به گزارش مشرق علی بهادری جهرمی در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار سندی نوشت:  اگرچه در شرایط فعلی، زبان انگلیسی زبانی فراگیر و زبان اصلی بسیاری از علوم است، اما دلایل زیادی وجود دارد که این‌ نکته را گوشزد می‌کند: محدود کردن زبان دوم علمی در کشور به انگلیسی، اقدامی قابل دفاع نیست و ما را از بسیاری از منابع علمی جهان محروم می‌سازد یا مانع از تعاملات مناسب با بسیاری از فرهنگ‌ها می‌شود.

 اجبار دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صرف امتحان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم و ارائه مدرک زبان انگلیسی، دلایل قانع‌کننده‌ای ندارد. سایر زبان‌های زنده دنیا مانند عربی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی و چینی هم طرفداران پر و پا قرصی دارد، هم دامنه شمول گسترده‌ای از مکلمان به این زبان‌ها دارد و هم منابع فراوان علمی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این موضوع خصوصا در رشته‌های علوم انسانی که ارتباط زیادی به منابع اصیل اسلامی دارد، بیشتر موضوعیت پیدا می‌کند.

 اقدام معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در به رسمیت شناختن زبان عربی به عنوان زبان دوم دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی، اقدامی نیکو و در خور تقدیر است که می‌تواند به سایر مراکز دانشگاهی هم تسری یابد و نتایج مثمر ثمر زیادی به بار آورد.

دانشجویان دکترا می‌توانند به جای انگلیسی عربی امتحان دهند

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • رضا DE ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    11 2
    من به سه زبان درس خوندم، فارسی، انگلیس و آلمانی. اگر بخواهند فقط در محدوده علوم انسانی نگه دارند فکر خوبیه. اما در زمینه رشته های مهندسی میتونم بگم که منبع وکتابهای مرجع حتی به زبان آلمانی هم کافی نیست. حتما باید از منابع انگلیسی استفاده کرد. زبان عربی که حتی به اندازه فارسی هم منبع نداره.
    • من IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      6 0
      این چیزا براشون مهم نیست فقط پول شهریه رو بدن حله!
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      5 0
      سلام بله با شما کاملا موافق هستم در مورد رشته های غیر از فقه و علوم قرآنی در مابقی رشته ها زبان انگلیسی حرف اول و دوم و تا دهم رو میزنه بعد چینی یا اسپانیولی و ....
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    8 0
    خوبه الحمدلله که دانشگاه آزاد، نابلدی زبان انگلیسی را هم به محاسن فارغ‌التحصیلان اضافه کرد!
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    6 17
    زبان عربی بعداز انگلیسی دومین .با اهمیت ترین و علمی ترین وشناخته ترین زبان دنیاست. ..نمیتوان توی دفترچه تولیدات محصولات غیر عربی، دفترچه ترجمه ب عربی نباشد. حالاممکنه بعضی ها از روی نادانی یا غرض علاقه ای نداشته باشن. ولی بسیاری از کشورهای اروپایی .امریکایی مشغول یادگیری این زبان هستن چون فکر باز دارن و اگاه.. برای کسانی ک ارزو دارن برن مثلا کویت.امارات عربی متحده .عمان... بسیار لازم میشه
    • رضا DE ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      2 0
      برادر عزیزم، 99% پایان نامه ها و مقالات علمی که تولید کشور امارات متحده عرب هست به زبان انگليسي هست. کاش حداقل کمی تجربه داشتی و میدونستی که همه کشورهای دنیا مقالاتش ن رو به زبان رسمی کشور و انگلیسی باز نشر میکنن. یعنی با زبان انگلیس شما به دانش 6 میلیار نفر دسترسی داری که شامل 500 میلیون عرب زبان هم میشه.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      0 0
      استاد زبان انگلیسی ما می گفت به لحاظ خود ساختار زبان، زبان عربی قوی تر از زبان انگلیسی است و تعداد کلماتش هم خیلی بیشتر از انگلیسی است مثلا در عربی برای کلمه شتر حدود 90 واژه دارند و در انگلیسی برای کلمه get حدود 50 معنی.
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 2
    زبان اسپانیایی هم فراموش نشه.
  • Ns IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 2
    زبان ترکی هم زبان بهتری هست چون زبان کاملیه بیش از 24هزار فعل داره و طرفداران زیادی در ایران داره
  • محمد IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    2 3
    زبان عربی یک چیزه دیگست عالی یک ایرانی باید به این زبان مسلط باشد.
  • RO ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 2
    ترکی محشره
  • فروزان IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    بسیارعالی بود نظراتتون ولی چرااز پارسال اشتمال دیر به دیر برگزار میشه یه فکری هم به حال ما بکنید فردا نگن ترم ۱۳ رسیدین زبان قبول نشدی اخراج
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 2
    برخی از دانشجویان در مورد نبود منبع در زبان عربی چنان ادعا می کنن که اگه به عربی یک ادرس خیابان ازشون بپرسی بلد نیستن جواب بدن اونوقت در مورد کل منابع عربی جهان نظرمیدن که انگار همشون رو خوندن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس