شهید حاج اصغر پاشاپور

یکی از نفربرهای جنگی می آید و پیکر را می گذارند داخل آن تا بیاورند عقب و اشتباهی می‌برند به سمت دشمن. سریع هم اعلام می‌کنند و سرش را می بُرند و جشن می‌گیرند!

گروه جهاد و مقاومت مشرق - حاج اصغر پاشاپور (معروف به حاج ذاکر) اعجوبه‌ای بود که یک ماه بیشتر، دوری حاج قاسم سلیمانی را تاب نیاورد. ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ بود که خبر شهادتش، همه را حیرت‌زده کرد. تنها کسانی که متعجب نبودند، پدر و مادر حاج اصغر بودند. آن‌ها که بارها (و یک بار با دعوت مستقیم حاج قاسم سلیمانی) برای دیدن فرزندشان به سوریه رفته بودند، می‌دانستند که شهادت فرزند میانی‌شان حتمی است. برای همین بود که وقتی مادر حاج اصغر، تحکات عجیبی را در اطراف خانه‌شان دید، موضوع را فهمید. نه گریه کرد و نه فریاد زد. خوشحال بود که اصغر، مزد تلاش‌هایش را گرفته.

حالا حاج‌ اصغر که در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی بارها تصاویرش به صورت شطرنجی از تلویزیون پخش شده بود، حالا به شهادت رسیده بود و می‌شد درباره ویژگی‌های اخلاقی و مدیریتی‌اش در نبرد سوریه صحبت کرد. پیکر حاج اصغر البته به دست تکفیری‌ها افتاده بود و مدتی طول کشید تا به تهران بیاید.

در گفتگویی تفصیلی با حاج عزیزالله پاشاپور و حاج خانم سیده هوریه(حوریه) موسوی‌پناه،  پدر و مادر بزرگوار شهید حاج اصغر پاشاپور در یک صبح بهاری، تلاش کردیم ریشه‌های رشادت و شجاعت در این خانواده و خاندان را واکاوی کنیم. بخش پنجم و پایانی این گفتگو، پیش روی شماست. جا دارد از سرکار خانم زینب پاشاپور، همسر شهید حاج محمد پورهنگ و خواهر شهید حاج اصغر پاشاپور که متن گفتگوها را قبل از انتشار می خواندند و نظرات اصلاحی‌شان را ارائه می‌دادند تشکر کنیم. ان شا الله به زودی در گفتگویی با ایشان، به بررسی ابعاد زندگی شهید حجت الاسلام حاج محمد پورهنگ خواهیم پرداخت.

قسمت اول، دوم، سوم و چهارم این گفتگو را هم اینجا بخوانید:

مقاومت پدر شهید برای تحویل سلاح گرم! + عکس

اتهام بی‌پایه ضرب و شتم به مادر دو شهید! + عکس

خواهر شهیدی که با تزریق واکسن، فلج شد!

مدافع حرمی که اجازه زیارت حرم حضرت زینب را نداشت! + عکس

پیکر حاج اصغر مبادله شده بود؟

پدر شهید: دقیقش را نمی دانم اما گویا دو تا از فرماندهان جبهه‌النصره را پس داده بودند و پیکر حاج اصغر را گرفته بودند. نه «سر» داشت و نه «دست».

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟! + عکس

مادر شهید: به نظرم لو داده بودند و برنامه داشتند که حاج اصغر را حذف کنند. شهیدِ خودشان و راننده اصغر را می‌آورد عقب ولی حاج اصغر را جا می گذارند!

پدر شهید: من خودم منطقه جنگی بوده‌ام. مگر می شود فرمانده شهید بشود و پیکرش را عقب نیاورند؟! چطور شد که خمپاره فقط به اصغر خورد؟

ماجرای ماشین چیست؟

مادر شهید: یکی از نفربرهای جنگی می آید و پیکر را می گذارند داخل آن تا بیاورند عقب و اشتباهی می‌برند به سمت دشمن. سریع هم اعلام می‌کنند و سرش را می بُرند و جشن می‌گیرند!

پدر شهید: مستندی هم درباره حاج اصغر ساخته شد که آنجا هم گفته می شود. چند تا از فرماندهان ارتش سوریه و روسیه هم صحبت می کنند. شبکه مستند سه بار پخشش کرد و قرار است باز هم پخش کنند.

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟! + عکس
مادر حاج اصغر با اشاره به بخشی از مستند می‌گوید: این پسر، اسمش اشرف بود، حاج اصغر برایش زن گرفت و اثاث زندگی درست کرد...

مادر شهید: یکی از همین فرماندهان عرب گفته بود من اگر زندگی‌ام را هم از دست می دادم نمی گذاشتم پیکر حاج اصغر به دست تکفیری‌ها بیفتد. می‌گفت: برای ایرانی‌ها سخت نیست، برای ما سخت است.

اسم مستند چه بود؟

پدر شهید: «آقای اصغر، اکبر من». اتفاقا با حضور مسئولان تلویزیون رونمایی هم گرفتند و بعدش هم چند بار پخش شد.

مادر شهید: حاج قاسم سلیمانی در یکی از دیدارها به حاج اصغر گفته بود تو «حاج اصغر» نیستی، «حاج اکبر»ی.

مدتی که خبر شهادت حاج اصغر آمد ولی پیکری در کار نبود، چطوری بر شما گذشت؟

مادر شهید: برای یک مادر سخت است اما چیزی که برای خدا دادیم و به یاد حضرت زینب می افتیم، که در یک روز چند شهید داد، همه سختی ها را برایمان آسان می‌کند. من با دادن یک شهید که کاری نکرده‌ام. من وقتی شنیدم پسرم سر و دست ندارد، یاد مادر وهب افتادم؛ چطور قبول کرد سر بچه‌اش را طرف دشمن پرت کند؟ چیزی که برای خدا بدهی، هم سختی دارد و هم شیرینی. اصغر باید این پاداش را می گرفت چون واقعا برای اسلام زحمت می کشید. چه اینجا و چه آنجا. اگر شهید نمی شد، کارهایش بدون پاداش می ماند.

این اتفاق هایی که در زندگی شما افتاد و بعد هم اخیرا شهادت حاج محمد پورهنگ، شما را آماده اتفاق شهادت حاج اصغر کرده بود؟

پدر شهید: من سال‌ها در جنگ بودم و همه این اتفاقات را دیده‌ام. پسرم پرویز از بین رفت، خانه نبودم، دخترم و اصغر به دنیا ‌آمدند، خانه نبودم. همه زحمت‌های من به دوش حاج‌خانم بود. اگر ایشان نبود من نمی توانستم این فعالیت ها را داشته باشم. اگر خانواده قبول نکند و همراهی نداشته باشد، این کارها مشکل است. در حالی که بعضی وقت ها که به خانه می آمدم،‌ حاج خانم می گفت الان وقت عملیات است چرا تو آمده‌ای خانه؟! ما همه این ها را دیده‌ایم. بچه‌هایی را دیده‌ایم که پرپر شدند. پیکرهایی را از زیر آوار درآوردیم. اگر از طریق اسلام نگاه کنیم، هر کسی اسلام را خواسته، همین مشکلات را داشته. محال است که پیروی از اسلام بدون سختی باشد. از خلقت حضرت آدم، دشمن هست، دوست هم هست. از خلقت حضرت آدم، کافر هست، مسلمان هم هست... از همان موقع هیچ فرقی نکرده. یزید بوده، امام حسین هم بوده اما امام حسین کم بوده و یزیدی‌ها تا دلت بخواهد فراوان هستند.

الان حضرت آقا به دولت می گوید همه کارها با توست اما دولت می گوید من کاره ای نیستم. مگر می شود؟ جنگ تمام شد و این هم یک جنگ است. مثل الان که مردم از اسلام بدبین شده‌اند باید کاری کنیم که نظام، سربلند شود.

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟! + عکس

مادر شهید: ما الان حاضریم تمام زندگی‌مان را بدهیم، یک لحظه آقا ناراحتی نداشته باشد.

پدر شهید: امام حسین برای چه قیام کرد؟ چون اسلام در خطر بود. الان مسلمانان از دین خارج می شوند. الان هم با داعش با پرچم لا اله الا الله مردم را می کشد مثل همان قرآنی که در زمان امام علی سر نیزه کردند. خیلی ها تا کسی تحویلشان می گیرد، خودشان را گم می کنند. امروز اسلام از دست خودی لطمه می‌خورد. و الا دشمن کاری نمی تواند بکند. خودمان در خودمان ریشه می‌دوانیم. من ۵ سال بیمارستان خوابیدم، کسی احوالم را هم نپرسید. تازه من خانواده خوبی داشتم و همسر خوبی داشتم که بچه هایم را سرپرستی می کرد و خانه را می چرخاند اما خیلی ها هستند که هنوز هم درگیر مشکلات جنگند.

من الان بگویم دو پسرم شهید شده؛ باید خودم را بگیرم؟ من همانی هستم که از شهرستان آمدم میدان غار تهران. من باید مواظب خودم باشم تا مغرور نشوم. خانه ما آنقدر کوچک بود که بچه را پشت متکا می‌گذاشتیم که زیر دست و پا نرود!

الان شکر خدا حالتان خوب است؟

پدر شهید: شکر خدا حالم خوب است.

مادر شهید: گاهی که کسی خانه‌مان نیاید، حاج آقا خیلی دلگیر می شود.

پدر شهید: خب، بچه ها باید بیایند سر بزنند دیگر. هر وقت بچه ها بیایند خوشحالم...

مادر شهید: خانواده محمد آقا شکر خدا خیلی باروحیه هستند. بچه‌هایش تازگی‌ها خیلی دلتنگی می کنند و می گویند بابا چرا به ما سر نمی زند و چرا نمی آید ما را بیرون ببرد. مادرشان یک طوری آنها را قانع می کند. مدام می گویند کِی می خواهیم برویم پیش خدا.

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟! + عکس

پدر شهید: می گویند بابابزرگ چرا تو رفته‌ای جبهه شهید نشدی؛ بابای ما شهید شد؟ (با خنده) چرا دایی اصغر شهید شده؟ سئوالات جالبی می کنند.

مادر شهید: وقتی بهشت زهرا می رویم، سنگ حاج محمد را عوض کرده‌اند که شیشه‌ای شده و خیلی خوششان نمی آید. هر وقت می رفتند می گفتند بابا سلام؛ ما این را خریده ایم، این را گرفته ایم... مدام با پدرشان صحبت می کردند. می گویند چرا عکس بابایمان را اینطوری کرده اید؟ ما همان عکس قدی را دوست داشتیم. عمویشان هم در جنگ شهید شده و مزارش همان پشت است. یکی از برادرانش هم آزاده است و هفت سال اسیر بوده. سر قبر عمو می‌گویند عمو جان سلام، خوبی؟ چرا نمی آیی به ما سر بزنی؟ بهانه‌گیری دخترهای دوقلوی حاج محمد می‌کردند، قبل از وصل کردن حجله بود، الان با عکس توی حجله ارتباط گرفته‌اند و مادرشان برایشان از پدرشان می‌گوید.

خانم اصغرآقا هم همینطور است. اما بچه هایشان برگ است. دخترش سال آخر دیپلم است. یک پسر بزرگ هم دارد. یک پسر ۵ ساله هم دارد.

پدر شهید: بطور کلی تا مادر خانواده هست، خانواده شکل می گیرد. به پدر هم خیلی ربطی ندارد.(با خنده) الان که بچه ها می آیند، همه احوال مادر را می پرسند و به من کاری ندارند. (با خنده)

خبر شهادت حاج محمد و حاج اصغر تقریبا با فاصله دو سه سال، نزدیک به هم شد. کدامش برای شما سخت‌تر بود؟

مادر شهید: برای ما حاج محمد سخت‌تر بود. چون دو تا بچه کوچک داشت. پدر و مادر هم نداشت. اگر پدر و مادر داشت، کمک حال نوه‌هایشان می شدند. اصغر بچه هایش بزرگ بودند و خانه سازمانی هم داشتند. خانم اصغرآقا هر جایی بخواهد برود، پسر بزرگش همراهی می کند اما خانم محمدآقا هیچ کس را جز خدا ندارد. خودش است و دو تا بچه. خانه نداشتند و صاحب خانه گفته بود باید خانه را خالی کنید. حقوق هم نداشت.

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟! + عکس
پدر و مادر حاج اصغر پاشاپور در کنار شهید حاج محمد پورهنگ

اما شکر خدا همسر حاج محمد هم روحیه قوی‌ای دارند.

پدر شهید: بله، اما این باعث شد شهادت حاج محمد برایمان سخت‌تر باشد.

مادر شهید: بنده خدا حاج محمود مهربانی هم هیچ کس را نداشت. نه پدر و مادری و نه برادری.

روزی که اصغر خداحافظی کرد،‌ من فهمیدم این خداحافظی نهایی است. چون به یک مملکت غریب می‌رفت.

پدر شهید: من وقتی حاج قاسم شهید شد، بیشتر اذیت شدم. تمام ساختمان چرخید دور سرم و حال عجیبی پیدا کرد. در حالی که حاج قاسم را فقط یک بار دیده بودم. وقتی حاج قاسم شهید شد من گفتم همه چیز را از دست دادیم.

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟! + عکس
تصویری از حاج عزیزالله پاشاپور در میانسالی

همه خانواده شهدا همین را می‌گویند...

مادر شهید: با شهادت حاج قاسم، حال من آنقدر به هم ریخت که زمان عمل قلبم را هم عقب انداختند.

وقتی حاج اصغر شهید شد کی خانواده‌شان آمدند؟

پدر شهید: پسرم احمد را فرستادم تا خانواده اصغرآقا را به ایران بیاورد... نمی شود حرف زد. ما انقلاب کردیم و باید پایش بایستیم. اگر ضبط نشود، من حرف های زیادی برای گفتن دارم.

*میثم رشیدی مهرآبادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • دیده بان IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    شادی ارواح مطهرشهیدان صلوات،اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجن والانس من الاولین والاخرین
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      38 15
      چطور با قاتل این عزیزان سلفی میگیرن!؟؟؟ خیلی پستی میخاد! مردم باید آگاه شن!!!!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      7 3
      فدای حاج اصغر. خیلی مشتی بود . خیلی یَل بود
  • فرهاد US ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    16 5
    هیچی نمی شه گفت......
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      48 17
      چرا اسمشون رو از کوچه ها برداشتین نامردای اصلاح طلب؟
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    53 11
    شهید سندی است که انسان عاشق به ذات اقدس خداوندی با خون خود امضا می زند . روحشان شاد و یادشان گرامی
  • حاج ابی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    53 11
    روح همه شهدا بخصوص شهدای مدافع حرم و شهید حاج قاسم سلیمانی شاد ...
  • شرافت IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    34 12
    روحش شاد و یادش گرامی باد.
  • کارشناس IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    41 3
    روح شهیدان 8 سال دفاع مقدس شاد باد
  • هادی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    40 11
    جانم فدای حضرت آقا سید علی آقا خامنه ای
  • بنده خدا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    28 10
    ما مدیون شهداءوخانواده هاشون هستیم بخدا وقتی مزار شهداء میرم از خجالت نمیتونم به چشماشون نگاه کنم
  • آرسام IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    16 12
    این همه شهیددادیم وداریم میدیم چرابایداین همه مشکل توکشورباشه!!!
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    31 10
    ما این چنین شهید دادیم مواظب خون انان باشید
  • یاس کبود IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    23 11
    سلام ،خدا بهتون صبر بده خوش به حال تون که خدا انتخابتون کرده. دها کنید شهادت هم نصیب ما بشه وشرمنده شهدا وبچه هاشون نباشیم ویک سخن به غارتگران بیت المال وغارتگران دین مردم الهی که خدا به حق خون شهدا شما را رسوای دوعالم بکنه
  • جعفر قلی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    24 14
    خدایا به روح پاک شهداقسمت می دهیم که ما شرمنده ی شهدا وخانواده ی محترمشان در دنیا وآخرت نشویم5787
  • امیر IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    19 12
    کشور دست کسانی افتاده که عمدا دارند مردم را بیچاره میکنند و اب به اسیاب دشمن میریزند با کمک نفوذیها و سرمایه دشمن ضروریات زندگی مردم و تشکیل خانواده و فرزند اوری را گروگان میگیرند و گران میکنند طوری که مردم نتوانند تهیه کنند و اگر مسئولان و مردم به فکر نشوند و کاری نکنند به زودی نسل ایرانی منقرض خواهد شد
  • سیاوش IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    21 10
    خداوند سلامتی بده به پدر و مادر این شهید بزرگوار که همچین مردی رو تربیت کردن .
  • ایمان IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    24 11
    مرگ بر منافیقن و کفار و داعش و همه باعث بانیاش
  • غيرتي IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    15 11
    شادی ارواح مطهرشهیدان صلوات،اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجن والانس من الاولین والاخرین الان حضرت آقا به دولت می گوید همه کارها با توست اما دولت می گوید من کاره ای نیستم. مگر می شود؟ جنگ تمام شد و این هم یک جنگ است. مثل الان که مردم از اسلام بدبین شده‌اند باید کاری کنیم که نظام، سربلند شود.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    20 9
    درود و رحمت خداوند بر شهدای انقلاب داسلامی و حاج قاسم عزیز و شهید حاج اصغر انشاا... که شهدا شفیع ما در این دنیا و آخرت باشند به حق صاحب این ماه حضرت محمد ص و فرزند برومندش صاحب الزمان عج
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    19 9
    شهدابه دعای شمانیازداریم(التماس دعا)
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    25 3
    چرا فرزندان هیچ یک از مسءولین نمیروند تا طعم شیرین شهادت را بچشند وپدر ومادرشونم هم طعم پدر ومادر شهید شدن را بجشند حیفه که خودشان را محروم کنند.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      15 4
      خب داداش تو امریکا و کانادا و انگلیس با کی می خوان بجنگن؟
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    21 8
    چهاردست وپامملکت م چاپنداما،جانبازی هست حقوق ندارد،جانبازی هست خانه ندارد،جانبازی هست اکسیژن نداردو....یعده هم درداخل ویادرخارج ازکشورکیف میکنند
    • عادلی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      20 9
      خیالتون راحت به زودی به امید پروردگار شرایط بهتر میشه جانبازان افتخار مردم هستند .
  • جواد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    17 8
    خدایا بما توفیق شهات ب پدر ومادران ما صبر همچون پاشاپورها بده
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    16 10
    خدا رحمتشان کند
  • لبیک یا زینب IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    15 10
    روح همه ی شهدا، بخصوص شهدای مدافع حرم بی بی حضرت زینب، حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهانشان و این شهید بزرگوار "حاج اصغر پاشاپور"شاد، برای شادی روح همشون صلوات اللّهم صلِّعلی محمد و آل محمد و عجل فرجهم "شهدا شرمنده ایم "
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    19 11
    من عاشق تون صدای شهید اصغر پاشاپورم، شصت سالمه ولی وقتی صدای شهید از تلویزیون پخش میشه فکر میکنم از هرکس تو دنیا بهم،نزدیکتره، خدا حق شهدا را به ما حلال کنه ،ان شاءالله
  • ناصر IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    19 10
    حاج اصغر بچه محله ما بود تو جوانمرد قصاب محله ملک آباد تو کوچه مسجد
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    15 9
    روحشان شاد و یادشان گرامی وراهشان پر رهرو #شهداشرمنده ایم...
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    14 11
    شهیدنظرمیکندبه وجه اللاه خداوندجایگاهی به انان داده که همه افسوس انان رامیخورن خوشابه حالشان انشااللاه ماجانبازان راهم ازدعای خودشان بی بهره نکنند
  • US ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 1
    شهدا شرمنده ایم
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    14 10
    شادی روحش صلوات
  • کرم الله IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    15 5
    روحشان شاد و یادشان گرامی باد
  • مسعودی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    14 12
    شهادت شربت شیرینی است که نصیب هرکسی نمیشود مزه شهادت را فقط شهدا می دانند شهدا خدا را درتمام وجودشان مجسم می کنند ودنیا بخودی خود برای آنان ارزشی ندارد خدایا عاقبت ما راهم ختم به شهادت کن
  • مسعودی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 2
    فدای سر یریده تو ای شهید چه مظلومانه به شهادت رسیدی پیکر اربا اربا
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    13 10
    سلام بر حاج شما شهادتشان مبارک شهدازندهاند وروزی داده می شوند ما نمیفهمیم
  • بهار IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 1
    کشور مال شماست ای عزیزان بقیه از صدقه سر شما نفس میکشند.دردتان به سر مسئولان خائن سلام خدا بر شما
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 2
    نثار روح این شهیدان بزرگوار و همرزمان شهیدشون صلوات
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    4 1
    فدای داغ دل مادران شهدا.قربون دلهای زخمی شما.شمارا بحق خون پاک فرزندانتون قسم میدم برای فرج امام زمان ونجات کشورمون دعاکنید
  • مهدی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 1
    بچه با معرفت
  • حسین نوکرشهداهستم IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 1
    بنازم به این همه غروروشرف ومردانگی بگفته مادرشهیدپاشاپور اصغرتوحذف کردن مردان نامرددیپلماسی غربگراها
  • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 1
    امان از دل زینب امان از دل زینب واقعا کار شما مادران عزیز کم از بی بی زینب نیست انشالله خدا به همه ی ما توفیق شهادت عنایت فرماید
  • جاسم IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    1 1
    شهیدان ریشه این مرز و بوم هستند باید طوری خاطرشان زنده باشد که ما همه شهادت را ارزوی قلبیمان بدانیم تا خونشان هدر نشود یادشان گرامی دلیر مردان این مرز پهناور
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    0 0
    خدایا به خون این شهدا قسمت میدهیم نظری بر زمین بفرما .اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس