کد خبر 1190010
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

پروتکل های بهداشتی در هتل ها با روی آمدن پدیده کرونا در تمام دنیا دستخوش تغییرات گسترده ای شده است. شیوع کرونا در سطح جهانی فعالیت اغلب بنگاه های اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داد که هتل ها و اقامتگاه های مسافری در زمره این کسب و کارهای تاثیریافته در پی شیوع ویروس نامبرده می باشند. آنلاین شدن رزرو هتل، ضد عفونی کردن فضا، استفاده از کلیدهای دیجیتال و ... تنها بخشی از تغییرات در روال کار هتل ها می باشد. در ادامه به بررسی دستورالعمل های بهداشتی جدید در هتل ها می پردازیم 

پروتکل ها و شرایط اقامت در هتل و سفر در کرونا

گام اول؛ شروع اقامت بهداشتی در هتل

در سال های اخیر تنها برخی از هتل ها شرایط رزرو اتاق به صورت آنلاین را فراهم آورده بودند. اما پس از پیدایش ویروس کرونا، تعداد بسیار زیادی از هتل ها در سراسر کشور امکان استفاده از خدمات آنلاین برای رزرو اتاق را در اختیار مسافران خود گذاشتند.

به کارگیری قفل ها و کلیدهای دیجیتالی نیز در مدت اخیر مورد توجه هتل های سراسر کشور قرار گرفته است. البته ارائه این امکانات بی تاثیر در قیمت هتل های مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و ... که اغلب 5 ستاره و لوکس هستند نبوده است. این سیستم می تواند از لمس بیش از حد دستگیره ها توسط افراد مختلف جلوگیری نموده و میزان ارتباط میان اشخاص را به حداقل بساند.

گام دوم؛ ورودی بهداشتی هتل

در حال حاضر اغلب هتل ها دارای درب های خودکار هستند که برای ورود و خروج نیاز به استفاده از دست وجود ندارد. اما برخی از آنها همچنان درب های معمولی دارند که بهتر است شخصی را مسئول باز و بسته کردن درب بگذارند تا از تماس دست های متعدد با دستگیره های آن جلوگیری به عمل آید. همچنین لازم است به صورت متناوب در طول روز دستگیره ها، کلیدهای آسانسور، نرده های پلکان، پیشخوان پذیرش و سایر سطوحی از این قبیل ضد عفونی گردند.

نکته دیگر عدم پذیرش مهمانان بدون ماسک و دستکش بهداشتی می باشد. این عمل تا حد بسیار زیادی مانع از بروز بیماری در دیگر افراد می شود.

پروتکل ها و شرایط اقامت در هتل و سفر در کرونا

گام سوم؛ پرسنل مجهز و هوشیار هتل

مدیریت هتل باید با دقت بالا بر تمام امور نظافت و ضدعفونی نمودن فضاهای عمومی و اتاق ها نظارت نماید. همچنین باید تمام پرسنل هتل اعم از خانه داران، پیشخدمت ها، پذیرش، آشپزها و ... از ماسک و دستکش در طول مدت فعالیت خود استفاده کنند.

ممانعت از دریافت وجه نقد و به حداقل رساندن استفاده از کارت های اعتباری در ارائه خدمات هتل نیز امری لازم و ضروری است. توصیه می کنیم امکان انتخاب تمام سرویس ها را از طریق سایت های آنلاین در اختیار مسافران قرار دهید تا نیازی به رزرو و پرداخت های حضوری نباشد. در صورتی که ناگزیر به دریافت کارت های اعتباری و پرداخت از طریق خودپرداز هستید، بهتر است مواد ضدعفونی کننده بر روی پیشخوان قرار دهید تا افراد به راحتی کارت خود را ضدعفونی کنند.

گام چهارم؛ ضدعفونی کردن مداوم سطوح هتل

تمام فضاهای هتل اعم از لابی، پذیرش، اتاق ها، سرویس های بهداشتی، آسانسورها، رستوران، آشپزخانه و ... باید چندین بار در طول روز ضدعفونی شوند. همچنین در تمام ورودی ها باید مواد ضد عفونی کننده در دسترس مسافران قرار داشته باشد تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایند. بهتر است بیرون و درون آسانسورها نیز پدهای الکلی قرار دهند تا افراد پیش از لمس دکمه ها نسبت به ضدعفونی کردن آن ها اقدام کنند.

گام پنجم؛ رعایت فاصله اجتماعی ایمن

سالن هایی همچون رستوران و سالن اجتماعات هتل در گذشته دارای تعداد زیادی میز و صندلی بودند که مهمانان در فضایی بسته کنار یک دیگر قرار می گرفتند. برنامه ریزی های دوران کرونا باید به گونه ای باشد که از برگزاری مراسمات در سالن اجتماعات جلوگیری به عمل آید. سالن های ورزشی، استخر، سونا و ... نیز بهتر است به کار خود پایان دهند.

در رستوران هم لازم است طوری سرویس دهی شود که مهمانان با فاصله از یک دیگر غذا میل نمایند. بهترین راهکار استفاده از نصف ظرفیت سالن است. گاهی نیز مهمانان تقاضای روم سرویس می کنند که در این شرایط بهتر است شخصی که سفارشات را به اتاق ایشان می برد تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده و در بهترین شرایط موجود خدمات دهی کند.

گام ششم؛ بازگشت به عقب و استفاده از ظروف یکبار مصرف

در سال های اخیر توجه به محیط زیست در اغلب کسب و کارها به دغدغه اصلی تبدیل شده است. هتلداران نیز به جهت حفظ منابع محیط زیست ظروف شیشه ای را جایگزین وسایل بهداشتی یکبار مصرف و پلاستیکی داخل حمام و سرویس بهداشتی نمودند. در حال حاضر حفظ سلامت مسافران و اهمیت بر نظافت و تمیزی، بیش از مسائل محیط زیست و یا لوکس بودن خدمات مورد توجه است. از این رو شرایط هتل ها در دوران کرونا تغییر یافته و بهترین راهکار بازگشت به عقب و استفاده از تجهیزات یکبار مصرف پلاستیکی در سرویس بهداشتی و حمام می باشد.

جایگزین نمودن ظروف پذیرایی با وسایل یک بار مصرف نیز ایده کاربردی به نظر می رسد. همچنین بهتر است استفاده از کوسن، رانر، مجلات، مینی بار و ... را نیز به فراموشی سپرد.

در پایان لازم است ذکر کنیم؛ رعایت پروتکل های بهداشتی تنها به عهده هتلداران نبوده و برای کسب نتایج بهتر، مسافران نیز باید در این امر همراه و همدل با پرسنل هتل گام بردارند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس