملیات عادی بازار) یا توافقی (فاقد دامنه نوسان و بر اساس توافق خریدار و فروشنده) انجام می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: بازار پایه شرکت‌های پذیرفته شده، در بورس یا فرا بورس نیستند، یکی از اشتباهاتی که سرمایه گذاران مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند، این شرکت‌ها در فرابورس پذیرفته شدند، این در حالی است که بازار پایه، بازاری است، خارج از تابلوی اصلی فرابورس، فقط شرکت‌های سهامی عامی هستند، که طبق برنامه ششم توسعه معاملاتشان باید در بازار پایه فرابورس انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که علت تقسیم بندی بازار پایه به سه رنگ قرمز، زرد، نارنجی چیست؟ اظهار کرد: زمانی معاملات این شرکت‌های پایه به صورت توافقی انجام می‌شد، اما این شرکت‌ها را ملزم کردند، که معاملاتشان آنلاین شود، زمانی که معاملات این شرکت‌ها در بازار پایه آنلاین شد، مردم فراموش کردند، که این شرکت‌ها پر ریسک هستند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: پر ریسک بودن به معنی بد بودن نیست، ولی به این معنای است که، شرکت‌هایی که در بازار پایه هستند، شفافیت لازم را نداشتند و از آن جایی که این شرکت‌ها پذیرش شده نیستند، مواردی را که شرکت‌های دیگر ملزم به انتشار آن‌ها هستند، منتشر نمی‌کنند.

سوری تصریح کرد: اقدامات دیگری برای اینکه اشتباهات جبران شود و اشتباهات ناشی از آن تصمیم اشتباه اولیه را کم کند انجام شد، که این اقدام تقسیم بندی بازار پایه به رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز بود، که به نوعی با این کار به سهامداران هشدار دهند یک سری از این شرکت‌ها بسیار پر ریسک و تعدادی کم ریسک هستند.

وی افزود: شرکت‌ها با توجه به نقدشوندگی و میزان شفافیت به پر ریسک و کم ریسک تقسیم بندی می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس