خشم مقامات اروپایی از اقدام روسیه علیه شخصیت‌های این اتحادیه

مقام‌های اروپایی اقدام روسیه در ممنوعیت ورود هشت مقام ارشد اروپایی به خاک خود را شدیدا محکوم کردند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه طی بیانیه‌ای ورود هشت نفر از مقامات ارشد اروپایی را به خاک خود ممنوع اعلام کرد.

در فهرست اعلامی وزارت امور خارجه روسیه از مقامات اروپایی که ازروز جمعه ورودشان به روسیه ممنوع شده است، نام مقامات سرشناسی همچون «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا، «ورا جورووا» معاون کمیسیون اروپا [بازوی اجرایی اتحادیه اروپا] و «یورگ راوپاچ» دادستان برلین دیده می‌شود.

«ژاک مایر» ، عضو هیئت نمایندگی فرانسه در مجمع پارلمانی شورای اروپا، «ماریس بالتینس» ، مدیر مرکز زبان دولتی جمهوری لتونی، ، آسا اسکوت(Asa SCOTT )، رئیس آزمایشگاه شیمی ، بیولوژیکی ، تشعشع و ایمنی هسته ای ، انستیتوی تحقیقات دفاع کل پادشاهی سوئد، «ایلمار توموسک» رئیس گروه زبان جمهوری استونی و رئیس شورای ملی رسانه های الکترونیکی جمهوری لتونی شهروندانی هستند که در فهرست سیاه دولت روسیه قرار گرفته اند.

این تصمیم وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مقامات و نهادهای روسی به بهانه «نقض حقوق بشر» در ماجرای آلکسی ناوالنی اتخاذ شده است.

دربیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است همه پیشنهادهای روسیه برای حل مشکلات با اروپا، دائما یا رد یا نادیده گرفته می شوند.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه نوشته است: تحریم های اروپا با دانش و تشویق آمریکا که علاقه خود را برای تبدیل دوباره اروپا به صحنه رویارویی پنهان نمی کند، اعمال می شود.

در این بیانیه تاکید شده است هدف تحریم های اروپا، بازدارندگی پیشرفت روسیه به هرقیمتی است.

در پی انتشار خبر ممنوع‌الورود شدن این ۸ مقام ارشد اروپایی به روسیه، اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که حق پاسخ دادن به این اقدام طرف روسی را برای خود محفوظ می‌دارد.

این اقدام روسیه تنش های بین مسکو و بروکسل را تشدید کرده است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از طرف ۲۷ عضو این اتحادیه اعلام کرده که این تصمیم مسکو غیر قابل قبول و بدون توجیه قانونی است. به گفته وی این اقدام مستقیما علیه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن است.

این تصمیم روسیه با انتقادها و خشم برخی دیگر از مقامات این اتحادیه هم مواجه شده است.

"دیک بهرندت"، سناتور دادگستری برلین از حزب سبز آلمان امروز (یکشنبه) در آژانس مطبوعاتی آلمان گفت: مجازات های روسیه علیه دادستانی برلین بی اساس است و اقدامی علیه ساختارهای حقوق اساسی برلین است.

وی تاکید کرد: آقای یورگ راوپاچ» یک دادستان عمومی نترس و وکیلی عالی است. دادستانی عمومی برلین بدون توجه به این اقدام روسیه به وظایف مهم خود عمل خواهد کرد.

"دیوید ساسولی"، رئیس پارلمان اروپا هم اظهارت مشابهی را ایراد کرده و در پیامی توئیتری بااشاره به اقدام کرملین علیه مقامات اروپایی گفت: هیچ تحریم و یا ارعابی پارلمان اروپا و شخص من را از این مسئله باز نمی دارد که ازحقوق بشر، آزادی و یا دموکراسی حمایت کنم. تهدیدها ما را به سکوت وا نخواهد داشت.

دولت آلمان هم این اقدام های محدود کننده روسیه را به شدت رد کرده و اعلام کرد که اقدامات انجام شده توسط فدراسیون روسیه برخلاف اقداماتی که اتحادیه اروپا در ماه مارس علیه مقامات روسی به دلیل نقض جدی حقوق بشر اعمال کرده است، از نظر محتوایی بی دلیل است. دولت آلمان اعلام کرد که از نظر اتحادیه اروپا و آلمان روابط با روسیه همچنان متشنج خواهد بود.

مقامات اتحادیه اروپا از جمله روسای کمیسیون اروپایی، شورای اروپایی و پارلمان اروپا هم در بیانیه مشترکی این اقدام روسیه را شدیدا محکوم کرده و مسکو را به اقدامات متقابل محکوم کردند.

روسیه مجددا اتحادیه اروپا را متهم کرده که پیشنهادات مسکو برای مناسبات بهتر با بروکسل را مرتبا انکار می کند.

روابط بین مسکو و بروکسل مدتهاست که دچار تنش های روزافزون شده است و این تنها مربوط به مناقشات بر سر مسئله "آلکسی ناوالنی"، منتقد سرسخت کرملین نیست. اتحادیه اروپا به دلیل الحاق کریمه به روسیه و مناقشات در شرق اوکراین هم تحریم هایی را علیه این کشور صادر کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    10 0
    خب روسیه به این اروپایی ها بایستی چکار کنه وقتی که اینها تمامی اختیارشون دست آمریکا و صهیونیست هاست بایستی چنین رفتاری از خودش نشون بده. در ایران هم ما بایستی یک چنین برنامه هایی برای اروپایی ها و هر کشوری که با آمریکا علیه ایران هست بکار بگیریم البته اگه اصلاح طلب دست از گدایی برداره!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس