کد خبر 1219944
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد با اشاره به تحقق ۱۰۷ درصدی درآمدهای مالیاتی و انتشار ۲۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق، گفت: به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم.

به گزارش مشرق، فرهاد دژپسند در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند گفت: در حوزه پوشش کسری بودجه به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تأمین مالی استقراض کردیم. سال ٩٩ از نظر تأمین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال بوده و با وجود بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی فقط ١٢ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه را از طریق فروش نفت تأمین کردیم.

دژپسند گفت: همچنین در حوزه درآمدهایی مالیات در سال گذشته تحقق ۱۰۷ درصدی داشتیم ضمن اینکه در بخش مالیات سیاست بر این بود که فشاری بر مودیان خوش حساب وارد نیاید.

وی با اشاره به میزان انتشار اوراق در سال گذشته گفت: سال گذشته در یک مرحله ١٩٣ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم که در پایان سال آن را به ٢١٣ هزار میلیارد تومان رساندیم.   همچنین از طریق خصوصی سازی هم برای تأمین مالی اقدام کردیم به طوری که درآمدها از محل خصوصی سازی در سال گذشته ۶ برابر سال ٩٨ بود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه با این اقدامات دیگر نیازی به استقراض از بانک مرکزی نداشتیم، گفت: هر چند هیچ استقراضی از بانک مرکزی انجام نشده، اما بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یافته که آن هم در چارچوب چرخه چهار جانبه و تهاتر بدهی دولت به شرکت‌ها بوده است.

بنده در چهار سال اول دولت در سازمان برنامه مشغول به کار بودم در آن دوره هم هیچ استقراضی از بانک مرکزی انجام نشد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه استقراض از بانک مرکزی را پدیده شوم می‌دانیم گفت: استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول منشأ بسیاری از گرفتاری‌ها است.

دژپسند با بیان اینکه هیچ پولی برای تأمین بودجه چاپ نشده است، افزود: وقتی بانک مرکزی ارز خریداری می‌کند و متناسب با آن ارز امکان فروش به بازار فراهم نباشد، خالص دارایی‌های بانک مرکزی بالا می‌رود که متناسب با آن پایه پولی و رشد نقدینگی ایجاد می‌شود.

دژپسند با اشاره به اهمیت اقتصاد هوشمند گفت: در این فرایند ورودی‌ها باید با خروجی متناسب باشد و در فرایند تولید اگر یک واحد ورودی داشتیم باید خروجی آن بیشتر از یک واحد باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه فناوری نو سقف ندارد، ادامه داد: همواره متناسب با توسعه این ابزارها توسعه پیدا می‌کنند و باید از عوامل تولید به بهترین نحو استفاده کنیم. برای مثال اگر میزان کشت گندم امروز ٣ تن در هکتار است با این ابزارها باید آن را به ٩ تن در هکتار برسانیم.

دژپسند با اشاره به افزایش تجارت الکترونیک در دوره کرونا گفت: سهم تجارت الکترونیک در این دوره ٢.٢ برابر شده است.

وی درباره آمارهای منتشر شده از فعالیت ایرانی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال گفت: این آمارها قابل تأیید کردن نیستند و بسیاری این آمارهایی که اعلام می‌شود، نمی‌توان صحت آن‌ها را تأیید کرد و برآوردها با واقعیت فاصله زیادی دارد.

وزیر اقتصاد درباره موضع دولت در برابر رمز ارزها گفت: معتقدم مدیریت در این حوزه باید فعال باشد و نباید مدیریت انفعالی داشته باشیم. باید بتوانیم مزایای رمزارزها را به حداکثر و معایب آن را به حداقل برسانیم. در حال حاضر در بخش ماینیگ دولت مصوبه‌ای دارد، اما یا باید آن را اصلاح کرد یا این مصوبه باید دقیق‌تر شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    قرض را پس میدند یا ارزش جنس طرف مقابل را به زور کم می کنند و قیمت خودشونو میبرن بالا؟
  • رنجدیده از ظلم IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 0
    بزرگوار. این چه قرضی است که دولت قصد پس دادن آنرا ندارد.
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    این قرض گرفتن نیست ، به زور از جیب مردم بیرون کشیدن است. از جیب مردم درآوردن زوری است. من که راضی نیستم ، ان شاالله خدا هم راضی نباشد. اسم دیگه اش حق الناس است.
  • ناشناس IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    در بپرس پول و سرمایه مردم بدبخت را بردید و آنهارا به روز سیاه نشاندید، خدا ازتان نمیگذره و حق الناسه. چطور روتون میشه علنا دزدی از جیب مردم را اعلام میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس