نشنال اینترست: دموکرات‌ها بر سر حمله دولت بایدن به سوریه دچار اختلاف شده‌اند - کراپ‌شده

تعدادی از سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا از اقدام یکجانبه بایدن در صدور مجوز حمله به شرق سوریه بدون اخذ مجوز از کنگره انتقاد کردند.

به گزارش مشرق، حمله شامگاه پنجشنبه جنگنده‌های آمریکایی به شرق سوریه باعث سرازیر شدن انتقاد دموکرات‌های ارشد از این اقدام دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شد.

به گزارش نشنال اینترست، «تیم کین» سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا که یکی از متحدان «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا و رقیب انتخاباتی «هیلاری کلینتون» در انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده، گفت که این حمله بر خلاف قانون اساسی بوده است.

وی گفت: «مردم آمریکا سزاوار این هستند که توصیح دولت برای این حمله و توجیه قانونی برای اقدام بدون مراجعه به کنگره را بشنوند.»

این سناتور برجسته دموکرات اضافه کرد: «اقدام نظامی تهاجمی بدون موافقت کنگره بر خلاف قانون اساسی بوده و سریعا باید گزارش کاملی به کنگره ارائه شود.»

 «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت و از اعضای کمیته روابط خارجی سنا نیز درباره این حمله گفت: «حملات تلافی‌جویانه برای جلوگیری از تهدیدی قریب‌الوقوع  ضروری نیست و باید در چارچوب مجوز کنگره برای استفاده از نیروی نظامی باشد.»

«رو خانا» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیای مجلس نمایندگان آمریکا نیز با انتقاد از این اقدام دولت بایدن گفت که حمله به سوریه «قطعا بدون توجیه» بوده است.

خانا اضافه کرد: «ما باید از خاورمیانه خلاص شویم نه اینکه به تشدید اوضاع بپردازیم. من با ترامپ علیه جنگ‌های بی‌پایان صحبت کردم و با رئیس جمهور دموکرات نیز در این باره صحبت خواهم کرد.»

نارضایتی دموکرات‌ها از اقدام یکجانبه بایدن در حمله به سوریه در حالی انجام می‌شود که دموکرات‌ها در حال پیشبرد تلاش موازی هستند تا بایدن را متقاعد کنند که از اختیار خود برای صدور دستور حمله هسته‌ای صرف‌نظر کند.

سی و یک نماینده به رهبری «جیمی پانتا» و «تد لیو» نامه مشترکی را خطاب به رئیس جمهور که فرمانده کل قوا است تهیه کرده‌اند و در آن خواستار اصلاح روند اتخاد تصمیم استفاده و کنترل از نیروهای هسته‌ای توسط آمریکا شده‌اند.

«برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت نیز شامگاه جمعه در بیانیه‌ای درباره حمله پنجشنبه شب جنگنده‌های آمریکایی به شرق سوریه ابراز نگرانی کرد.

 دموکرات‌ها بر سر حمله دولت بایدن به سوریه دچار اختلاف شده‌اند

وی در این بیانیه نوشت: «من بسیار نگران هستم که حمله  نیروهای آمریکایی در سوریه، کشور ما را در مسیر ادامه جنگ‌های همیشگی به جای پایان آن قرار دهد. این همان مسیری است که طی تقریبا دو دهه گذشته شاهد آن بودیم.»

سندرز اضافه کرد: «برای مدت زمانی طولانی، دولت‌های دو حزب از اختیارات خود در مسیری بسیار گران استفاده کرده و به مداخله‌های نظامی در سرتاسر خاورمیانه و دیگر مناطق استفاده کردند. این باید پایان یابد.»

این سناتور ایالت ورمونت اضافه کرد: «در سال ۲۰۱۹، کنگره قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن مشارکت آمریکا در جنگ یمن را پایان می‌بخشید. کنگره در سال ۲۰۲۰ قانون دیگری را تصویب کرد که مانع از آغاز جنگ با ایران توسط ترامپ می‌شد. اینها گام‌هایی مهم و تاریخی توسط کنگره بوده و باید ادامه یابد. در حالی که رئیس جمهور مسئولیت دفاع از مردم آمریکا را دارد، قانون اساسی ما در این زمینه شفاف است که کنگره و نه رئیس جمهور اختیار اعلام جنگ را دارد.»

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز شامگاه جمعه در تشریح تجاوز پنجشنبه شب جنگنده‌های آمریکایی به نقطه‌ای در شرق سوریه گفت که دو جنگنده اف-۱۵ با هفت موشک هدایت شونده نقطه کنترلی در منطقه بوکمال در طرف سوریه را هدف قرار داده که طی آن ۹ تاسیسات ویران شده و بخشی از دو تاسیسات دیگر نیز تخریب شدند.»

وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد ارتش این کشور به دستور جو بایدن مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس