کد خبر 1214256
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
میخائیل اولیانوف

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین تاکید کرد که آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران،‌باید به طور کامل به پایبندی به برجام بازگردد.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش شامگاه شنبه در پیامی توییتری بر ضرورت بازگشت آمریکا به برجامو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «همانطور کهاتحادیه اروپابه درستی در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد، مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهای وین به مذاکرات از جمله بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهند. برای تحقق این موضوع، آمریکا باید به پایبندی کامل به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد».

اولیانوف بامداد امروز نیز در پیامی توییتری با اشاره به خروج سه سال پیش آمریکا از برجام نوشت: «سه سال پیش در چنین روزی آمریکا از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را آغاز کرد. این کار موجب تضعیف توافق هسته‌ای، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و وخیم شدن اوضاع در خلیج فارس منجر شد. شکستی مفتحضانه! اکنون، احتمال بازگشت آمریکا به برجام در دستور کار مذاکرات وین قرار دارد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدسسپاه پاسداران انقلاب اسلامیروی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این راستا خودداری کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس