پیروز حناچی نمایه

بررسی ها نشان می دهد کاهش ساخت و ساز مسکن در تهران بیش از آنکه مگا پروژه حناچی باشد ناشی از سیاست های شهردار و اعضای شورای شهر در افزایش چشمگیر هزینه ساخت مسکن است.

به گزارش مشرق، پیروز حناچی شهردار تهران که احتمالا هفته های پایانی حضور خودش در این مسند را سپری می کند عدم شهرفروشی را بزرگ ترین مگا پروژه شهرداری در دوره مدیریت خودش دانسته و به آن افتخار می کند اما بررسی ها نشان می دهد کاهش ساخت و ساز مسکن در تهران بیش از آنکه مگا پروژه حناچی باشد ناشی از سیاست های شهردار و اعضای شورای شهر در افزایش چشمگیر هزینه ساخت مسکن است.

بیشتر بخوانید:

معاون قالیباف: حناچی ۶۰ درصد شهرفروشی کرد

حناچی و برخی اعضای شورای شهر صدور مجوزهای متعدد ساخت و ساز مسکن در دوره گذشته مدیریت شهری را به عنوان یک نقطه تاریک در کارنامه شوراهای گذشته مورد ارزیابی قرار می دهند اما ارزیابی جدول افزایش هزینه های ساخت و ساز در حوزه عوارض شهرداری تهران نشان می دهد سیاست های چهار سال اخیر خصوصا در دوره شهرداری حناچی موجب افزایش ۶ برابری عوارض و در پی آن کاهش درخواست ها برای صدور پروانه ساخت و ساز شده است.

 ساخت و ساز مسکن چگونه در تهران گران شد؟

آنچه به عنوان شهر نفروشی یا عدم فروش تراکم در گزارش سه سال اخیر شهرداری دیده می شود ناتوانی ساکنان تهران جهت ساخت و ساز و عدم تمایل به دریافت پروانه ساخت همچنین عوارضی است که در شورای پنجم به شکل نجومی افزایش یافته است.

با توجه به آغاز فعالیت شورای شهر پنجم از سال ۱۳۹۶  می توان هزینه های عوارض دوره گذشته شهرداری را تا سال ۱۳۹۵ مورد بررسی قرار داد. بر این اساس طبق نمودار میزان دریافتی عوارض شهرداری در بازه چهار ساله ۹۱ تا ۹۵ در دوره شورای چهارم به طور میانگین بین یکصد تا یکصدو سی هزار تومن به ازای هر متر مربع بوده که افزایش تقریبا ۳۰% در طول یک دوره شورای شهر را نشان می دهد و همین رقم در فاصله سال های ۹۵ تا ۱۴۰۰ خصوصا در سه سال آخر و در دوره شهرداری حناچی نموداری باورنکردنی را شکل داده که از آن تحت عنوان شهرنفروشی تعبیر می شود. هزینه دریافتی نهایی شهرداری بر این اساس تقریبا از هر متر ۱۳۰ هزار تومان به بیش از ۷۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده که البته همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد. به همین دلیل پیروز حناچی معتقد است مگا پروژه او در دوره سه ساله مدیریت شهری اصطلاحا شهرنفروشی و در واقع جلوگیری از ساخت و ساز در شهر تهران بوده که البته خروجی آن هم در بازار مسکن و افزایش چشمگیر قیمت ها در سه سال اخیر به وضوح قابل بررسی است.

منبع: فردا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس