کد خبر 1188195
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
قاچاق خودرو چگونه انجام می‌شود؟

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قاچاق خودروها با قاچاق بقیه کالاها فرق اساسی دارد، گفت: این قاچاق، سفارشی و ویژه است و مشتری خاص دارد.

به گزارش مشرق، حمیدرضا دهقانی نیا با اشاره به اینکه دستگاه هایی از جمله گمرک ، پلیس راهور، پلیس گذرنامه و دبیرخانه مناطق آزاد ویژه اقتصادی در ورود قانونی خودروهای خارجی نقش دارند, افزود: اگر همه ما وظایف خود را به درستی و به دقت انجام دهیم موضوعاتی مانند ورود خودروهای قاچاق, بسیار کمرنگ می شود.

وی افزود: برای برخورد با قاچاق خودروها نباید سراغ قاچاقچی خُرد برویم بلکه باید اجازه دهیم کل جریان ورود، محقق شود تا بتوانیم کسی که تامین کننده مالی و سفارش دهنده این قاچاق است، دستگیر کنیم.

بیشتر بخوانید:

ماجرای قاچاق خودروهای لوکس

دهقانی نیا با اشاره به اینکه این موضوع، اسناد دارد، گفت: در پرونده نگین خودرو همین اتفاق افتاد، ۴۲۴ خودرو موجود بود اما بر اساس اسناد ۵۶ هزار خودرو. این تعیین تکلیف شد برای کسی که سر شبکه بود نه کسی که کار نقل و انتقال این خودروها را انجام می داد.

وی ادامه داد: زنجیره را رصد کردیم و کل شبکه قاچاق را زیر ضربه قرار دادیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که این خودروهای قاچاق، چگونه پلاک می شوند؟ گفت: پلیس راهور باید در خصوص پلاک کردن خودروها دقت بیشتری کند و در برخی موارد هم ممکن است پلاک، جعلی باشد.

دهقانی نیا با اشاره به پلاک های گذر موقت، افزود: اشخاصی که با خودروهای گذر موقت, وارد کشور می شوند اگر خودرو را در داخل کشور بگذارند و خودشان خارج شوند، متوجه نمی شویم زیرا باید ارتباط بین همه دستگاه ها و خودروهای وارداتی عبور موقت با پلیس راهور و گذرنامه در قالب سامانه جامع و یکپارچه و کارآمد برقرار باشد تا این اشخاص قابل رصد باشند اما اکنون این سامانه ها یکپارچه نیستند.

وی از مردم خواست در خرید خودروهای خارجی به اسناد آن ها دقت کنند زیرا ممکن است دستکاری شده باشند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ضابطان باید با قاچاقچیان اصلی و تأمین کنندگان مالی و سفارش دهندگان خودرو قاچاق، برخورد کنند و صرف برخورد با قاچاقچی خُرد کافی نیست.

دهقانی نیا با اشاره به این که قاچاق، موضوعی کاملاً تخصصی است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را تبیین کنیم به تفسیر نیاز داریم که در این صورت برخی‌ها از ما ایراد می‌گیرند که این تفسیر ممکن است به آموزش قاچاق منجر شود.

وی با اشاره به این که قاچاق خودرو با بقیه قاچاق‌ها تفاوت اساسی دارد، اضافه کرد: قاچاق خودرو، سفارش و مصرف کننده خاص دارد.

دهقانی نیا گفت: یکی از حفره ها؛ گذر موقت خودرو است که باید درباره آن چاره اندیشی شود و اطلاعات این خودروها باید علاوه بر گمرک با بقیه ضابطان از جمله پلیس راهور و پلیس مبارزه با قاچاق به اشتراک گذاشته شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای ۱۰۸ خودرو در آذربایجان غربی در پلدشت پرونده تشکیل شد که محکومیت ۲۸۰ میلیارد تومانی گرفتند، همچنین ۱۷ دستگاه خودرو لوکس در کرج داریم که محکومیت ۷۳ میلیاردی گرفتند که خلأ و نقص آن هم ورود موقت بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس