اجباری شدن ماسک به روایت تصویر تهران کرونا

تغییر رنگ شهرها و آزادسازی اتوماتیک‌ برخی صنوف باعث می‌شود به پیک پنجم برسیم. علت این است که این پیک‌ها شوخی ندارند و با توجه به واریانت‌های موجود فکر می‌کنم باید بیشتر از این هوشیار باشیم.

به گزارش مشرق، تغییر رنگ شهرها و آزادسازی اتوماتیک‌ برخی صنوف باعث می‌شود به پیک پنجم برسیم. علت این است که این پیک‌ها شوخی ندارند و با توجه به واریانت‌های موجود فکر می‌کنم باید بیشتر از این هوشیار باشیم. به‌ واریانت بریتانیایی رسیدیم و اینک صدای پای واریانت‌های هندی و آفریقای جنوبی در کشور شنیده شده و اینها هشداردهنده است.

بیشتر بخوانید:

کدام شهرها کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها را دارند؟ +نقشه

علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با شکننده خواندن وضعیت موجود گفت: اطلاعاتی که از اپلیکیشن ماسک می‌گیریم، نشان می‌دهد بیشتر استان‌ها و شهرها از پیک عبور کرده‌اند و به‌سمت پایین حرکت می‌کنند و شهرها از وضعیت قرمز درمی‌آیند و تبدیل به نارنجی و... شده‌اند. البته استان‌هایی هستند که هنوز قرمزند و شهرهایی نیز تازه از آبی تبدیل به قرمز شده‌اند و درواقع تازه وارد پیک‌ شده‌اند. اما مطلب مهمی که خیلی باید به آن توجه شود، این است که ما همچنان تعداد موارد مثبت روزانه بالایی داریم، چون می‌دانید رنگ‌بندی‌ها براساس تعداد بستری‌ها و مراجعان است، اما همچنان تعداد موارد مثبت روزانه‌ و فعالیت و گردش ویروس بسیار بالاست.

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه  این به ما نشان می‌دهد که حتما باید مقررات را جدی‌تر بگیریم، گفت: چرا؟ چون با وجود این که پیک پایین می‌آید، گردش ویروس ‌کاهش پیدا نکرده‌ و همچنان رکوردهای پیک سوم را می‌شکنیم. درواقع بالای ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر روزانه موارد مثبت داریم و این نشان می‌دهد که باید مقررات محدودیت‌های اجتماعی و حرکتی و... را ادامه دهیم، به‌خوبی هم ادامه دهیم نه به این صورت که تاکنون وجود داشته است.

وی ادامه داد: شهرهای ما الان لاک‌داون نیستند و نمودی از لاک‌داون بودن وجود ندارد. من این را چندین بار بیان کرده‌ام که بخش خصوصی اصلا حرکتی نسبت به این موضوع نداشته و رفت‌وآمد بین شهرها آزاد است. اینکه صرفا جریمه شوند، ‌جلوی گردش ویروس را نمی‌گیرد و محدودیت‌های اجتماعی برای جلوگیری از گردش ویروس را ایجاد نمی‌کند. به غیر از اینکه همچنان شاهدیم بیمارستان‌ها تحت‌فشارند، یعنی بیمارستانی در تهران و شهرستان‌ها نداریم که چنین نباشد.

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: بیماران نسبت به چندی پیش کمتر هستند، اما همچنان در پیدا آوردن تخت خالی و بستری شدن مشکل دارند، علی‌رغم اینکه وزارت بهداشت سیاست درمانی خوبی را به‌عهده گرفته است. درمان‌ها بیشتر سرپایی و ‌ بستری‌های موقت است و بیماران دارو را در بیمارستان روزانه دریافت می‌کنند. با وجود این تمهیدات باز هم تعداد زیادی از بیماران را در بیمارستان‌ها می‌بینیم. این نشان می‌دهد که باید باز مقررات را ادامه دهیم. تغییر رنگ شهرها و آزادسازی اتوماتیک‌ برخی صنوف باعث می‌شود به پیک پنجم برسیم. علت این است که این پیک‌ها شوخی ندارند و با توجه به واریانت‌های موجود فکر می‌کنم باید بیشتر از این هوشیار باشیم. به‌ واریانت بریتانیایی رسیدیم و اینک صدای پای واریانت‌های هندی و آفریقای جنوبی در کشور شنیده شده و اینها هشداردهنده است.

نگرانی نسبت به واریانت آفریقایی بیشتر از هندی است

ناجی در ارتباط با واریانت‌های جدید چنین گفت: درمورد واریانت هندی منتظر اطلاعات بیشتری هستیم، اما دو امر برای ما مسلم است؛ یک اینکه این ویروس گذردهی بالایی دارد، شیوع آن و اتفاقی که در هندوستان، پاکستان و جاهای دیگر می‌افتد، نشان‌دهنده این موضوع است و انتقال بالایی دارد.

وی درمورد اینکه چقدر کشندگی یا عوارض بیماری بیشتری دارد، گفت: هنوز مطالعه‌ای نداریم که شاهد علمی در این مورد داشته باشیم، ولی در هر صورت با ویروسی در ارتباط هستید که خانواده‌ها را درگیر می‌کند و این به‌خاطر واریانتی است که گذردهی بالایی دارد.

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه این اتفاق در هندوستان هم افتاد که هم به‌خاطر واریانت بود و هم به‌خاطر مناسبات انسانی‌ای که در آنها وجود دارد، خاطر نشان کرد:  این مورد برای ما هم رقم خورد. ما تشابهات زیادی داریم. در هر صورت هر دو تحت‌تاثیر خصوصیت ویروس و رفتارهای اجتماعی است که اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که کم‌اثر شدن واکسیناسیون و ایمنی حاصل از عفونت است و مطالعات نشان داده درست است که واکسن را کم‌اثر می‌کند، اما آنقدر که نسبت به واریانت‌های آفریقای جنوبی و برزیلی نگران هستیم، درمورد واریانت هندی نیستیم، نه اینکه کاهش کفایت واکسن را نداشته باشیم، اما مانند آفریقای جنوبی جدی نیست.

شواهد نشان از پیشرفت‌های خوبی در تولید واکسن داخلی دارند

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در ارتباط با آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور و واکسن‌های تولیدشده و واردشده گفت: هرچه واکسیناسیون در گروه‌های هدف انجام شود، خوب است. به غیر ازهدف نهایی و غایی ‌ از واکسیناسیون،‌ هدف اولیه ما طبقه‌بندی کردن و اولویت‌بندی گروه‌های مختلف مردم و واکسیناسیون در اولویت‌های بالا جهت کاهش مرگ‌ومیر است، برای همین این کار را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه هرچه این تعداد افزایش یابد، مطمئنا اثرات آن را می‌بینیم، گفت: با این تعدادی که الان واکسینه کرده‌ایم‌، ‌نمی‌توانیم خیلی‌ منتظر تاثیرات آن باشیم اما باید حجم واکسیناسیون افزایش یابد تا بتوانیم تاثیراتش را ببینیم. در هر صورت با افزایش میزان واکسیناسیون این تاثیرات دیده می‌شود. الان چهار شرکت ‌در ارتباط با واکسن اسپوتنیک با روسیه قرار دارند که سه شرکت این کار را انجام می‌دهند و امیدوارند تا دوماه دیگر تولیدات واکسن اسپوتنیک‌وی وارد چرخه مصرف ایران شود و ‌می‌گویند میزانش ماهی یک تا دو میلیون دوز است.

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: تجهیزات مورد نیاز واکسن کووبرکت هم‌ که برای افزایش میزان تولید واکسن نیاز داشتند وارد شده و در آینده نزدیک نصب می‌شود. در این زمینه سرمایه‌گذاری فکری و مالی بیشتر شده است و البته نقطه‌ضعف‌هایی در این میان داریم و ‌عقب افتادن واکسیناسیون ما توسط واکسن‌های داخلی یکی از نقطه‌ضعف‌هاست که همچنان ادامه دارد. ‌

وی افزود: تولید واکسن طبق پیش‌بینی‌هایی که فکر می‌کردیم، صورت نگرفته است. اگر به جهان نگاه کنید ‌می‌بینید حتی‌ برخی کشورهایی که متمول هستند ‌ تولید واکسن‌ ندارند، مانند کانادا که علی‌رغم پیشرفته و سرآمد بودن در دانش تولید واکسن ‌ندارد و در این زمینه هم با توجه به اینکه واکسن را به آنها ندادند ضررهای زیادی متحمل شد.

ناجی با تاکید براینکه ما باید واکسن را در داخل تولید و انتظارات را معقول‌تر کنیم، گفت: امیدواریم این اتفاق رقم بخورد. با توجه به اطلاعاتی که معاون بهداشتی داده است که از مهرماه واکسیناسیون گروه چهارم یعنی عموم مردم شروع می‌شود، احتمالا پیشرفت‌های زیادی در این زمینه کرده‌ایم و امیدوارم زودتر از ترایال‌های برکت و پاستور انجام شود و نتایج به‌دست بیاید و تولیدات بالا برود که همراه با واکسن اسپوتنیک‌وی تولید داخل به‌صورت وسیع‌تر واکسیناسیون را ‌ ادامه دهیم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    خدا رو شکر. مطمئنا تا 15 خرداد همینجوری پیک کاهشی داریم.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    پیک پایین امده اما پیک نیک ها همچنان برقراره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس