کد خبر 1212671
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹
توضیح باغ وحش صفادشت درباره مرگ گورخر آفریقایی

درپی وارد کردن سه راس گورخر آفریقایی و تلف شدن گورخر نر و انتشار ویدیویی درباره نحوه انتقال این‌ سه راس به کشور باغ وحش صفادشت جوابیه‌ای خطاب به رسانه‌ها منتشر کرد.

به گزارش مشرق، جوابیه‌ روابط عمومی باغ وحش صفادشت بدین شرح  است:« روز ۴ اردیبهشت ماه سال جاری سه راس گورخر ( دو ماده و یک‌ نر) که توسط این باغ‌وحش خریداری شده بودند از کشور بلغارستان به مقصد ایران حرکت کردند که پس از طی مسافتی دو روزه به گمرک کشور ترکیه رسیدند.

گمرک کشور ترکیه بدون هیچ تاخیر و وقفه‌ای محموله مورد نظر را ترخیص کرد و این سه راس وارد کشور ایران و گمرک بازرگان شدند.

در ادامه این جوابیه آمده است: «متاسفانه در بدو ورود به گمرک بازرگان و با سوء مدیریت عوامل نگهبانی فیزیکی در داخل مجموعه گمرک افرادی برای گرفتن عکس از گورخرها به سمت ماشین حمل هجوم آوردند که موجب شد تا گورخرها رم کنند و از ماشین خارج شوند که پس از خروج متاسفانه در کانال آب محوطه داخل گمرک افتادند که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است.

پس از استقرار گورخرها در گمرک متاسفانه مسئولان گمرک بازرگان گورخرها را ترخیص نکردند و علی‌رغم اینکه اعلام شد که این‌ها موجودات زنده غیربومی هستند و تمهیدات بهداشتی و غذایی ویژه‌ای نیاز دارند اما ترتیب اثری داده نشد.

نهایتا در تاریخ ۹ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به گمرک تهران منتقل شدند که با توجه به تعطیلی گمرک تهران در تاریخ ۹ و ۱۰ اردیبهشت (پنجشنبه و جمعه) با دلسوزی مسئولین این گمرک در تاریخ شنبه ۱۱ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به مقصدباغ‌وحش حرکت داده شدند.»

در ادامه این جوابیه نوشته شده است: «متاسفانه گورخر نر در مسیر انتقال به باغ‌وحش جان خود را از دست داد و لاشه آن تحویل باغ‌وحش شد.

پس از بررسی تیم دامپزشکی باغ‌وحش مشخص شد که علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان‌ بوده است.

هم‌اکنون حال عمومی دو راس دیگر نیز مناسب نیست که امیدواریم با تلاش کادر دامپزشکی این دو راس بهبود یابند.»

باغ وحش ارم در پایان در پایان این جوابیه به دو نکته اشاره کرده و آورده است: «از مسئولین گمرک بازرگان انتظار می‌رفت با درک هرچه بیشتر حساسیت موضوع روند ترخیص و تشریفات گمرکی را تسهیل می‌کردند تا موجبات بروز این چنین اتفاقی نمی‌شدند.

از رسانه‌ها تقاضا داریم‌ در این قبیل موضوعات تعجیل نداشته و چرایی اتفاق را از مسئولین ذی‌ربط جویا شوند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    12 13
    چرا همه چیز را گردن خودمان می اندازید شاید انها گور خر مریض را فروختن و گرنه اگر حیوان اب و غذاش مرتب باشد بعید است بمیرد این همه حیوان وحشی زخمی از طبیعت می گیرن در یک شرایط معمولی ازش نگهداری می کنن خوب می شود و رهاش می کنن ما خودمان حیوان وحشی پیدا کردیم انداختیمش تو یک قفس کوچک تنها هم بود یک کم که حالش خوب شد ولش کردیم این که تنها هم نبوده استرس بهش وارد بشه - باغ وحش هم می خواد حیوان سفارش دهد یک دامپزشک و یک کارشناس از مبدا تا مقصد همراهش کند- اینا شیر و حیوانات درنده می گذارد دنبالشان یکیشان را جلو چشمشان می خورد استرس نمی گیرن به ما که رسد استرسی شدن
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 1
    حالا علت رو آوردن بازرگانان به سمت قاچاق رو میدونید این که موجود زنده بود خدا به داد کالا و اموال مردم
  • علی IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 1
    اصلا به نظر من حتی کار خرید و انتقال گوره خر را هم نمی‌شود دست اصلاح‌طلبان داد. حالا ببینید با ادمها و سرنوشتان چکار می‌کنند.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    (باغ وحش ارم در پایان در پایان این جوابیه به دو) صفادشت نه ارم.
  • خادمیان IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    گمرک بازرگان هیچگونه سهل انگاری نکرده بلکه باید دام ورودی چند روز قرنطینه بشه تا از نظر بیماری‌های واگیردار کنترل بشه.
  • زهرا IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    اصلا اون چه طرز برخورد با حیوان بیچاره بود که ب کانال آب افتاد بود،،ب جای اینکه چند نفر پاهای حیوان رو بگیرن کمک کنند بیاد بالا شلاق ب سرش میزنند،بیچاره حیوان حق داشته ،،خدا لعنتش کنه با اون طرز رفتار
  • KIS IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    صحبتهای یکی از کاربران که فرمودند این حیچانها مریض بودند رو تابید میکنم .چون ایا واقعا مورد معاینه تیم پزشکی قبل از ورودذبه ایران قرار گرفته؟مگه حیاط وحش خونه خاله هست که بخور و بخواب حیوان باشه. آب کجا بود مگه یک نوع حیوان درنده صفت داریم. استرس گرفتن و مردن پوچ هست .مریض بوده و اینجا چند روز بلاتکلیفی عامل مرگش رو رقم زده مقصربوده یا نبوده این شده.مسئولین محترم انشالله در آینده بهتر و دقیقتر نسبت به وارد کردن حیوانات عمل میکنن . وسلام نامه تمام .
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    علاج واقعه قبل از وقوع باید باشه .ناهماهنگی تاچقدر.حالا قصوروناهماهنگیتونو گردن یکدیگربندازید .ماشالا داریدواقعا
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 0
    شایدهم اصلا خواست خدا بوده که بیان ایران بمیرن که قبل مردن نفهمن مسئول های ما از خودشونن ولی بدون خط .فقط به جای خط جای مهر دارند.
  • سعید IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 0
    این واقعیت را فراموش نکنید و نادیده نگیرید آنچه در فیلم دیدم گور خری که از این جدول نمی‌تواند خودش بیرون بیاید یعنی هیچ انرژی هم ندارد یک گور خر سالم وقتی در چنین شرایطی قرار بگیرد حتی اگر دوپای آن در هوا قرار بگیرند براحتی با توان. دستهای خود از چنین مشکلاتی خودشان را بیرون میکشند باید با یک حرکت می‌پرید بیرون و این نشان از ضعف بیش از اندازه گورخرها دارد حالا خدا میداند در حین نقل و انتقال آب و غذا به اندازه کافی بهشون داده شده یا نه یا از اول اینها ضعیف و بیمار بودن یا نه، جب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس