کد خبر 1180896
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

به گزارش مشرق، علی نادری، مسئول روابط‌عمومی قوه قضائیه درباره سفر آیت‌الله رئیسی به عراق طی رشته توییتی نوشت: سفر رئیس قوه قضائیه به عراق، یکی از مهمترین سفرهای مقامات ایرانی به عراق در سالهای اخیر است. سطح استقبال سیاسی از این سفر در عالی ترین سطح صورت گرفت.
در حالیکه شورای عالی قضایی جز قوای اصلی عراق محسوب نمی شود، از نظر رعایت اصول همترازی این رفتار دولت عراق حاوی پیام است.

در سفر رئیسی به عراق چه گذشت؟ +عکس و فیلم

در سفر رئیسی به عراق چه گذشت؟ +عکس و فیلم


سه سطح برنامه ها در سفر شامل رسمی، سیاسی و برنامه های مردمی، در عالیترین سطح انجام شد.تمامی دیدارهای رسمی با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضایی، همراه با ضیافت تدارک دیده شده بود و مقامات عالی سیاسی به گرمی از رئیس قوه قضائیه و هیات همراه پذیرایی کردند.

این توفیق پس از حوادث سال گذشته در کشور عراق، حاوی پیام قابل توجهی برای طرف های خارجی و آتش بیاران معرکه ایجاد اختلاف بین ایران و عراق بود.

حضور در مقتل حاج قاسم و ابومهدی المهندس با حضور بیش از چهل رسانه مهم منطقه که برخی از دشمنان مهم مقاومت به شمار می روند و سخنان محکم آقای رئیسی، این نقطه را بعنوان مکانی نمادین برای جبهه مقاومت در فرودگاه بغداد به ثبت رساند و رسمیت بخشید و البته بازتاب مهمی در رسانه های منطقه داشت.

در سفر رئیسی به عراق چه گذشت؟ +عکس و فیلم

حضور در کاظمین برای زیارت، با استقبال گرم مردم و جوانان اهل کاظمین مواجه شد، شعارها درباره حاج قاسم، ابومهدی و نفی امریکا بود و با تمام وجود به یک مقام عالی رتبه ایرانی خوش آمد می گفت. فشار جمعیت به حدی بود که برای دقایقی ورود آقای ریسی به حرم مطهر را با مشکل روبرو کرد.

گفتگوهای دو دستگاه قضائی و امضاء سه یادداشت تفاهم و پیگیری موضوع عفو متقابل زندانیان ایرانی و عراقی، ایجاد کارگروه مشترک برای رفع مشکلات حقوقی در مبادلات تجاری 13 میلیارد دلاری ایران و عراق، همکاری برای پیگیری پرونده ترور فرماندهان شهید از مهمترین بخش های سفر بود.

در سفر رئیسی به عراق چه گذشت؟ +عکس و فیلم

استقبال گسترده چهره های سیاسی و برجسته عراق در کنار حضور پرتعداد و معنادار سفرای کشورهای مختلف خصوصا کشورهای غربی و اروپایی از برنامه سالگرد پیروزی انقلاب در سفارت جمهوری اسلامی، نسبت به سال های قبل برای رسانه های قابل توجه و حائز اهمیت بود.

در سفر رئیسی به عراق چه گذشت؟ +عکس و فیلم

در دیدار با نخست وزیر عراق، شش نفر از وزرای اصلی کابینه مصطفی الکاظمی حاضر بودند و هیات ایرانی با استقبال گرم نخست وزیر عراق مواجه شد. تاکید بر طراحی زمانبندی خروج نیروهای امریکایی از عراق و پیگیری موضوع لغو روادید بخشی از نکات مهم مطرح شده و توافق شده در این نشست بود.

نخست وزیر عراق پس از این دیدار هیات ایرانی را به ضیافت شام دعوت کرد که در آن ضیافت نیز چهره های مهم سیاسی عراق از جمله عمار الحکیم، شیخ همام حمودی، فالح فیاض، نوری المالکی، نصار ربیعی و صالح مطلک نیز دعوت شده بودند و به گرمی از هیات ایرانی پذیرایی کردند.

دیدار با علمای اهل سنت و شیعه همچون شیخ خالد مُلا رئیس جماعت علمای عراق و شیخ مهدی صمیدعی رئیس دار الفتوای عراق و شیوخ و بزرگان عشائر این کشور که در ساختار اجتماعی عراق نقش تعیین کننده و برجسته ای دارند نیز با استقبال قابل توجه شیوخ و برجستگان عشائر عراق برگزار شد.

در سفر رئیسی به عراق چه گذشت؟ +عکس و فیلم

دیدار جداگانه با رئیس جمهور و رئیس مجلس با توجه به آنکه در ساختار سیاسی عراق نماینده اهل سنت و کُردها محسوب می شود از دیدارهای مهم این سفر بود. این در کنار دیدار با هوشیار زیباری نماینده اقلیم کردستان عراق و دعوت از آقای رئیسی برای سفر به اقلیم کردستان بود.

در سفر رئیسی به عراق چه گذشت؟ +عکس و فیلم

شرکت در محفل خانواده، مادران وهمسران شهدای عراقی از جمله مادر ده شهید که تصاویرش بازتاب زیادی در رسانه ها داشت و دیدار با هزاران نفر از اقشار مردم عراق و سخنرانی عربی برای آنها که با واکنش های شورانگیز جوانان انقلابی روبرو شد آخرین برنامه این سفر پرکار و فشرده بود.

در گفتگو با صاحب نظران عراقی دریافتم این بود که حضور پرقدرت مقام عالی ایرانی در کشور عراق، که هم مورد استقبال در عالترین رده سیاسی قرار گرفته، هم با گروه های مختلف شیعه، سنی و کُرد عراقی گفتگو داشته و هم مورد استقبال میدانی مردم عراق قرار گرفته، حاوی پیام مهم بین المللی است.

این پیام، تصویری واقعی از فضای عراق و وضعیت ایران در این کشور است. دستاور بزرگ این سفر شکستن تصویر رسانه ساخته ضد ایرانی از عراق بود و این اتفاق به حدی تمام کننده بود که لشکر بزرگ رسانه ای ضد مقاومت حاضر در عراق نیز ترجیح داد عملا در مقابل این سفر به جای حاشیه سازی، سکوت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    24 2
    عزت دست خداست نه کدخدا
  • رضا IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 3
    زيارت آيه الله سيستانى چرا در برنامه شون نبود ؟! مگه از عشق مردم كشورشون به ايشان خبر ندارند ؟!
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    5 1
    مردم به جای خدا به کدخدا روی آوردن ضربش رو هم تو این هشت سال خوردن
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    چرا پرچم ایران رو نذاشتن؟
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      1 0
      تو فیلم آخری گذاشتن
  • JP ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    11 3
    رئیسی خارچشم مفسدین و منافقین___پشتوانه ولایت فقیه__
  • محسنی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 0
    با سلام و تحیت . عارضم که چرآ پرچم عراق پشت سر برهم صالح گذاشته شده است ولی پرچم جمهوری اسلامی ایران (مظهر اقتدار نظام ) پشت سر جناب آقای رئیسی نیست ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس