حزب الله

درحالی که دشمنان محور مقاومت با نشر اطلاعات کاذب در تلاش برای وارونه جلوه دادن مناسبات حزب‌الله و روسیه هستند، مسکو صراحتا تاکید می‌کند که خواستار ابقای این جنبش در سوریه است.

سرویس جهان مشرق - طی سال‌های گذشته گزارش ها و اخبار زیادی در رسانه‌های معارض نظام سوریه و متحدان آن منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه اقداماتی جهت خارج کردن حزب‌الله و ایران از سوریه انجام می دهد و یا دست کم خواستار محدود شدن حضور این دو طرف در این کشور است. رویکرد این رسانه ها بر این اساس است که روسیه نمی خواهد در سوریه شریکی برای خود داشته باشد.

 اما  واقعیت روی زمین خلاف ادعاهای این رسانه ها را نشان می دهد؛ چرا که همه شواهد حاکی از همکاری موثر در چندین سطح میان ایران، روسیه و حزب الله در سوریه بوده و حتی گاهی نقش ها برای مقابله با متجاوزان در خاک این کشور میان سه طرف تقسیم می شود. البته گاهی مسائل متناقض و مورد اختلافی نیز میان سه طرف وجود دارد که همواره با سازماندهی و توافق جمعی حل می‌شود.

درخواست روشن مسکو برای ابقای حزب‌الله در سوریه / چند هشدار مهم روسیه به واشنگتن و تل‌آویو

اما سفر اخیر هیئت حزب الله به ریاست «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان به روسیه و دیدار با مقامات این کشور موضوعی بود که در آن روسیه موضع خود را درباره حضور حزب الله در سوریه روشن کرد. مقامات مسکو در جریان نشست هایی که با هیئت حزب الله در روسیه برگزار کردند، عملکرد نظامی حزب الله، مهارت، نظم و توانایی نیروهای این جنبش در عملیات های مختلف و نیز عمل گرایی مقاومت لبنان را ستودند.

درخواست روشن مسکو برای ابقای حزب‌الله در سوریه / چند هشدار مهم روسیه به واشنگتن و تل‌آویو

مقامات ارتش و سیاستمداران روسیه در حال حاضر به خوبی می‌دانند که حضور حزب الله در سوریه بیش از هر زمان دیگری ضروری است و هرگونه خلاء حزب الله یا ایران در هر یک از مناطق سوریه، توسط آمریکایی‌ها پر خواهد شد؛ نه روس‌ها و یا سوری ها.

 بر همین اساس مقامات روسی مشتاق بودند پیام روشنی به رهبری حزب الله برسانند مبنی بر اینکه حضور شما در سوریه چه در سطح سیاسی و چه نظامی کاملا ضروری است و ما امیدواریم که در دوره آینده در هر دو زمینه با شما همکاری کنیم.

 در واقع روس‌ها حزب الله را یک گروه لبنانی نمی‌دانند؛ بلکه از نظر مسکو مقاومت لبنان جنبشی است که در بسیاری از کشورهای منطقه حضور دارد. در سفر هیئت حزب الله به مسکو «سرگئی لاوروف»   وزیر امور خارجه روسیه و چند تن از مقامات ارشد این کشور همراه با نمایندگان حزب الله اوضاع یمن، عراق سوریه، فلسطین و دیگر کشورهای منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. دو طرف همچنین ضمن بررسی امکان افتتاح دفتر نمایندگی حزب الله در مسکو بر لزوم تقویت ابزار ارتباطی میان مقاومت لبنان و روسیه تاکید کردند.

 همچنین سفر هیئت حزب الله به مسکو که به دعوت مقامات روسیه صورت گرفت بخشی از پیام این کشور به واشنگتن بود مبنی بر اینکه تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد اختلاف میان روسیه و ایران و حزب الله به جایی نخواهد رسید و مسکو علاوه بر هماهنگی با ایران خواستار همکاری مستقیم با حزب‌الله است. پیشتر نیز روس ها به همه کشورهای غربی و عربی و منطقه‌ای اعلام کرده بودند که حزب الله یک قدرت بزرگ است  و باید با این جنبش بر همین اساس تعامل شود.

درخواست روشن مسکو برای ابقای حزب‌الله در سوریه / چند هشدار مهم روسیه به واشنگتن و تل‌آویو

 اما پیام دیگری که مسکو سعی داشت از خلال این سفر مخابره کند خطاب به رژیم صهیونیستی بود مبنی بر اینکه هر چند روسیه به دنبال تفاهم با همه طرف ها درباره سوریه است؛ اما کمکی به صهیونیست ها در حملات آن‌ها نمی کند بلکه برعکس، همه این حملات به ویژه تجاوزاتی را که در  آسمان لبنان صورت می‌گیرد محکوم می کند. همچنین بر این اساس مسکو متعهد است که از نفوذ هواپیماهای اسرائیلی به حریم هوایی سوریه جلوگیری کند ضمن اینکه تلاشهای رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انتقال سلاح به لبنان به جایی نرسیده و نمی‌تواند مانع رسیدن حزب‌الله به اهداف مورد نظر خود شود.

درخواست روشن مسکو برای ابقای حزب‌الله در سوریه / چند هشدار مهم روسیه به واشنگتن و تل‌آویو

 روسیه همچنین نشان داد که با ایجاد معادله بازدارندگی حزب الله در جلوگیری از تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه مخالفتی ندارد. اما مسکو طی ماه های آینده به دنبال کسب ۳ دستاورد در  دمشق است؛ ایجاد روند سیاسی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان.

  اما استراتژی روس ها در لبنان به این شکل است که قصد ندارند همانند سایر کشورها در امور داخلی این کشور دخالت کنند.   در واقع مسکو به دنبال مداخله در روند تشکیل دولت لبنان و ساختار آن نیست و هدف خاصی در این کشور ندارد. البته روس ها ضمن تلاش برای کمک به لبنان در بازسازی بندر بیروت،   به پروژه‌های انرژی و اکتشاف نفت و گاز در این کشور نیز علاقه مند هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    57 16
    ای جانم پوتین فهیم دانا ومردبزرگ .کسی که فریب دیکتاتوری عالم را نخورد وبامزدوران جنایتکارعالم همراه نشد واقعا جای تقدیرداره این مردبزرگ ودشمنان ومزدوران بدجوری اتیش گرفتن وبوی سوختنشون عالم را حساس واگاه کرده
    • RO ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      14 48
      چقدر ساده ای بشر
  • مسعود IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    55 11
    برجد اباد ضد انقلاب لعنت
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      30 0
      شاید جدش انقلابی بود
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      5 1
      اشتباهی مثبت دادم
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    8 5
    بازم حق زحمات حزبالله را میفهمند
  • کرمانشاهی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    7 3
    جنبش مربوط به اوایل کار حزب الله بود الان الحمدلله یک سازمان قوی و مستحکم شده یک نظام یک قدرت
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 2
    رژیم صیهونیستی لحظه ای ارام نمی نشیند و مدارم بدنبال جذب جاسوس و حمله های جنگی می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس