مجامع سهام عدالت استانی

علی زاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اصرار دولت برای برگزاری زود هنگام انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت را وجود منابع مالی زیاد خواند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، محسن علی‌زاده عضو ناضر مجلس در شورای عالی بورس می‌گوید: برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخلف است و نباید برگزار می‌شد.  

او گفته متخلفین "حتما" اعمال ماده ۲۳۴ قانون می‌شوند و پرونده این تخلفات بعد از رسیدگی کامل به قوه قضائیه برای تصمیم فرستاده می‌شود.

منابع زیادی در این شرکت‌ها وجود دارد و  حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام این شرکت‌ها است بنابراین دولت نمی‌خواهد که این منابع را از دست بدهد و به خاطر همین منابع است که اصرار به برگزاری انتخابات داشت

 بر اساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هر گاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌ جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیر مجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ ربط ارجاع می‌گردد.

روز یکشنبه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفته پورابراهیمی رئیس این کمیسیون تخلفات انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری بررسی شد. او گفته بود که سازمان بازرسی کشور ۱۱ بند تخلف از انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری به قوه قضائیه ارسال کرده است.

محسن علی‌زاده در خصوص تصمیماتی که در کمیسیون اقتصادی در خصوص انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری گرفته شده به بازار گفت: ما معمولا بارها به عدم برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری به این شکل گوشزد کردیم و مخالف برگزاری انتخابات با این شرایط بودیم.

او گفت: در کمیسیون اقتصادی تخلفات این انتخابات در حال بررسی است و بعد از اتمام به قوه قضائیه فرستاده می‌شود تا در خصوص ابطال آن تصمیم‌گیری شود.

به گفته علی زاده کسانی که در این تخلفات سهیم هستند "حتما" اعمال ماده ۲۳۴ قانون می‌شوند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس برگزاری این انتخابات را تخلف می‌داند و می‌گوید: نباید انتخابات برگزار می‌شد و طبق قانون تجارت انتخابات توسط هیات مدیره شرکت باید برگزار شود در حالی دولت با تشکیل یک مجمع از هیات دولت این انتخابات را برگزار کرد.

علی زاده در پاسخ به این سوال که چرا دولت اصرار به برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذار با وجود مهیا نبودن زیر ساخت‌ها دارد؟ گفت: منابع زیادی در این شرکت‌ها وجود دارد و  حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام این شرکت‌ها است بنابراین دولت نمی‌خواهد که این منابع را از دست بدهد و به خاطر همین منابع است که اصرار به برگزاری انتخابات داشت.

بر اساس آماری که شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی استانی سهام عدالت داده است، حدود ۲۹ میلیون نفر از ۴۹ میلیون سهامداران عدالت روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب کردند و به عنوان سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت محسوب می‌شوند.

بر اساس قانون تجارت انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت‌های سهامی، بر عهده سهامداران آن است که هر دو سال یکبار باید سهامداران در مجمع حضور پیدا کنند و اعضای هیات مدیره شرکت را انتخاب کنند. هر فردی که در مجمع حضور دارند به اندازه تعداد سهم خود حق رای دارند.

هنوز صاحب سهام عدالت معلوم نیست کیست

یکی از ایراداتی که نمایندگان مجلس در انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مطرح کردند اجبار سهامداران به دریافت کد سجامی برای رای دادن بود. حمید اسدی حقوقدان بازار سرمایه می‌گوید: طبق قانون تجارت الزامی به داشتن کد سجامی برای انتخابات هیات مدیره شرکت‌های نیست.

ابطال انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این سادگی نیست و نیاز به فرآیند قضائی دارد و برای ابطال آن حکم دادگاه‌ نیاز است

او به بازار گفت: ما در خصوص انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرجع نظارتی خاصی نداریم از یک سود سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت می‌کند و از سو دیگر ستاد سهام عدالت خود را ذی نفوذ و مهم می‌داند، بنابراین یک چندگانگی در این خصوص رخ می‌دهد.

این حقوقدان خلاء قانونی را مهم‌ترین  موضوع در باره شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌داند و نوشتن یک دستورالعمل مجزا برای این شرکت‌ها را الزامی خواند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از یک نهاد مالی به ناشر تبدیل شدند که هنوز تعدادی از شرکت‌های استانی این روند را طی نکردند، به گفته اسدی از آنجای که وظیفه ناشر افشای اطلاعات و اجرای دستورالعمل‌های بورس است، هنوز این شرکت‌ها ظرفیت انجام این دستورالعمل‌ها را ندارند.

او می‌گوید: ابطال انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این سادگی نیست و نیاز به فرآیند قضائی دارد و برای ابطال آن حکم دادگاه‌ نیاز است.

انتقادات زیادی از سوی مراجع مختلف و کاندیدای هیات مدیره این شرکت‌ها به برگزاری انتخابات در این مدت وارد شده است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این شکل را مدیریت کامل دولتی بر سهام مردم عنوان کردند و معتقدند که دولت به منظور حفظ قدرت خود بر منابع این سهام تمایل به برگزاری انتخابات سالم نیستند.

برخی دیگر هم عنوان کردند هیچ گونه شفافیتی در برگزاری انتخابات وجود ندارد و از زمان ثبت نام داوطلبان تا برگزاری انتخابات، اطلاع رسانی کاملی نه به داوطلبان و نه به رای دهندگان داده نشده است.

 از زمان آزاد سازی سهام عدالت و وارد شدن این سهم به بازار سرمایه با حواشی زیادی مطرح است. در ابتدای سال گذشته عدم واریز پول فروش سهام عدالت به حساب دارندگان، در دوران ریزش عدم فروش سهام عدالت در بازار بورس، عدم همکاری بانک‌ها در دادن وام سهام عدالت، برگزاری مجمع سهام عدالت و در حال حاضر هم انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت‌های از مشکلاتی بود که بعد از آزاد سازی سهام عدالت، ایجاد شد.

ارزش سهام عدالت در ۲۱ اردیبهشت

در پایان معاملات دیروز ۲۱ اردیبهشت ماه  بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۴۳۵ تومان رسید که نسبت به دیروز ۳ درصد معادل ۲۳۱ هزار و ۸۵۲ تومان افزایش داشت.
با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۶۱ تومان رسیده است.

همچنین امروز بازار سرمایه با رشد ۲۱ هزار واحدی به ۱میلیون ۱۷۹ هزار واحدی رسید. این میزان رشد به نوعی رکود شکنی در صعود بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا کنون محسوب می‌شد. برداشتن دامنه نامتقارن و همچنین تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی از جمله خبرهای مهم و تاثیرگذاری در هفته‌های اخیر بوده است. همچنین نرخ دلار در دو روز گذشته صعودی بود و در حال حاضر با رشد ۶درصدی به ۲۲ هزار و۲۰۰ تومان رسیده است.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس