کد خبر 1214998
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
بورس نمایه

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس گفت: طبق مصوبات سران قوا در زمینه بازار سرمایه، مواد ۱۶ الی ۱۷ قانون حمایت از تولید نادیده گرفته شده‌اند که این مسئله می تواند بنگاه داری بانک ها را تقویت کند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، محسن زنگنه با اشاره به تصویب پیشنهاداتی در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و پیرو مشکلات بازار سرمایه گفت: ورود سران قوا به مشکلات بازار سرمایه امر مبارکی است چراکه بازار سرمایه از مشکلات فعلی کشور است و اما متاسفانه راهکارهایی که در جلسه سرا قوا دیده شد چند ایراد اساسی دارد.

وی با اشاره به مواد ۱۶ الی ۱۷ قانون حمایت از تولید تاکید کرد: در این مواد ما بانک‌ها را از ورود به بنگاه داری منع کردیم و حتی برای آن جرایمی را در نظر گرفتیم با این حال ما طبق مصوبه سران قوا  آمدیم به بانک‌ها  اجازه داده‌ایم که آن مواد را نادیده بگیرند.

بیشتر بخوانید:

رکورد ریزش شاخص سهام در سال ۱۴۰۰

این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه ما در این موضوع سعی داریم به بانک‌ها اجازه بدهیم تا بتوانند مجدداً در بازار سرمایه ورود کنند لذا این مسئله هم خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و هم خلاف قانون رفع موانع تولید.البته مهمتر از این ما با این اقدام مجدداً مشکلاتی را که قبلاً با ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری داشتیم را تقویت می‌کنیم ضمن اینکه نباید فراموش کنیم یکی از مشکلات بازار سرمایه عملکرد حقوقی های این بازار بوده و ما عملاً  حقوقی ها را با این اقدام، دوباره تقویت می‌کنیم.

زنگه اظهارداشت: همچنین شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا آمدند و برای جبران ضرر سهامداران مصوب کردند که کسانی که فقط از صندوق پالایش یکم خریداری کردند و ضرر کردند و تاکنون هم سهام خود را نفروخته‌اند ما ضرر آنها را از محل اعطای مجدد سهام جبران می‌کنیم که این مسئله چند ایراد دارد.

وی افزود: ایراد اول این است که اصلا این مسئله خلاف نظام بازار سرمایه است که دولت باید ضرر سهامداران را بدین نحوه جبران کند. همچنین در این بخش عدالت هم رعایت نشده است یعنی ما یک آمده ایم و سهام پالایش یکم را بر اساس نظر کارشناسان بالاتر از قیمت خودش گرانفروشی کرده و به مردم فروخته ایم و حالا دوباره داریم از جیب دولت خسارات مردم را می‌دهیم و این یعنی دوبار از جیب دولت رانتی را برای یک صندوق و خریداران خاص خاص آن ایجاد می‌کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اصولاً اگر ما بخواهیم این روند را پیش برویم یک مسیر خطرناک را باب کرده ایم، چرا که ما اگر باب این مسئله را باز کنیم این طور وانمود می کنیم که می‌شود از منابع عمومی ضرر و زیان سهامداران، آنهم سهامداران خاص بازار بورس را جبران کرد، که باید گفت ما در کنار این سهامداران خیلی از سهامداران دیگر را هم داشتیم که برای شرکت‌های دولتی بودند و مردم آنها را خریداری کردند که سهام  شستا و برخی بانک‌ها  و بیمه ها از جمله آنهاست و مردم در این بخش هم دچار ضرر و زیان شده اند.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمید IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 0
    اجازه دهید کسانیکه سواد بورسی دارند در این موارد نظر بدهند تا دوباره تنش به بورس وارد نشود آقای محترم طبق قانون قیمت سهام عرضه اولیه تا حداقل یکسال نباید زیر قیمت عرضه شده بیاید در غیر اینصورت عرضه کننده بایستی جبران خسارت کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس