سعدالله زارعی نمایه

کارشناسان معتقدند با اتمام جنگ و پذیرش شروط آتش بس از سوی اسرائیل، شمارش معکوس سقوط و فروپاشی حکومت غیر مشروع رژیم صهیونیستی آغاز شده است و برای از بین بردن آن دیگر نیازی به یک جنگ بزرگ نیست.

سرویس جهان مشرق - پس از گذشت نزدیک به ۲ هفته درگیری شدید نظامی میان رژیم اشغالگر صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین که از قدس به کرانه باختری و غزه و سپس سراسر فلسطین اشغالی و حتی اعراب ساکن اراضی ۱۹۴۸ که اصطلاحا شهروند اسرائیل خوانده می‌شدند، کشیده شد، این جنگ ۱۱ یا ۱۲ روزه با اعلام آتش بس به پایان رسید. اما این جنگ با جنگ‌های دیگر تفاوت‌های چشمگیری داشت. برای بررسی این پیروزی بزرگ با دکتر سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل منطقه به گفتگو پرداختیم.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

مشرق: در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه و جنگ غزه با رژیم صهیونیستی این سوال مطرح است که مقدمات شکل گیری و دلیل اصلی بروز این جنگ چه چیزی بود؟ این جنگ چه تاثیری بر معادلات سیاسی فلسطین داشت و پیامدهای آن در آینده بر رژیم صهیونیستی چه میتواند باشد؟

شکل گیری توطئه ای سنگین علیه فلسطین در چهار سال گذشته

دکتر سعدالله زارعی: بسم الله الرحمن الرحیم، در بحث فلسطین ما در مقطعی شاهد یک هجوم سنگین به فلسطین از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و حوزه کشورهای عربی بودیم که به صورت های مختلف نمودار می شد. یکی از آنها موضوع معامله قرن بود که با روی کار آمدن ترامپ این مسئله اینگونه مطرح شد که قرار است یک اتفاق استراتژیک بزرگ رخ دهد و سیمای منطقه را تغییر دهد و وضعیت فلسطین را به نفع اسرائیل، دچار تغییرات عمده کند، و یا ماجرای عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی که به شدت دنبال می شد و کشورهایی شبیه امارات، بحرین و ... در این زمینه پیشگام شدند و این زمزمه مطرح بود که این عادی سازی ممکن است با دیگر کشور ها صورت بگیرد، و یا مسئله الحاق کرانه باختری و یهودی سازی کامل قدس و کرانه باختری که به شکل جدی هم در معامله قرن و هم در برنامه هایی که نتانیاهو پیگیری میکرد مطرح بود و اگر ما این قضایا را تا همین سال پیش دنبال و بررسی کنیم، متوجه میشویم که یک توطئه بسیار سنگین، هم منطقه و هم فلسطین را در برگرفته بود.

فضاهم یک فضای سنگینی بود، ایران، عراق و لبنان هرکدام در یک صحنه ای درگیری داشتند، که مجموعه همه اینها بیان کننده این امر بود که با سرگرم کردن کشورهای محور مقاومت در مشکلات و مسائل دیگر، موضوع فلسطین را به سمتی که مورد دلخواهشان است می‌برند.

بابت درز اطلاعات همیشه به فلسطینی‌ها انتقاد داشتیم/ قرار شد جنگ از داخل فلسطین آغاز شود

اینجا یک سوال مطرح بود و آنهم اینکه در قبال این مسئله چه باید کرد؟ عمق فاجعه و حجم انرژی که برای به سرانجام رسیدن این توطئه استفاده شده بود، معلوم بود. بررسی های زیادی در داخل فلسطین و بیرون فلسطین برای یافتن پاسخ این سوال صورت گرفت. جمع بندی که صورت گرفت این بود که اول باید یک اتفاق از داخل فلسطین رخ دهد و نمیتوان با یک رخداد بیرونی این صحنه را تغییر داد. رخ داد بیرونی مثلا اینکه حزب الله لبنان به اسرائیل حمله کند، اما اینگونه حزب الله موقعیت خود را در جامعه لبنان از دست میداد و زیر سوال میرفت، چرا که دلیل موجهی برای شروع جنگ نداشت. ایران هم با وجود روی کار بودن دولت آقای روحانی، نمیتوانست به شکل جدی به این موضوع وارد شود، چرا که در داخل دچار تعارض و بهم ریختگی می شد. جمع بندی این بود که باید اتفاقی از داخل فلسطین رخ دهد.

دومین نکته این بود که این موضوع باید به شکل یک اتفاق تازه در حوزه نظامی - امنیتی رخ دهد. این تقریبا جمع بندی بود که در باره این موضوع صورت گرفت و فلسطینی ها از حدود دو سال پیش به سمت این مسئله رفتند که شرایط را آماده کنند تا اینکه یک اتفاق بزرگی در داخل سرزمین های اشغالی رخ دهد و این مسئله، مقدمه عملیاتی است که فلسطینی ها از دوهفته پیش شروع کردند.

در اینجا فلسطینی ها باید دست به جنگ میزدند که این موضوع به نوبه خود یک مسئله تازه بود، چرا که تاکنون فلسطینی ها در غزه مورد حمله قرار میگرفتند و تا حدی که بتوانند جنگ را متوقف کنند، دفاع میکردند و اسرائیل هم در نهایت به آتش بس، تن میداد. اما این بار بنا بود که اول فلسطینیان غزه دست به اقدام بزنند و در این میان باید سطح این اقدام از سطح اقدامات قبلی بالاتر و موضوع هم باید فراتر از غزه می بود. بر همین اساس فلسطینیان از دو سال پیش شروع به ارتقاء تجهیزات خود کردند و اگر چیزی میتوانستند به داخل غزه وارد کنند، کردند و کارگاه های تولید سلاح را افزایش دادند و در نهایت بر جنبه های حفاظت اطلاعات و حفاظت از تسلیحات خود افزودند، چرا که یکی از مشکلات همیشگی سیستم های فلسطینی، درز اطلاعات از آنها بود. اما در حزب الله این مشکل کمتر بود و یکی از انتقادهای همیشگی ما به فلسطینیان، این بود که شما اطلاعات را نمیتوانید در پیش خود نگه دارید و این باعث می شود که شما ضربه بخورید. اما این دفعه فلسطینیان سیستم حفاظتی خود را بازنگری و تقویت کردند.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

در بهترین زمان به رژیم صهیونیستی حمله شد/ برای اولین بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ ۵ میلیون نفر در پناهگاهی با ظرفیت ۲ میلیونی!

در مدت دو سال، فلسطینیان به تولید، ارتقاء و ذخیره تجهیزات پرداختند تا اینکه به مقطع فعلی یعنی زمان عملیات رسیدیم. یک تئوری نظامی که همیشه در جنگ ها وجود دارد، شروع جنگ از نقطه ضعف دشمن است. با این کار ابهت طرف مقابل فرو میریزد و شما راحت تر میتوانی کار خودت را پیش ببری. در اینجا مقاومت فلسطین منتظر بروز یک نقطه ضعف قابل توجه از سوی اسرائیل بود که این مسئله در ماه های اخیر اتفاق افتاد.

اسرائیل در مدت دو سال، چهار انتخابات پارلمانی برگزار کردند و نتانیاهو چهار بار مسئول تشکیل کابینه شد که در نهایت این اتفاق نیفتاد و انتخابات پی در پی باطل شدند و این ابطال انتخابات باعث افزایش انتقادات در داخل سیستم شد و در ماه های اخیر در صحنه سیاسی اسرائیل اعم از احزاب، پارلمان، دولت و ... یک یقه گیری شدید و تندی بوجود آمد. این  اتفاقات به مقاومت فلسطین فرصت مناسب را داد، یعنی زمانیکه مقاومت میتوانست به سرزمین های اشغالی حمله کند در حالیکه سیستم سیاسی در رژیم صهیونیستی دچار آشفتگی است و مقاومت میتواند به اسرائیل ضربه بزند و از آن سو ضربات کمتری دریافت کند.

در دفعات قبل که اسرائیل با یک منطقی جنگ را شروع میکرد، عقبه اسرائیل و یهودی ها با این جنگ هماهنگ می شدند و اختیار پایان دادن به جنگ نیز در دست خودشان بود. اما این دفعه شرایط فرق میکرد و زمانیکه عملیات مقاومت فلسطین در دفاع از قدس شروع شد، در درون اسرائیل به جای آنکه انسجام بیشتر شود، اختلافات بیشتر شد و کنترل بخش اعظمی از اسرائیل از دست این رژیم خارج شد.

اگر نقشه اسرائیل را ببینید، نقشه آن چیزی شبیه به یک لوزی است و اگر آن را از وسط به دو نیم تقسیم کنیم، جنوب اسرائیل صحرای نقب است که جمعیت زیادی ندارد و بیشتر مرکز پادگان های ارتش اسرائیل است که عمدتا در این منطقه برای اسرائیلی ها مشکلات امنیتی وجود نداشته است، زیرا این منطقه در اتصال با مصر است و مصری ها هم در ماجرای کمپ دیوید، یک قرار محکمی با اسرائیلی ها امضا کردند.

اما نیمه شمالی، این نیمه را اگر به شکل عمودی به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کنیم، قسمت شرقی آن مناطقی است که با اردن و سوریه و کمی هم با لبنان مجاور است و به دلیل اینکه اسرائیلی ها از این منطقه به شدت هراس داشتند، بخش عمده یگان های نظامی و پادگان های خود را در این قسمت قرار دادند و جمعیت ساکن یهودی در این مناطق نیز کم است.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

بنابراین بیشتر جمعیت یهودیان در قسمت شمال غربی و قسمت روبه دریا، یعنی از شمال غزه تا شمال حیفا مستقر شده اند. همیشه این منطقه برای اسرائیلی ها منطقه امن محسوب می شد و برد موشک های فلسطینی نیز به این قسمت ها نمیرسید. باید مقاومت موشک هایی با برد ۲۵۰ کیلومتر مجهز می شد تا بتوانند این مناطق را بزند. این دفعه مقاومت فلسطین با نام قدس جنگ را شروع کرد و این مناطق را با تعداد بسیار بالایی از موشک ها، زیر آتش شدید قرار داد. یعنی مقاومت دارای موشک هایی بود که بعضی از آنها دارای برد ۲۵۰ کیلومتر و سر جنگی ۲۵۰ کیلوگرمی بودند.

در این زمان، اوضاع این قسمت بهم ریخت و پنج میلیون آدم باید به پناهگاه ها میرفتند، در حالیکه پناهگاه ها ظرفیت ۲ میلیون نفر را داشتند و این باعث می شد که یک تراکم بالایی در پناهگاه ها شکل بگیرد. طولی نکشید که درگیری ها شروع شد، درگیری میان یهودیان و اسرائیلی ها، درگیری بین مسلمانان و یهودی ها و درگیری میان مسلمانان و ارتش اسرائیل. در نهایت اسرائیل که هیچ برنامه ای برای جنگ نداشت و در طول جنگ نتوانسته بود خود را مدیریت کند و به یک روش روشن برسد، ناگزیز شد با پذیرش شروط مقاومت فلسطین، جنگ را تمام کند.

در ساعات ابتدایی جنگ، اسرائیل دست به دامان مصر شد/ شروط فلسطینی‌ها برای پذیرفتن آتش بس

در اینجا یک اشتباهی در رسانه های داخلی رخ داد و آنهم این بود که گفتند اسرائیلی ها آتش بس را بدون قید و شرط پذیرفتند. این غلط بود، چرا که اصلا اسرائیلی ها خواهان آتش بس بودند، نه اینکه فلسطینیان آتش بس را مطالبه کرده باشند و اسرائیل بدون قید شرط پذیرفته  باشد. این اسرائیلی ها بودند که خواستار آتش بس بودند، آنهم از ساعات آغازین جنگ که این واقعه هم یک پدیده بود، چرا که هر دفعه چند روز از جنگ میگذشت و بعد اسرائیلی ها به سمت آتش بس میرفتند، اما در این جنگ اسرائیلی ها از همان ساعات ابتدایی به سراغ مصری ها رفتند و آنهارا وادار کردند تا کاری کنند که آتش بس برقرار شود.

مُنتها این بار که طرف فلسطینی جنگ را شروع کرده بود، اعلام کرد که سقف خواسته های ما آتش بس نیست چرا که در نهایت آتش بس برقرار خواهد شد و اسرائیل قادر به ادامه جنگ نیست. ما خواسته هایی داریم و تضمین هایی هم میخواهیم. درباره قدس ما تضمین میخواهیم که اسرائیل سیاست گسترش شهرک ها و آزار اعراب را کنار بگذارد و مسجد الاقصی از محاصره ارتش خارج شود و مسلمانان بتوانند مراسمات عبادی خود را در آنجا انجام دهند و ترددشان آزاد باشد. فلسطینی ها اساسا یک علقه بسیار ویژه ای به مسجد الاقصی دارند. شرط دیگر هم این بود که اسرائیل باید این مطلب را بپذیرد که از این به بعد اگر اسرائیل دست به اقدامی شبیه به آنچه که در مورد محله شیخ جراح زد، بزند، ما حق واکنش نشان دادن داریم و جنگ را شروع میکنیم.

حالا دیگر مقاومتی که قبلا خواسته اش آتش بس بود، میگوید که باید مشروعیت اقدامات من به رسمیت شناخته شود و همه بپذیرند که ما از کل فلسطین حمایت میکنیم و این گروه های مقاومت فقط برای غزه نیستند، بلکه برای کل فلسطین و پرونده فلسطین هستند. در آخر نتانیاهو این شروط را پذیرفت و آقای اسماعیل هنیه هم در سخنرانی خود بعد از آتش بس به صورت صریح این مسائل را بیان کرد و گفت که خواسته های ما اینها بوده است و رژیم صهیونیستی هم به آنها متعهد شده است. اینکه میگوییم اسرائیل متعهد شد، به این معنی نیست که آنها همیشه متعهد بمانند، اما همین که اسرائیل زیر این برگه را امضا کرد، یک پیروزی ویژه برای مقاومت فلسطین بود و میتوانم بگویم که این اتفاق در جنگ ۳۳ روزه هم رخ نداده بود.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

صیونیست‌ها به ترسو بودن، معروف هستند/ ضربه بزرگ اقتصادی با موشک‌های ارزان قیمت

گستره آتش سلاح مقاومت، یک موازنه وحشت در میان آنها ایجاد کرد. ممکن است اینها بگویند سلاح های مقاومت فلسطین در مقابل سلاح اسرائیل چیزی نیست. بله، اما وقتی شما در جایی باشید و کسی با سنگ به مکانی که شما هستید حمله کند، شما به همان اندازه ای نگران می شوید که شخصی با سلاح در جلوی در شمارا تهدید کند، درست است که سنگ و سلاح یکی نیست اما در هر دو مورد شما احساس تهدید جانی دارید، مخصوصا اگر شبیه صهیونیست ویژگی های روحی روانی خاصی‌ داشته باشید که از چیزهایی شبیه به این شدیدا بترسید. خب اسرائیلی ها و صهیونیست ها معروف هستند به ترسوبودن، همین سلاح ها ۵ میلیون نفر را به داخل پناهگاه ها برد.

همین مسئله که دیگر مقاومت فلسطین هر موقع که اراده کند، میتواند علیه اسرائیل اقدام کند، باعث ضربه زدن به وضعیت اقتصاد داخلی و بعضا افت قیمت‌ها در مناطق سرزمین اشغالی خواهد شد. اگر در محله ای شخصی به صورت مستمر، هر روز تیراندازی کند، خب مردم دیگر در آنجا نمی مانند و کسی برای خانه گرفتن به آن محله نمی آید و دیگر آنجا سرمایه گذاری نمی کند که  این بر روی قیمت ها در آن منطقه تاثیر گذار است.

پاسخ ابهام آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

در پی جنگ اخیر اسرائیل و فلسطین، دو حمله موشکی و پهپادی از سوی خاک سوریه و لبنان به سمت سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت.

در مقطعی از جنگ اسرائیلی‌ها به بن بست رسیدند و موضوع شروع عملیات زمینی را مطرح کردند. این کار برای آنها آسان نبود و تجربه آنها از این اقدام تجربه مثبتی نبود، به طور کلی تجربه ارتش اسرائیل در جنگ های زمینی، تجربه منفی است که این را در تاریخ جنگ های این رژیم می‌توانید مشاهده کنید.

برای مثال در جنگ ۱۹۷۳ مصری ها توانستند ارتش اسرائیل را از مصر بیرون کنند و تمام صحرای سینا را آزاد کنند که در طی این عملیات بیش از ۱۰۰۰ اسرائیلی کشته شدند. در هر صورت این زمزمه اسرائیلی ها تهدیدی بود که نمی شد با خیال آسوده از کنار آن عبور کرد و مطمئن باشیم که اتفاقی نخواهد افتاد.

بنا شد که به اسرائیل هشدار داده شود که اگر دامنه جنگ را تشدید کنید، این دامنه از سوی مقاومت تشدید خواهد شد و لذا گروه احمد جبرئیل در لبنان چند راکت را صرفا با هدف اخطار دادن به سمت اسرائیل شلیک کرد که در این اقدام، هیچ هدف خاصی مد نظر نبود.

بعد از این ماجرا اسرائیلی‌ها بسیار نگران شدند و از رئیس جمهوری فرانسه خواستند که با حزب الله مذاکره کند و از آنها اطمینان بگیرد که وارد جنگ نخواهند شد، مقامات فرانسه هم با سید حسن نصر الله مذاکره کردند.

سید حسن نصرالله در پاسخ، جوابی داد که نه مثبت بود و نه منفی. مبنای صحبت نصرالله این بود که ما نمیتوانیم به صورت کامل فلسطینی های مقیم لبنان را کنترل کنیم، ما از طرف خودمان میتوانیم صحبت کنیم اما از سوی فلسطینیان نمیتوانیم قولی بدهیم.

در واقع به طرف فرانسوی گفته شد که اگر او بخواهد اقداماتش را تشدید کند، ما ورود خواهیم کرد و زمینه اش را هم داریم، زمینه اش حضور فلسطینی ها در اینجاست. جواب  نصرالله به گونه ای بود که نماینده مکرون را با یک ابهام به فرانسه برگرداند و معلوم شد در این قضیه تضمینی وجود ندارد و سید حسن نصرالله تضمینی در این باره نداد.

ورود پهپاد از سوریه نیز با همین فلسفه صورت گرفت و مهم نیست که پرتاب این پهپاد توسط چه کسی صورت گرفته است، مهم این است که از این جغرافیا این اقدام صورت گرفته است که نتیجه آن این بود که نشان داد اسرائیل از اینکه این جنگ گسترش پیدا کند بسیار وحشت دارد و گسترش جنگ نقطه ضعف بزرگ اسرائیل است و دلیل اینکه اسرائیل پاسخی نداد، این بود که آنها دنبال گسترش دامنه و دایره جنگ نبودند و آنها به شدت دنبال برقراری آتش بس بودند و سریع سراغ مصری ها رفتند.

این بار مصری ها ناگزیر شدند که ادبیاتشان را به نفع فلسطینی ها تغییر دهند تا فلسطینی ها رضایت دهند. موضع گیری الازهر به نفع حماس یک اقدام بی سابقه بود که احمد طیب اعلام کرد که ما از حماس حمایت میکنیم، چرا که حماس از مقدسات حمایت میکند و زمانی احمد طیب این موضوع را گرفت که فلسطینی ها آتش بس را نمی‌پذیرفتند.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

روایت عجیب صهیونیست‌ها درباره آینده پس از جنگ اخیر/ ۲۵۰ نقطه از غزه را زدند ولی جنگ متوقف نشد

این اتفاقی که در فلسطین رخ داد، به صهیونیست ها و اسرائیلی ها گفت که اینجا جای ماندن نیست. این مسئله موج مهاجرت یهودیان به خارج از اسرائیل را به همراه خواهد داشت. این جنگ حیات اسرائیل را از این حیث تهدید کرد که به آنها گفت اینجا جای ماندن نیست.

چند روز پیش روزنامه ه‌آرتص عین این کلمه را به کار برد، در این روزنامه مقاله ای به قلم یکی از کارشناسان سرشناس اسرائیل به نام "آری شوید" منتشر شد که در آن گفته شده بو «ما گمان میکردیم که کار مقاومت فلسطین را ساخته ایم اما میبینیم که اینگونه نیست. باید پذیریم که فلسطینیان مانند دیگران نیستند و آنها تا سرزمینشان را بدست نیاورند، دست بردار نیستند و ما باید بپذیریم که آنها از حق خود دفاع میکنند.» دیگر روزنامه های دیگر نیز این مسئله را داشتند، هم چپ گراها و هم راست گراها گفتند که این وضع قابل قبول و تحمل نیست. حتی بعضی از آنها نوشتند که مسئله "هلوکاست" یک دروغی بود که با آن یهودی ها را  اینجا جمع کردند. تا همین یکسال پیش چنین ادعایی در انگلیس و فرانسه باعث می شد که شخص را به زندان بیاندازند. دیگر روزنامه اسرائیلی نوشته است داستان اینکه هیکل سلیمان زیر مسجد الاقصی است، دروغ است و هیکلی در کار نیست. اینها سخنانی است که اگر کسی در بیرون میگفت، اورا تا پای چوبه دار میکشاندند، اما خوده اسرائیلی ها این را در روزنامه های خود میگویند.

این نشان میدهد که این جنگ زیر ساخت های فکری و ذهنی و جنبه های سخت افزاری قدرت اسرائیل را کاملا سرنگون کرد. ارتش نتوانست اوضاع را کنترل کند، در واقع ارتش هیچ برنامه ای نداشت، اصلا ارتش اسرائیل این دو سال از اقدامات آماده سازی مقاومت فلسطین هیچ خبری نداشت. ارتش متوجه نشده که با زدن ۲۵۰ نقطه در غزه، این جنگ تمام نمی شود، متوجه نشد که این جنگ ادامه پیدا میکند، درحالیکه جغرافیای عملیاتی اسرائیل محدود به غزه می ماند، اما جغرافیای عملیاتی مقاومت فلسطین تمام سرزمین های اشغالی می شود. اسرائیل برای حل مسئله، هیچ برنامه ای نداشت. این مسئله قابل توجهی است که ارتشی با این سابقه که هفتاد سال است درگیر است و جنگ های بزرگی را مدیریت کرده است و درگیر جنبش های مختلفی بوده است، متوجه نشود که مقاومت فلسطین در یک منطقه کوچکی به نام غزه خود را برای یک چنین جنگی آماده میکند و نتواند این موضوع را پیش بینی کند.

بهت ۶ ساعته صهیونیست‌ها در آغاز حملات هوایی فلسطینی‌ها

زمانیکه جنگ شروع شد ارتش اسرائیل به مدت ۶ ساعت نظاره گر بود و نمی دانست باید چه کند و بعد از آن هم شروع به حملات به غزه کردند. اسرائیل گمان میکرد که اگر یک جنگی کند و قدرت خود را نشان دهد، مانع توسعه جنگ می شود اما  تا آخر این جنگ ارتش اسرائیل با حالتی بهت زده به اتفاقات نگاه میکرد که چه زمانی این جنگ تمام می شود.

از امروز تا هفته های آینده شما هروز شاهد انتشار مقاله از داخل اسرائیل بر علیه اسرائیل خواهید بود، یعنی جنگ تمام نشده است، جنگ در غزه تمام شده است، اما در سرزمین های ۴۸ تازه شروع شده، بین خودشان، بین ارتش و سرویس اطلاعاتی شان، بین ارتش و دولت، دولت و احزاب و... و. و این مسئله مدام جلوتر خواهد رفت و اسرائیل را از درون دچار اضمحلال میکند و هیچ قدرتی در اسرائیل برای کنترل این مسئله وجود ندارد. مردان قدرتمند اسرائیلی که صحنه های سخت را مدیریت میکردند دیگر نیستند، اسرائیل را الان مردانی اداره میکنند که قادر نیستند بعد از چهار انتخابات، یک دولت تشکیل دهند که اینهم در تاریخ این رژیم بی سابقه بوده است.

ضرباتی که اسرائیلی ها در این جنگ خوردند، بسیار عمیق تر از چیزی است که در تصور ما میگنجد. البته نه اینکه این موشک ها و شلیک ها خیلی تعیین کننده بودند، درواقع این شلیک ها، وضعیت اصلی اسرائیل را عریان کرد و به خودشان و دنیا نشان داد و ثابت کرد که تمام سخنانی که درباره قدرت ارتش اسرائیل، قدرت اطلاعاتی، قدرت پیش بینی، قدرت مدیریت، قدرت ضربه زدن و کنترل کردن اینها گفته شده است، افسانه است.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

اتمام جنگ و پاسخ به چند سوال مهم/ طی دو سال آینده دو میلیون صهیونیست مهاجرت خواهند کرد/ دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست

 این جنگ در حالی پایان یافت که یک جنگ سطح پایین بود و جدا از کرانه باختری، سرزمین های ۴۸ و اردوگاه ها که بیشتر در صحنه سیاسی درگیر بودند، این جنگ عمدتا جنگ غزه با اسرائیل بود. الان اسرائیلی ها با این سوال مواجه هستند که اگر در کرانه باختری که حدود ۱۰ برابر غزه است، یک حماس یا جهاد اسلامی مسلح پیدا شود چی؟ اگر این مسئله مسلح شدن در آنجا و دیگر مناطق عمومی شود چه کنیم؟ چرا که این گرایش به مسلح شدن در میان فلسطینیان کرانه باختری وجود دارد.

این سوال برای آنها مطرح می شود که اردنی ها و فلسطینی های ساکن لبنان با اینکه ایندفعه با یک کشته از سر مرزها به عقب برگشتند، اما اگر دفعه بعد برنگردند چه کنیم؟ اگر همین ها با سلاح به سمت ما سرازیر شدند، آیا ارتش آن زمان آمادگی مدیریت این اتفاق را دارد؟ اگر حزب الله و گروه های مقاومت سوری ورود کنند چه می شود؟

در حال حاضر آینده رژیم صهیونیستی بعد از این جنگ به شدت تیره و تار شد و چشم انداز اسرائیل برای یهودیان ساکن آنجا به طور کامل یک چشم انداز منفی شد که مسئله آنها را وادار به فرار میکند. من مطمئن هستم طی یکسال آینده، دست کم دو میلیون یهودی از اسرائیل می روند. همین الان بنابر گفته نتانیاهو جمعیت یهودیان ۸/۵ میلیون نفر است که ما میگوییم این رقم درست نیست ولی فرض میگیریم درست باشد، از آن سو جمعیت فلسطینی ها در سرتاسر فلسطین ۶ میلیون نفر است. خب اگر این دو میلیون یهودی از اسرائیل بروند، این یک تغییر قابل توجه است و جمعیت فلسطینیان و اسرائیلی ها به یکدیگر نزدیک خواهد شد.

لذا ما میتوانیم بگوییم که سرنوشت اسرائیل در این جنگ تا حد زیادی رقم خورد و به جایی رسید که برای نابودی اسرائیل دییگر یک جنگ بزرگ لازم نیست و با یک جنگ متوسط و یا کوچک هم میشود این رژیم نامشروع را از بین برد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 34
  • DE ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    صیونیست‌ها به ترسو بودن، معروف هستند/
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      78 32
      این حرف دلیل قرآنی دارد.
    • SE ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      48 27
      تا فلسطینیان فرقه محمود عباس را ذبح نکنند به پیروز نخواهند رسید
    • بهزاد IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      3 26
      سلام به آزادگان و شجاع مردان خطاب به کسی که گفته «تا فلسطینیان فرقه محمد عباس را ذبح نکنند به پیروزی نخواهند رسید» : تو یک اسراییلی هستی که داری فارسی می نویسی.... :-))))
    • SE ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      11 4
      تو روح هرچه صهیونیست و دوستدار اسرائیل کودک کشه ازجمله زیباکلام و اردوغان و محمود عباس و من اگر که صهیونیست و یا اسرائیلی و یا دوستدار اسرائیل کوک کش باشم. محمود عباس هم مانند مجریان اجرای پنهانی سند 2030 و بسیاری از بندهای FATF در ایران نوکر صهیونیسم بین الملل است
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    37 9
    بسیار تحلیل خوبی بود فقط یک نکته: در جنگ 1973 مصری ها نتوانستند تمام صحرای سینا را آزاد کنند فقط از کانال سوئز گذشتند.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    15 10
    خخخخخخخ
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    47 39
    آقای زارعی قسمتی از حرفتان درست و قسمتی خیال پردازی هست. اسراییل دست برتر اطلاعاتی را دارد. شهید فخری زاده در عین حفاظت کامل ترور شد. بقیه شهدای هسته ای همینطور . رژیم اشغالگر متخصص فریب هست. اینا یک زن یهودی را همسر پادشاه ایران کردند و با فریب پادشاه چندهزار ایرانی را کشتند. بله منم میگم اسراییل خیلی ضعیف شده ولی قدرت فریب و قدرت نفوذ اینا خیلی بالاست. نباید ساده لوح باشیم
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      60 11
      دست برتر اسقاطی در ایران . همین افساداتی های تبهکار و دولت تدبیر اند. که بعد از انتخابات آینده بحمدالله حذف خواهندشد.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      31 7
      متاسفانه شهید و تیم حفاظت هر دو بی احتیاطی کردن.شهید نباید از ماشین خارج میشد.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      29 5
      غربگراهای ایران جوانان را ناامید کردند و جوانان نادانسته به دشمن امید بستند!
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      18 3
      دست برتری درقبال ایران در کار نیست متأسفانه ما نفوذی های بدی داریم در برخی قسمتهای نظام و البته ما هم نفوذی های بزرگ و مهمی در رژیم وحشی اسرائیل و امریکا و ... داریم
    • سنصلی فی القدس إن‌شاءالله IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      17 2
      بسم الله الرحمن الرحیم یدالله فوق ایدیهم...
    • SE ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      4 1
      با رفتن اصحالطلبان از قوه مجریه و قطع شدن دسترسی جریان نفوذ تنیده شده در تار و پود اصحالطلبان دسترسی اسرائیل هم به اطلاعات کشور بمرور خواهد خشگید. انشاءالله
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    37 9
    باید از صهیونیست ها اسیر گرفت و مواد منفجره قوی بطرف آنها شلیک کرد
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      13 38
      داعشی قرن ۲۱
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      35 12
      داعشی تویی که از پیروزی چشمگیر دکتر اسد داری دیوانه میشی به همراه داعش و اسراییل و بن سلمان و اردوغان و نه غزه لبنانی های ایرانی
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    17 9
    پاسخ سید حسن نصرالله به فرستاده فرانسوی ها که واسطه اسرائیلی ها بودند نه فرستاده اسرائیلیها...!!
  • DE ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    10 5
    باشه !
  • MD ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    38 8
    یهود فقط در حوزه اطلاعات، جاسوسی و ترور خوب عمل میکنه ارتشش هم فقط نیروی هوایی خوبی داره کلا آدم های ترسویی هستند نیروی زمینی و دریایی درست و حسابی نداره اگه اطلاعاتشون رو کور کنین و پدافند خوبی داشته باشین با چند هزار سرباز شجاع مثل یمنی ها می تونین کل اسرائیل رو بگیرین
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      21 6
      فکرش را کنید فقط سامانه های گنبد انها به هر شکلی از دور خارج میشد با موشکهای حماس همه تو پناهگاه و شهر ها خالی و هواپیماهاشون زمینگیر یه نیروی چند ده هزار نفره حرکت میکرد اسیر میگرفت و جلو میرفت تا صبح کل فلسطین در اختیار مقاومت بود انه یرونه بعیدا و نراه قریبا انشاءالله
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    29 7
    پول پرست و ترسو و متخصص در آزار دادن و کشتن پیامبران الهی و زنان و کودکان
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    15 5
    از آقای زارعی ممنون هستم.تصویر کامل اتفاقات اخیر را بیان کردند.اطلاعاتم کامل شد.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    10 2
    چرا در غزه با اینکه احتمال جنگ و بمباران بسیار بالاست، پناهگاه های زیر زمینی که قابلیت حفاظت از جان زنان و کودکان را داشته باشد وجود ندارد و میبینیم هر دفته این زنان و کودکان هستد که قتل عام می شوند؟ با اینکه حماس هم در حفر تونلها مهارت بالایی دارد
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      3 2
      غزه کنار دریاست و زیرش آبه و ساخت پناهگاه زیرزمینی سخت و بیش از حد پرهزینه
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    9 4
    خیلی ترسو بودن اسرائیلی ها .....همه مثل موش رفته بودن زیر زمین فکر کنم وعده آزادی قدس زودتر تحقق یابد با این اوضاع نصرمن الله وفتح القریب
  • سید روح اله IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    4 3
    اگر به نقشه اسرائیل نگاه کنید همانن کله انسانی است که دهانش را باز کرده و میخواد کرانه باختری را ببلعد و در حالی که با پیشانی به جولان اشغالی ضربه میزند و قدس نیز در گلویش گیر کرده چراکه غزه خرخره اش را گرفته. انصافا کدومتون تا حالا اینجوری نگاه کردید؟؟؟
  • حمید IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    5 5
    عالی بود
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    6 5
    ننگ اسراییل ، توطعه ننگین ابر قدرتا بخصوص انگلیس و فرانسه. و. خود باختگان نوکر صفت بعضی اعراب نظیر وهابیون و عثمانی و ........ از ۱حدود صد سال پیش شروع شد ... و کشتارادامه دارد و بهانه هلوکاست وسیله ای برای موجودیتی ضد اسلام ساختند .... باید تمام شود .. صهیونیستها باید بروند و سرزمین مقدس فلسطین به مسلمانان باز گردد
  • سنصلی فی القدس إن‌شاءالله IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    5 3
    سنصلی فی القدس إن‌شاءالله...
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    1 1
    درسال 1973 نیروهای مصری خط بارلو اسراییلو شکستن و وارد صحرای سینا شدن ودر صحرا پراکنده شدن و نهایتآ ارتش دوم مصر در صحرای سینا به محاصره ارتش اسراییل در آمد و بعدش شوروی پشت سادات رو خالی کرد و بقیه ماجرا .......
    • DE ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      2 2
      پیرمرد نظافتچی که در ستاد جنگ دفتر را تمیز میکرد و کاغذها را خالی میکرد یک ژنرال بازنشسته یهودی بود که جاسوس بود و تمام نقشه حمله را لو داد .هواپیماهای جنگی مصر قبل از پرواز روی زمین منفجر شدند....صهیونیستها در هیچ چیز مردانگی و جوانمردی و انصاف انسانیت...هیچ ندارند. انسانهای وحشی ناندرتال در مقابل اینها از قدیسین هستند.
  • خالد IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    4 4
    احتمالاایشون نمیدونه که اسراییل دست برتری نسبت به ایران داره واون اطلاعاتی واتمیه
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      2 3
      رژیم صهیونیستی روی نقشه با ایران مقایسه کنید بقدری کوچک است که هر موشک ایران برایش حکم بمب اتمی که هیچ حکم بمب هیدروژنی دارد و از لحاظ اطلاعاتی هم این چه نوع برتر بودن است که منطقه ای کوچک به نام غزه پوزه اش را تا فی خالدون به زمین میمالد و در دنیا مضحکه اش میکند؟ خخخ
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
      2 5
      مرگ بر مریم رجوی کنیز صهیونیست ها و مرگ بر نوکران و کنیزکان وطن فروش مریم رجوی
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    2 3
    ماشا الله این همه مفسر به قول معروف دست خوش ... ملت همه چی دان و نادان در انتخابات ! ۹۲_۹۶
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 4
    اسراییل همون رژیم نژاد پرست و جنایت کار اپارتاید افریقای جنوبی هست و چه بسا بدتر . منتهی اونجا سیاهان مورد ظلم قرار میگرفتند و اینجا مسلمانان
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    2 3
    به امید سرنگونی رژیم جنایت کار و نژاد پرست اسرائییل
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    1 1
    به ترتیب: ۳۳روزه ۲۲روزه ۱۱روزه ۱روزه انشاءالله
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 3
    مدت زمان جنگ بعدی: ۳۳ روزه -۱۱ ۲۲روزه -۱۱ ۱۱روزه _۱۱ ۱ روزه انشاءلله. شایدم چند ساعته.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    4 0
    ما که چیز خاصی ندیدیم
  • خیری IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    1 5
    یک سوال دارم از آقای زارعی اول اینکه ممنونم بابت اطلاعات خوب که به ما دادی دوم اینکه اگر یه زمانی انشالله اسراییلی نابود شود آیا نمیگه من که دارم میرم پس بذار یه بمب اتم بزنم تو ایران ! آیا میتواند این کار را بکند اگر کسی میتواند جواب بدهد ممنونم
    • DE ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      2 4
      بمب اتم رژیم صهیونیستی متعلق به امریکاست ایران بارها و بارها به امریکا گفته است سگت را زنجیر کن اگر پاچه ما را گرفت توو سر تو‌میزنیم اون که به بادی نابود است. بمب اتم هر کجای دنیا منفجر شود جنگ جهانی سوم و نابودی کل دنیا را همراه دارد زیرا در جنگ جهانی سوم بیشترین اسلحه همین ویرووسهای لاعلاج شبیه کرونا خواهد بود..شلیک بمب اتم به ایران با نابودی میلیونها یهودی در کشورهای دنیا همراه خواهد بود آنهم نه توسط ایران بلکه توسط صد ها میلیون مسلمان و مبارزین دیگر
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      1 4
      رژیم صهیونیستی با همون منفجر شدن سایت ها و بمب های هسته ایش در داخل نابود خواهد شد انشاءالله
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
      0 4
      نه دیگه اونا اسیر شدند و میترسن کاری کنند چون مثل سگ کشته میشن وانگهی حالا چند اتمی هم به مسلمانها بزنه و دو سه میلیون را شهید کنه مگه چی میشه؟ زهی ره سعادت الان کرونای انگلیسی با مخفی کاری لندن خبیث صد ها هزار قربانی رو دست دنیا و ما گذاشت
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
      1 5
      رژیم کودک کش صهیونیستی پس از نابود شدن، کلاهک های اتمی اش دست فلسطینی ها خواهد افتاد و اولین جایی که با بمب اتمی هدف گرفته خواهد شد منطقه ای پر از وطن فروش در تیرانای آلبانی خواهد بود به حول و قوه الهی
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    1 6
    پیش‌بینی با این دقت کار هر کسی نیست انصافا :)))) من دو سه تا مورد دیگه از این پیش‌بینی‌های این آقای زارعی یاد دارم، که با دقت مثال زدنی محقق شده ...
  • Mortal.Kombat IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    0 6
    اون قدر ناشکر هم نباش دایی بزرگ ترامپ آمریکا و اِمریکا !
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    4 6
    ای مردم حرف رهبر را در رای دادن گوش کنیم مبادا فردا در پیشگاه خدا خجالت بکشیم فقط حرف رهبر هر کاری گفت ان را انجام دهیم درود خدابر امام خامنه ای
  • حمزه IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    2 6
    تحلیل خوبی بود
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    2 5
    انشاالله نشانه هایی ازنابودی اسراییل بیش ازپیش اشکارشده وپیامهای رهبرعزیز وبزرگوار حفظه الله درک حقیقت رابرای انهایی که درخواب به سرمیبردن مثل یک شوک واقعیت موضوع را روشنتر ساخت
  • DE ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    3 5
    این تحلیل باید موضوع درسی تازه نظامیان ایران شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس