کد خبر 1221804
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
انتخابات

مردم می‌خواهند رئیس جمهورشان مرد میدان باشد و در همه صحنه‌ها حضوری عملیاتی و گره گشا داشته باشد، نامزد پشت میزنشین، تشریفاتی و کنترل از راه دور نمی‌تواند مشکلات و گرفتاری‌های جامعه را به خوبی لمس کند.

به گزارش مشرق، علیرضا ملکیان کارشناس امور سیاسی و رسانه در یادداشتی نوشت: بدون تردید انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین وقایع و رویدادهای سیاسی کشور در همه دوران‌ها است. با این حال انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با توجه به شرایط کنونی از جمله تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن، رکود در بخش‌های تولیدی، گرانی افسارگسیخته، انواع آسیب‌های اجتماعی، ناکارآمدی و بی تدبیری برخی مسئولان، نارضایتی عمومی از وضع موجود و ... این انتخابات را بیش از پیش حساس کرده است و می‌طلبد که مردم در انتخاب فرد مورد نظر خویش بیش از هر دوره‌ای تیزبینی و بصیرت خود را نشان دهند تا ان شاء اله آینده‌ای روشن و پرنشاط را برای کشور رقم بزنند.

پس از اعلام مراجع قانونی برای ثبت نام نامزدها بیش از ۵۰۰ نفر آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که البته قریب به اتفاق آنان شرایط ابتدایی نامزدی را هم نداشته و طبیعتاً از گردونه بررسی صلاحیت‌ها حذف می‌شوند. یکی دو نفر هم با خیمه شب بازی و قشون کشی خیابانی و نمایشی مضحک به سبک شعبان بی مخ اعلام نامزدی در انتخابات کردند که نوع رفتار و عملکرد آنان در ماه‌های قبل از ثبت نام به عنوان نامزد ریاست جمهوری، حین ثبت نام در وزارت کشور و روزهای پس از آن مؤید فتنه انگیزی، سالوسی، ریاکاری، فریب افکار عمومی و رفتارهای منافقانه است که قطعاً مورد پذیرش ملت ایران نبوده و شورای محترم نگهبان نیز بنا به وظیفه شرعی و قانونی خویش صلاحیت آنان را تأیید نخواهد کرد.

در میان نامزدها قریب به ۵۰ نفر هم چهره‌های شناخته شده و نسبتاً شناخته شده در سطح ملی و بین المللی هستند که طبیعتاً شورای محترم نگهبان بنا به وظیفه قانونی خویش، صلاحیت آنان را مورد بررسی قرار داده و نظر نهایی را در موعد مقرر اعلام می‌کند. قصد نگارنده پس از این مقدمه کوتاه، بیان نکات زیر است:

۱- بلندگوهای رسانه‌ای استکبار و دشمنان ملت ایران همچون ادوار گذشته و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، کینه و عداوت خود را نسبت به این رخداد مهم دموکراسی در کشور نشان داده‌اند و از هیچ ترفندی برای ناامید کردن مردم و رخنه در صفوف مستحکم ملت برای عدم مشارکت در انتخابات فروگذار نکرده و مزدوران خود را برای شایعه سازی و انتشار این شایعات به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی در داخل و خارج از کشور بسیح کرده‌اند.

این روزها اخبار «فیک» توسط همین مزدوران رسانه‌ای در شبکه‌های فارسی زبان لندنی، سعودی و آمریکایی صهیونیستی و نیز کانال‌ها و گروه‌های وابسته به آنان در شبکه‌های اجتماعی به وفور در جریان است و با انواع ترفندهای ژورنالیستی از قبیل فتوشاپ، صداگذاری و ... و بعضاً به طور خیلی ناشیانه قصد فریب افکار عمومی را دارند.البته ملت فهیم ایران دست این شیادان رسانه‌ای را خوانده و بعید است که توطئه‌ها و خبرهای جعلی آنها، خللی در اندیشه و اراده ملت ایجاد کند.

۲- تمامی نامزدهایی که از سوی شورای محترم نگهبان واجد شرایط نامزدی ریاست جمهوری تشخیص داده شده و اسامی آنها اعلام شده است، مورد تأیید نظام و حاکمیت بوده و قطعاً هیچ یک از آنان و هوادارانشان نمی‌توانند ادعا کنند که فلانی نسبت به دیگری کمتر یا بیشتر مورد تأیید نظام و حاکمیت است. برخی شیادان سیاسی به خیال خام خود برای تضعیف و یا تقویت جایگاه برخی نامزدها چنین وانمود می‌کنند که فلانی نامزد مورد حمایت حاکمیت است. این در حالی است که اراده حاکمیت اجرای کامل قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون مادر یعنی قانون اساسی است و هر نامزدی که مهر تأیید شورای نگهبان برای ریاست جمهوری را دارد، نامزد حاکمیت است و هیچ تفاوتی میان آنان وجود ندارد. طبیعی است که هر یک از نامزدها در عرصه‌های گوناگون صنعت، اقتصاد، فرهنگ، تجارت، عدالت اجتماعی و ... برنامه‌های متفاوتی دارند و نیز از سلایق متفاوت سیاسی برخوردارند و این تنها مردم هستند که بنا به تشخیص خود فرد اصلح را از میان آنان انتخاب می‌کنند.

۲- رهبر معظم انقلاب چه در انتخابات دوره‌های گذشته و چه در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بارها و به طور مؤکد فرموده‌اند که نفیاً و اثباتاً هیچ نظری در مورد نامزد شدن یا نشدن افراد برای انتخابات نداشته و ندارند و اینکه رهبری از فلان فرد حمایت می‌کند کاملاً کذب بوده و صرفاً یک شایعه تبلیغاتی و سیاسی است، ایشان به صراحت اعلام کرده‌اند: «رهبری یک رأی بیشتر ندارد. بنده حقیر مثل بقیه مردم یک رأی دارم. این رأی هم تا وقتی که در صندوق انداخته نشود، هیچ کس از آن مطلع نخواهد بود... این طور نیست که کسی بیاید و نسبت بدهد که رهبری نظرش به فلان است، به بهمان نیست. اگر چنین نسبتی داده شد، این نسبت درست نیست.» در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری نیز در دیدار تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مورد حضور اشخاص در انتخابات فرمودند: «بنده در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی‌کنم. در دوره‌های گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری داشتند، نظر من را می‌پرسیدند که می‌گفتم: نه موافقم نه مخالفم، یعنی نظری ندارم اما در این دوره گفتم همین مطلب را نیز نمی‌گویم.»

بنابراین هر کس نقل قول آورد که رهبری یا دفتر رهبری یا فرزندان و منسوبین حضرت آقا از فلان فرد حمایت می‌کنند، قطعاً مردود و خلاف واقع است و باید بی درنگ به دیوار کوبید و اعتنایی به آن نکرد.

البته رهبر معظم انقلاب در مورد شایستگی‌ها، ویژگی‌ها و شاخص‌های نامزدها و اینکه نامزدها باید با شناخت کافی نسبت به جایگاه خطیر ریاست جمهوری و با برنامه و نه صرفاً با شعارهای تبلیغاتی وارد کارزار انتخابات شوند، رهنمودهای مهم و راهگشایی داشته و دارند و از مردم نیز خواسته‌اند که از روی تحقیق و با شناخت کافی نامزد اصلح را از میان نامزدها انتخاب کرده و رأی خود را به صندوق بیاندازند.

۳- متأسفانه برخی نامزدها به جای اینکه خود را معرفی و مطرح کنند و از برنامه‌های خود برای رونق تولید و کسب و کار، شکوفایی اقتصادی، توقف گرانی لجام گسیخته، تأمین معاش مردم، حل مشکل مسکن، مقابله با فساد، ظلم و بی عدالتی، کاهش فاصله طبقانی، خدمات بیمه‌ای و درمانی، رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، اشتغال، فرهنگ عمومی، سیاست خارجی و ... بگویند و در واقع خود را اثبات کنند به عیب جویی و تخریب رقبا روی آورده و خود یا دست اندرکاران رسانه‌ای و تبلیغاتی آنها بعضاً بدترین اهانت‌ها و نسبت‌ها را متوجه رقیب خود می‌کنند که مطمئناً نه تنها آورده‌ای برای آن نامزد ندارد، بلکه اذهان عمومی امتیاز منفی در کارنامه او ثبت می‌کنند.

به قول سعدی علیه الرحمه:
 همه حمال عیب خویشتنیم طعنه بر عیب دیگران چه زنیم؟

عیب جویی و تخریب دیگران بیانگر آن است که دست نامزد انتخابات ریاست جمهوری خالی است و نه در سوابق کاری و مسئولیت‌های پیشین خود کارنامه قابل دفاعی برای عرضه دارد و نه برنامه‌ای عملیاتی و قابل دفاع برای آینده که مورد اقبال عمومی قرار گیرد و خوشبختانه سطح شعور و آگاهی مردم آنقدر بالاست که این موضوعات و ترفندهای نامزدها را به خوبی در می‌یابند.

به نظر می‌رسد نامزد انتخابات ریاست جمهوری نه تنها باید برنامه‌های خود را برای ریاست عالیه اجرایی کشور و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و دیگر دستگاه‌هایی که اداره آن مستقیماً زیر نظر اوست ارائه نماید، بلکه شایسته است تیمی را هم که قرار است او را در این مسئولیت خطیر همراهی کنند به همراه رئوس برنامه‌های آنان به مردم معرفی کند تا مردم ارزیابی دقیق‌تری از نامزدها و تیم همراه وی و در نهایت انتخاب اصلح داشته باشند.

۴- و بالاخره ملت صبور و در عین حال فهیم و بصیر کشورمان پس از چند سال تحمل ناکارآمدی، ریاکاری، مردم فریبی و بی تدبیری برخی مسئولان در دولت‌های مدعی عدالت و تدبیر، اینک می‌خواهد فردی را در رأس قوه اجرایی کشور بگمارد که در مقام عمل و نه در حرف و شعار در پی زدودن آثار مخرب بجا مانده از دولت‌های پیشین و گشودن واقعی گره‌های اقتصادی و معیشتی مردم باشد و قطار انقلاب را به ریل اصلی خویش که بسط و گسترش ارزش‌های انسانی و آزادی‌های مشروع، کاهش فاصله طبقاتی، تأمین کار و مسکن برای همه، رفع فقر، تبعیض و بی عدالتی، دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان، مقابله با زورگویی مستکبران جهانی و در نهایت ایرانی آزاد، آباد و مستقل است، برگرداند.

مردم می‌خواهند فردی سکان قوه اجرایی کشور که بیشترین اختیارات را دارد، بر عهده بگیرد که نه ادامه دهنده وضع موجود بلکه تغییردهنده وضع موجود باشد و گفتمان کار و تلاش را جایگزین گفتمان تنبلی و وعده و شعار کند.

مردم می‌خواهند رئیس جمهورشان مرد میدان باشد و در همه صحنه‌ها حضوری عملیاتی و گره گشا داشته باشد، نامزد پشت میزنشین، تشریفاتی و کنترل از راه دور نمی‌تواند مشکلات و گرفتاری‌های جامعه را به خوبی لمس کرده و برای زدودن آنها راه حل ارائه دهد.

همچنین جایگاه ریاست جمهوری جایگاه خطابه و سخنوری و تئوری پردازی نیست، جای تئوریسین در اتاق‌های فکر و کرسی‌های علمی و دانشگاهی و اندیشکده ها و پژوهشکده‌ها است، نه در رأس قوه مجریه کشور که مستلزم تحرک و پویایی و حضور میدانی است.

خوشبختانه در میان نامزدها افرادی که کارنامه آنها حاکی از حضور در میدان و پیگیری امور بر زمین مانده، صداقت و راستگویی در گفتار و عمل و مردم را محرم دانستن و بازگرداندن امید و نشاط به جامعه است وجود دارند و امید می‌رود مردم عزیز کشورمان با انتخاب اصلح زمینه ساز راه و مرام جدیدی برای اداره امور کشور باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس