کد خبر 1195084
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

به گزارش مشرق، نصرت الله حیدری، استادیار علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر منتشر شد به بررسی شعار سال ۱۴۰۰ پرداخت.

همانطور  که دوستان استحضار دارند با نامگذاری سال 1400به نام "سال جهش تولید ،پشتیبانی ها و رفع موانع تولید" از سوی مقام معظم رهبری ، همه باید تلاش کنند در راستای بسط  قدرت ملی و حمایت از جهش تولید اقدامات اساسی به عمل آورند.

از مهمترین الزامات و بایسته های جهش تولید در ایران می توان به این موارد اشاره کرد:

 حمایت همه جانبه و گسترده از تولید داخلی، این حمایت  می تواند شامل حمایت های قانونی، اجرایی و قضایی باشد. امیدواریم مجلس انقلابی، قوه قضاییه عدل گستر  در کنار دولت در رفع  موانع جهش تولید اقدامات اساسی بعمل آورند.

 از دیگر بایسته های لازم در راستای حمایت از تولید، توجه نظام برنامه ریزی کشور بر  تمرکز بر حمایت از  تولید در ابعاد مختلف باشد. در این راستا چند اقدام اساسی باید دنبال گردد؛

تدوین برنامه جامع و عملیاتی برای حمایت از  تولید. همه موانعی که در پیش پای جهش تولید در ایران است باید شناسایی و رفع گردد.

ایجاد" قرارگاه فرماندهی جهش تولید" برای رصد دائمی تحولات مربوط به بخش تولید ،حمایت از تولید ومانع زدایی از آن، در کشور و استانها  باید دنبال گردد. رویکرد قرارگاه باید با نگاه جهادی و انقلابی باشد.

در کنار ایجاد قرارگاه فرماندهی تولید، نظارت بر امور  برای اجرایی شدن بخشنامه ها و تصمیمات در حوزه تولید کاملا ضرورت دارد. دستگاههای نظارتی خاصه چون مجلس، سازمان بازرسی کل کشور , باید در این زمینه پیشرو و پیشگام باشند.

بی شک هر اقدام اساسی در راستای حمایت از تولید بدون مشارکت مردمی معنا ندارد، لذا باید تلاش کرد مشارکت مردمی در اقتصاد  جلب شود. این مشارکت هم می تواند در سرمایه گذاری در تولید باشد وهم در مصرف کالای داخلی.

گفتمان سازی برای مصرف کالاهای داخلی بابد به عنوان یک راهبرد اساسی دنبال گردد. صدا و سیما، رسانه‌ها باید مردم را تشویق به مصرف کالاهای داخلی نمایند. البته باید در این زمینه علاوه بر محدودیت برای واردات کالاهای که  تولید داخلی داریم باید با قاچاق مخصوصا به شکل سازمان یافته برخورد کرد.

نظام بروکراسی کشور در زمینه حمایت از تولید  بسیار فربه ویک مانع اساسی وساختاری است. متاسفانه در کشور ما برای رونق تولید موانع بسیاری وجود دارد باید این موانع را به شکل ضربتی با همکاری سه قوه رفع کرد.

از دیگر الزامات تولید و عملیاتی ساختن ایده مقام معظم رهبری در بحث جهش تولید، تلاش برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت حتماً باید مورد توجه دستگاههای تصمیم ساز  قرار گیرد. دولت و مجلس این راهبرد را باید در بودجه ریزی سنواتی مورد توجه واهتمام قرار دهند. نفت را باید از یک بلیه معدنی به طلا تبدیل کرد.

موضوع مهم دیگر که در کشور در راستای حمایت از تولید باید  مورد توجه قرار گیرد ,هدایت منابع مالی و ارزی به سمت حمایت از تولید است. بخش تولید  با توجه به آسیب های ناشی از تحریم و کرونا مستلزم تزریق اعتبارات و منابع مالی جدید است.

در پایان امیدوار هستیم با تلاش مضاعف مردم و مسئولان و با یک عزم و روحیه جهادی، کشور  بتوانند در حوزه اقتصادی گام های بلندی در سال 1400 در راستای حمایت از تولید  بردارد. بی‌شک  این مهم به ارتقاء قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در عرصه روابط بین الملل و بازدارندگی در ابعاد مختلف به ایران  کمک بسیار خواهد نمود.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس