کد خبر 1204825
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

 اگر قصد دارید تا از طریق فاند، کمک هزینه و یا همان بورسیه تحصیلی یک مقطع دانشگاهی را در خارج از کشور بگذرانید، بد نیست تا با جدیدترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آشنا شوید.

جدیدترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی

زمانی که حرف از بورسیه تحصیلی می شود، بسیاری از افراد اینطور فکر می کنند که می توانند با دریافت بورس تحصیلی، به راحتی به صورت کاملاً رایگان به تحصیل در خارج از کشور بپردازند؛ اما در واقع باید این موضوع را به شما یادآوری کنیم که تمام کمک هزینه های تحصیل خارج از کشور فول فاند نبوده و شامل کل هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو نمی شود.

این بدین معنی است که در بهترین حالت، یعنی بورسیه تحصیلی کامل و یا فول فاند، باز هم دانشجوی بین المللی نیازمند داشتن تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های ماهانه و سالانه خود در کشور مقصد خواهد بود. البته امکان کار دانشجویی برای دانشجویان بین المللی وجود داشته و می توانند با انجام حداکثر 20 ساعت کار دانشجویی پاره وقت و کار تمام وقت در خلال تعطیلات، بخشی از هزینه های تحصیل در خارج را پوشش دهند.

به طور کلی فاکتورهای مختلفی در زمینه دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های خارجی تاثیرگذار هستند:

· ثبت نام و ساخت حساب کاربری در وب سایت دانشگاه

· مدرک زبان معتبر انگلیسی

· رزومه، سوابق تحصیلی، دستاوردهای علمی و عملی دانشجو

· ارائه نامه تمکن مالی به کنسولگری

· داشتن نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه

· ارائه توصیه نامه اساتید قبلی

· ارائه مقاله و پژوهش تحقیقاتی معتبر

· ارائه انگیزه نامه و برنامه تحصیلی

· دانلود و تکمیل فرم درخواست بورسیه تحصیلی

· شرط معدل، شرط سنی و ریز نمرات دانشجو

· ملیت دانشجو

· مقطع و دوره دانشگاهی

· ددلاین ارسال مدارک تحصیلی

همانطور که می دانید، اکثر بورسیه های تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور برحسب شایستگی تحصیلی دانشجو به وی اعطا می شود و به اصطلاح merit based است، از این رو صرف نظر از جدیدترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی، شرط اول شرکت در رقابت دریافت این نوع از کمک هزینه تحصیلی، داشتن نمرات و سوابق تحصیلی درخشان، مدرک زبان و آمادگی کامل برای گذراندن دوره های دانشگاهی است.

زمانی که می خواهید برای اخذ بورسیه تحصیلی خارجی اقدام کنید، اول باید کشور و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایید، مثلاً بورسیه تحصیلی کانادا از دانشگاه تورنتو، این بدین خاطر است که شرایط دریافت بورسیه در هر دانشگاه و مقصد تحصیلی با دیگری تفاوت داشته و نمی توان نسخه ای واحد برای همه آنها تجویز کرد.

معمولاً، درخواست بورسیه تحصیلی دانشگاه با مراحل تکمیل فرم درخواست نامه پذیرش همراه می شود و نیازمند ارسال انواع مدارک تحصیلی دانشجو به دانشگاه است. باید به این نکته توجه داشته باشید که کمک هزینه و بورسیه تحصیلی تنها مختص به دانشگاه ها نبوده و در برخی مواقع، موسسات آموزشی و سازمان ها خصوصی و یا حتی دولتی نیز دارای انواع بورسیه تحصیلی هستند و آن را به دانشجویان واجد شرایط بین المللی اهدا می کنند.

از این رو شما باید در هنگام مکاتبه با دپارتمان پذیرش دانشگاه، اطلاعات کاملی درباره انواع بورسیه تحصیلی در دسترس دولتی و دانشگاهی کسب کنید و بنابر شرایط تحصیلی خود، همزمان با درخواست نامه پذیرش تحصیلی برای کمک هزینه دانشگاهی درخواست دهید.

معمولاً مرحله درخواست نامه پذیرش تحصیلی و بورسیه قبل از پروسه ویزای تحصیلی بوده و به طور همزمان انجام می گیرد، اما در برخی موارد استثنائاتی نیز وجود دارد و همانند دانشگاه های ترکیه، شما باید قبل از درخواست پذیرش تحصیلی، برای بورسیه دانشگاهی اقدام کنید.

در واقع اگر ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده باشید و پیش از درخواست بورسیه تحصیلی و ارسال مدارک، برای نامه پذیرش دانشگاه اقدام کرده باشید، امکان درخواست کمک هزینه و بورسیه دانشگاهی از شما سلب خواهد شد.

جدیدترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی

به طور کلی شرایط دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی شامل موارد زیر می شود:

· باید به طور کامل و صحیح فرم درخواست بورسیه از وب سایت دولتی و یا وب سایت دانشگاه دانلود، تکمیل و ارسال شود.

· باید تمامی مدارک تحصیلی دانشجو، ریزنمرات و برنامه تحصیلی موجه و دقیق وی توسط دارالترجمه رسمی ترجمه و برای دانشگاه مورد نظر ارسال شود.

· معمولاً شرط سنی و شرط معدل برای درخواست بورسیه تحصیلی وجود دارد که برای مقطع کارشناسی تا 25 سال و برای مقطع کارشناسی ارشد تا 30 سال است و حداقل معدل مورد پذیرش دانشگاه بین نمرات 15 تا 17 خواهد بود.

· در صورتی که بورسیه تحصیلی مربوط به یک رشته فنی نظیر معماری و نقشه کشی ساختمان شود، ارسال نمونه کار عملی برای درخواست بورسیه مورد نیاز خواهد بود، اما در سایر موارد، داشتن مقاله و پژوهش علمی، سوابق کار مرتبط و ارائه انگیزه نامه کامل کفایت می کند.

· عموماً تعداد کمک هزینه های تحصیلی برای مقطع کارشناسی کمتر بوده و به همان میزان شانس بیشتری برای دریافت بورسیه مقطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.

· وجود حداقل یک تا دو توصیه نامه از اساتید دانشگاهی برای درخواست بورسیه تحصیلی از دانشگاه های خارجی مورد نیاز خواهد بود.

· با توجه به اینکه ممکن است کمک هزینه تحصیلی تنها هزینه شهریه دانشگاه را پوشش دهد، ارائه نامه تمکن مالی برای اثبات توانایی پوشش هزینه های جانبی دانشجو در خارج از کشور الزامی است.

· در اغلب موارد، زمان ارسال مدارک تحصیلی برای اخذ نامه پذیرش و ددلاین ارسال فرم و مدارک تحصیلی برای بورسیه دانشگاه آنچنان با یکدیگر تفاوت ندارد، اما بهتر است جهت اطمینان خاطر، ددلاین ارسال هر یک از آنها چک شود، چون ممکن است دارای زمان های مختلفی باشد و نیاز به اقدام مجزا داشته باشد.

· ممکن است بنابر نوع رشته تحصیلی دانشجو، داشتن نمرات آزمون های بین المللی SAT ، GMAT و GRE برای درخواست بورسیه الزامی باشد.

· این احتمال وجود دارد تا در مراحل بعدی، آزمون ورودی و مصاحبه حضوری برای ارزیابی آمادگی دانشجو و استحقاق وی برای دریافت کمک هزینه دانشگاهی گرفته شود.

· هرگونه نقص در اطلاعات و مدارک ارسالی به سازمان بورسیه و یا دانشگاه و همچنین تاخیر در ارسال مدارک (پیش از موعد ددلاین) موجب می شود تا ارزیابی پرونده به تعویق افتاده و در برخی موارد به سال تحصیلی بعدی موکول شود.

· برخی از بورسیه های تحصیلی دانشگاه به صورت فول فاند و کامل هستند و تمامی هزینه های زندگی، خوابگاه و حتی رفت و آمد دانشجو را پوشش می دهند، از این رو فرد می تواند با استناد به این مزیت، بدون نیاز به ارائه نامه تمکن مالی به سفارت و کنسولگری، برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کند.

· در برخی از رشته های تخصصی نظیر پزشکی و داروسازی، رقابت بسیار بالایی بر سر دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد و به نمرات دروس تخصصی و نمره معدل توجه بیشتری می شود. در واقع نمره معدل مورد نیاز برای این نوع از رشته ها حداقل 90 درصد خواهد بود.

· داشتن مدرک زبان انگلیسی تافل و یا آیلتس با حداقل نمره 6.5 برای درخواست بورسیه تحصیلی الزامی است و نمی توان بدون مدرک زبان و به صورت مشروط برای آن اقدام کرد.

با توجه به وجود جزئیات فراوان در مورد درخواست پذیرش تحصیلی و بورسیه دانشگاه های خارجی، اطلاعات و مدارک مورد نیاز از جمله انگیزه نامه و زمان ارسال آنها پیش از موعد ددلاین، پیشنهاد می کنیم که حتماً در رابطه با اخذ بورسیه تحصیلی به خوبی تحقیق کنید و برای جلوگیری از بروز خطا، از مشاوره کارشناسان تحصیلی اعزام دانشجو در این زمینه از جمله لتس گو یونی استفاده کنید.

منبع: letsgouni.com


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس