پدافند لیزری

طبق اطلاعات جدیدی که از سامانه پدافند لیزری کوتاه برد ساخت متخصصان دفاعی کشورمان به دست آمده، این سلاح خاص تخصص ویژه‌ای در شکار پرنده‌های بدون سرنشین کوچک از فاصله ۵ کیلومتری دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مقابله با کواد کوپترها و ریز پرنده ها از جمله چالش های جدید و البته مهم برای یگان های پدافند هوایی جهان در دنیای امروز به حساب می آید. این کلاس از پرنده های بدون سرنشین عمدتا به دلیل داشتن اندازه کوچک تر، سرعت و ارتفاع پروازی کمتر و سیگنال های فروسرخ پایین تر نسبت به پهپادهای بزرگ نظامی، برای هر یگان پدافندی حتی مدرن یک خطر بزرگ هستند.

توسعه موشک های پدافندی مجهز به سیستم های حسگر حساس تر، توپ های ضد هوایی با گلوله های هوشمند و قابلیت ترکش شوندگی، سیستم های اخلالگر و قطع کننده سیگنال ارتباطی کاربر و ریز پرنده ها در کنار بحث هایی خاص مثل استفاده از پرنده های شکاری مثل عقاب برای، پرتاب تور و یا پهپاد های ضربه زننده به پرنده بدون سرنشین متجاوز به حریم مورد نظر از جمله راه کارهایی است که در این چند سال اخیر برای مقابله با این مسئله توسعه پیدا کرده اند.

بیشتر بخوانید:

تهدید پرنده‌های بدون سرنشین سبک با ابتکار سپاه تبدیل به فرصتی خاص شد/ رونمایی از کوادکوپترهای ایرانی مسلح به بمب و سلاح سبک +عکس

پرواز پهپاد پستی با پروپاگاندای رسانه‌ای به جای «پیوست‌ امنیتی و دفاعی» / لطفا کلاس جهانی پرنده‌های بدون سرنشین ایران را پایین نیاورید +عکس

سپاه و ارتش از استرلا و استینگر وارداتی به «میثاق ۳» کاملا بومی رسیدند/ تست موفق شکارچی بدون سرنشین و متحرک موشک‌های کروز +عکس

در کشور ما یک روز مهم وجود دارد که برای تصور بسیاری را در خصوص تهدید ریز پرنده ها و تغییرات در این حوزه عوض کرد. عصر روز ۲۵ دی ماه سال ۱۳۹۵ بود که پرواز چند کواد کوپتر بر فراز تهران و نزدیک شدن آنها به منطقه پرواز ممنوع پایتخت باعث واکنش یگان های پدافند هوایی و شلیک توپ های ضد هوایی ۲۳ و ۳۵ میلی متری شد. حادثه آن روز صرفا اشتباه و عدم هماهنگی برای کسب مجوزهای لازم بود و خوشبختانه بدون آسیب مالی یا جانی به اتمام رسید و صرفا واکنش های بدون ترس مردم، سوژه ای برای شبکه های اجتماعی بود.

اما بعد از این رخداد، حجم قابل توجهی از طرح ها در خصوص مقابله با ریز پرنده ها در فضای رسانه ای و تخصصی، وارد مراحل مختلف طراحی و اجرا شد و در ادامه، تعداد قابل توجهی از سیستم های اخلالگر وارد خدمت یگان های پدافندی نیروهای مسلح گردید.

باید توجه داشت که در بحث مقابله با کوادها یک مسئله مهم و قابل توجه، تلاش برای مقابله بی سر و صدا با این تهدیدات است چراکه در بسیاری از اوقات این پرنده ها در مناطقی نزدیک به محل زندگی مردم عادی یا فضاهایی که در هر صورت محل تردد یا فعالیت افراد غیر نظامی است دیده می شوند و برخورد سخت با این تهدید از جنس توپ های ضد هوایی یا موشک های پدافندی در کنار بحث های اقتصادی می تواند فشارها و مشکلات عصبی زیادی را برای مردم ایجاد کند. به همین خاطر، نسل جدیدی از سامانه های پدافندی وارد چرخه شدند که شامل سیستم های مقابله با ریز پرنده ها از طریق سامانه های انرژی مستقیم و خصوصا اشعه لیزر هستند.

از تصورات هالیوودی جنگ سرد تا رسیدن به یک حقیقت عملیاتی

در ابتدا و قبل از پرداختن به بحث تسلیحات لیزری و شرحی بر داستان به نوعی عجیب آنها، بد نیست یک تعریف ساده از لیزر داشته باشیم. به زبانی ساده لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند، ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع کننده یا فعال کنده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرزی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند. از همان ابتدای کشف این خواص در اوایل دهه ۱۹۵۰ دانشمندان به خواص گوناگون این فناوری جدید پی بردند و از آن تاریخ به بعد بخش های مختلف از علوم و صنایع تحت تاثیر این فناوری قرار گرفت.

از دهه ۱۹۶۰ میلادی به این طرف پروژه های مختلفی در غرب و شرق برای سیستم های دفاعی و تهاجمی لیزری شکل گرفت. از سیستم های دفاعی تا لیزرهای مستقر شده در مدار زمین برای نابودی موشک های قاره پیما در فاز میانی، در نهایت و با پایان جنگ سرد تقریبا هیچ کدام از طرفین به دلیل عمدتا مربوط به حوزه فناوری و محدودیت های آن دوره در این بخش به یک سیستم عملیاتی در این حوزه نرسیدند. مسئله توسعه پدافند لیزری سوار بر یک هواپیمای مسافری توسط آمریکا برای نابودی یک موشک بالستیک در فاز شتاب گیری اولیه از فاصله چند صد کیلومتری از آخرین طرح های تقریبا عجیب در این حوزه بود که در نهایت با نرسیدن به یک نتیجه قابل قبول به پایان رسید.

در حدود ده سال اخیر بحث سیستم های لیزری، بیشتر در حوزه پدافند کوتاه برد، با یک نگاه واقع بینانه تر در دستور کار قرار گرفته و به نتایج عملیاتی قابل توجهی نیز رسیده است. پیش بینی کارشناسان نیز این است که در بازه دهه فعلی میلادی نیز حوزه سیستم های پدافندی کوتاه برد در مقابل تهدیداتی مثل ریز پرنده ها و موشک های کروز به صورت خاص به سامانه های لیزری واگذار خواهد شد.

اعلام ویژگی‌های مهم «اولین توپ لیزری ایران» / انحصار قدرت‌های مشهور نظامی در تولید یک «سامانه پدافندی استراتژیک» شکست +فیلم

سیستم دفاع لیزری در حال توسعه توسط راین متال آلمان

اعلام ویژگی‌های مهم «اولین توپ لیزری ایران» / انحصار قدرت‌های مشهور نظامی در تولید یک «سامانه پدافندی استراتژیک» شکست +فیلم

بوئینگ ۷۴۷ آمریکایی مربوط به پروژه شکست خورده لیزر هوابرد در قبرستان هواپیماها در آریزونا

درباره مزایای این سیستم ها می توان این طور گفت که سیستم های دفاع لیزری سرعت بالایی داشته و در حقیقت پرتابه آنها با سرعت نور حرکت می کنند، تا زمانی که انرژی وجود داشته باشد، شلیک ادامه دارد و در عین حال شلیک هر پرتوی لیزر نیز بسیار ارزان بوده و برخی از منابع صنعتی و علمی هزینه شلیک هر پرتوی لیزری را در حد چند سنت اعلام کردند.

چالش اصلی در حوزه لیزر به چند بخش تقسیم می شود که یکی به صورت کلی بالا بودن سطح فناوری در این حوزه خصوصا در بخش آینه ها و عدسی ها است و مسئله دیگر تاثیر شرایط جوی بر لیزر است که این مشکل یکی از مهم ترین نکات در عدم بکارگیری این نوع سیستم ها تا به امروز در حوزه فعالیت های برد بلند است.

ایران و سلاح لیزری؛ از اعلام اولیه تا مشخص شدن ویژگی ها

کشورمان نیز اقدامات مهمی در خصوص دستیابی به نسل های جدید سامانه های پدافندی انجام داده که سیستم های لیزری بخشی از آنهاست و حتی در تشریح اقدامات شهید بزرگوار و داشمند دفاعی محسن فخری زاده نیز، این بخش از فعالیت های رییس گرانقدر موسسه سپند وزارت دفاع، از جمله موارد اعلام شده بود. در عین حال، در شهریور سال ۱۳۹۸ امیر شاهرخ شهرام معاون وزیر دفاع و رئیس شرکت صنایع الکترونیک (صاایران) در خصوص دستیابی کشورمان به سامانه های لیزری گفته بود:

"علاوه بر اینکه هم اکنون از لیزر برای آماده سازی سامانه‌های توپخانه‌ای و روانه سازی توپ و رادار استفاده می کنیم تا سامانه بتواند هدف را با دقت بالا ردگیری کرده و مورد اصابت قرار دهد، در موضوع کُشندگی نیز دستاوردهای خوبی داشتیم که همه آنها تولید داخل هستند. با توجه به اینکه پرنده های رادارگریز را از لایه های کامپوزیتی می‌سازند تا هم رادار گریز باشد، هم سبک باشد و هم به تداوم پرازی آن در هوا کمک کند. این بدنه کامپوزیتی در برابر لیزرهای پرتوان آسیب‌پذیر است و ما با استفاده از این لیزرها که در اختیار داریم می توانیم آنها را منهدم کنیم. هم اکنون از این سامانه های لیزری در مناطق حساس و حیاتی کشور نیز استفاده می‌شود و امروز لبه تکنولوژی دنیا در حوزه لیزری در دستان متخصصان نیروهای مسلح ما قرار دارد. "

پس از این توضیحات، خبر خاصی در خصوص دستاوردهای کشورمان در این حوزه اعلام نشد تا اینکه در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته ای امسال کشورمان، رییس سازمان انرژی هسته ای در بخش مربوط به معرفی دستاوردها، به یک سامانه لیزری اشاره کرد که برای هدف قراردادن پهپادهای کوچک به کار می رود. مشخصا به دلایل امنیتی در زمان ارائه این توضیحات تصویری از این سیستم منتشر نشد اما صدای پخش شده از گفتگوی افراد، این اطلاعات را در خصوص سامانه پدافند لیزری ایرانی در اختیار ما قرار می دهد:

توضیحات مربوط به سامانه پدافند لیزری ایرانی

طبق اطلاعات رسمی منتشره، ما با یک سامانه لیزری به قدرت ۳ کیلو وات رو به رو هستیم که در فاصله ۱ کیلومتری می تواند یک پرنده بدون سرنشین کوچک را نابود کند و در فاصله ۵ کیلومتری می تواند به سیستم های ناوبری آسیب بزند. می توان اینگونه برآورد کرد که در این فاصله احتمال آسیب زدن به سیستم های اپتیکی نیز وجود دارد.

نوع لیزر به کار رفته در این سامانه تدافعی به عنوان سینگل مد ( single-mode ) معرفی می شود. این واژه در جهان لیزر دارای چند معنی است ولی به صورت کلی و احتمال بالا، منظور از این عبارت در این جملات نوعی سیستم لیزری است که به نسبت دیگر گونه ها از قدرت خروجی بالایی برخوردار بوده و بر پایه لیزر فیبری که حالتی از لیزر جامد است فعالیت می کند. این لیزرها همان طور که گفته شد از توان برون دهی خروجی بالایی برخوردار بوده و در عین حال توان فشرده سازی، کیفیت نوری و سطح اطمینان پذیری بالایی دارند و برای بسیاری از سیستم های تسلیحاتی لیزری جزو گزینه های مورد علاقه هستند.

در عین حال به این مسئله نیز اشاره شد که توسعه سیستم جدید پدافند لیزری نیز در کشور کلید خورده که توان آن ۵ کیلو وات خواهد بود و مشخصا قدرت و برد بیشتری را در اختیار نیروهای مسلح ما خواهد گذاشت.

اگر بخواهیم به نوعی نمونه ای از کلاس از تسلیحات لیزری را معرفی کنیم، شاید یکی از گزینه های مناسب، سامانه CLWS ساخت شرکت بوئینگ باشد که در حال حاضر تحویل آن به سپاه تفنگداران دریایی آمریکا هم انجام شده و بر اساس نیاز توان تولید انرژی در اندازه ۲، ۵ و ۱۰ کیلووات را نیز دارد و ماموریت اصلی آن نیز مقابله با پرنده های بدون سرنشین تعریف شده است.

اعلام ویژگی‌های مهم «اولین توپ لیزری ایران» / انحصار قدرت‌های مشهور نظامی در تولید یک «سامانه پدافندی استراتژیک» شکست +فیلم

سامانه CLWS ساخت شرکت بوئینگ

در حال حاضر کشورهای مهم و صنعتی جهان همچون آمریکا، چین، روسیه و چند کشور اروپایی دارای برنامه فعال تسلیحات لیزری هستند و در برخی از موارد نیز این تسلیحات خود را به حالت تست های میدانی و آزمایشات نهایی رسانده اند. تسلیحات لیزری به صورت خاص و انرژی مستقیم به صورت عام تر در حقیقت آینده حوزه نظامی بوده و ای بسا روزی به مانند فیلم های علمی و تخیلی جایگزینی گلوله ها و موشک ها شوند.

امروز کشورهای صنعتی در حوزه سیستم های لیزری با توان بیش از ۱۰۰ کیلووات ورود کرده اند اما در هر صورت جمهوری اسلامی ایران نیز گام های اول و مهم در این بخش را با قدرت و موفقیت برداشته و باید منتظر باشیم تا به زودی اولین بار تصاویری از سیستم پدافند لیزری ساخت ایران را مشاهده کنیم. فراموش نکنیم که بحث پدافند لیزری از جمله حساس ترین و تقریبا یکی از اصلی ترین مسائل در لبه دانش نظامی فعلی جهان به حساب می آید و کمتر از ۱۰ کشور مهم و قدرتمند دنیا به تنهایی توانسته اند در این زمینه محصولی حتی در حد آزمایش موفق نیز در اختیار داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 113
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 67
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    73 9
    ناوگان دریایی ضروریترین امکان استفاده تسلیحات لیزری در حال حاضر است
    • شاکی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      66 4
      خدا قوت . حافظان مردم و کشور
    • DE ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      38 79
      به چه درد میخوره وقتی همش داریم میخوریم از دشمن!
    • علی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      43 7
      جانم فدای ایران
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      18 4
      البته در دریا به خصوص جنوب به علت رطوبت بالای حاصل از شرجی بودن هوا کارایی لیزر پایین میاد ولی در کل باید این توپ لیزی رو گسترش داد حتی اگه بشه روی پهپادهای سنگین هم نصب بشه خیلی خوبه البته الان فکر کنم از پهپاد هامون برای نشان گذاری لیزری جهت هدایت آتش توپخانه استفاده میشه
    • آقا رضا IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      1 2
      معلوم نیست منظورت چیه.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    35 16
    آمار کشور رو میدیم میره علی برکه ...
    • حامد IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      21 10
      آخه مرد حسابی، چون کروناست هیچ کس نباید کار کنه؟
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    16 1
    جل الخالق
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    41 18
    سلام خدا را شاکرم فزد احسانه و فضله.....الا ان حزب الله هم المفلحون و هم الغالبون...به یقین ۲ بار در روی زمین فساد میکنند اسراویلیها اما عاقبت...ادامش را از قران ببینید و میبینیم
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      8 12
      دلت خوشه؟؟
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      10 12
      در پاسخ فردی که در پاسخ ۴۸ ۸ گفته بود و عریضه ای نوشته بود سلام عزیزم تو چرا دلت خوش نیست سرطان اصلاحات امید معتدل صهیون جهانی امریکایی؟!!!!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    35 5
    بسیار عالی
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    39 4
    باید حتی بسوخت هسته ای برای هواپیما و موشک فکر کرد.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    28 2
    خدا قوت
  • CA ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    55 66
    چند از توپ لیزری ها رو بزارید بالای نطنز ، شاید به درد خورد ، خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      74 26
      از ضربه به کشورت ذوق مرگ شدی بی شرف
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      38 15
      خرابکاری های نطنز زیر نطر جاسوسان و حمله سایبریه.البته مثل اینکه شما خیلی خوشحالی
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      28 8
      خودشم نمیدونه برا چی خوشحاله تلگرام میگه اینا رو بگی بهت میگن نابغه عالم روشن فکر اینم مثل طوطی میاد میگه بدونه اینکه ه خخ جابجا شه( اینجا جهان سوم است)
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      29 11
      گلوبال هاوک اربابتون رو زدیم وهمه دنیا انگشت به دهان موند.در نطنز نفوذی وجود دارد که در انتخابات بعدی اونها رو هم ریشه کن میکنیم.بیخود ذوق مرگ نشو!
    • مهدی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      14 3
      اون کار نفوذیو وطن فروش بوده اونارو با توپ لیزری نمیشه نابود کرد
    • RO ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      11 13
      پاسخ به ۱۱:۳۸ الحق که شما روتون اصلا کم نمیشه
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      14 4
      بی شعور اونا با حمله سایبری و با نفوذی ها و وطن فروشانی مثل تو دست به همچین اقداماتی می زنند
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      15 1
      شرافت که نداری حداقل یخورده عقل داشته باش
    • شهرخانی GB ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      2 2
      اشتباهی به توی بی شرف غرب‌زده مثبت دادم
    • ... IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      4 1
      اربابتون رو زدیم وهمه دنیا انگشت به دهان موند.در نطنز نفوذی وجود دارد که در انتخابات بعدی اونها رو هم ریشه کن میکنیم.بیخود ذوق مرگ نشو!
    • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      1 0
      درسته مردم زیر فشار اقتصادی هستند ولی هنوز غیرت داریم.
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      0 0
      وتن پرست هرجا باشه باید وتن پرست باشه مگرنه وتن فروش بی بسته میشه
  • مجید IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    24 3
    خدا قوت ولی مواظب باشید همه چیز را نباید به بعضیهای نشان داد .
  • ،،، IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    8 2
    گرامافونه!؟ هر کی بنا به تخصصش ابزارها را تشخیص میده
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    10 21
    درود بر رییس جمهور محبوب حسن روحانی. ببینید با چند دقتی در امور ورود میکنند.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      18 2
      حسن تویی ؟؟
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      11 4
      اگر به روحانی بود دوست نداشت اصلا ما از اینا داشته باشیم
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      8 6
      برو بابا،دیگه اینثدر بدبخت شدید که دستاوردهای وزارت دفاع رو هم میزنید به نام خودتون
    • مجید IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      4 2
      خب ابله فکر کردی که پهپادامده بالاسرنطنز زده و به همین راحتی رفته. اونها هم مثل تو جاسوس بودن البته شناسایی شدن
    • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      0 1
      یعنی خاک بر سر تو
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    19 8
    درود به نیروهای نظامی و خاکبرسر دولت و اسلاحتلبان
    • احمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      8 2
      مجید جان اصلاح طلب
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    13 8
    یه زهر چشم سنگین از اسراءیل بگیرید در غیر اینصورت ابتکار عملو از دست میدهید باید فلج بشن منتظر اقدام بعدیشون باشید اقدام کردند هیاهوی رسانه ای کنید و بعد یه زهر چشم خیلی سنگین بگیرید بلافاصله
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      1 0
      باشه باشه
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    13 6
    زمینه را برای حکم جهاد بر علیه نیروهای امریکایی در عراق و افغانستان اماده کنید
    • حسن FR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      12 2
      خودت هم هستی ؟
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      6 2
      معلومه نه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    8 4
    امکان یه درگیری کوتاه مدت و سنگین با امریکا و متحدانش در منطقه بالاست واکسن کورنا را باشدت پیگیری کنید و کاگروهی ویژه برای ان تشکیل دهید در غیر اینصورت در سربازان در جنگ دچار مشکل میشوند و کشور فلج میشود
    • نسترن‌ IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
      1 0
      مگه قرار جنگ‌ مثل ۴۰ سال پیش ایران و عراق تن ب تن باشه جنگ دیگه مثل سابق سنگر و سرباز و اینا نمیخاد بیشتر هوایی و موشکی و لیزری و پهبادی الکترونیک
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    22 5
    بسیار عالی خوشحال شدم کشورم به این تکنولوژی پیشرفته رسیده
    • FR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      12 13
      دلت خوشه ها برای n امین بار تاسیساتمون رو زدن شما الان دارید از دستیابی به چی صحبت می کنبد دقیقا!؟
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      8 3
      ۱۴:۳۱ صهیونیست های پلید ضربه دردناکی خواهند خورد البته اگر دولت کرین کارتی دوباره نپرد وسط بایدن ناراحت می شود مذاکرات بهم می خورد فلان انشالله از شر اصلاح طلبان در 1400 خلاص شویم
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    14 1
    ابداعات و اکتشافات تموم شد یه وقتی بزارید جواب اسرائیل رو بدید اگر مشکلی نیست. نیاید دوباره بگید ال میکنیم ، بل میکنیم دیگه زیادی تکراری شده ، زشته واسه آبروی مملکت
  • قدرت طهماسبی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    5 3
    به روز باشیم و قوی ولی کل قدرت و تجهیزاتمان را نمایش ندهیم تا خودمان به خودمان ضربه نزنیم ،دشمن زیرک ،مکار و داناست
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    6 3
    ای جان جگرم حال اومد. نگذارید پشه ای بدون اجازه شما رو آسمان ایران پرواز کنه. دستتان درد نکنه. تو فکر اقتصاد کشور و سفره مردم هم دوبرابر باشید
    • بابک IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      2 0
      چشم .امر دیگه ایی باشه
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    7 0
    جاسوسان خراب کاری میکنند قدرت اسراییل بالا میبرند پس ان ضدهکر چکار میکند خواب بوده
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    5 1
    یه سلاح هم بسازید کسایی که سرمایه مردم بدبخت تو بورس رو بالا کشیدن و مردم رو به خاک سیاه نشوندن هم شکار کنه
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    7 2
    خدا قوت بزرگ مردان
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    4 5
    درود خدا بر نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی #ایران مقتدر
  • علی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    6 5
    قربون اونای برم که توی مرزکشورمون دارن نگهبانی ناموس ومهمترازهمه خاک وطنمونومیدن ..درست وضع مردم خراب ولی من ترجیح میدم گرسنه بخوابم ولی هیچ بیگانه ای واردکشورم نشه دیدیدکه داعش حرامزادروکه بامال وناموس کشورهای دیگه چیکارکردامااول به کمک خدابعدش به امیدنیروی سپاه ایران هیچ داعشی حرامزاده ای نتونست پاشوتوخاک ایران بزار..خداوندآقای سردارسلیمانی روبیامرزه روحش شاد.ویادش گرامی من برای سربازوخاک وطنم حاظرم گردنموخم کنم جلوی تمام نیروهای سپاه ممنونم ازهمشون یاعلی مدد
    • US ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      2 3
      چینم بیگانه محسوب میشه آیا ؟؟
    • امیر IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      2 1
      چین را خودمان دعوت کردیم به کوری چشم دشمنان و مهمان است و احترام مهمان واجب
  • ف IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 3
    الحمدالله ، ان شاءالله پیشرفت های بیشتر و بهتر به کوری چشم دشمنان
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      1 1
      بیست وپنج سال چین روچه میکنی
  • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 2
    چه جالب سازنده ی این دستگاه فخری زاده بود . جالب تر از آن اینکه وقتی شهیدش کردند دولت گفت اصلا من همچین شخصی را در مجموعه ی خودم ندارم
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    7 3
    چون ما موشک هسته ای برای توازن قدرت نداریم، باید پدافندی داشته باشیم که بتونه موشک اتمی رو خنثی کنه
  • FI ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    8 0
    خب اگه سطح پرنده مهاجم با آینه پوشیده شده باشه چی؟
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      2 5
      هیچی تو رو میبندیم به موشک باور تو هوا پیداش میکنی نیاز به دید بصری متوجهی رادار نمیتونه تشخیص بده مجبوریم میفهمی مجبور؟!!!!
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      2 4
      هاااااع؟ صحبت از لیزره نه نور معمولی که آیینه بازتابش میده
    • FI ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      8 0
      فقط یه سوال علمی پرسیدم بلد نیستی بگو بلد نیستم چرا دلقک بازی درمیاری؟ خودم جستجو کردم تا برای جواب منتظر آدمای بی ادب و کم سواد امثال شما نشم. جواب اینه: آینه هم نور لیزر رو بازتاب میده ولی آینه ها تمام نور رو بازتاب نمیدن و یه درصدی از نور رو جذب میکنن و به همون مقدار که نور جذب میکنن گرم میشن. حالا آسیبی که به شی پرنده که با یه سطح بازتاب دهنده پوشیده شده, وارد میشه، بستگی به نوع آینه و قدرت لیزر داره.
    • ایمان IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 0
      اولا نمی شه اینه را روی پهباد کنده می شه اگر هم بشه سلاح لیزی سوراخش می کنه و بعد بوم تازه این همه بهپاد و سرباز و سیستم پدافندی بالاخره یکی از این ها نابودش می کنه و اون اقایی که می گه چرا رونمایی می کنید دشمن می فهمه اولا خیلی از تسهیلات محرمانه است دوما خود حضرت محمد گفت قدرت خود را نشان دهید تا بازدارندگی ایجاد بشه و دشمن بترسه
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    2 3
    سلام عزیزم تو چرا دلت خوش نیست سرطان اصلاحات امید معتدل صهیون جهانی امریکایی؟!!!!
  • احمد IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    5 2
    این درخت عظیم یعنی ایران کرمهای زیادی دارد که باید نابود شوند اگه نفوذیها وجاسوسان را ازبین ببریم اولویت اصلی است ،تازه جوانان نخبه وهکر ما هم باید جواب سختی به اسراییل بدهند ،منتها نفوذی ها را باید سریع شناسایی ومابود کرد
  • سریال IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    4 2
    تا کور شود هر آن که نتواند دید.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    9 0
    الان خیلی وقته رفتن سراغ تسلیحات لیزری که بتونند حتی ماهواره‌ها ی پرتاب شده دشمن رو بزنن ونابود کنند وارتباطات رو قطع بکنند
  • حسینخان IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    5 7
    شکم گرسنگان راسیرکنید برهنه ای را به پوشانید تا خدا نگهدارتان باشد نه با سلاح فلان
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      4 4
      اون که وظیفه دولته عزیزم
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      5 4
      سلاح نداشته باشیم بمب میریزن سرمون همه از گرسنگی هلاک میشن مثل یمن
  • احمدپاک IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    6 3
    خدایاشکرت ۵۹ این تحسیلات داشتیم صدام این کارنمی تونست باایران کنه باز هم باخت قوربونت برم ایران واست میمیرم
  • یاسر ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    4 4
    خداقوت به فضل پروردگارا پیروزیم وتحریمها را رهم میشکنیم
  • خاااتلل IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    5 5
    کار هم میکنه
  • GB ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    5 11
    احتمالا توپ پلاستیکی بوده...مثل برق اتمی که همش یه بازی بیش نبوده
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 2
    احسنت بر شما مدافعان ایران اسلامی
  • سرباز IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    0 1
    البته اینم بگم کسی که با علم و پیشرفت و درکل با مغز و تفکر خداحافظی کرده و چندتا از سیماشو قطع کرده توقعی هم نمیشه داشت ،، بذاریم همون چیز و بگه
  • محفوظ IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    2 2
    ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کلیه دست اندر کاران ، لازم به ذکر است که هر جا مقام معظم رهبری نظارت (حتی دورادور و کلامی ) داشته اند کشور پیشرفت کرده است .
  • احمد US ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 1
    دست شما درد نکنه خدا قوت
  • دارابی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 1
    احسنت بر شما مدافعان ایران اسلامی
  • محمد IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 3
    سلام بر شهیدان اسلام که جان تو فدای این مملکت کرد
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    اه اه چرا روحانی رو نشون دادین؟!
  • احمد IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    خداقوت به همه خدنت گزاران و انانی که نام و نشانی در گمنامی دارند. . واقعیتش بعضی مواقع خودمون اطلاعات رو دست دشمن میدیم .پنهان کاری هم ضرورت هستش .حال فردا اگه مشگلی پیش اومد گلایه نکنیم . اسرار باید حفظ شود .
  • اراک IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 1
    چه خبر از پول من وامثال من تو بورس
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 1
    ترکیه تو لیبی استفاده کرده شما تازه ادعا میکنید ساختید؟؟؟؟!!!!!
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 1
    واکسن بخرید...
  • US ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    آفرین
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    ایول، به امید پیشرفت و مقام اول در این زمینه ما میتوانیم
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    جالبه هیچ فرد تحصیل کرده مدارج بالای علمی در خصوص این خبر ها نظر نمیده ولی هرچی بیسواد ویا دلقک با سواد مدعی میشوند و موضوعات واقعی وزارت دفاع را منکر میشوند .
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    عالی بود به کوری دشمن جمهوری اسلامی ایران عزیزم
  • عزت الله فلاحکیش IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    خیلی عالی.فقط نمی دونم این موضوع به جناب روحانی.که مشکل آبشم با آمرکا حل میشه چه ربطی داره.اون فعلا پول مردمو به نیمایی تبدیل کنه که یک عده بخورن و مردم هم دنبال مرغ بدواند.
  • حسن رضا ملکی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    افتخار می کنم به کشورم. به نیروهای مسلح که تن همه صهیونیست ها وآمریکایی ها و حامیانشون را به لرزه درآورده
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    تا میتونی تقویت کنی
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 1
    از نطنز چه خبر؟
  • من تو هستم US ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 1
    آخرش ما نفهمیدیم چطوریاس که امریکا بده ولی چین و روسیه خوبه خخخخخخخخ فهمیدین به منم توضیح بدین لطفا
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      3 1
      به خاطر اینکه تو نفهمی فعلا ما با چین و روسیه منافع مشترک داریم.دشمن،دشمن ما دوست ماس
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    آدم قحطی بود رفتین حسنو آووردین واسه افتتاح
  • فامیل IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 1
    ایران متواند از ترفند صهیونیستها علیه خودشان استفاده کند میتوانیم با تجهیز کردن یک کانتینرتجاری بامواد منفجره قوی وارسال آن به یکی از بندرهای اسراییل از طریق کشورهای همسو با اسراییل مثل فرانسه حادثه بندر بیروت را برای آنها رقم بزنیم واین کار را میتوان در کشورهای اروپایی انجام داد چون آنها بخاطر پول هرکاری میکنند
  • رسول IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    ما بیشتر از خودی میخوریم تا دشمن
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    یا علی مدد
  • محمد IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    البته که این نفوذیها در تمام کشورها هستند ولی این انگلها باید به سزای اعمال ننگینشان برسند و ان کوتاهیها در حفاظت وامنیت باید جبران بشود زنده باد ایران انشاء الله پیروزی با ملت ایران
  • مبین IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    این هارو باید روی ناو ها یا قایق های تندرو نصب کرد‌ واقعا حالت دفاعی و جنگیشون چند برابر میشه
  • ناصر IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    درود
  • مهدی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    1 0
    ما می توانیم
  • محمد محسن IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    2 0
    این همان طرح دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده بود
  • همینجا RO ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 0
    مرگ ب اصلاح طلب کفش لیس غرب زده. درود بر ایران
  • جواد IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام می خواهم تبریک بگم اما دست ودلم نمی چسبه بهرحال زمان ان نیست که با این شعار خداحافظی کردبس است من هرگز این شعار دوست نداشتم بااینکه فرد خشنی در نظام بودم مار زنده. زنده می خوردم ولی این شعار برایم خیلی غریب بود بکش تاکشته نشی این شعار قرون وسطی است اگرمادر دانش جذاب باشیم نیازی به شعار بالا نیست
  • داوود خان IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    گرامافونه . بله حسنک مسخره میکنه همه رو چون گراشو میده به انگلیس میخنده به ساده لوحی میزبان که داره آسون اطلاعات رو میده بهش .آخه حسنک علوم انسانی خونده درس آبکی حفظ کرده ، چ میفهمه از لیزر
  • رضا IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    سلام ۳ کیلو وات در برابر لیزر ۵۰۰ کیلو واتی امریکا یک اسباب بازی است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس