کد خبر 1205717
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

برای شروع کسب و کار یکی از بهترین تصمیم ها ثبت شرکت است. ثبت شرکت قوام و یا ساختار قانونی و مشخص به کسب و کار می دهد و باعث می شود شراکت ها در چارچوبی مطمئن شکل بگیرد و هر فرد در شرکت میزان مسئولیت و سود و زیان خود را بداند. شرکت ها مورد حمایت دولت هستند و آزادانه می توانند در بسیاری از رویدادهای اقتصادی، مناقصات و مزایده ها و یا نمایشگاه ها شرکت کنند.

باید ها و نباید های ثبت شرکت

ثبت شرکت وجهه بسیار معتبری به کسب و کار می دهد و در قامت یک شخصیت حقوقی می تواند سود آوری بسیار زیادی را برای شرکت با عقد قرارداد های دولتی و خصوصی به دست آورد. اما برای ثبت شرکت باید ها و نبایدهایی وجود دارد که قبل از ثبت شرکت باید از آنها آگاهی لازم را داشت. در هر صورت ورود به دنیای کسب و کارهای حرفه ای و حقوقی مستلزم رعایت برخی از نکات است که باید مد نظر قرار داد.

در ادامه نگاهی به مهم ترین باید ها و نبایدهای ثبت شرکت خواهیم انداخت:

بایدهای ثبت شرکت

منظور از بایدهای ثبت شرکت مواردی است که بدون رعایت این موارد عملا شرکت ثبت نمی شود و یا شکل نمی گیرد. این باید ها به شرح زیر می باشند:

- حتما برای ثبت شرکت باید حداقل دو نفر تا چند نفر به عنوان شریک حضور داشته باشند و با هم مشارکت کنند. شرکت به صورت فردی ثبت نمی شود

- برای ثبت شرکت باید از یکی از قالب های تجاری عنوان شده در قانون تجارت بهره گرفته شود. این قالب ها عبارتند از شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت تعاونی و یا موسسه غیر تجاری. موسسات غیر تجاری برای موضوعات غیر تجاری استفاده می شوند.

- برای ثبت شرکت شرکا باید حداقل سن قانونی یعنی 18 سال تمام را داشته باشند. البته سهامداران ممکن است زیر 18 سال سن داشته باشند اما نباید عضو هیئت مدیره شوند.

- سرمایه از اصول لازم برای ثبت شرکت است. اما در برخی از شرکت ها باید حداقل 35 درصد از سرمایه در همان ابتدا تادیه شود مانند شرکت سهامی خاص و در برخی دیگر لزومی نیست برای ثبت شرکت در همان ابتدا سرمایه تادیه شود

- دریافت مجوز برای برخی از موضوعات شرکت الزامی است. مثلا برای ثبت شرکت هواپیمایی باید از سازمان هواپیمایی کشور الزاما مجوز دریافت شود و یا برای ثبت شرکت تعاونی دریافت مجوز از اداره تعاون شهرستان الزامی است.

- در ثبت شرکت هر یک از سهامداران و یا شرکا الزاما حداقل به اندازه سرمایه و یا سهام خود در شرکت مسئولیت خواهند داشت.

- تمامی شرکا و یا سهامداران باید حداقل سهام و یا سهم الشرکه قید شده در اساسنامه را تادیه و یا تعهد نمایند.

- برای ثبت شرکت جلسه مجمع عمومی موسسین باید قبل از ثبت شرکت برگزار شود و صورتجلسه آن تعیین شود. در این جلسه باید اعضا هیئت مدیره مشخص شده و مستنداتت شرکت توسط همه شرکا تایید شود.

- اعضا انتخاب شده برای هیئت مدیره شرکت باید مسئولیت خود را بخصوص در شرکت های سهامی و تعاونی کتبا بپذیرند.

- اعضا هیئت مدیره انتخاب شده باید قبل از درخواست ثبت شرکت با هم جلسه ای ترتیب داده و در خصوص مباحث اجرایی و شروح وظایف و مسئولیت ها توافق کنند.

- برای ثبت شرکت سهامی و یا ثبت شرکت تعاونی الزاما باید بازرس یکی بازرس اصلی و یکی بازرس علی البدل انتخاب شود.

- در شرکت های تضامنی و نسبی باید اسم شریک یا شرکا در عنوان شرکت لحاظ شود.

- در همه انواع شرکت ها باید در عنوان شرکت نوع قالب شرکت مشخص شود مثلا قبل و یا بعد از عنوان شرکت باید عبارت شرکت سهامی خاص قید شود.

- برای ثبت شرکت باید از طریق اداره ثبت شرکت ها اقدام شود.

- شرکت ها باید الزاما ثبت شوند.

- برای تعیین نام شرکت باید حداقل 5 نام به ترتیب اولویت انتخاب شود که یکی از این نام ها به عنوان نام شرکت انتخاب می شود.

- نام انتخاب شده برای شرکت باید مطابق با اصول تعیین نام برای شرکت باشد مانند اینکه باید سه سیلابه باشد، ایرانی و دارای معنا باشد، مطابق با اصول و شرع باشد و غیره

- بعد از ثبت شرکت باید الزاما موضوع ثبت شرکت در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار آگهی شود.

- برای ثبت شرکت باید موضوع انتخاب شود و این موضوع باید برای شرکا و یا سهامداران کاملا مشخص و معین باشد.

- برای ثبت شرکت الزاما باید اساسنامه، اظهارنامه و تقاضانامه و بعضا شرکت نامه تهیه شود.

- لازم نیست شرکا و یا سهامداران گواهی سو پیشینه دریافت کنند.

- برای ثبت شرکت باید مکانی به عنوان فعالیت شرکت و یا دفتر مرکزی شرکت انتخاب شود و در قسمت آدرس شرکت آدرس آن نوشته شود.

- با ثبت شرکت باید دفاتر پلمپ دریافت شود و مطابق با اصول این دفاتر، آنها تکمیل و به صورت سالیانه به اداره مالیات تحویل داده شود.

- سرمایه شرکت، عنوان و شناسه ملی شرکت باید در همه سربرگ ها و مستندات رسمی شرکت قید شود.

- در صورت ورشکستگی و یا بدهی در شرکت باید ابتدا از سرمایه و یا دارایی های شرکت برای پرداخت بدهی ها استفاده شود.

این عمده بایدهای ثبت شرکت بود. هر چند بسته به قالب ثبت شرکت بایدهای بسیار زیادی وجود دارد که مطابق با قوانین خاص آن شرکت باید رعایت شود.

نبایدهای ثبت شرکت

در کنار بایدها باید حواستان به نبایدهای ثبت شرکت نیز باشد. نبایدها در ثبت شرکت به مواردی اشاره دارد که اگر اتفاق افتاد مانع ثبت شرکت می شود و تا عدم رفع آن نمی توان شرکت را به ثبت رساند و اگر اتفاق افتاد و یا بعدا مشخص شد می تواند باعث توقف فعالیت شرکت شود. این نبایدهای ثبت شرکت عمدتا به شرح زیر هستند:

- اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل انتخاب شده برای شرکت نباید شغل دولتی داشته باشند.

- مدیر عامل منتخب شرکت نمی تواند در جای دیگر و یا شرکت دیگر مسئولیت مشابه داشته باشد.

- افرادی که سابقه محجوریت، ورشکستگی، جنایت، خیانت در امانت، سرقت، اختلاس، کلاهبرداری و یا تدلیس به حکم دادگاه داشته باشند نمی توانند به عنوان مدیران شرکت انتخاب شوند.

- افراد دارای سو پیشینه نمی توانند در بین مدیران شرکت قرار گیرند و فقط می توانند سهامدار و یا شریک باشند.

- مدیران منتخب برای شرکت های سهامی عام و خاص و شرکت تعاونی نباید بیش از دو سال تصدی کرسی مدیریت را داشته باشند. در صورت نیاز باید مدت مدیریت آنها تمدید شود.

- بازرسین اصلی و علی البدل شرکت نباید از فامیل های وابسته و یا دوستان نزدیک به شرکا و یا مدیران باشند.

- نام شرکا تنها می تواند در شرکت های اشخاص که مسئولیت شرکت بر عهده شرکا ضامن است قید شود و نباید نام شرکا در دیگر شرکت ها در عنوان شرکت قید شود.

- در ثبت شرکت نباید از عنوان سایر شرکت ها به عنوان عنوان شرکت استفاده شود زیرا قابل ثبت نیست.

- در صورت نداشتن تجربه و دانش حقوقی نباید خود شرکا برای ثبت شرکت اقدام کنند زیرا آینده کسب و کار و شرکت به انتخاب ها و روش ثبت شرکت بسیار وابسته است.

این نباید ها نیز عمده ترین نبایدهایی هستند که باید در هنگام ثبت شرکت در نظر داشت. اگر به مشاوره تخصصی برای ثبت شرکت نیاز داشتید پیشنهاد می کنم با کارشناسان حرفه ای ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما قبل از هر اقدامی برای ثبت شرکت استفاده کنید.

 


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس