جزییات برگزاری مجامع الکترونیک شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد : مجامع الکترونیک شرکت های سرمایه گذاری با حضور بیش از ۳۰ میلیون سهامدار برگزار می شود.

به گزارش مشرق،  حسین فهیمی در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی در شبکه خبر اظهار داشت :  بر اساس دستور مقام معظم رهبری قرار بر این شد که مالکیت سهام عدالت بر عهده مردم باشد.  

وی تصریح کرد : در روش مستقیم که حدود ۱۹ میلیون نفر بودند آزادسازی برای مردم انجام شد و مردم سهامدار شرکت هایی که در بورس و فرابورس بودند شدند.  

فهیمی گفت: در روش غیر مستقیم هم که دارایی ها در استان ها بیش از ۳۸۰ هزار میلیارد تومان دارایی است در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی است و سهامداران در مجامع الکترونیک مدیران این شرکت ها را انتخاب می کنند.  

فهیمی گفت : در روش آزادسازی غیرمستقیم سهام عدالت، مردم خودشان برای آینده سرمایه های تصمیم گیری می کنند. با برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، شاهد اولین مشارکت میلیونی مردم در برگزاری مجامع هستیم.  

وی اعلام کرد: در این روش مردم هیئت مدیره را انتخاب می‌کنند و این انتخابات با حضور ۳۰ میلیون نفر برای۳۱ شرکت سرمایه گذاری استانی در سراسر کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و مدیران این شرکت ها، دارایی ها را مدیریت می کنند.  

فهیمی افزود : در مجامع شرکت های سرمایه گذاری صورت های مالی  تایید یا رد می شود اما آنچه برای انتخاب مدیران انتخاب رخ می دهد مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده ویژه انتخاب اعضای هیئت مدیره برگزار می‌شود که بیش از ۱۶۰ عضو انتخاب می شوند تا در نهایت مدیران عامل این ۳۱ شرکت سرمایه گذاری استانی انتخاب شوند.  

وی به ضرورت ثبت نام رای دهندگان در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) اشاره کرد و افزود : واقعیت این است که در سطح استان‌ها به غیر از تهران اطلاع رسانی در خصوص برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری خوب بوده است به طوری که در جایی مثل کرمان، خراسان جنوبی و فارس می‌بینیم که ۸۰ درصد سهامداران یک شرکت در سامانه سجام ثبت نام کرده بودند در سطح استان تهران و البرز سطح مشارکت و ثبت نام کمتر بوده که با مشارکت صدا و سیما و رسانه ها شاهد افزایش حضور خواهیم بود.  

فهیمی درباره شرایط ثبت نام متقاضیان برای عضویت در هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفت :  اولین شرطی که وجود دارد داشتن سابقه تحصیلی با مدرک کارشناسی از یکی از مراکز آموزش عالی است که همراه با سوابق اجرایی موثری در این زمینه باشد.  

وی تصریح کرد: همچنین می بایست رشته تحصیلی مرتبط با مدیریت یک شرکت سرمایه گذاری باشد ترجیحا رشته های مدیریت، مالی، حسابداری، حقوق، اقتصادی یا رشته های مرتبط با اولویت دارند اما افرادی که رشته‌های تحصیلی دیگر غیر از این رشته های مرتبط دارند، می بایست سوابق اجرایی قابل توجهی داشته باشند.  

فهیمی گفت: شرط اولیه اعلام آمادگی متقاضیان ثبت نام در سامانه ستان (Setan.ir) است که به صورت الکترونیکی صورت می گیرد و یا اگر افراد تمایل دارند به صورت حضوری از طریق مراجعه به ادارات کل امور اقتصادی استان با تکمیل فرم های مورد نظر ثبت نام خود را انجام دهند.  

وی در خصوص بررسی صلاحیت های متقاضیان نیز گفت؛  بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی بوری در هفته گذشته، این امکان را فراهم شد که کمیته صلاحیت از یک کمیته به ۱۰ کمیته افزایش پیدا کند تا در یک دوره زمانی خیلی کوتاه تر این بررسی صلاحیت انجام شود و کسانی که مدرک کارشناسی مرتبط مثل مالی، حسابداری و اقتصاد دارند و سوابق اجرایی مرتبط را نیز دارا هستند و حداقل نصاب نمره را کسب کنند نیاز به مصاحبه نخواهد داشت اما در غیر این صورت مصاحبه صورت می گیرد و بر اساس برنامه های مشخص شده، از نیمه اول اردیبهشت تا نیمه اول خرداد ماه سال جاری افرادی که می‌خواهند کاندیدای هیئت مدیره باشد فقط تا ۲۸ فروردین فرصت دارند که از طریق مراجعه به سامانه (ستان) یا مراجعه حضوری به ادارات کل اقتصادی ثبت نام کنند 

فهیمی اعلام کرد: سرنوشت دارایی بزرگ و ارزشمند شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت با انتخاب اعضای هیات مدیره این شرکت ها رقم می خورد و وابسته به این انتخابات است و چالشی که پیش روی ما می‌باشد، این است که تعداد بیشتری از سهامداران مشارکت کنند.  

وی درباره اختیارات اعضای هیات مدیره شرکت ها نیز گفت: اختیار دارایی ها در دست هیئت مدیره است و مدیران شرکت ها، اختیارات قابل توجهی به موجب اساس‌نامه قانون تجارت در خصوص مدیریت دارایی‌های شرکت دارا می باشند.

فهیمی گفت: در سال اول آزادسازی که سال ۹۹ بود بر اساس تصمیم شورای عالی بورس، سود سهام متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت متمرکز از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی به این مشمولین توزیع شد و به صورت یکپارچه و در سطح کشور در سطح تمام مشمولان سهام عدالت توزیع شد و به حساب بانکی آن ها کارسازی شد و از سال آینده تمامی این سود و دارایی‌های شرکت در اختیار این هیئت مدیره قرار خواهد داد بر اساس تصمیم شورای عالی بورس، هیئت مدیره این شرکت ها قادر خواهند بود که ۳۰ درصد دارایی ها را بفروشد.  

وی در ادامه این گفت و گوی تلویزیونی گفت: بیش از ۳۸۰ هزار میلیارد تومان دارایی در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی است و فردی که در حدود ۵۰۰ هزار تومان سهام عدالت دارد حدود ۱۰ میلیون تومان و افرادی که یک میلیون سهام عدالت دارند حدود ۲۰ میلیون تومان ارزش جاری سهام آن ها است.  

فهیمی درباره کارت اعتباری سهام عدالت نیز گفت : در حال حاضر بانک ملی و تجارت این امکان را فراهم کردند که کسانی که مشتری این بانک ها هستند یا حساب در این بانک ها افتتاح کنند کارت اعتباری از این بانک دریافت کنند و سایر بانک ها به ترتیب در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس