کد خبر 1189305
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
سکوت در برابر فرار مالیاتی خارجی‌های فوتبال!؟

با وجود اینکه باشگاه‌های ایرانی با بازیکنان و مربیان خارجی تسویه حساب می‌کنند اما مشخص نیست تکلیف مالیات درآمد این خارجی‌ها چه می‌شود.

به گزارش مشرق، قانون نانوشته‌ای در فوتبال ایران وجود دارد که می‌گوید در قرارداد هر بازیکن و مربی خارجی باید نوشته شود که مالیات درآمد بر عهده کارفرما است و حقوق پرداختی به صورت خالص خواهد بود. این یعنی باشگاه و یا فدراسیون اگر مربی و بازیکن خارجی استخدام کنند، متعهد می‌شوند مالیات درآمد افراد استخدام شده را پرداخت کنند تا آنها حقوقی که می‌گیرند، خالص باشد.

در سال‌های اخیر هم گاهی موضوع مالیات خارجی‌ها بر سر زبان افتاد و با وجود اینکه عنوان شد تقبل مالیات دستمزد آنها غیر موجه است اما باز هم شاهد ادامه گنجاندن این بند در قراردادها بودیم. در همین حال، نکته بسیار مهم فرار مالیاتی است که در این نوع قراردادها شکل می‌گیرد.

بر اساس قوانین مالیاتی، اداره مالیات تنها مودی مالیاتی را به عنوان کسی که باید مالیات درآمد خود را پرداخت کند می‌شناسد و کاری به قراردادها و توافق با کارفرما ندارد. در واقع اگر یک فوتبالیست با مربی خارجی در قرارداد خود بندی بگنجاند که مالیات درآمد برعهده کارفرما است، این قرارداد صرفا توافقی میان طرفین است و اداره مالیات بر اساس آن نسبت به اخذ مالیات از کارفرما اقدام نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

قانون منع جذب بازیکن خارجی‌ پابرجاست

این یعنی اگر بازیکن یا مربی خارجی، مالیات قرارداد خود را پرداخت نکند، تا زمانی که در ایران حضور داشته باشد با محدودیت‌هایی همچون ممنوع‌الخروجی و یا توقیف اموال (در صورتی که اموالی در ایران داشته باشد) مواجه می‌شود اما اگر فرد مذکور ایران را ترک کند، عمل دیگر ممنوع‌الخروجی کارساز نیست و اداره مالیات‌هم اقدامی برای وصل مطالبات خود از کارفرما طرف قرارداد انجام نمی‌دهد.

به طور مثل وقتی در سال 2006 برانکو ایوانکوویچ تیم ملی فوتبال ایران را ترک کرد، مالیات قراردادش پرداخت نشد و او تا 9 سال بعد که هدایت پرسپولیس را بر عهده بگیرد، از ترس ممنوع‌الخروجی هیچ وقت به ایران نیامد. در قرارداد با فدراسیون فوتبال نوشته شده بود که پرداخت مالیات قرارداد بر عهده فدراسیون فوتبال است اما اداره مالیات فقط برانکو را مسئول پرداخت مالیات می‌دانست.

حالا به نظر می‌رسید باز هم این چه ادامه دارد. در چند سال گذشته فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها بر اساس احکام فیفا، چندین میلیون دلار بابت دستمزد به مربیان و بازیکنان خارجی پرداخت کرده‌اند اما دقیقا کسی نمی‌داند آیا مالیات این مبالغ پرداختی، به حساب اداره مالیات واریز شده است یا مودی مالیاتی که در خارج از کشور است، باید آن را پرداخت کند؟

به طور مثال آیا مالیات قرارداد کی‌روش، ویلموتس و خیلی دیگر از بازیکنان و مربیان خارجی، تسویه حساب شده است یا شاهد یک فرار مالیاتی بزرگ هستیم؟

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس