کد خبر 1210544
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

به گزارش مشرق، یک کاربر در رشته توئیتی به نقل از یک دیپلمات، خاطره ای جالب از حاج قاسم سلیمانی منتشر کرد و نوشت: 

یکی از مدیران سابق وزارت خارجه در جلسه‌ای تعریف کرد که: سال 77 من در وزارت‌خارجه کارشناس بودم. حاج قاسم یک سالی بود فرمانده نیروی قدس شده بود. بخشی از هماهنگیهای سفرها و مقدماتش با من بود. البته او با وزیر و معاونان وزارتخانه کار میکرد. ولی خب در مراحل اجرایی کار دست ماها بود. القصه در روند در روند کارها با حاج قاسم آشناتر شدیم. تا جایی که برخی خرده‌کارها را مستقیم به بنده منتقل میکرد. یک روز از من پرسید شما در وزارتخانه گزارشهای اتاق فکرها و پژوهشکده‌های امریکایی و اروپایی را تهیه میکنید؟

آن سالها ما چنین چیزی ندیده بودیم. تحقیقی کردم و گفتم خیر ما چنین گزارشهایی نداریم. بعد حاج قاسم برای من توضیح داد که اتاق فکرهای امریکایی و اروپایی (چیزی که بعدا بنام اندیشکده معروف و ترجمه شد) تعیین کننده و تاثیرگذاران اصلی سیاست این کشورها در جهان و منطقه ما و خصوصا ایران هستند. متنهایی از گزارشاتشان هم به حسب مصالح و مناسبات داخلی و بین حزبی‌شان منتشر میشود. بعد گفت اگر بتوانی به کارمندان و ماموران وزارت خارجه در این بخشها بگویی که جمع آوری چنین گزارشها و حتی کتاب‌های راهبردی را انجام بدهند و به تهران بفرستند خیلی عالی میشود.

من این موضوع را پیگیری کردم. در مدت کمی تعدادی گزارش مهم آن هم در فضایی که نه اینترنت به این معنا وجود داشت و نه دسترسیها تا این حد آسان بود، جمع کردیم. روزی که به ایشان اطلاع دادم متنها آماده است، پرسیدند مترجمین وزارتخانه چقدر حقوق میگیرند؟ گفتم فلان قدر. گفت من هزینه یک سال‌شان را می‌دهم ولی تا یک ماه دیگر همه را ترجمه کنند. با مدیرشان هم هماهنگ میکنم که مرخصی یا همکاری دیگری میتواند بکند. ولی شبانه‌روزی و در منزل هم کار کنند. متنها ترجمه شد. تمام گزارشهای اندیشکده‌های اروپایی و امریکایی در طول یک سال قبلش.

ایشان متنها را نگرفته بود که حقوق یک سال مترجمان ما را داد. بعد همه را با حضور یک تیم قوی از قدس، وزارت خارجه و وزارت اطلاعات بر مبنای روشهای علمی تحلیل کرد. متن، فرامتن و بین سطور و نقاط گمراه کننده را استخراج کرد و در زمانی کمتر از سه ماه یک نقشه حساب‌شده از تحرکات دیپلماتیک و نظامی امریکایی‌ها تهیه کرده بود. از اینجا به بعد همان گروه هفتگی و ماهانه همین نظام تحلیل عملکرد را به‌روز میکرد. بارها میگفت اینکه دشمنان ما چه میکنند کافی نیست. باید بدانیم چه میخواهند بکنند. قاسم سلیمانی معتقد بود برآیند نیروی نظامی و رفتار دیپلماتیک حرکت امریکا در منطقه و جهان را پیش میبرد. او خیلی از ماها که امورخارجه‌ای بودیم دیپلمات‌تر بود. اگر اجازه و امکان تعریف کردن خاطرات برای وزیر هست، لابد برای ما کارشناسهای قدیمی هم هست. این فقط یکی از هزاران بود.

خاطره ای جالب از دیپلماسی حاج قاسم

خاطره ای جالب از دیپلماسی حاج قاسم

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    31 0
    بعضی ها یاد بگیرند. این یعنی اوج هوش دیپلماتیک
  • حمزه IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    آفرین این یعنی ضد تحریف
  • ۲ IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    14 0
    حاج قاسم واقعا یک نخبه سیاسی و نظامی بود
  • رضا IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    يادش به خير حاج قاسم ، واقعا حيف شد ، كاش خدا قبول ميكرد و هزار نفر مثل من رو بجاى او قبول ميكرد. روحش شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس