مقام آمریکایی

مقام آمریکایی گفت: توافق با ایران بر سر برجام چند ماه طول نخواهد کشید

به گزارش مشرق، یک مقام آمریکایی مدعی شده رسیدن به توافق با ایران در خصوص برجام چند ماه به طول نخواهد کشید، اما در عین حال تلاش کرده توپ را در خصوص محقق شدن این هدف به زمین ایران بیندازد.

پایگاه «آکسیوس» به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته آخرین دور گفت‌وگوهای وین، نخستین دور از این گفت‌وگوها بوده که در آن هم در زمینه اقدامات آمریکا برای رفع تحریم‌ها و هم اقدامات ایران در زمینه هسته‌ای پیشرفت حاصل شده است.

این مقام‌ها مدعی شده‌اند کارگروه موظف به بررسی رفع تحریم‌ها در سه دور نخست گفت‌وگوها به پیشرفت‌های مستمری دست پیدا کرده‌اند، اما کارگروه دیگری که موظف به بررسی اقدامات هسته‌ای ایران بوده به پیشرفت چندانی دست پیدا نکرده بود.

مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند عمده‌ترین اختلاف، بر سر سرنوشت سانتریفیوژهای جدید ایران بوده است. بایدن گفته «زمان گریز» ایران باید به یک سال برسد.

«زمان گریز»، مفهوم ابداعی آمریکایی‌ها برای اشاره به مدت زمان لازم برای انباشت مواد هسته‌ای مورد نیاز جهت ساخت یک بمب اتمی است.

اما احساس طرف آمریکایی این بوده که ایران در چهارمین دور گفت‌وگوها نرمش بیشتری نشان داده و با تمدید تفاهم فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت یک ماه دیگر موافقت کرده است.

یکی از مقام‌های آمریکایی مورد استناد آکسیوس در گفت‌وگو با این پایگاه گفته که توافق قابل دستیابی است و انتظار نمی‌رود حصول آن چند ماه به طول بینجامد.

او در عین حال سعی کرده توپ را به زمین ایران بیندازد و گفته که رسیدن به توافق مستلزم اعطای امتیازات هسته‌ای بیشتری از سوی ایران است.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

«رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که سرپرستی هیئت کشورش در مذاکرات وین را بر عهده دارد قبل از آنکه روانه این شهر شود در توییترش نوشت: «آخرین دور گفت‌وگوها سازنده بود و شاهد پیشرفت‌هایی معنادار بودیم اما کارهای زیادی باقی مانده‌اند که باید انجام شوند.»

آکسیوس نوشته دیپلمات‌های دخیل در این گفت‌وگوها انتظار دارند قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خردادماه شاهد وقفه در گفت‌وگوها باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    30 3
    قطعا بعد از یک ماه مهلت که دوباره مجلس داده اگر توافق نشد بایسکی تا 90 درصد غنی سازی کرد . اون وقت خاهید دید از زیاده خاهی و درخاست های بیجا دست میکشند و توافق میکنند این پر رو ها
  • علیرضا IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    18 4
    امریکاییها دارن خودشون با زبون میگن ولی دولت گرین کارتی ما خودشو زده به خواب متاسفانه
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    24 3
    ماه تموم شد حماقت محضه تمدید کنند نظارت ها رو... چون کاملا فرسایشی شده
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    6 1
    مثل خودشان باید ما هم حق غنی سازی 90درصدی،کلاهک وبالستیک اتمی داشته باشیم-بتن کردن،بازکردن پیچ ومهره،پلمپ،جاسوسی،خرابکاری،ترور دانشمندان وفرمانده هان را درخواب میبینید)دورزدن قانونی تحریمها دیگه کار آمهای عادی شده(البته بدون مفسدان،خائنین وجنایتکاران....خودی داخلی وخارجی)
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    6 2
    این دولت باید مذاکره را ول کند تا دولت بعدی ببینیم چیکار میکنه ببینیم اصولگرایان میتونن بدون مذاکره با دنیا مملکت را بچرخونن.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    6 0
    ما برجام شمارانخواستیم بساط شماجمع شه
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    7 0
    یک سوال . اگر بعد از چهار سال ترامپ یا یکی مثل ترامپ دوباره بیاد و از برجام خارج بشه تکلیف ایران چیه ؟ لابد دوباره روز از نو روزی از نو ، مضاف بر اینکه حتی با زنده شدن برجام هم هیچ شرکت یا بانکی بزرگ در ایران کار یا سرمایه گذاری نخواهد کرد چون می ترسند دوباره تحریم ها برگردد . ایران دو راه بیشتر ندارد ، یا باید دست از سر اسرائیل برداریم تا آمریکا هم دست از سر ایران بردارد. یا باید برنامه هسته‌ای را به سرعت به سرانجام برسانیم تا با به هم زدن قواعد بازی آمریکا و اروپا را وادار کنیم به منافع ایران احترام بگذارند . واقعا تا کی می خواهیم این بازی شل کن سفت کن را ادامه دهید مردم له شدند از این وضعیت
  • DE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 0
    «زمان گریز» آمریکا از برجام چقدر است؟ چند ثانیه؟
  • ناصر IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    2 0
    مهم نیست دولت رحانی و داردسته آنها پایان یافته است و 8 سال وقت مردم ایران هدر رفته است با پایان دولت روحانی دوران پایان برجام و پیشرفت ایران رقم خواهد خورد . تاریخ به شما نشان خواهد داد که آمریکا افول کرده است و تحریم ها با افول او از بین خواهد رفت
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 0
    راه حل در ژنو و لوزان و این نیست !اگه راست میگید جلوی غارت داخلی ها رو بگیرید دیپلماسی نخواستیم
  • ناصر IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    آقای ظریف آقای عراقچی از این بیشتر ملت را سر کار نزارید آمریکا باشما به توافق نمیرسد مگر اینکه همه چیز به نفعش باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس