تعطیلی بازار کرمان

روزنامه‌ها از طیف‌های مختلف اتفاق نظر دارند که بی‌تدبیری در دادن مجوز سفرهای نوروزی، موجب خسارت‌های فراوان ناشی از شیوع مجدد ویروس کرونا شد.

به گزارش مشرق،   روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه آرمان با خطاب قرار دادن آقای روحانی نوشت: لطفاً نقشه قرمز امروز ایران را به دقت نگاه کنید و با نقشه زرد اسفند مقایسه کنید. این تغییر دفعی و شیب بسیار تند و نگران‌کننده افزایش ابتلا در موج چهارم شیوع کرونا در ایران بیش از هر چیز محصول سوء حکمرانی ستاد ملی کرونا است. بیش از پنج هزار نفر از کارشناسان، کادر درمان و فعالان مدنی کشور پیش از عید این تغییر را پیش‌بینی و از شما درخواست کردیم که از فرصت طلایی تعطیلات نوروز برای مهار کرونا جهش یافته استفاده کنید و سفر و تردد و تجمع‌های نوروزی را در سراسر کشور ممنوع کنید. متأسفانه نکردید. دکتر ایرج حریرچی هم تأیید کرد که در ستاد ملی کرونا و به رغم پیشنهاد وزارت بهداشت این پیشنهاد تصویب نشده است.

طبق برآورد تحلیلگران با ادامه روند فعلی و بدون تعطیلی دو هفته‌ای لااقل ۲۰ هزار تن از هم‌وطنانمان قربانی کرونا خواهند شد. آقای روحانی! این یک عدد سرد نیست. از بیست هزار جان عزیز حرف می‌زنیم. از طرف دیگر، براساس یک تخمین اولیه تعطیلی نوروز به نسبت تعطیلی بعد از نوروز، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کمتر به اقتصاد کشور و تولید لطمه می‌زد. به تعبیر دیگر به خاطر سوء حکمرانی و تصمیم‌گیری نادرست و بی‌توجهی به هشدار کارشناسان حالا امروز شما در ستاد ملی کرونا بین دو گزینه مخیرید: یا تعطیل نکنید و شاهد مرگ ۲۰ هزار ایرانی باشید. یا تعطیل کنید و به نسبت تعطیلی نوروز، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران لطمه بزنید. می‌بینید تأخیر و تصمیم غیرمسئولانه و غیر کارشناسانه چه پیامدهای سهمگینی می‌تواند داشته باشد؟ به خاطر آنکه پیش از نوروز تصمیم درستی نگرفتید، در هر صورت شما در قبال مرگ هزاران هم‌وطن یا لطمه بیشتر به اقتصاد کشور مسئولید. روزنامه دولتی ایران نیز با بیان این‌که سوء‌تدبیر موجب تبدیل فرصتی ایرانی به تهدیدی انگلیسی شد، نوشت: تعطیلات نوروز، فرصت بسیار مناسبی بود تا با بسیج همه نهادها و اطلاع‌رسانی عمومی، با قرنطینه‌ای سراسری و سختگیرانه، شرایط کشور را از حالت درآستانه خطر، به شرایط نزدیک به سفید تبدیل کنیم اما عملاً این فرصت به تهدیدی مرگبار مبدل شده است. کرونای انگلیسی جایگزین کرونا معمولی شده است و باید انتظار داشته باشیم که تعداد فوتی‌های کرونا از بعد از تعطیلات، حتی به عددهای چهار رقمی نزدیک شود.

از سوی دیگر روزنامه وطن امروز در گزارشی انتقادی نوشت: این روزها در حالی وضعیت کل کشور به دلیل موج چهارم کرونا قرمز شده و آمار مرگ‌ومیر و مبتلایان به این بیماری به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش گذاشته که رئیس‌جمهور ۷ فروردین‌ماه در اظهارنظری عجیب اعلام کرد: «پیک کرونا تمام شده است».

بی‌توجهی به هشدارهای پی‌درپی وزیر بهداشت و توصیه‌های جامعه پزشکی در روزهای پایانی سال گذشته نسبت به تاکید ویژه بر ماندن در خانه و نرفتن مردم به سفر در ایام نوروزی متاسفانه در پی سهل‌انگاری ستاد ملی مقابله با کرونا و در راس آن تمایل شخص رئیس‌جمهور نسبت به عدم اعمال محدودیت‌ها و سختگیری در ترددها باعث شد تا دروازه شهرها به روی مسافران نوروزی گشوده شود. در حالی که ویروس جهش‌یافته انگلیسی در برخی شهرها سر از خاکستر برآورده بود با انجام مسافرت‌های گسترده و دید و بازدیدهای نوروزی، این ویروس شعله‌ور شده و در سراسر کشور افسار پاره کرد. روزنامه فرهیختگان هم در گزارشی نوشت: با بی‌تدبیری محض رئیس‌جمهور و ستاد کرونا، رکورد تعداد ابتلا و مرگ و میر کرونا در چند ماه اخیر شکست و کشور دوباره وارد وضعیت قرمز کرونایی شد. درست است که آقای حریرچی گفت نمی‌تواند اسامی کسانی را که مانع مهار کرونا در ایام تعطیلات شدند بگوید، اما این افراد غیر از آقای روحانی و برخی اعضای ستاد کرونا نیستند. آقای روحانی در این باره باید عذرخواهی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    زیان ناشی از مرگ و میر انسان ها از زیان اقتصادی بدتره زیان اقتصادی جبران میشه ولی فقدان انسان ها جبران ناشدنی برای به وجود آمدن یک انسان و رساندن آن به سن کار چقدر هزینه می شود و چقدر رنج می برند تا جامعه ثمره این انسان ها را ببیند و بعد ناگهان مرگ و میر از راه می رسد حتی اگر این سرمایه انسانی پیر باشد باز هم فقدان آن یعنی محرومیت جامعه از سال ها تجربه که به قیمت سفیدی موها به دست می آید و در کشوری با رشد منفی تولد و رشد بالای مرگ و میر به دلایل کثرت حوادث تلخ هر مرگ یک زیان بزرگه و متاسفانه همیشه دقیقه نود عقل ها به کار میفته!
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    ازیطرف فتنه ی اقتصادی ازیطرف خیانت وباج دادن بغرب الانم فرافکنی کردن وایجاددودستگی بین ملت باشعارتحریم یافشارو.. مدیریت یمشت ادم ضدانقلاب وکم ایمان ازاین بهترنمیشه کنترل ورعایت پروتکلهارا رهاکردن به عمدکه شایدغرب دلش سوخت برای بالارفتن تلفات اینجوری یکمکی به این بانداصلاحات بکنه.. یاشایدم مثل شعارکنسرت و.. که رای اوردن الان خوشگذرونی وسفرراجایگزین کنسرت کردن. ازمتوقف نکردن سفرهای عیدتا سفرترکیه واروپا.. عحیبه چراروحانی خودش میگه بخاطرکرونا حاضرنیست بمجلس بره پاسخ بده وهمش فرارمیکنه پس جان خودش براش مهمتره ازمردم ک فرستادن مردمو سفر؟؟
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    امروز شنیدیم متهم اختلاس میلگرد دستگییر شد. خب، ایا کسی هست عامل مرگ مردم رو هم بازداشت کنه؟ کسی هست عمل این حجم از فشار اقتصادی برنامه ریزی شده به مردم رو بازداشت کنه؟
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    فقط عذرخواهی!؟ از قرار معلوم مجازات فقط برای مردم بیچاره و عادی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس