کد خبر 1187160
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز مطالعات پژواک خرد معاصر نوشت: دیپلماسی با ایران از زمان روی کار آمدن رئیس جمهوری جو بایدن عمدتا در نتیجه موضع گیری دشوار او برای شروع در بن بست بوده است. موضع تند و تیز بایدن که احتمالا با هدف جلب حمایت منتقدان سخت گیر در کنگره اتخاذ شده، چنان لجوجانه است که به نظر می رسد او دست کم تا زمانی که ایران یک گام هر چند کوچک در بازگشت به تعهدات برجامی برندارد، خبری از مفهوم مذاکرات رسمی نخواهد بود.

زمانی که طرف های مذاکره به طور واقعی برای گفت و گو گردهم آیند، دیپلماسی خیلی ساده تر می شود چون رهبران می توانند مواضع و اهداف واقعی را با نگرانی کمتری درباره احتمال سوءتفاهم برای طرف مقابل مطرح کنند و شیوه های پیشروی در عین حفظ وجهه و بدون برانگیختن مخالفت های داخلی را بیابند.

با توجه به بی اعتمادی شدید بین ایالات متحده و ایران که در نتیجه پشت کردن ترامپ و تهاجم آشکار او به ایران تشدید شده، جای تعجب است که چرا دولت بایدن صریحا بازگشت به شرایط پیشین را رد می کند و چرا بر اهدافی اصرار می ورزد که برای ایران قابل قبول نیستند؟!

آنچه باعث موضع گیری بی نتیجه دولت بایدن در قبال ایران می شود، سیاست های داخلی ایالات متحده است. از یک سو، بایدن برای سخت گیری به تهران تحت فشار شاهین ها در واشنگتن و پایتخت های «شرکا» در خاورمیانه است. از سوی دیگر، تصورات بی اساس درباره اینکه ایران تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده است، قوه مجریه در واشنگتن را از تعامل با تهران باز می دارد.

دستیابی به هدف خارج کردن آمریکا از باتلاق خاورمیانه تا زمانی که تصویرسازی از ایران به عنوان یک دشمن کمرنگ نشود و نگرانی آمریکا تسکین نیابد، دشوار خواهد بود.

تنها شاید اگر بخت با دولت بایدن یار باشد، گفت و گوهای مستقیم (در چارچوب 1+5) که بایدن روی گشوده به آن نشان داده، بتوانند به ایالات متحده و ایران در رسیدگی به مسائل داخلی و دستیابی به توافق مورد نظرشان کمک کنند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 2
    آمریکا بدلیل عدم پایبندی به برجام و شرمنده بودن از عدم اجرای آن نزد ایرانیان باید قدم های مناسب را حسب آن باید بردارد والا خبری از اقدام ایران در عقب نشینی از اقدامات مصوب قانونی مجلس در کار نخواهد بود
  • رهگذر IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 1
    بنا به نظر رهبر معظم انقلاب: عمل، فقط عمل! مذاکره بماند برای بعد از عمل!
  • محمد IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 1
    خب چرا ایران دلار رو تحریم نمیکنه
    • کرم IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      1 0
      حرف مفت
  • مجید IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    اگر باید نالان تمام تحریم ها را بردارد مسولین ایران فقط میخوان از این کار تبلیغ کنند برای چهار سال بعد دیگر فکر این نیستن کمبود های کشور برطرف کنند اگر دوبار تحریم شدیم به مشکل نخوریم هیچ برنامه مشخصی هیچ فکر آینده ای نمی‌کنند الکی به این جماعت دلخوش نباشید تحریم برداشته می‌شود مشکلات حل میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس