کد خبر 1215035
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
نان نمایه

در حالی برخی نانوایان در سطح شهر تهران نرخ‌های خود را تا حدود ۴۰ تا ۵۰ بالا برده‌اند که سازمان تعزیرات در این باره اقدام مؤثری انجام نداده است.

به گزارش مشرق، اوضاع قیمت نان در بی‌محلی حیرت‌انگیز نهادهای نظارتی و رسیدگی و کنترل بازار دچار هرج و مرج است. نانوایی‌ها که خود را از کورس افزایش قیمت‌ها جامانده می‌بینند، در اقدامی خودسر نرخ‌های مورد دلخواه خود را به مشتریان اعلام می‌کنند. نرخ‌هایی که گاه تا ۵۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب نان است و ادامه این هرج و مرج قیمت نان، بسترساز اعتراض‌های اجتماعی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نرخ جدید گندم ابلاغ شد

بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی هفته گذشته اظهار نظری کوتاه داشت مبنی بر اینکه؛ "در حال حاضر قیمت نان چند نرخی است؛ به عنوان مثال یک نانوایی لواش ممکن نان را به همان قیمت مصوب گذشته یعنی ۳۰۰ تومان عرضه کند و واحد دیگری نان لواش را به ۴۰۰ و واحد سوم ۴۵۰ تومان عرضه کند؛ در مورد نان بربری و سایر نان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است، مثلاً ممکن است، یک واحد نان بربری را به قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه کند و واحد دیگری ۲۰۰۰ تومان و یا ۲۵۰۰ تومان عرضه کند؛ نانوایان، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند؛ آخرین پیشنهاد نانوایان، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بوده است؛ در مورد افزایش قیمت نان تصمیم‌‎گیری شده، اما به ما گفتند فعلا اعلام نکنید."

آماری از وضعیت پراکندگی واحد نانوایی در سطح کشور

از مجموع بیش از ۳ میلیون واحد صنفی نزدیک به ۸۳ هزار واحد صنفی نانوایی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که از این میان ۲۴ هزار واحد نانوایی آزاد پز هستند و ۵۹ هزار واحد به صورت یارانه‌ای نان پخت می‌کنند. سرانه کشوری نیز به ازای متوسط هر هزار و ۱۶ نفر یک نانوا در کشور است. کمترین میزان سرانه مربوط به گیلان با حدود ۶۰۰ نفر و بیشترین سرانه مربوط به هرمزگان با ۱ هزار و ۶۰۰ نفر برآورد شده است. سرانه نانوایی در تهران هم به ازای ۱ هزار و ۵۰۰ نفر است. به عبارت دیگر به ازای هر ۲۵۴ خانواده یک نانوایی در سطح کشور فعال است.

درخواست اتحادیه صنف نانوایان برای افزایش قیمت نان

حالا اتحادیه صنف نانوایان که گستردگی و فراوانی قابل توجهی در سطح کشور دارد، با توجه به عدم افزایش قیمت نان در ۲ سال اخیر، خواستار بالا رفتن نرخ فروش نان شده است. این درخواست همانطور که در بالا ذکر شد تا ۱۰۰ درصد هم مطالبه شده اما تعدادی از نانوایان خودجوش دست به کار شده‌اند و حالا شاهد افزایش قیمت نان در برخی از نانوایی‌ها از ۴۰ تا ۵۰ درصد هستیم.

توجیه نانوایان برای این اقدام خود افزایش دامنه تورم، افزایش قیمت کالاها و خدمات، بالا رفتن میزان دستمزدها، افزایش هزینه‌ها و همچنین عقب ماندن از کورس بالا رفتن قیمت‌هاست که تمامی آنها منطقی به نظر می‌رسد؛ اما تعیین جزیره‌ای قیمت نان و اعلام خودسر نرخ آن از سوی گروهی از نانوایان، هرج و مرج و آنارشی را به دنبال دارد که تبعات آن دامن‌گیر حوزه‌های دیگر خواهد شد.

سازمان تعزیرات چه می‌کند؟

سازمان تعزیرات حکومتی به‌عنوان نهاد رسیدگی به تخلفات گرانفروشی، بازوی مهم حاکمیتی در کنترل بازار محسوب می‌شود؛ اما چرا نانوایان به وجود این سازمان که محاکم خود را دارد و حکم‌های قانونی علیه متخلفان صادر می‌کند، بی‌توجه هستند و خودخواسته و بدون مقرره نهادهای رسمی قیمت نان را افزایش داده‌اند؟

به گفته ناصر مدیحی، رئیس گشت تعزیرات تهران، ستاد تنظیم بازار در استانداری تهران جلساتی برای تعیین قیمت جدید نان را برگزار کرده و تصمیماتی در این خصوص گرفته است اما هنوز مصوبه‌ای اعلام نشده است و بنابراین افزایش نرخ نان توسط برخی نانوایی‌ها غیرقانونی است.

بنابراین ملاک سازمان تعزیرات حکومتی در قیمت نان، نرخ مصوب و اعلامی ۱/۷/۱۳۹۸ است و هرگونه افزایش خودسرانه قیمت نان از سوی نانوایی‌ها غیرقانونی است.

اما تاکنون گزارشی از اقدامات این سازمان درباره مقابله با افزایش خودسرانه نرخ نان ارائه نشده است و همین موضوع این سؤال را ایجاد می‌کند که سازمان تعزیرات درباره بالا رفتن قیمت نان خواب است؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    2 0
    آقا چرا بي سر صدا با صدا هست حدود 10 روز لواش 450 شده نامه اتحاديه را زد روي شيشه جالب هيچ مطبوعاتي سايت ها تلويزيون صداش در نيامده چون چيزهاي ديگه مهمتر هست
  • !! IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    2 0
    نانواها ؛ با اجازه چراغ خاموش اتحادیه ، نان را از مدتی پیش گران کرده اند ، ولی اتحادیه ؛ نرخ رسمی جدید را اعلام نمیکند !!
  • شاکی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    4 0
    مگه بقیه افزایش ها قانونی بوده . از بنزین و آب و برق و گاز و عوارض خودرو و عوارض نوسازی و حق التحریر دفاتر رسمی و ....... دولت مردم خفه کن
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 0
    فقط نان شاخ نشده بود .
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      0 0
      نه فقط شما شاخ باش خودتون هر چی دارین گرون بشه ولی نون گرون نشه اره
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    0 0
    بر باعث و بانی وضع موجود ......
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    درقم هم بعضی نانوایی ها گران کرداند،درشهرک پردیسان دو نانوایی تافتون درابتدای شهرک ،هر نان ۲۰۰تومان گرون کرده اند،بابت کیسه نایلون ۱۰۰۰ تومان میگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس