کد خبر 1213259
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

 امروز، فردا، روزی پس از آن، خیابان های شهر از خودروهای رنگارنگ و کوچک و بزرگ مملو می‌شود. آمارهای برگرفته بیانگر آن است که روزانه چندین میلیون خودرو به مرحله فروش می‌رسند. این موضوع قطعاً نشان دهنده آن است که هر ساله انسان های بیشتری صاحب اتومبیل می‌گردند. از جمله مهم ترین نکات که به هنگام خریداری خودرو همگان به آن توجه میکنند، قیمت آن است. امّا تأثیر قیمت آهن آلات بر افزایش قیمت خودرو چگونه است؟

تأثیر قیمت آهن آلات بر افزایش قیمت خودرو

آهن آلات در کدام بخش های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

توجه داشته باشید که فولاد و محصولات فولادی در بخش های گوناگونی از خودرو استفاده می‌گردد. در این بخش، به اقسام متعدد کاربردهای آهن آلات در خودرو خواهیم پرداخت؛

· ورق های فولادی و کاربرد آن؛

بدنه خودرو، اسکلت اصلی آن، سقف اتومبیل، ستون های آن از فلز ساخته می‌شود. علاوه بر آن بخش اعظمی از وزن ماشین های کنونی به علّت استفاده از ورق ها در بدنه خودرو است. بهتر است بدانید که در یک اتومبیل شاسی بلند به صورت تقریبی هزار و چهارصد کیلوگرم ورق فولادی مورد استفاده قرار گرفته است.  و یا در یک وانت باری، حدوداً هزار کیلوگرم ورق فولادی به کار رفته است.

همچنین شایان ذکر است که تقریباً بیست سال پیش، بخش بسیاری از قِسم های خودروها با فولادی قدیمی ساخته می‌شدند که سنگین وزن بوده و مشکلات عدیده ای را برای خودروها رقم می‌زدند. ولیکن حال از ورق های گالوانیزه فولادی جهت ساخت بدنه و اسکلت خودرو بهره گیری میشود.

تأثیر قیمت آهن آلات بر افزایش قیمت خودرو

· اقسام گوناگون لوله فولادی مانیسمان (بدون درز):

به هنگامی که کاپوت یک ماشین را بالا می‌زنید و با دقت تمام موتور خودرو را وارسی می‌نمایید، متوجه می‌گردید که لوله های بسیار زیادی موتور خودرو را به بخش های گوناگون وصل نموده است. علاوه بر آن بسیاری از لوله های مورد استفاده در خودرو، در زیر کار مورد استفاده قرار گرفته و با چَشم قابل رویت نیستند. که بخش عمده ای از لوله های به کار رفته، لوله های فولادی بدون درز می‌باشند.

لوله های فولادی در؛

ـ عمل تهویه.

ـ سنسور لوله.

ـ سیستم اگزوز.

ـ سیستم های خنک کننده.

ـ و نهایتاً سیستم های سرد کننده.

مورد استفاده قرار می‌گیرند.

· ورق های سرد و خودرو؛

شاسی خودرو از جمله حائز اهمیت ترین قسمت های آن است.

بخش اعظمی از سیستم های اصلی خودرو همانند؛ سیستم انتقال قدرت و فنربندی آن به شاسی وصل می‌گردند. بخش های چهارگوش این قطعه از جنس ورق های روغنی می‌باشد. علاوه بر آن از فولاد سخت در ساخت سایر بخش های شاسی بهره گیری می‌شود.

بهتر است بدانید، ورق سرد با نام ورق روغنی هم شناخته شده است. این قبیل ورق ها پایه ساخت سایر ورق های فولادی همچون گالوانیزه هستند.

علاوه بر آن دوستان بدانید که، ورق های روغنی از استحکام بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. به همین دلیل است که نقش خود را در محافظ قدرتمند برای شاسی بسیار خوب ایفاء می‌نمایند.

· فولاد ضد زنگ آلیاژی؛

از این قبیل فولادها به جهت ساخت تسمه و فویل بهره گیری می‌شود. و نیز از سویی دِگر از سیم ها و لوله های ضد زنگ در بخش های گوناگون خودرو استفاده می‌گردد.

· دیگر بخش های خودروی شما؛

علاوه بر نکاتی که در قسمت بالا به آنها اشاره نمودیم، بهتر است این موضوع را خاطر نشان شویم که، از فولاد سخت به جهت ساخت سایر قطعات همچون ترمزها و موتور اصلی ماشین استفاده می‌گردد.

در یک دیدگاه عمومی می‌توانیم چنین بیان داریم که؛

بخش اعظمی از قسمت های ماشین فولادی می‌باشند و بدون استفاده از این فلز و قابلیت های فوق العاده ی آن، هیچ گونه خودرویی روی کار نخواهد آمد.

تأثیر قیمت آهن آلات بر افزایش قیمت خودرو

نقش آلومینیوم در صنعت ماشین سازی:

همانگونه که در بخش های فوقانی بیان داشتیم، از فلزهای گوناگونی به جهت ساخت خودرو استفاده می‌شود. از جمله دیگر فلزها که بهتر است به آن نیز اشاره نماییم آلومینیوم است. بدانید که آلومینیوم دارای رقابت تنگاتنگی با فولاد است. 

حال نکته آنجاست که آلومینیوم غالباً به جهت ساخت ماشین های لوکس و ماشین های مسابقه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که آن نیز از وزن کمتری برخوردار است و خودرو را سبک تر می‌نماید.

حال بهتر است بعد از توضیحات مختصر خود ضمن مقاله به سؤال شما دوستان پاسخگو باشیم که؛

تأثیر قیمت آهن آلات بر افزایش قیمت خودرو چگونه است!

به هنگامی که بسیاری از بخش های یک خودرو از فولاد و محصولات فولادی ساخته شده اند، به طور قطع افزایش قیمت این فلز، اثرگذاری صد در صدی در قیمت پایانی خودرو برجای خواهد گذاشت.

علاوه بر مطالب فوق، به منظور آنکه از اثرگذاری افزایش قیمت آهن آلات بر قیمت خودرو اطمینان خاطر کسب نمایید، به بخش هایی از مصاحبه ی رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو در ارتباط با افزایش قیمت آهن آلات و اثرگذاری آن بر قیمت خودرو اکتفاء می‌نماییم؛

این مصاحبه حدوداً سه سال پیش انجام شده است و آقای امانی در ارتباط با اثرگذاری قیمت آهن آلات در قیمت خودرو بیان داشته اند که؛

افزایش هفتاد درصدی قیمت آهن آلات و فولاد، منجر به افزایش هفتاد درصدی در نرخ اقسام خودروهای تولیدی داخل شده است.

علّت استفاده از فولاد در ساخت خودرو:

یکی از حائز اهمیت ترین علل به جهت استفاده از فولاد در ساخت خودرو، هزینه مناسب آن و برخورداری از مقاومت غیر قابل انکار آن است. چرا که مقاومت فولاد منجر می‌شود خودرو دچار آسیب های فیزیکی و خوردگی کمتر گردند.

نکات پایانی:

ما در این متن که با کمک آهن تخفیف با آدرس سایت www.ahantakhfif.com به نگارش در آمده است، ابتدا سعی نمودیم شما را با آهن آلات به کار رفته در ساخت خودرو آشنا سازیم. پس از آن تلاش کردیم شما را عملاً با جایگاه هر یک از فلزات در اتومبیل آگاه نماییم. و پس از آن به مقایسه آلومینیوم و فولاد که رقابت چَشم گیری با یک دیگر دارند، بپردازیم و در پایان چنین ذکر کردیم که، قیمت آهن آلات اثرگذاری غیر قابل انکاری در قیمت خودرو از خود برجای می‌گذارند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس