image.png

هاشمی رفسنجانی معتقد بود که ما از مذاکره با امریکا هیچگاه ضرر نمی‌کنیم. این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا از شیطان نمی‌توان امید خیر داشت، مگر اینکه همجنس او باشید.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -فیلم مستند قمار به کارگردانی سید مهدی دزفولی، روایتی است از ماجرای مک‌فارلین، مشاور رونالد دونالد ریگان که در سال ۱۳۶۵ مخفیانه به تهران آمد تا با سران قوا دیدار کند. ماجرا، تبعات فراوانی داشت که یکی از ناگفته‌ترین آنها، ارتباطات پنهان هاشمی رفسنجانی و معاونش حسن روحانی با امریکایی‌ها بود.

این فیلم در تیر ماه رونمایی شد، در آذر و دی در جشنواره‌های سینماحقیقت و عمار نمایش یافت و ظاهراً در جشنواره فجر نیز حضور دارد. مستند قمار در سایت‌های فیلم‌گردی و یوتیوب قابل مشاهده است.

جناب هاشمی رفسنجانی معتقد بود که ما از مذاکره با امریکا هیچگاه ضرر نمی‌کنیم. این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا از شیطان نمی‌توان امید خیر داشت، مگر اینکه همجنس او باشید. نامۀ رهبران جنبش سبز به امریکا برای تحریم دولت احمدی‌نژاد، بیش از همه یقۀ دولت حسن روحانی را گرفت. دولت خاتمی که با شعار مذاکره و گفت‌وگوی تمدن‌ها به میدان آمد، توسط جورج بوش «محور شرارت» نامیده شد.

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1399/04/17/13990417000912_Test_PhotoN.jpg

*****

ماجرای مک‌فارلین که سرفصل ارتباطات پنهان برخی مسئولان با امریکا شد، نقش فوق العاده‌ای در حیات سیاسی جمهوری اسلامی داشته است، اما کمتر به آن توجه شده. به نظر راقم این سطور، انحراف برخی از مسئولان مانند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی از همین ایام، جدی شد و آنها را از انقلاب اسلامی و آرمان‌های مقدس آن جدا ساخت. از این زمان است که سیاست‌ورزی از نوع یهودی و غربی‌اش توسط این افراد اجرا می‌شود و سپس در میان مدیران کشور و برخی از مطبوعات و احزاب رواج می‌یابد. مخصوصاً که این افراد بعداً به ریاست جمهوری رسیدند و این نوع سیاسی‌کاری را به طور گسترده‌ای به اجرا درآوردند و عملاً انقلاب مستضعفین را به مسلخ بردند. اگر در پی علت سقوط این افراد، یا کشف نقاط انحراف انقلاب اسلامی از آرمان‌های آن هستید، یکی از ریشه‌های آن در همین ماجرا است.

 این موضوع البته بحث روز ما نیز هست.  انتشار مصاحبۀ فائزه هاشمی رفسنجانی با انصاف نیوز در 19 دی (اینجا)، نقاب را از چهرۀ برخی اصلاحاتچی‌ها برداشت و معلوم شد که کاسبان تحریم در واقع چه کسانی هستند. او آرزو می‌کرد ترامپ مجدداً رئیس جمهور شود تا تحریم‌های او، ایران را به زانو درآورد. این رفتار خائنان وطن، مسبوق به سابقه است؛ قبلاً مخفیانه خیانت می‌کردند اما اکنون واضح و بی‌حیا، مقصود خود را بر زبان می‌آورند. واقعاً جای عبرت دارد که طرفداران مذاکره با امریکا، چگونه ولایت شیطان‌هایی مانند ترامپ را پذیرفته‌اند.

از شیطان چیزی جز خباثت و شرارت صادر نمی‌شود. او حتی به سوگندهایش وفادار نیست. [۱] مذاکره با شیطان، به معنای به رسمیت شناختن او است. یادآوری می‌کنم که امام حسین(ع) هیچگاه با یزید سخن نکرد و نامه‌ای هم برای او ننوشت. به همین سبب است که وقتی حضرت زینب به کاخ یزید رفت و مجبور شد با آن ملعون، سخن گوید در ابتدا اظهار تأسف کرد که گردش روزگار، او را به همسخنی با یزید رسانده است.

مهم‌ترین خاصیت ترامپ این بود که ماهیت امریکا را واضح و بی‌نقاب نشان داد. اما بیشترین تحریم‌ها علیه کشورمان، در دوران اوباما وضع شد؛ کسی که مورد حمایت سران جنبش سبز بود، چنانکه اوباما نیز از این جنبش حمایت می‌کرد.

در آذر ۱۳۸۸ نامه رهبران جنبش سبز از طریق مهدی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی به وزارت خارجه امریکا رسید، که خواستار تحریم ایران و فشار بر مسئولان کشورمان بود. متن کامل این نامه را مایکل لدین در مرداد ۱۳۹۴ در مجله و سایت فوربس منتشر کرد و در ایران نیز بازتاب فراوان داشت.

  |در همین باره بخوانید:

| متن خیانت‌نامه سرکردگان فتنه ۸۸ به وزیر خارجه آمریکا

          و اگر به قبل‌تر برویم، باید از ملاقات حسن روحانی با امیرام نیر (مشاوران شیمون پرز) در هشتم شهریور ۱۳۶۵ بگوییم که روزنامه یدیعوت آحارانوت آن را ادعا کرده است. طبق این نقل، حسن روحانی درخواست کرده که غرب با نیروی نظامی، ایران را تهدید کند تا (امام) خمینی عقب‌نشینی نماید.

          واقعاً دوست داشتم که این ماجرا کذب باشد و جناب روحانی این قضیه را منکر شود. اما متأسفانه قرائن فراوانی برای صحت آن به چشم می‌خورد که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این دیدار به تبع مذاکراتی صورت گرفت که ابتکار آن را امریکایی‌ها با فرستادن مک‌فارلین (مشاور امنیت ملی دولت ریگان) در چهارم خرداد ۱۳۶۵ به دست گرفتند.

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

آمدن مک‌فارلین به ایران

 ۱۳ آبان ۱۳۶۵ اکبر هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس مجلس شورای اسلامی در حضور راهپیمایانی که در سالروز تسخیر لانه جاسوسی شعار مرگ بر امریکا می‌دادند، به سخنرانی پرداخت و از ورود ناگهانی رابرت مک‌فارلین (Robert McFarlane) مشاور ریگان به ایران سخن گفت. طبق روایت جناب هاشمی، ایران از دلالان اسلحه، مقداری تسلیحات ساخت امریکا خریده بود اما مک‌فارلین و چند همراهش با همان هواپیمای ایرلندیِ حامل تجهیزات، به ایران آمده مسئولان را غافلگیر کردند. آنها همراه با پیام صلح ریگان، چند هدیه نیز برای مسئولان ایرانی آورده بودند: یک کیک به شکل «کلید»، یک اسلحه کلت و یک انجیل با امضای ریگان. حضرت امام اجازه نداد که مسئولان مملکت با آنها دیدار کنند. لذا هیئت امریکایی چند روز بعد، کشورمان را ترک کردند. (سخنرانی هاشمی رفسنجانی در مراسم ۱۳ آبان ۱۳۶۵)

آنچه هاشمی در مقام رئیس مجلس و فرماندۀ جنگ، در جمع راهپیمایان روز سیزده آبان مطرح کرد، ظاهراً از استکبار ستیزی او و سایر مسئولان کشور حکایت داشت. اما او هیچگاه از مذاکرات کانال دوم که در همان روزها در جریان بود سخنی نگفت، مذاکراتی که تا امروز مخفی مانده و حتی انکار شده است.

اگر ۱۳ آبان ۱۳۶۵ جناب هاشمی مجبور شد که واقعه را علنی کند، بدان سبب بود که هفته‌نامه الشّراع چاپ لبنان، یک روز قبل ماجرای مک‌فارلین را لو داده و انکار ماجرا به ضرر وی تمام می‌شد. چون او، هم مسئول جنگ و خرید تجهیزات جنگی بود، و هم مذاکرات مک‌فارلین به او سپرده بود. بنابراین جناب هاشمی برای کتمان کانال دوم گفت‌وگوها، ناچار شد از کانال اول سخن بگوید تا توجهات را به آن سمت برگرداند. اما این سخنرانی، مذاکرات را به سمتی برد که اصلاً قابل پیش‌بینی نبود.

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

انکار حسن روحانی از نقش خود در ماجرای مک‌فارلین

چهارم خرداد ۱۳۶۵ مک‌فارلین به همراه ویلیام کیسی (رئیس سازمان سیا)، الیور نورث (رئیس ستاد ارتش)، امیرام نیر (مشاور شیمون پرز که به دروغ، یک مسئول امریکایی معرفی شد) و چهار نفر دیگر، به تهران آمدند تا پیام رونالد ریگان را به سید علی خامنه‌ای رئیس جمهور ایران برسانند. اما رئیس جمهور و نخست وزیر، حاضر نشدند با آنها گفت‌وگو کنند. ظاهراً تنها فردی که از آمدن آنها خوشحال شد، جناب هاشمی رفسنجانی بود که به معاونش حسن روحانی سپرد تا با آنها مذاکره کند.

جناب روحانی دیدار با مک‌فارلین را انکار کرده و تاکنون سخنی در این باره نگفته است، شاید برای اینکه می‌پندارد اگر «الف» را بگوید، باید تا «یاء» برود. یکی از وقایع به شدت مهم که اگر اثبات شود، خیانت او را اثبات می‌کند، ماجرایی است که پنجم تیر ۱۳۹۲ در روزنامۀ یدیعوت آحارانوت منتشر شد. طبق این گزارش، حسن روحانی با امیرام نیر که یک فرد امریکایی ـ اسرائیلی بوده در سال ۱۳۶۵ در هتلی در پاریس مخفیانه دیدار داشته است. (در ادامه به آن خواهیم پرداخت)

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

دی ماه ۱۳۹۲ زمانی که فیلم مستند «من روحانی هستم» نمایش یافت، خشم حسن روحانی و دولت او را فراهم آورد. آنها می‌گفتند که دکتر روحانی به ماجرای مک‌فارلین ربطی ندارد. چندی بعد، جناب روحانی از سازندگان گمنام آن فیلم، با عنوان «منتقدان بی‌شناسنامه» یاد کرد. به همین سبب، ادامۀ این فیلم به سبب مخالفت شدید دولت علیه سازندگانش، عملاً ساخته نشد.

منبع مورد استناد آن مستند، خاطرات هاشمی رفسنجانی بود که در چند مورد به حضور حسن روحانی در مذاکرات مک‌فارلین اشاره کرده است (کتاب اوج دفاع، خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۵).          همچنین در کتاب «بی‌پرده با هاشمی رفسنجانی» که مصاحبه قدرت الله رحمانی با ایشان است، به نقش حسن روحانی به عنوان یکی از مذاکره کننده‌ها تصریح شده است (بی پرده با هاشمی رفسنجانی، انتشارات کیهان، ۱۳۸۳، ص ۱۲۵)

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

 سید محمد خامنه‌ای که در سال ۱۳۶۵ نمایندۀ مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بود، در مصاحبه نشریۀ رمز عبور در سال ۱۳۹۳، شواهدی را مطرح کرده و معتقد است که هاشمی رفسنجانی در تهران با مک‌فارلین دیدار داشته است. او مخصوصاً به جلسۀ غیرعلنی مجلس اشاره می‌کند که هاشمی در آن روز، ماجرا را شرح داده و دیدار خود را انکار نکرده است (نشریۀ رمز عبور، شماره ۷، دی ۱۳۹۳).

چرا مک‌فارلین به ایران آمد؟

هدف مک‌فارلین و ریگان از ارتباط با ایران، ظاهراً آزادی چهار گروگان امریکایی بود که در نزد حزب الله لبنان اسیر بودند. آنها ابراز تمایل می‌کردند که مسئولان ایرانی وساطت کنند تا گروگان‌ها آزاد شوند و حزب جمهوری‌خواه ریگان در انتخابات مجلس شکست نخورد و به سرنوشت کارتر و حزب دموکرات دچار نشود. امریکایی‌ها متعهد شدند که در قبال وساطت ایران، برخی از قطعات دفاع ضد هوایی هاوک (Hawk) را به ایران بدهند.

اما در ورای این صحبت‌ها، مقصود پنهان امریکایی‌ها از آمدن به تهران، برنامه‌ریزی برای بعد از رحلت امام خمینی بود. آنها نمی‌خواستند که آیندۀ کشور به دست افراد انقلابی و به قول خودشان «رادیکال» بیفتد. و این چیزی بود که مایکل لدین سیاسمتمدار امریکایی بعدها به آن اذعان کرد.

مایکل لدین همان شخصی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز ۱۹ دی ۱۳۹۹ به او اشاره فرمود؛ کسی که بی‌ثباتی ایران و عراق و سوریه و لبنان را برنامه‌ریزی می‌کند. او یک یهودی تندرو است که در امور ایران تخصص دارد. طبق برخی از اخبار، مایکل لدین از شورای روابط خارجی امریکا، در سال ۱۳۸۳ برای همایش چشم‌انداز برنامۀ هسته‌ای ایران» به کشورمان دعوت شده بود! (اینجا را ببینید). این همایش توسط مرکز تحقیقات استراتژیک (وابسته به مجمع تشخیص مصلحت) به ریاست حسن روحانی برگزار شد و سید حسین موسویان دبیر همایش بود.

ماجرای آمدن مک‌فارلین به ایران، از مایکل لدین آغاز می‌شود. او اردیبهشت ۱۳۶۴ به فلسطین اشغالی رفت و با شیمون پرز دیدار کرد. قصدشان این بود که برای بعد از رحلت امام خمینی برنامه‌ریزی کنند. به نظرشان رسیده بود که با برخی مسئولان متمایل به امریکا، طرح دوستی بریزند و از آنها حمایت نمایند تا در آینده، حکومت ایران را در دست بگیرند. پرز موضوع را پسندید و لدین نتیجه مذاکرات خود را به اطلاع مک‌فارلین رساند. با استقبال او، نقشه‌ای طراحی شد و یک سال بعد به اجرا درآمد.

در نبود سفارتخانه در تهران، امریکایی‌ها مجبور بودند ریسک سفر را به جان بخرند. ۴ خرداد ۱۳۶۵ مصادف با ماه مبارک رمضان هواپیمای حامل تسلیحات امریکایی در تهران فرود آمد و معلوم شد که یک هیئت ۱۰ نفره امریکایی شامل شش مقام سیاسی، خلبان و سه خدمه در آن هستند. امام خمینی، مسئولان را از دیدار با آنها منع کرد و یانکی‌ها از این موضوع ناراحت شدند.

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

 به پیشنهاد رفسنجانی، امریکایی‌ها را به هتل استقلال تهران بردند و خود او هدایت مذاکرات را بر عهده گرفت. اما لحن برخی از گفت‌وگو کننده‌های ایرانی، مک‌فارلین را عصبانی کرد و آنها چهار روز بعد، تهران را ترک کردند. یکی از مذاکره کننده‌ها به نام محسن کنگرلو خبر داده است که تا پای پلکان هواپیما به دنبال امریکایی‌ها می‌دویده است تا آنها را بازگرداند. بعید نیست که این نحو از دلجویی، از سوی جناب هاشمی رفسنجانی فرمان داده شده باشد. کنگرلو مشاور امنیتی میرحسین موسوی بود که از طریق یکی از دوستانش به نام منوچهر قربانی‌فر، چند نوبت تسلیحات خریده و به ایران آورده بود. خود قربانی‌فر نیز در این سفر مک‌فارلین را همراهی می‌کرد.

به هر حال، اکبر هاشمی به مذاکرات خوش‌بین بود. او از مرداد ۱۳۶۴ خرید موشک‌های تاو و هاوک را از دلالان اسلحه آغاز کرده بود و می‌خواست با تهیه تجهیزات، بر عراق پیروز شود؛ چنانکه در عملیات والفجر ۸ رخ داد (بهمن ۶۴ تا فروردین ۶۵). امریکایی‌ها، آزادی گروگان‌های خود در لبنان را شرط کرده بودند و هاشمی، رایزنی‌ها را انجام داد و در قبال آن، مقداری تجهیزات دریافت شد. اما بعضی از موشک‌های امریکایی که به ایران آمد، آرم اسرائیل بر آن نقش بسته بود و لذا با عصبانیت مسئولان روبه‌رو شد و محموله را پس فرستادند.

هاشمی مدعی بود که اگر ماجرای خرید سلاح، لو نرفته بود ما در جنگ تحمیلی، فتح الفتوح می‌کردیم. محسن کنگرلو نیز همین را می‌گوید و سخن هاشمی را تأیید می‌کند (روزنامه شرق، ۱۳ دی ۱۳۹۳، مصاحبۀ کنگرلو، ص ۷).

واقعاً چگونه می‌توان این سخن را پذیرفت!؟ چه معنا دارد که ما از امریکا و اسرائیل سلاح بگیریم و با عراق مسلمان بجنگیم!؟ سلوک و رفتار رهبران اسلام هیچگاه چنین نبوده است. مرحوم ابوترابی در سخت‌ترین لحظات اسارت، در جواب پرسش‌های صلیب سرخ، حاضر نشد از شکنجه شدنش چیزی بگوید مبادا حکمیت به اهل کفر برده باشد. [۲]

مرحوم هاشمی در مصاحبه با روزنامه شرق مدعی شده است که اگر امریکایی‌ها به ما تسلیحات فروختند چون می‌دانستند ایران در جنگ بازنده نخواهد بود. به همین دلیل بود که از ما حمایت کردند تا بعد از جنگ، در جناح برنده باشند! (مصاحبه روزنامه شرق با هاشمی رفسنجانی، ۴ خرداد ۱۳۹۴) آیا واقعاً این تحلیل‌های کودکانه از دهان فرماندۀ جنگ صادر شده است؟ مگر امریکایی‌ها به طور تصادفی روی مهرۀ غلط شرط‌بندی کرده بودند، که بعداً تصمیم به اصلاح گرفتند؟ مطمئناً چنین چیزی هرگز اتفاق نمی‌افتاد. زیرا صدام به نیابت از امریکا و اسرائیل با ما می‌جنگید. مگر چاقو دستۀ خودش را ‌می‌برد!؟

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

ماجرا چطور علن شد؟

به سبب کارشکنی حسن روحانی و نپرداختن پول اسلحه‌ها از سوی او، دلال معامله یعنی منوچهر قربانی‌فر[۳] که از مدت‌ها قبل با ایران کار می‌کرد، متضرر شد. طبق ادعا، او ۲۴ میلیون دلار مبلغ تسلیحات را پرداخت کرده بود. وقتی که صحبت‌های تلفنی و فشارهای جناب دلال افاقه نکرد و او از دریافت پولش ناامید شد، بعد از ۴۵ روز دو نامه به محسن کنگرلو نوشت و قول و قرارها را یادآوری کرد. آخرین سخن کنگرلو به او این بود که تسلیحات را شش میلیون دلار گران فروخته‌اند. با استنکاف حسن روحانی از پرداخت وجه، قربانی‌فر نسخه‌ای از آن دو نامه را به دوستش سید مهدی هاشمی در بیت آقای منتظری، فرستاد و آنها نیز در جریان سفر مک‌فارلین قرار گرفتند. (متن نامه‌ها در سایت آیت الله منتظری وجود دارد. اینجا را ببینید).

 متعاقباً سید مهدی هاشمی، خبر را به گوش سردبیر هفته‌نامه الشراع رساند و ماجرا در اول نوامبر ۱۹۸۶ بر روی جلد مجله فاش شد (عکس و تفصیلات ماجرا، در مستند قمار آمده است). و اینچنین هاشمی رفسنجانی مجبور شد که دو روز بعد، ماجرا را در ۱۳ آبان افشاء کند؛ یعنی پنج ماه و سیزده روز بعد از ورود مک‌فارلین! اما مذاکرات پشت پرده، تا ۱۴ دسامبر ۱۹۸۶ (برابر با ۲۵ آذر ۱۳۶۵) ادامه می‌یابد.

 | در همین باره بخوانید:

  |عامل کودتای نقاب چگونه با دفتر آقای نخست وزیر ارتباط گرفت

تبعات لو رفتن ماجرای مک‌فارلین

بعد از سخنرانی هاشمی رفسنجانی در ۱۳ آبان ۱۳۶۵، دو اتفاق غیر منتظره رخ داد. صدام خبردار شد که امریکایی‌ها به ایران تسلیحات می‌فروشند. لذا احساس خسران کرد و امریکایی‌ها در صدد دلجویی از او برآمدند. با حمایت جدی‌تر امریکایی‌ها از عراق، حوادث بعدی جنگ به ضرر ایران تمام شد. حوادثی مانند شکست عملیات کربلای ۴، جنگ نفتکش‌ها، آتش‌زدن سکوهای نفتی ایران، بازپس‌گیری فاو و همچنین شلیک به هواپیمای مسافربری که تماماً در دو سال پایانی جنگ بر ما تحمیل شدند.

اما ماجرا در امریکا بسیار جنجالی شد؛ چیزی که از آن با عنوان «ایران گیت» یا «ایران کنترا» یاد می‌شود. تحقیق و تفحص‌ها آغاز گشت و دولت ریگان به پنهان‌کاری متهم شد. رسوایی از آن جهت بود که ریگان بدون مشورت با کنگره و برای پیروزی حزب جمهوری‌خواه، به این اقدام دست زده بود. مضافاً بر اینکه امریکا، از ابتدا ایران را جزو تحریم‌های تسلیحاتی قرار داده بود و لذا فروش تجهیزات به کشورمان، نقض قانون AECA توسط دولت ریگان تلقی می‌شد (الیور نورث، مسئول فروش سلاح بود). رسوایی سوم این بود که سازمان سیا، پول دریافت شده از فروش تسلیحات را صرف شورشیان نیکاراگوئه می‌کرد تا علیه دولت قانونی دانیل اورتگا در امریکای مرکزی بجنگند. و افشای این ماجرا نیز مورد اعتراض کنگره قرار گرفت چون نمایندگان قبلاً علیه این دخالت قانونی را تصویب کرده بودند. (هاوارد تیچر یکی از آن شش امریکایی که به ایران آمدند، مسئول امور مالی شورشیان نیکاراگوئه بود، کسی که در تهران نقش منشی جلسه را ایفاء می‌کرد.)

در اردیبهشت ۱۳۶۶ دادگاهی در امریکا تشکیل شد که عاملان اصلی در آن محاکمه شدند. ویلیام کیسی رئیس سازمان سیا، در حین محاکمه، سکته کرد و جان باخت. رابرت مک‌فارلین و الیور نورث به جرم تخصیص غیرقانونی بودجۀ دولت امریکا، مجرم شناخته شدند. مک‌فارلین خودکشی ناموفقی داشت، اما چند سال بعد مشمول عفو جورج بوش (پدر) قرار گرفت. در مورد دونالد ریگان اما اغماض صورت گرفت به این بهانه که او از ماجرا خبر نداشته و مک‌فارلین خودسری کرده است!

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

حضرت امام و رؤسای قوای سه‌گانه چه گفتند؟

محسن کنگرلو (۹۸-۱۳۳۵) مشاور امنیتی نخست وزیر، در مصاحبه‌ای چهار ساعته با حسین دهباشی در سال ۱۳۹۶، ماجرا را تا حدودی باز کرده است. بعد از وفات کنگرلو در اسفند ۹۸، این مصاحبه طبق وصیت او اجازۀ انتشار یافت (یوتیوب). کنگرلو به مدد منوچهر قربانی‌فر، امریکایی‌ها را به ایران آورده بود و خودش نیز در مذاکرات مک‌فارلین حضور داشت.

محسن کنگرلو در مصاحبه با دهباشی، چند بار تصریح دارد که حضرت امام و رئیس جمهور و نخست وزیر، با این مذاکرات مخالف بودند. نظر آقای خامنه‌ای این بود که اگر مذاکره‌ای هم برای خرید تسلیحات و قطعات صورت می‌گیرد، باید آشکار و علنی باشد آن هم با میانجی‌گری کشورهایی مانند ژاپن که مورد اطمینان دو طرف است. موسوی اردبیلی به عنوان رئیس شورای عالی قضایی و امام جمعه تهران، در سخنرانی‌هایش در خطبه‌های جمعه (که در مستند قمار پخش می‌شود)، اینطور عنوان می‌کند که از ماجرای مک‌فارلین مطلع نبوده است.

در مجموع، اینطور به نظر می‌رسد که هاشمی رفسنجانی به وکالت از طرف حضرت امام ورؤسای قوای سه‌گانه، هدایت مذاکرات را به دست گرفته بود. سپس مذاکرات مخفیانه‌ای با امریکایی‌ها در خاک اروپا ترتیب داد که از آن به عنوان مذاکرات کانال دوم یاد می‌شود.

کنگرلو در مصاحبه سعی در کتمان مذاکرات کانال دوم دارد. حتی در برابر سؤالات دهباشی تلاش می‌کند ماجرا را انکار کند. اما نمی‌تواند حسن روحانی را به سبب نپرداختن بهای تسلیحات، مقصر قلمداد نکند. او می‌گوید که هاشمی رفسنجانی دستور داده بود که مبلغ تسلیحات باید پرداخت شود اما روحانی به عنوان مسئول مالی، تمکین نکرد و در نهایت ماجرا به رسوایی انجامید. قبلاً کنگرلو در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی، از نقش تخریبی حسن روحانی بدون ذکر نامش، یاد کرده بود (روزنامه جمهوری اسلامی، ۲۹ دی ۱۳۹۳).

 |در همین باره بخوانید:

| اسراری که از لابلای گفتگوی دهباشی- کنگرلو می‌توان فهمید

مذاکرات کانال دوم، حتی از سران مملکت هم مخفی شد

مذاکرات کانال دوم به دلایل متعدد، مخفی مانده است. بعد از فوت هاشمی رفسنجانی، فضای باز سیاسی به وجود آمد و برخی از افراد دخیل در ماجرا توانستند از نقش خود در این ماجرا بگویند. مانند محسن کنگرلو و مصاحبه‌اش با حسین دهباشی. و همچنین علی هاشمی[۴] برادرزادۀ جناب رفسنجانی که با سازندگان مستند قمار مصاحبه کرده است. او در مرداد ۱۳۶۵ در اروپا بوده و توسط امریکایی‌ها رصد می‌شد. ژنرال ریچارد سیکورد با علی هاشمی دیدار کرد و پیامی به او داد تا به عمویش برساند. آنچه یانکی‌ها از مذاکرات تهران فهمیده بودند این است که اکبر هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس مجلس شورای اسلامی، (به قول آنها) تنها فرد میانه‌روست که به امریکایی‌ها خوش‌بین است.

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

همینطور هم شد. هاشمی چراغ سبز را داد و برادرزاده‌اش علی به کاخ سفید برده شد تا پیام او را به امریکایی‌ها برساند و متقابلاً پیام امریکایی‌ها را به هاشمی.

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

گزارش سناتور تاور از ماجرای مک‌فارلین

در امریکا بیش از یکصد عنوان کتاب در خصوص ایران‌گیت منتشر شده و چند فیلم مستند نیز در آنجا به تولید رسیده است. در ایران اما فقط دو کتاب در طول ۳۴ سال در این باره منتشر شده‌اند، البته اگر گزارش سناتور جان تاور از این ماجرا، ابعاد دیگری از وقایع هر دو کانال گفت‌وگوی مخفیانه را علن کرد. در این گزارش، از علی هاشمی رفسنجانی با عنوان «برادرزاده» یا «خویشاوند» یاد شده و از حسن روحانی با عنوان «مشاور ارشد امور خارجی».

گزارش کمیتۀ تاور، متجاوز از دویست صفحه‌ است. این گزارش در ۲۶ فوریه ۱۹۸۷ (۷ بهمن ۱۳۶۵) در امریکا منتشر شد و خلاصه‌ای از آن، روز بعد به دست هاشمی رفسنجانی رسید (کتاب اوج دفاع، ۸ اسفند ۱۳۶۵). دی ماه ۱۳۹۸، فشرده‌ای از گزارش تاور در کتابی به نام ایران‌گیت؛ ماجرای مک‌فارلین توسط نشر وزراء منتشر شده است (خرید از طاقچه).

مذاکره حسن روحانی با امیرام نیر

پنجم تیر ۱۳۹۲ بعد از آنکه حسن روحانی برای ریاست دولت یازدهم انتخاب شد، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت گزارشی از ارتباط پنهان حسن روحانی با امریکایی‌ها در خاک فرانسه را منتشر کرد. با این عنوان: «روحانی در سال ۱۹۸۶: غرب، خیلی نرم با خمینی رفتار کرده است» [۵]

دکتر حسن عباسی در یکی از سخنرانی‌هایش به این گزارش پرداخت و متعاقباً کتابچه‌ای با عنوان تماس آمادۀ انتشار شد اما مجوز چاپ دریافت نکرد. کتابچه در نهایت به صورت اینترنتی با دو کیفیت منتشر شد (حجم ۱۲ مگا بایت)، (حجم ۱۱۹ مگابایت: از تلگرام | از پیامرسان گپ).

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

طبق آنچه در روزنامه یدیعوت آحارانوت آمده، هشتم شهریور ۱۳۶۵ در هتل پاریزین، حسن روحانی با سرهنگ امیرام نیر (Amiram Nir) به عنوان یک مسئول امریکایی دیدار کرد. اما او در واقع، مشاور شیمون پرز نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که همراه با مک‌فارلین به تهران آمده و مسئولان ایرانی احتمالاً به هویت اسرائیلی‌اش پی نبرده بودند. منوچهر قربانی‌فر نیز در جلسه به عنوان مترجم حضور داشت.

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

حسن روحانی در آن زمان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون امنیت ملی بود. امیرام نیر، صوت مذاکرات را با یک دستگاه میکروتیپ مخفیانه ضبط می‌کرد. او بعد از مدتی، به بهانۀ رفتن به دستشویی، از جلسه خارج می‌شود و نوار کاست را برمی‌گرداند.

در زمان ریاست جمهوری جناب هاشمی، این متن برای اولین بار در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۳ (۱۵ مه ۱۹۹۴) به زبان عبری منتشر شده است. در نوبت دوم، پنجم تیر ۱۳۹۲ (۲۶ ژوئن ۲۰۱۳) به زبان انگلیسی منتشر شد و هم‌اکنون در سایت این روزنامه قابل مطالعه است (اینجا را ببینید).

ران بن ایشای (Ron Ben Yishai) که این گزارش را تهیه کرده، در خصوص حسن روحانی اینطور نوشته است:

 دکتر حسن روحانی یک مرد باهوش و بسیار خردمند است. او اگر روحانی [آخوند] نبود به جایگاهی که امروز داشت نمی‌رسید. او رئیس کمیسیون امنیت ملی و نائب رئیس پارلمان است و از معدود افرادی است که جایگاهش از زمان قدرت گرفتن آیت الله خمینی در ۱۹۷۹ واقعاً ارتقا یافته است.

خیلی از افراد خارج از ایران درباره‌اش چیزی نمی‌دانند. او مراقب است که همواره در پشت صحنه بماند و مانند کسی که از بیماری‌ها اجتناب دارد، از خبرگزاری‌ها دوری می‌کند. با این حال، هرگاه رئیس جمهور ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی به کسی نیاز داشت که مأموریت دیپلماتیک حساسی را انجام دهد یا مسئلۀ امنیتی اضطراری را حل کند، از روحانی استفاده می‌نماید.

 مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

بنا بر این گزارش، اوایل شهریور ۱۳۶۵ دکتر روحانی در صدر یک هیئت دیپلماتیک به فرانسه رفته است. اما به درخواست قربانی‌فر برای دیدار با امیرام نیر، چند روز بیشتر در پاریس می‌ماند. به روحانی گفته شده بود که با یک مقام رسمی امنیت ملی کاخ سفید دیدار خواهد کرد. او اطمینان داشت که رئیسش رفسنجانی، موافق ملاقات با مقامات رسمی امریکایی‌ است، با این امید که بهبود روابط با امریکا بتواند منابع جدیدی برای تأمین سلاح ایجاد کند. چیزی که ایران به خاطر درگیری نظامی با همسایه‌ خودش عراق، به شدت نیازمند آن بود.

 اکنون به برخی از سخنانی که در این روزنامه از قول حسن روحانی و امیرام نیر آمده است، توجه کنید:

حسن روحانی: من انگلیسی می‌فهمم اما متأسفانه نمی‌توانم صحبت کنم. لذا قربانی‌فر ترجمه خواهد کرد. لطفاً این نشست را کاملاً محرمانه در نظر بگیرید، خیلی محرمانه. من از طرف دولتم صحبت نمی‌کنم. چرا که این نشست کاملاً غیر منطقی است. با این حال، چون من واقعاً به آقای قربانی‌فر اعتقاد دارم، موافقت کردم که با شما ملاقات کنم، که امیدوارم مؤثر باشد.

من اصلاً حس خوبی نسبت به سخنرانی افراطی دیروز امام خمینی ندارم. من فکر می‌کنم این سرسختانه‌ترین سخنرانی او از زمانی است که قدرت را به دست گرفته است. [۶] او می‌خواهد همه کسانی را که با مواضع ضد امریکایی افراطی او همراهی نمی‌کنند، تکه‌تکه کند. اما این تقصیر شما است. شما امریکایی‌ها نشسته‌اید و آنچه را که بین ما و عراق می‌گذرد، تماشا می‌کنید و هیچ کمکی به ما نمی‌کنید. شما تا وقتی که حرکتی نکنید و نیازهای ما را تأمین ننمایید، چیزی از ایران به دست نمی‌آورید.

این باید برای شما واضح باشد که آنچه الان می‌گویم، چیزی است که رفسنجانی خواسته است تا بگویم. اگر این کار را نکنم، کار من تمام است. این روزها ما داریم با افراطی‌هایی مانند خمینی و پسرش رهبری می‌شویم. محافظان، مرا احاطه کرده‌اند. من چیزی برای خودم نمی‌خواهم، حتی پول. چرا که در جایگاهی هستم که نمی‌توانم آن را خرج کنم. چون باعث سوء ظن است. من به دنبال چیزی هستم که برای کشورم بهترین است.

اگر شخصیت خمینی را تحلیل کرده باشید، باید فهمیده باشید که یک مخالف قوی، او را وادار می‌کند که صد قدم به عقب برود. در حالیکه یک مخالف ضعیف، او را تحریک می‌کند که جلو بیاید. متأسفانه شما موضع غلطی اتخاذ کرده‌اید. شما با او بسیار نرم برخورد می‌کنید. شما باید تندتر باشید. باید از موضع برتری و تفوق برخورد کنید. شما قدرت نشان نمی‌دهید.

همۀ «اعتدالیون» در کشور ما، روی یک خط باریک حرکت می‌کنند. ما نمی‌توانیم هر هفته با شما ملاقات کنیم، یا حتی هر ماه. ما آماده هستیم تا یک همکاری واقعی با شما داشته باشیم. اما نخست شما باید به ما کمک کنید تا اسلام درست را در کشورمان پرورش داده و گسترش دهیم و برای این، نیاز به پول و کمک شما داریم تا جنگ با عراق را خاتمه دهیم.

امیرام نیر: من از صداقت شما ممنونم. هیچکس از این گفت‌وگو مطلع نخواهد شد. فقط دو نفر در کشور من از آن اطلاع دارند. شما باید بدانید که ما با ذهنی باز و قلبی گشاده برای حل نگرانی‌های ایران به اینجا آمده‌ایم. ما نباید اشتباهات گذشته را نبش قبر کنیم، چه از طرف شما بوده باشد چه از طرف ما. ما باید به آینده نگاه کنیم. کاملاً واضح است که اگر ایران با غرب ارتباط برقرار نکند، هیچ آینده‌ای نخواهد داشت. همانطور که واضح است ما به طور جدی روی مسئله ایران سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ما احترام فراوانی برای مردم ایران قائلیم. ما برای انقلاب ایران هم احترام فراوانی قائلیم. ما امیدواریم به شما کمک کنیم، به شما «اعتدالیون» تا بتوانید خود را تقویت کنید. هر چه را لازم است به من بگویید تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

 حسن روحانی: ابتدا و در درجۀ نخست، شما باید محکم و سرسختانه در مقابل خمینی بایستید. اگر دندان‌هایتان را به خمینی نشان ندهید، شما در همه جای جهان به مشکل خواهید خورد. اگر او را با نیروی نظامی تهدید کنید، حتی ممکن است دستتان را ببوسد و بگریزد.

نیر: ما کجا باید قدرتمان را نشان دهیم؟

روحانی: مثلاً شما به او بگویید که باید همه زندانی‌های جنگی در لبنان را تا پنج روز دیگر آزاد کنید. در غیر این صورت، ما علیه شما اقدام نظامی خواهیم کرد و خودتان مقصر هستید.

نیر: ما یک امپراتوری هستیم و در حال حاضر، آرام عمل می‌کنیم. شما نحوۀ عمل ما در لیبی[۷] را دیده‌اید. اما ما معتقدیم که استفاده از قدرت، ممکن است ایران را در دست روس‌ها قرار دهد.

روحانی: شما باید به وسیلۀ پاکستان و ترکیه، بین مسلمانان یک پروپاگاندا علیه خمینی سازماندهی کنید. [چیزی که امروزه به وقوع پیوسته است]

امیرام نیر در اینجا اعلام می‌کند که می‌خواهد به دستشویی برود. در آنجا نوار کاست را به روی دیگر برمی‌گرداند و به محل ملاقات باز می‌گردد.

نیر: چگونه می‌توانیم به افرادی در ایران کمک کنیم که معتقدند آیندۀ ایران در گرو اتحاد با غرب است؟

روحانی: برای این موضوع می‌توان یک کتاب نوشت. اما بهترین راه این است که من به ایران بازگردم و با افراد نزدیک به آیت الله منتظری صحبت کنم. ما طرحی را آماده می‌کنیم و من با یک پاسخ نزد شما باز خواهم گشت. اما من می‌خواهم بدانم که آیا شما جدی هستید؟ من اعتقاد ندارم که شما واقعاً بخواهید به ما کمک کنید. تا زمانی که خمینی و افرادش قدرت داشته باشند، هیچگاه روابط ما با غرب، بهبود نخواهد کرد.

این آخرین جمله‌ای است که رد و بدل شده. بن ایشای در ادامه گزراش خود را با این کلمات به پایان می‌برد:

اینجا بود که یک راز افشاء گردید. آیت الله منتظری در آن زمان، کاندیدای اصلی برای جانشینیِ خمینیِ بیمار بود. او طراح تماس‌ها با امریکا و اسرائیل بود. روحانی آشکارا تلاش می‌کرد در مناقشات قدرتی که بر سر تصرف جایگاه رهبری در ایران وجود داشته و هنوز هم دارد، به منتظری کمک کند.

با این حال هیچ‌یک از طرح‌های روحانی به نتیجه نرسید. وقوع رسوایی ایران‌گیت، به تمامی جاه‌طلبی‌های منتظری و تلاش‌های روحانی برای ارتقای او پایان داد. پس از مرگ خمینی، آیت‌ الله‌ها بر روی علی خامنه‌ای افراطی توافق کردند، کسی که به عنوان جانشین خمینی تا به امروز بر این کشور حکمرانی می‌کند.

پس از رسوایی ایران‌گیت، امیرام نیر سمت خود را رها کرد و به سراغ فعالیت‌های اقتصادی رفت. او در سال ۱۹۸۸ در یک سانحه هوایی با هلی‌کوپتر در مکزیک کشته شد. برخی ادعا کردند که او به خاطر اطلاعات فراوانی که در مورد دخالت جورج بوش پدر در رسوایی تسلیحاتی داشت، جان خود را از دست داد.

[پایان گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت]

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

آیا می‌توان دیدار حسن روحانی با امیرام نیر را واقعی تلقی کرد؟

 اگر این گزارش صحیح باشد، تنها توجیهی که می‌توان برای آن تراشید این است که جناب حسن روحانی در حال فریب این فرد بوده تا بتواند تسلیحات مورد نیاز رزمندگان را فراهم آورد.

 اما متأسفانه این سخن نیز چندان وجهی ندارد. زیرا او از همان ایام در مجمع عقلای مجلس شورای اسلامی (گروه ۹۹ نفره‌ای که خود جناب حسن روحانی، ریاستش را بر عهده داشت)، همواره صحبت از صلح و پایان جنگ می‌کرد که با اطلاع امام خمینی و نهیب آن بزرگوار، گروه از پاشید. این ماجرا در فیلم مستند «اتاق جنگ» (مصطفی حریری) و ایضاً در مستند «من روحانی هستم» از زبان خود حسن روحانی بازگو شده است. به هر حال، حسن روحانی به عنوان تابع اکبر هاشمی، سیاست‌های او را اجرا می‌کرد.

 از اعماق دل، آرزو می‌کردم که ای کاش این گزارش، سراسر جعل و کذب باشد. اما متأسفانه، قرائن و امارات فراوانی برای صحت آن وجود دارد. مخصوصاً که جناب هاشمی رفسنجانی به عنوان حامی حسن روحانی و عامل اصلی در رئیس جمهور شدن او، خودش چنین رفتارهایی داشته است. به برخی از آن موارد توجه فرمایید:

 ۱. تلقی دکتر روحانی از برجام که حتی آب نوشیدنیِ مردم را به مذاکره با امریکا پیوند زد، به طور ناگهانی به وجود نیامده است. مخصوصاً که او سعی داشت که رفتار دولت خود را مشابه با صلح امام حسن(ع) قلمداد کند و مذاکره با امریکا را، مورد نظر قاطبۀ مردم جلوه دهد.

 ۲. اینکه حسن روحانی نقش خود را در ماجرای مک‌فارلین (که حداقل سه نوبت جناب هاشمی بر آن تصریح کرده)، انکار می‌کند از قضا نشان دهندۀ این است که چیزی در این میانه صحیح نیست. چنانکه افراد دیگری مانند محسن کنگرلو نیز از حضور حسن روحانی در مذاکرات سخن گفته‌اند. و شخص مک‌فارلین هم در سال ۲۰۱۶ در گفتاری که در انتهای فیلم مستند قمار وجود دارد، به حضور حسن روحانی در مذاکرات اشاره می‌کند.

 ۳. هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۷ از حضرت امام خواسته بود که سه مسئله مهم را فیصله دهد مسائل مهمی که بعد از او، قابل حل نخواهند بود: پایان جنگ، تغییر قانون اساسی، رابطه با امریکا. امام راحل، دو مورد را حل کرد اما رابطه با امریکا را نپذیرفت (مصاحبۀ تسنیم با سید مرتضی نبوی، ۲۴ آذر ۱۳۹۹؛ همچنین مصاحبۀ سایت جماران با محسن هاشمی، ۱۶ دی ۱۳۹۹). این سخن هاشمی، نشان می‌دهد که او از دهۀ ۱۳۶۰ به دوستی با امریکا علاقه داشته است. چنانکه در دوران ریاست جمهوری خود نیز بارها قصد داشت با امریکا طرح دوستی بریزد. البته اکبر هاشمی این موضوع را با رهبر معظم انقلاب نیز مطرح کرده بود اما معظم له هیچگاه با درخواست او موافقت نکرد (مصاحبه با غلامعلی رجایی، سایت جماران، ۲ آذر ۱۳۹۹) و در نهایت، این آرزو برای جناب هاشمی سر نگرفت. حسن روحانی نیز با ریسمان هاشمی رفسنجانی در چاه امریکایی‌ها فرو رفت، و شد آنچه شد.

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

  ۴. پنجم مهر ۱۳۸۸ هاشمی رفسنجانی به مایکل پوستل سفیر اتریش در روز پایان مأموریتش در ایران گفته بود که اگر غرب شیپور تقلب در انتخابات و نقض حقوق بشر را به صدا در آورد، به ادامه کار کمک شایانی خواهد کرد. جناب سفیر گزارش این دیدار را ایمیل کرده و متن، از طریق سایت ویکی ‌لیکس لو رفته است (ویکی لیکس). این دیدار در خبرگزاری‌های ایرانی، به صورت یک دیدار عادی رئیس مجمع تشخیص مصلحت، در خصوص استفاده از منابع انرژی بازتاب یافته بود! (ایسنا، ۵ مهر ۱۳۸۸).

 ۵. در آبان ۱۳۸۸ امریکایی‌ها از رهبران جنبش سبز خواسته بودند که بگویند که چطور می‌توانند به آنها کمک کنند. آقایان نیز نامه‌ای بدون امضاء نوشته، به وزارت خارجه امریکا دادند مبنی بر اینکه ایران را تحت فشار قرار دهید و تحریم کنید! این نامه در مرداد ۱۳۹۴ از سوی مایکل لدین در مجله فوربس منتشر شد. حداد عادل نمایندۀ مردم تهران، متن فارسی آن را در مجلس شورای اسلامی قرائت کرد (ترجمۀ نامه را اینجا بخوانید). از آنجا که مهدی هاشمی مسئول رساندن این نامه به امریکایی‌ها شده بود، نقش پدرش جناب اکبر هاشمی رفسنجانی در مقام نویسندۀ اول تصور می‌شود.

 ماجرا توسط نیک‌آهنگ کوثر (ضد انقلاب فراری و مقیم کانادا) افشاء شده زیرا مهدی با او تماس گرفته تا به کمک او این نامه به مقامات امریکایی رسانده شود، چنانکه بارها اخبار فراوانی برایش می‌فرستاده و او در سایت خودنویس منتشر می‌کرده است. حمایت این روزهای فائزه هاشمی از ترامپ و اصرار او به اینکه سخنانش را از سر خطا نبوده، نشان‌دهندۀ پشت گرمی این صبیه به راهی است که پدرش آن را گشوده. چنانکه وی همیشه پدرش را صد در صد تأیید و حمایت کرده است.

۶. مخالفت هاشمی با عزل منتظری و اصرار شدید او به حضرت امام برای بازنگری در این تصمیم، نهایتاً منجر شد به اینکه متن نامۀ حضرت امام در رسانه‌ها منتشر نشود (نامۀ عزل منتظری، ۶ فروردین ۱۳۶۸). این نامه نهایتاً در آبان ۱۳۷۶ که منتظری علیه رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرد، منتشر شد و جناب هاشمی همان روزها، نقش خود در سانسور این نامه را در خطبه‌های نماز جمعه بازگو کرد.

 ۷. یکی از دلایلی که هاشمی به عنوان فرماندۀ جنگ به امام تحمیل کرد، نداشتن سلاح کافی و تجهیزات مدرن بود. حضرت امام برای پذیرش قطعنامه، از اصطلاح «جام زهر» استفاده کرد که مقصود او چندان فهم نشد. اما اصطلاح جام زهر، یک تعبیر برای اشاره به «خیانت خواص» است که در ادبیات جهان نیز کاربرد دارد. دشمن خارجی، تیر می‌اندازد اما دشمن داخلی، جام زهر پیشکش می‌کند.

۸.. نماد انتخاباتی روحانی یک «کلید» بود. رابرت مک‌فارلین نیز به طور کاملاً تصادفی، یک کیک به شکل کلید، از طرف ریگان برای مسئولان آورده بود. جالب توجه اینکه جناب روحانی، نگاهش تماماً به بیرون از ایران بود و کلیدش را فقط برای باز کردن همان قفل رابطه با امریکا مصروف کرد.

 ۹. توصیفات هاشمی، فرزندانش و حسن روحانی از خودشان به عنوان «اعتدالیون»، با گزارش فوق همخوانی دارد.

۱۰. تجدید نظرطلبی جناب هاشمی در مسائل اصلی انقلاب، بارها ابراز شده است؛ از پشیمانی در تسخیر لانه جاسوسی، [۸] تا سعی در حذف شعار مرگ بر امریکا، که از همان ابتدای رئیس جمهور شدنش صدای افرادی چون محتشمی‌پور را در آورد (سایت دیپلماسی ایرانی گزارشی از سند ویکی لیکس، ۳ اسفند ۱۳۹۵)، حتی اینکه در این اواخر در صدد حذف رهبر معظم انقلاب و سپردن مسئولیت به شورای رهبری بود (مصاحبه انصاف نیوز با فائزه هاشمی، ۲۰ دی ۱۳۹۹) در حالیکه خود او در مجلس خبرگان، نقش مهمی در رساندن آیت الله خامنه‌ای به رهبری داشت. در واقع او شهادتی از حضرت امام داشت مبنی بر اینکه آیت الله خامنه‌ای را شایسته این مقام می‌داند و آن را کتمان نکرد. و ما از این جهت، سپاسگزار او هستیم.

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا+ تصاویر

آیا ایران می‌تواند با امریکا دوستی کند؟

طبق آنچه غلامعلی رجایی می‌گوید، اکبر هاشمی معتقد بود که ما از مذاکره با امریکا هیچگاه ضرر نمی‌کنیم (سایت جماران، ۱۹ آبان ۱۳۹۹). این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا از شیطان نمی‌توان امید خیر داشت، مگر اینکه همجنس او باشید. نامۀ رهبران جنبش سبز به امریکا برای تحریم دولت احمدی‌نژاد، بیش از همه یقۀ خود آنها یعنی دولت حسن روحانی را گرفت. دولت خاتمی که با شعار مذاکره و گفت‌وگوی تمدن‌ها به میدان آمد، توسط جورج بوش «محور شرارت» نامیده شد.

به هر حال باید واضح شده باشد که اگر زمانی بیاید که ما از دشمنی با امریکا دست برداریم، آنها از ما دست برنخواهند داشت مگر اینکه ما را مانند خودشان، کافر کنند. در این مورد آیات قرآن، روشنگر و واضح هستند. با این مشعل می‌توان حق و باطل را شناخت و به طور صحیح عمل کرد.

 امریکایی‌ها عملاً سیاست‌های یهودیان پشت پرده از قبیل مایکل لدین را اجرا می‌کنند. دشمنی یهود با دین خدا، از صدر اسلام تاکنون جاری و پیوسته بوده است. چون آنها تورات و انجیل را به نحوی تحریف و بی‌اثر کردند که بتوانند در دنیا به هر نحوی که دوست دارند، زندگانی کنند و چیزی مانع آنها نباشد. این نقشه را برای دین اسلام هم کشیدند و متأسفانه توانستند مسیر خلافت را تغییر دهند و احادیث پیامبر را نابود کنند. به لطف خدا آن احادیث توسط امام باقر و امام صادق بازگو و مکتوب شدند. و ان شاء الله به زودی، حضرت صاحب الزمان خلافت رسول اکرم را به جای خود بازخواهند گرداند.

  |در همین باره بخوانید:

 | ماجرای بزرگ‌ترین دروغ‌های تاریخ

مهمترین تحریف در تورات و انجیل، این است که با تغییر نام ذبیح از اسماعیل به اسحاق، پیامبر آخر را از قوم یهود جلوه دادند. بنابراین، یهودیان مدعی شدند که پیامبر آخر هنوز نیامده و مسیحیان ادعا کردند که آن پیامبر، همین حضرت عیسی بوده که باید دوباره به جهان برگردد. در حالیکه علمای یهودی و مسیحی کاملاً به این حقیقت واقف هستند که آخرین پیامبر، از نسل فرزند ارشد حضرت ابراهیم یعنی اسماعیل(ع) است. و او کسی نیست جز حضرت محمد رسول الله، چنانکه نام مبارک او را با هفتاد وصف در تورات و انجیل می‌یابند.

  |در همین باره بخوانید:

 | پیامبر اسلام(ص) در کلام سلیمان(ع)

دشمنی علمای یهود با اسلام حقیقی، کاملاً آگاهانه است و مرض آنها قابل درمان نیست. علت دوستی برخی کشورها و مذاهب اسلامی با یهود نیز به همین سبب است که توانسته‌اند از قرن‌ها قبل در آنها نفوذ کرده و به قدر کافی، جعل و تحریف در مذهبشان وارد کنند. اما در مورد خاندان سعودی ماجرا تفاوت دارد. آنها خودشان از نسل یهودیان حجاز هستند و اسلام آنها نیز از سر نفاق است.

قرآن به ما خبر می‌دهد که دشمن‌ترین دشمنان ما مسلمانان، یهود هستند (مائده/ ۸۲). بیش از ۱۰ سال قبل یک قبیله در اردن با تفکر کردن در این آیه، تغییر مذهب داده و شیعه شدند. چون به این نتیجه رسیده بودند که مذهب حق در میان مسلمانان، همان است که یهود با آنها دشمنی می‌ورزد؛ یعنی شیعه دوازده امامی. ای کاش همین مقدار عقل و ایمان در برخی رؤسای جمهور وجود داشت که نخواهند آیات قرآن را دوباره امتحان کنند.

به سخن قرآن کریم گوش بسپاریم و در صدد راضی کردن یهود و دنبالچه‌های آنها نباشیم. وگرنه به مصیبتی که در انتهای این آیه آمده، دچار خواهیم شد؛ چه اینکه الان دچار شده‌ایم.

وَ لَن تَرْضَی عَنکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إنَّ هُدَ ی اللهِ هُوَ الْهُدَ ی وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِی جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللهِ مِن وَلِیٍّ وَ لاَ نَصِیرٍ (بقره/ ۱۲۰)

هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه از آیین آنها پیروی کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به یقین راه حق، فقط همان است. و بعد از آنکه طریق حق را دریافتی اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.

** تحقیق و تألیف: امیر اهوارکی

 

[۱]. دستور قرآن به مقاتله با سران کفر، بدان علت است که آنها حتی به عهد و سوگندشان وفادار نیستند. و این دقیقاً یکی از پیشگویی‌های خداوند تعالی است که ما در توافقنامه برجام، صدق آن را مشاهده کردیم. نه تنها ترامپ، بلکه دولت اوباما نیز برجام را نقض می‌کرد. رهبر معظم انقلاب نیز در به این آیه احتجاج کرده‌اند (۳۰ خرداد ۱۳۹۷). پس به حقانیت قرآن ایمان آوریم:

وَ إن نَکَثوا أیمانَهُم مِن بَعدِ عَهدِهِم وَ طَعَنوا فی دینِکُم فَقاتِلوا أئِمَّةَ الکُفرِ، إِنَّهُم لا أیمانَ لَهُم لَعَلَّهُم یَنتَهونَ (توبه/ ۱۲). و اگر پیمان‌های خود را پس از عهد خویش بشکنند، و دین شما را مورد طعنه قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید، چرا که آنها پیمانی ندارند؛ شاید (با شدّت عمل) دست بردارند!

[۲]. این خاطره تکان‌دهنده از برخی از اسرای ایرانی در عراق نقل شده است. مسئولان صلیب سرخ از تک‌تک اسرای ایرانی می‌پرسید که آیا شکنجه شده‌اند یا نه. نوبت که به سید علی‌اکبر ابوترابی رسید، سکوت کرد و چیزی نگفت. بعد از رفتن آنها، مسئول شکنجه از او پرسید که چرا چیزی نگفتی؟ ابوترابی گفت: ما هر دو مسلمان هستیم، نباید به اهل کفر شکایت ببریم. این رفتار حجت الاسلام ابوترابی، برگرفته از آیۀ ۶۰ سورۀ نساء است که مسلمانان را از تحاکم به طاغوت منع کرده است. خدایش بیامرزاد و با اجداد طاهرینش محشور کناد.

[۳]. منوچهر قربانی‌فر با نام اصلی سوزنی، متهم به عضویت در ساواک، قبل از انقلاب مدیر یک شرکت کشتی‌رانی بود که صاحبانش امریکایی ـ اسرائیلی بودند. او بعد از کودتای نوژه از ایران گریخت. بعد از افشای اخبار مک‌فارلین به بیت آقای منتظری، ارتباطات پنهان سید مهدی هاشمی با ساواکی‌ها علن شد؛ کسی که پیش‌ از انقلاب، آیت الله شمس‌آبادی را به قتل رسانده بود. در نهایت، در آبان ۱۳۶۷ پس از محاکمه در دادگاه انقلاب، اعدام گشت.

            ظاهراً همه چیز با قربانی‌فر، شروع شده است. او، واسطۀ اولین قرار در پاریس هم بود. امریکایی‌ها به کنگرلو خبر می‌دهند که قصد دارند برخی از مقامات خود را به ایران بفرستند و او موضوع را به مقامات ایرانی اطلاع می‌دهند. بعد از چندی، مک‌فارلین به ایران می‌آید و بقیه ماجرا. کنگرلو از قربانی‌فر به عنوان یک میهن‌پرست یاد می‌کرد. به هر حال بنا به مصاحبۀ روزنامه جمهوری اسلامی با او، قربانی‌فر در همان دهۀ ۱۳۶۰، چند بار به تهران آمده و با برخی مسئولان اطلاعاتی مانند علی یونسی همکاری کرده است (روزنامه جمهوری اسلامی، ۲۹ دی ۱۳۹۳).

[۴]. علی هاشمی بهرمانی متولد ۱۳۴۰، برادزادۀ اکبر هاشمی رفسنجانی است. پدر او به نام قاسم، در سال ۱۳۴۴ درگذشت و او در نزد عمویش اکبر بزرگ شد و تربیت یافت. او در سال ۱۳۶۵، دانشجوی زمین‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی بود و برای معالجۀ چشم به اروپا رفته بود که به تور امریکایی‌ها افتاد و بارها برای ابلاغ پیام واسطه شد بدون اینکه حتی زبان انگلیسی بلد باشد.

[۶]. اشاره است به دیدار مسئولان کشور در روز دوم شهریور ۱۳۶۵ (عید غدیر ۱۴۰۶ ق.) با امام خمینی که آن حضرت، افرادی را که در ادامۀ جنگ تحمیلی کارشکنی می‌کردند مانند کسانی دانست که حکمیت را بر حضرت امیر(ع) تحمیل کردند (صحیفۀ امام، ج ۲۰، ص ۱۱۱ تا ۱۲۱). و ظاهراً همینطور هم شد. فرماندگان جنگ کمتر از دو سال بعد، حضرت امام را مجبور کردند که قطعنامه شورای امنیت را بپذیرد. امام از این تحمیل، با رمز «جام زهر» یاد کرده است.

[۷]. در آوریل ١٩٨۶ امریکا به تلافی یک بمب‌گذاری در برلین غربی که جان شهروندان ایالات متحده را گرفت، لیبی را بمباران کرد.

[۸]. محمد هاشمی رفسنجانی (سایت الف، ۱۰ مهر ۹۹): آقای هاشمی هیچ‌وقت بیان درستی از این مسئله [تسخیر سفارت امریکا] نمی‌کرد و با اصل قضیه مخالف بود و می‌گفت باید تشنج‌زدایی انجام شود و روابط بر این پایه باشد. این جمله را آقای هاشمی همیشه می‌گفت و استراتژی‌اش در دوران ریاست ‌جمهوری نیز همین بود. و همچنین سخن فائزه هاشمی (انصاف نیوز، ۲۰ دی ۱۳۹۹): پدرم می‌گفت که گرفتن سفارت آمریکا عمل اشتباهی بوده...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 360
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 214
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    مطابق آنچه نوشته اید تمام دنیا همحنس شیطانند. چون یا با امریکا مذاکره کرده اند یا بدتر از ان رابطه دیپلماتیک دارند.
    • IT ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      مغلطه نکنید. اکثر آنهایی که با این شیطان رابطه دارند از این رابطه جز ضرر چیزی ندیدند. آنها هم که نفع بردند خودشان شیطان بودند. سوریه از رابطه با آمریکا به کجا رسید؟
    • Mahdi IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      ظاهرا یکی شما دلسوز ایران هستید یکی هم اقای شریعتمداری وبقیه همه خائن ...
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      50 15
      خودتی... اینها مدعی بودند و هستند مسئولین حکومت اسلامی هستند و قسم خوردند برای آن و در جهت آن بر خلاف استکبار جهانی که سردسته اش آمریکا است کار کنند، آیا اون همه دنیای خیالی شما هم همچنین سوگندی خورده اند و همچین ادعایی کرده اند
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      68 59
      اگر هاشمی اینقدر زاویه با خط امام داشت چرا بزرگراه نیایش را به نامش تغییر دادید و کنار مرقد امام دفنش کردید؟! نمیشد همان بهرمان منتقل کنید ؟
    • نیروی زمینی IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      17 29
      قطعا این نوشته تمام حقایق نیست و دید یکجانبه به موضوع است مانند مخالفت فقط هاشمی با پخش نامه امام در مورد برکناری منتظری که فقط ایشان نبودند و کس دیگری هم بوده است و الی آخر. در ضمن شیطان در وجود همه ما هست و منحصر در آمریکا نیست لذا اینکه خودمان را سبوح و قدوس بدانیم و بگوییم با ارتباط با آمریکا شیطانی می شویم غلط است مگر رسول الله با دشمنان اسلام ارتباط نداشت؟؟ گاه بصورت تبلیغ گاه جنگ و گاه هم صلح
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      31 42
      پذیرش قطعنامه در آن زمان عقلانی بود
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      56 17
      اگر مردم کمی به معنای واقعی حرف رهبری در خصوص دولت جوان پر انرژی گوش کنند متوجه منظور ایشان خواهند شد
    • شیاد و شیطان IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      48 8
      آقای هاشمی کاملا درست گفته اند که از مذاکره با امریکا ضرر نمی کنند؟ اگر ایشان ضرر می کردند موقعیت خانواده اقای هاشمی از نظر ثروت الان این طور نبود پس منفعت و سود خوبی واسه ایشان داشته است!!! حالا ملتم فدا شد که شد فدای یه تار موی مهدی و فائزه! روحانی هم که تونسته توی این سالها تا ریاست جمهوری بیاد بالا، گرین کارتشم که داره، خونه هم که توی ولنجک داره، شکر خدا واسه بچه هاشم که خوب شده یکیش شده سفیر فرهنگی توی اروپا اون یکی رو هم تونست عضو هیات علمی دانشگاه ... کنه فقط متاسفانه داداشش نتونست اونجور که باید خدمت کنه!...گیر افتاد اما در کل این دو خانواده خدمات شایانی داشتن...؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سیا DE ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      23 7
      وقت کردی برو کمی نیز مطالعه کن و وقت خود را همین طوری بیهوده تلف نکن ! برای آگاهی جنابعالی .اکثریت کشورهای جهان بعد از جنگ جهانی دوم تسلیم تمدنی و قدرت نظامی امریکا شدند و به همین دلیل است که در جهان تعداد کشورهایی که استقلال از خود دارند به اندازه تعداد انگشتان دست می باشد.
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      36 2
      مشرق یه خورده زود نیست که داری عکس العمل نشون میدی؟!!! 7 سال و خورده ای گذشته میذاشتی این چند ماه رو هم بگذرونه، اونوقت تکون میخوردی. هفت سال و خورده ای نظر نوشتیم اما تو همش ترسیدی و سانسور کردی، ایراد کارت میدونی چیه بر خلاف مسیر و جریان آب شنا نمی کنی،، جرأت نداری، محافظه کاری شدید، یه بار برات نوشته بودم که مگه تو هم مث صداوسیما بودجه ات وابسته به دولتِ که مواظب شاخِ گربه ای؟!!! حالا که حرف از گربه اومد، اینم بگم که، گربه رو دم حجله میکشن تو گذاشتی انتهای ریاست جمهوریش داری میکشی!!! شب بخیییییر
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      20 42
      ایران هم شرقی است هم غربی
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      65 6
      از شیطان نمی‌توان امید خیر داشت، مگر اینکه همجنس او باشید
    • SE ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      22 3
      عملکرد عده ای از سیاستمداران به روشنی بیانگر عدول آنان، از هدف اصلی انقلاب که همانا استقلال ایران اسلامی است، می باشد. اگر قرار باشد عده ای بر سر میز مذاکره و گفتگو خواسته های امریکا را بپذیرند و با حقه بازی به مردم تحمیل کنند تا خود را در قدرت تثبیت کنند که میشود همان شرایط زمان پهلوی ملعون. لذا مذاکره با ابلیس برای تسلیم او باید باشد نه تسلیم ملت ایران و تن دادن به استعمار پسامدرن.
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      63 5
      من می خوام بدانم چرا این ماجرا بعد این همه سال باز شده؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا مردم نامحرم بودند یا هنوز هم نامحرمند؟؟؟؟ چرا این شبکه اختاپوسی نفوذ باز در حاکمیت وجود دارند؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      63 9
      جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      18 2
      جک نگو!!!! مردم ما رنج های بسیاری از آمریکا کشیده اند و اساسا انقلاب ما نفی استکبار آمریکا بود. آمریکا از کودتای 1332 تا انقلاب 1357 همواره در راستای ظلم به مردم ایران قدم برداشته بود و طبیعتا هر کس بر خلاف خواست مردم با آمریکا مذاکره می کرد نقش شیطانی داشت.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      26 2
      نفوذیها بدجور نفوذ کردند.به نظرم ازادی بیان به افراد بدید.تا ابعاد مختلف را روشن کنند.اینها را به این راحتی نمیشه حذف کرد.در انتخابات برای مردم روشن بشه.مردم با انتخاب خود این افراد را حذف کنند.اگه نجنبید اینها افکار عمومی را هم به سمت خود میبرند
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      31 5
      چرا منافقای آلبانی نشین اینقدر از هاشمی و کلید ساز حمایت می کنند یک معما شده بود - ولی با این افشاگری خیلی مهم و مستند معلوم شد که منافقا بدستور اربابای آمریکایی شون دارند کورکورانه از جریان وابسته به آمریکا حمایت می کنند.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      29 3
      همواره برای وطنمان ایران در طول تاریخ خواهیم گریست !!قرن هاست این سرنوشت شوم خیانت به مام میهن برای کشور عزیزمان ایران را خائنین رقم زدند،، یک روز به شکل فرماسون ، یک روز به شکل شِبهِ روشنفکر ، یک روز به اسم خلق، یک روز به اسم اعتدال، یک روز به اسم اصلاحات، یک روز به اسم لیبرال ،ویک روز هم به اسم غربگرا همین طور این جریان نفوذی خائن ادامه دارد ای وای بر سرزمین مادریمان !!! تراژدی ،تلخ، تکرار، تاریخ ایران... همزمان بادو حریف میجنگیم... یکی دشمن مهاجم خارجی... و یکی هم خائنین مزدور، داخلی... ای کاش فقط با دشمن خارجی میجنگیدیم... ضربه اصلی را خائنین ،منافقین ،جریان فتنه ‌، وشُبهه افکنان داخلی به ایران میزنند... دشمن بهترین راه را برای نابودی استقلال ما انتخاب کرده است: جنگ، تبلیغ ، تحریف، تطمیع و قحطی ساختگی.... بدبختی اینجاست که عامل اجرای تمامی اینها خائنین معروف داخلی هستند.... ای کاش روزی تمامی مردم عزیز سرزمینم برای همیشه به اوج نقطه ای از بصیرت برسندکه دیگر فریب نیرنگ وریا این جماعت افتاب پرست را نخورند از اینها دوری کنند رای به این جماعت تزویر ندهند تا کشورم با حفظ کامل استقلال به شکوفایی در همه زمینه های موجود برسد
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      31 2
      تاریخ یک روز اسناد کار های این دو نفر را افشا خواهد کرد.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      31 5
      دلم برا خودم خیلی سوخت زمان چنگ جوانی بسیجی بودم وهر وقت میرفتم روستا با پیر مردهای روستا بحث بیحاصل میکردم و میگفتم اونا سواد ندارن خدا همه‌ را رحمت کنه پیر مردای روستای ما اون سال‌ها 64-65 میگفتن زیر آستین آقای هاشمی پرچم آمریکا پنهان شده.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      27 6
      بله کاملا درسته کره و ژاپن و امارات و ... از رابطه با این شیطان چیزی جز بدبختی نصیبشون نشد
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      20 2
      اتفاقاً مردم و نسل جدید ژاپن معتقدند چیزی جز بدبختی و بردگی از ساختن و تسلیم شدن در برابر آمریکا گیرشان نیامده ، امارات هم که هرچی داره با قیمت چند ده میلیونی از دیگران خریده خودش جزو پوچ ترین دیکتاتوری های عربی منطقه است
    • DE ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      5 2
      آقای هاشمی به تنهای برای خود قاره بود هم بساز بفروش بود هم معمم هم سیاستمدار هم اسلحه میخرید هم سازندگی میکرد هم تراموای میساخت سد میساخت با کل محاسباتش اصلا هزاران اختراع بنام ایشون به ثبت رسیده و در زمان ایشان مردم همه بیکار و کارخانه ها تعطیل بود زیرا ایشان به تنهایی کار چند میلیون کارگر و کارفرما را هم میکرد. ایشان کلا هزاران تخصص و دکتری داشت خصوصا در تعریف کردن خاطَره.روحش شاد
    • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      3 2
       یکی از دلایلی که هاشمی به عنوان فرماندۀ جنگ به امام تحمیل کرد، نداشتن سلاح کافی و تجهیزات مدرن بود. حضرت امام برای پذیرش قطعنامه، از اصطلاح «جام زهر» استفاده کرد که مقصود او چندان فهم نشد. (اما اصطلاح جام زهر، یک تعبیر برای اشاره به «خیانت خواص» است که در ادبیات جهان نیز کاربرد دارد. دشمن خارجی، تیر می‌اندازد اما دشمن داخلی، جام زهر پیشکش می‌کند)
    • رضا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      1 1
      ایران نه شرقی است نه غربی.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    خاندان مافیایی ایران
    • ناشناس IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      79 9
      رفسنجانی وروحانی هر دو از یک قماشند خودشونو خراب کردند
    • SE ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      46 3
      مافیای سازش و تسلیم برای در قدرت ماندن از مرز خانواده فراتر است. چرا که از ابتای انقلاب شاهد آن هستیم از سلط ان طلب ، منافق، چپی مارکسیست، غربگدا، ملی گرا، ملی مذهبی، مسلمان چپ و امریکایی گرفته تا سازندگی و اصلاخ طلب در تلاش برای کسب قدرت یا کسب هرچه بیشتر قدرت حتی در نوکری و پادویی پیدا و پنهان برای امریکا ازهم سبقت هم گرفته اند. اما خداوند متعال همواره حافظ پیروان راستین امام خمینی و ملت غیور و جان برکف ایران بوده و انشاالله خواهد بود. پاینده با ایران! درود بر رهبر فرزانه انقلاب!
    • جواد IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      45 0
      خیلی اتفاقات مهمی پشت پرده سیاست ایران افتاده که هنوز خیلی از مردم چیزی ازش نمیدونن و فقط تابع رسانه ها هستن
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      16 39
      حضرت امام: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      29 3
      هاشمی در استخر فوت شد.
    • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      3 1
       ((یکی از دلایلی که هاشمی به عنوان فرماندۀ جنگ به امام تحمیل کرد، نداشتن سلاح کافی و تجهیزات مدرن بود. حضرت امام برای پذیرش قطعنامه، از اصطلاح «جام زهر» استفاده کرد که مقصود او چندان فهم نشد. اما اصطلاح جام زهر، یک تعبیر برای اشاره به «خیانت خواص» است که در ادبیات جهان نیز کاربرد دارد. دشمن خارجی، تیر می‌اندازد اما دشمن داخلی، جام زهر پیشکش می‌کند))متاسفانه وقتی مردم عوام دارای بصیرت نباشندتمام رهبران مبارز و مقاوم در طول تاریخ بشریت از طرف خواص دنیا پرست مجبور به نوشیدن "جام زهر" خواهند شد تزویر ؛ که بدترین آفت دین است. تزویر با لباس دیانت و تقوا به میدان می آید. تزویر سکه ای است دو رو که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است. عوام خدایش را می بینند و اهل معرفت ابلیسش, و چه خون دل ها خورد علی از دست این جماعت سر به سجود و به ظاهر متدین...
  • فراجناحی IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    66 14
    هاشمی رفسنجانی از او شهید محراب ساختند و همه جا را به نام او زدند و...
    • عبدالمهدی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      13 2
      شهید محراب یا استخر...!!!
    • SE ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      2 2
      کوخ نشینانی که بر موج خروش خیل کوخ نشینان سوار شدند تا کاخ نشین شوند و برای سیطره و مهار کوخ نشینان دکتراها گرفتند و القاب ریز و درشت گرفتند و با شیطان در خفا یکی شدند.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    69 5
    بهتر بود اسمش رو استحاله در شیطان میگذاشتن
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      5 5
      همین حرفا سالها قبل جائی نشر شد که داخلی هم نبود ... ای شیخ هر آنچه تو گفتی هستم . اما آنچه تو مینمائی هستی .
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    73 10
    پس چرا محاکمه نمیشه این آقا؟ اون یکی که مرد تکلیف این چیه با این تفاسیر؟
  • amin IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    35 77
    ببندیداین حرکات منافقانه را.....دوروزدیگر حضرت محمد(ص)راهم بخاطرصلح حدیبیه نفی می کنید
    • SE ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      22 4
      اصلاح طلبان در مدت 8 ساله اخیر اکثر فتنه گران 88 را که امریکا حامی آنان بوده هست را به کار گمارده اند. هسته ای را به عقب برده اند. ترمز هوافضا را کشیده اند،. با اقتصاد هم که عیان است چه کرده اند و پول ملی را 8 برابر بی ارزش کرده اند و رانت و ارتشا و خوصولی هم که برقرار بوده است. سوال این است که چه آسیب بیشتری میتوانستند برسانند که در انجام وظیفه برای عمو سام کوتاهی کرده باشند
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      38 7
      هر کس که نداند که نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند. مثل تو
  • سلامی IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    61 8
    این سیاسیون، واقعا نفاق رو نهادینه کردن.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    66 2
    تاریخچه ای از یک نفوذ
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    43 66
    مشرق ریاست حمهوری را بگیرید کار را یکسره کنید مانند برمه کره شمالی چین.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      2 1
      عالی بود.!
    • عبدالحسین IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      5 2
      مشرق نان اخلاص وخدمت به مردم را می‌خورد دنبال عنوان وپست ومقام نیست...
  • ناصر IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    26 79
    عاقل بود خدابیامرز ...
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      33 5
      عاقل بود که اینقدر سر کار گذاشتنش؟
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      38 9
      دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن و این بدلیل بی تدبیری این دولتهاست.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      49 4
      حجت الاسلام هاشمی اگر کمی سیاست میدانست هرگز نمیگفت دنیای فردا دنیای مذاکره است نه موشک ها !!!!
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      5 12
      این حرفها همش چنگ و دندانهای پیش از انتخابات است عزیز من بعد از ٣٥ سال تازه نبش قبر می کنند این همه سال چرا موضوع مطرح نشده بود ؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    86 16
    تنها خشت کج و مهمترین خشت کجی که در دوره حیات پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد در دوره هاشمی رفسنجانی بود که در دوره خاتمی بالاتر رفت و بالاخره این دیوار کج در دوره روحانی بر سر مردم آوار شد ! آن چیزی که مردم را در دوره روحانی بدبخت کرد فقط آوردن مجدد وزرای پا به سن گذاشته دوران رفسنجانی به دولت روحانی نبود ! روحانی اگر چه در تقلید از رفسنجانی حنی شعار میانه روی او را هم با ترجمه عربی اعتدال ! تقلید کرد و شعار داد ولی مهمترین جنبه تقلیدش از رفسنجانی که مردم را بدبخت کرد تز معروف رفسنجانی در مذاکره با آمریکا و اعتماد کردن به این کشور بود که دیر یا زود همه این مسائل در تاریخ ما به اثبات رسیده و بصورت گسترده منتشر خواهد شد .
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    32 94
    اگه رایطه با آمریکا بده چرا روسیه و چین رابطه دارن
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      28 4
      جگر یه نگاه به نوع رابطشون و اختلافات و فضولیهای آمریکا و نزاعهاشون بندازی بد نیستاااا.......!!!!
    • سیامک DE ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      39 11
      آخه این هم شد مثال ؟ به مانند اینکه بگوییم اگر سیگار بده پس چرا میلیاردها انسان سیگار می کشند
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      22 8
      اگه رابطه با چین و روسیه بده چرا آمریکا و اروپا هم باهاش رابطه دارن؟؟!
    • m.j IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      30 3
      تاجایی که من میدونم چین دشمن قسم خورده آمریکاست
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      42 2
      فهمیدنش چیز سختی نیست.آمریکا با ایران چه کرد؟!!!! سردار رو از ما گرفت! تحریم! و هزار غلط دیگه علیه ماکرد متاسفم واست که ای رو میگی
    • افتخار AU ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      24 1
      چین و روسیه اول مقتدر شدند و بعد با امریکا رابطه نیمه حسنه برقرار کردند و ضمنا چین و روسیه اجازه نفس کشیدن به ستون پنجم آمریکا نمی دهند لذا نگرانی از شیطان بزرگ ندارند.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      29 4
      امریکا با همه کشورهای استقلال طلب از جمله چین و روسیه و ایران و ونزوئلا و کوبا و غیره مشکل دارد.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      23 1
      مگر آمریکا با چین و روسیه منازعه ندارد در جهان خونخوار است وخود خوا می خواهد سروری کند چرا نمی فهمید اگر کوروش هم زنده بود آمریکا را له می کرد
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    45 49
    چرا افسانه میبافید. خب اگر اینا مذاکره کردن پس شورای نگهبان چرا تاییدشون کرده. چرا تو مصلحت نظام بودن؟؟؟
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      40 6
      شما نگو کی تایید صلاحیت کرده آقا گفت دقت کنید دارید به کی رای میدهید
    • Mrs IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      2 0
      خوندم ❗ولی راه خدا یکراه است و راه شیطان صدها اه
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    67 6
    چرا باید حسن فریدون ... . . . . در سال ۹۲ برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت شود ؟؟؟؟
    • دارابی US ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      52 16
      این سند مذاکره مخفیانه، بعد از رئیس جمهور شدن روحانی منتشر شده.
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      23 2
      اگه نمی شد که الان می گفتین کجاست آزادی و...
  • احمدرضا IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    48 5
    اول دولت روحانی با جنجال درباره گذشته روحانی شروع شد، ظاهرا آخر دولتش هم باز قراره خبرهایی بشه. این بشر چرا انقدر گذشته تاریکی داره؟ جمهوری اسلامی نمیخواد به پرونده روحانی رسیدگی بکنه؟
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      20 2
      الان کار از کار گذشته. کاری هم بکنن بعضی ها اعتراض میکنن که چرا به رای مردم احترام نمیگذارید. مقصر هم کسایی بودن که با چشم بسته رای دادن
  • یه انقلابی IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    29 3
    شما که لالایی بودید چرا گذاشتید اینجوری بشه
  • محسن IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    52 4
    چه عرض کنم! چیز دیگری می شود گفت؟ ۴۰ سال نفوذ ؟ شبکه نفوذ؟
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    58 10
    احسنت جامع و کامل شیر مادر حلال نویسنده و همکاراش
  • مهیار IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    37 10
    حالا باز نباید بگیم مرگ بر... توهین به مقامات محسوب میشه؟
    • عاملیان IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      1 22
      ساکت باش منافق اگر هم منافق نیستس هیچگاه توهین را تایید نکن قانون و اگر قانون عمل نکرد بعدا بهت خواهم گفت چه کنیم!
    • محمد صادق IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      1 0
      برای این افراد کمه...!!!
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    47 1
    با توجه به مطالبی که ذکر شده، چطور آقای روحانی برای ریاست جمهوری دو دوره تایید صلاحیت شده؟!؟!
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      از هوادارن اغتشاشو اش بپرس
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 10
    واقعاً چگونه می‌توان این سخن را پذیرفت!؟ چه معنا دارد که ما از امریکا و اسرائیل سلاح بگیریم و با عراق مسلمان بجنگیم!؟ سلوک و رفتار رهبران اسلام هیچگاه چنین نبوده است. مرحوم ابوترابی در سخت‌ترین لحظات اسارت، در جواب پرسش‌های صلیب سرخ، حاضر نشد از شکنجه شدنش چیزی بگوید مبادا حکمیت به اهل کفر برده باشد!!!!!!! مگر بقیه سلاح ها مال کجا بود
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    14 0
    این که خیلی نا امید کننده تر شد
  • mojtaba SE ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    47 6
    دکترای حقوق داره به زبان انگلیسی ,اما نمیتونه انگلیسی حرف بزنه جناب روحانی؟؟؟؟!!!
    • مهدی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      17 1
      باید در ادبیات سیاسی مان تجدید نظر کنیم ؛ مجاهدین خلق را با 17000 ترور ناجوانمردانه و بمب گذاری در حرم امام رضا ع در عاشورای سال 73 "محارب" بنامیم و این نکبتهایی که با شعار خط امام ، پا روی اندیشه متعالی حضرت روح الله و شهدا میزارن رو "منافقین جدید " بنامیم
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    47 4
    به سیستم اطلاعاتی کشور باید تبریک گفت، این همه در کشور نفوذی داریم، متاسفانه همیشه افتاب دزد می گیرن
  • US ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    37 7
    حالایه سئوالی پیش میادچگونه این آقابرای ریاست جمهوریِ سال ۹۲توسط شورای محترم نگهبان تاییدصلاحیت شد.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      24 6
      اگه تایید صلاحیت نمیشد مردم میگفتن دیکتاتور، پس مجبور بودن صلاحیت بدن. بعدش کسی مردم رو مجبور نکرده بود به این رای بدن
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      4 19
      جواب سوال شما،،، سرکاری. حالا روس وچین برای ایران چه کردند؟ غیر از این که کل ایران را منافع خودش می داند.. جان ومال و ثروت ملی مردم را
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    22 47
    همه بد هستند و فقط شما خوبید و فرشته نجات.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      24 1
      مسخره ترین جواب ممکن برای مقاله ای که سرتاسر خیانت خواص به اصطلاح انقلابی و مارهای در آستین انقلاب را با مدرک برملا میکنه! مغز ادم سوت میکشه که دوتاشون 16 سال رییس جمهور این مملکت بودن! تا کی میخواید سرتون رو زیر برف کنید و نفهمید!؟
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    26 16
    به نظر میرسد این حرفها و لو دادنها همه شگردهای رای دادن دوباره باشد. اگر اینهمه اطلاعات در مورد مسعولانی که گفته میشود چرا برای انتخابات معرفی وتایید شدند
  • طاها IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    34 3
    همه میگن اگه این بنده خدا این جور ادمی بوده پس چرا جلوی کارهاشو نگرفتن..خوب بی بصیرت نادون اولین کسی که می اومد توی خیابون و در دفاع از اون شعار میداد خود تو بودی
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    19 7
    توی نظرات هم چقد بلاهت میبینم متاسفانه.همه چی دان های هیچی ندان.چرا امریکا شیطانه چرا رابطه بده چرا فلانه.امریکا کشور نیست یه سیاسته قلدره که باید بری زیر پرچمش.مشکل ما همین پرچمه هست ظهور محمد(ص) هم واسه همین پرچمه که زیر پرچم نریم.حالا بگو خدابیامرز عاقل بود اونجوری انگلیسا از هم عاقل تر هستن ک واسه منفعت تاریخو با خون نوشتن.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    36 4
    آخ آخ مشرق دمت گررم ترکوندی بابا اینهمه ما میگیم شما سانسور میکنی ولی عیب نداره با این مقاله جبران کردی
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    32 5
    درباره تسخیر سفارت آمریکا در ایران هم مستند بسازید کیا رفت امد داشتند آیا تو این فاصله یک سال و خورده ای نیروهای آمریکایی سفارت با چه کسانی ارتباط برقرار کردند.کیارو جذب کردند و وعده دادند.
  • SE ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    18 0
    عشق این دو به امریکا اقرار میخواهد مگر؟ نگفته هم پیداست. میگه، رنگم رو ببین ، حالم را بپرس. از منش سیاسی و احوالاتشان پیداست که از مسیر انقلاب اسلامی و ایرانی خارج شده اند.
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 1
    این فرد چرا برای بار دوم تایید شد.
  • ایرانی IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 0
    وای بر ملت ایران.ما احتیاجی به دشمن نداریم.مطمئنن قبل از هر دشمنی خارجی دشمنان جایگاه دار داخلی خوردمون میکنن
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    16 0
    دو تا فکت جدیدتر: اولی فائزه هاشمی گفت کاش ترامپ میموند و فشارها و تحریمها رو بر ایران بیشتر کنه تا سیاست ما تغییر کنه! دومی روحانی گفت از اول انقلاب همیشه مشکل ما این بوده که با جهان (بخوانید آمریکا و غرب زورگو و تروریست) تعامل کنیم یا تقابل! یعنی موضع مخالف با سیره و گفتار امام خمینی که غرب و آمریکا رو گرگهای بیرحم و سلطه گر میدونستند.
  • حسین از تهران IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 4
    بقول امام باز آمریکا بهتر از شوروی زمان ایران مشگل زیاد داشت،باشید
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 1
    واقعا در عجبم!!!!! با این توضیح واضحات و مشخص کردن نفوذ برای عموم بازهم عده ای میان میگن: اگه اینجوری بود چرا اونجوری شد....؟!!!! اگه اگه اگه.......!!!!! دیگه چجوری باید مسأله رو براتون شکافت؟! ها؟! نه واقعا با این جماعت ما لیاقتمون بیشتر از فریدونه عایا؟!؟!؟ من در افق محو شدم......
  • DE ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    16 2
    وقتی سلبریتی ها یک کشور را نابود می کند
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    23 3
    عالی بود مشرق. ممنون
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 18
    به جای این ها روی خودروهای الکتریکی کار کن.
  • محمدحسن IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    22 0
    نمیدانم والله شاخ درمیارم پس بهای این همه خونهای شهدا آخر این بود؟
  • محمدعلی ملیح IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 9
    بنظر من مشگل پیچیده و آشفته خاور میانه فقط با رهبری سازمان ملل و همکاری کشور های ذینفع خاورمیانه برای همیشه حل خواهد شد که صلح و آرامش منطقه بر گردد واز جنگ جهانی جلو گیری شود۹۵۶۲
  • رضا IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    23 1
    باسلام واحترام وبسیار ممنون ازعوامل سایت مشرق نیوزازافشاگری واطلاع رسانی تان...
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    29 2
    اکبر که رفته، حسن هم تو سرازیریه.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      23 0
      کل نفس ذائقه الموت
  • DE ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    22 0
    اینها برای منافع خودشون هر کاری می کند
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    18 2
    نیش دارو پس از مرگ رستم
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    25 1
    پس چرا مسئولان مربوطه صلاحیت این افراد را تاییدکردند؟!
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 1
    اگه واقعا اینجوریه مردم از حق خودشون نخواهند گذشت بخاطر گراهایی که خائنین از داخل به غرب دادن و غربیهارو تحریک به فشار آوردن بر نقاط ضعف اقتصادی مملکت کردند و چه ظلمها از این مجاری بر مردم وارد نشد از قوه قضائیه بنابر وظیفه اسلامی استدعا داریم اونهارو پای میز مذاکره کشانده و حکم عادلانه اشد مجازات را صادر فرمایند.
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    22 0
    فقط خدا ما رو از شر شما اصلاح طلب ها وهمفکراتون نجات بده
  • IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    24 0
    سرویس های امنیتی چه کردن در این مدت؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      در خال خنثی کردن اقداماتشان
  • CA ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    13 2
    آیا خرید پنهانی اسلحه توسط هاشمی رفسنجانی بدون اینکه کسی از کارهای او تحقیقی کند چیزی به جز دلالی اسلحه چیزی میشود گفت! اسلحه های بدرد نخور البته من به هیچ عنوان بدرد ایران نمی‌خورد و البته همین برنامه‌ ریزی باعث فجایع زیادی شد که منجر به پذیرش قطعنامه توسط امام شد!
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    8 1
    دوستان چرا اینقدر این اصلاح طلب ها رو اذیت میکنین بابا آخه اینها هم باید نون بخورن خخخخخ فائزه خانوم دردونه ی بابا بالاخره باید به کعبه ی امالش که آمریکا والبته بهائيت هست برسه انشالله که با همان بهایی ها محشور بشه /آخه چرا این اصلاح طلبان رو اینقدر میر نجونین رژیم صهیونیستی رو خوش نمیادا /ازمن گفتن بود
  • Ali IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 29
    بیچاره هاشمی و روحانی
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      5 0
      خدا هدایت شان کنه .
    • عبدالرضا IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      3 0
      مطلب رو خوندی؟!
  • حسن IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 7
    مملکت در شرایط جنگی بود،در شرایط بهرانی بود،کسانیکه جنگ رو لمس نکردن بدونند جنگ بدترین چیز توی دنیاست،تازه ماکه بچه بودیم وتوی عمق جغرافیایی کشور،وای بروز اونهایی که توی خط مرزی،آماج حملات صدام بودند،برای نجات مردم از این حملات باید از حالت دفاعی خارج میشدیم ونیاز شدید به سلاح وملزومات وجود داشت،اونها هم به هیچ وجه بی‌دلیل مارو تجهیز نمیکردن،باید بایک چشم اندازی از آینده ایران مهمات می‌گرفت.لازم می‌دونم که بگم فاو رو با همین سلاحها گرفتیم(ایران)مطمأن باشید اون زمان همه مسءولین کشور(طراز اول)در جریان بودند،بعدش هم این ماجرای تازه ای نیست.
  • US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    21 0
    پس رمز کلید در انتخابات مشخص شد که‌ روحانی نشان داد
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    19 2
    مشرق کار را تمام کردی !آفرین.
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    9 0
    هر چه کشور ما می خورد از دوری کردن از فرمایشات امام است اگر به فرمان امام عمل کرده بودن الان امریکا و اسراییل هفت کفن پوسانده بودن مثل انقلاب که امام فرمان داد مردم حکومت نظامی را بشکنن و به خیابان بیایند و یک عده مصلحت نمی دانستن و این کار را قتل عام مردم می دانستن - کاش درس بگیریم
  • نور IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    10 0
    یوم تبلی السرایر. همه عامه مردم هم میفهمن که همه این مشکلات سرچشمه اش کجاست که اینطور به فلاکت افتاده اند
  • محمود IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    9 9
    در مورد مذاکره امام حسن و صلح حدیبیه هم مطلب بنویسید،شیطونا!!
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      12 0
      امام حسن اصلا مزاکره نکرد امام که با خیانت فرماندهان سپاهش مواجه شده بود ونفوذها وخوارج هم به خیمه امام حمله کرده بودن وایشان به شدت زخمی شده واز روی اجبار برای حقظ جان اندک یاران مخلصش تن به صلح داد
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      16 0
      تو هم کمی مطالعه ی تاریخیت رو ببر بالا تا بفهمی فرق کسی که خودش به مذاکره میشینه و کسی که بر اثر خیانت یاران! مجبور به مذاکره میشه چیه شیطون!
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      15 0
      صلح امام حسن(ع) بدلیل خیانت خواص بود.
  • جمشید عابدزاده IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    17 15
    با ازن تفاسیر باید انقلابمان را هم آمریکایی بدانیم
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    22 0
    ریشه نفوذی های مملکت باید توسط انتخاب مردم در ۱۴۰۰ کنده بشه بعد انتخابات محاکمه ی خائنین به وطن
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    20 0
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم پناه برخدا...
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 12
    شیطان رو کار ندارم ولی با هر کسی بری مذاکره در قبال چیزی که میخایی چیزی رو باید بدی بنظرتون اونا دنبال چی هستند در ایران
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      17 0
      اینها در مذاکره فقط امتیازات مفت می دهند و دریافتی ندارند.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 4
    ازاین به بعد هرچه روزنامه های اسرائیلی و امریکایی وحتی رادیو اسرائیل بگندماباید باورمان بشه.یعنی اونا درست می گویند.وای به حال ما.
  • احسان معتمدی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 3
    لطفا در ارائه نظرات دقت کنیم حق الناس تضییع نشود.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    11 2
    حالا که دارن میرن چه فایده داره گفتنش اگه اینا راست باشه به عنوان یک خانواده شهید از شورای نگهبان در تایید صلاحیت اینها گله مندم
    • مهدی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      11 2
      واقعا اگه خیانت کاره چرا تائید صلاحیت شد
  • رضا IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    19 0
    برهر چی آدم خائنه خدا داد این مردم مورد ستم قرار گرفته را از آنها بگیره
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 16
    شما خوبید.
  • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 17
    از جنگ هیچ سودی نبردیم سࢪعڨݪ ݕیایید حالادیگه مذاکره کنید
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      19 0
      مذاکره = تحریم بیشتر = تورم بیشتر
  • امیر IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    8 0
    یعنی واقعا هر کی بعداز اینا همه دروغو ریا که اینا گفتند و اییییناهمه بلا بسرمون آوردن هنوز نفهمیده باشه اینا خائننو دست نشانده ی شیطان و وطن فروشن بخدا خییلی احمقه دیگه باید چیکار کنن همه جا پا رو حرف رهبر گذاشتنو با چندتا وعده ی دروغ به مردم ساده خیانت کردنو اینم ثمرهش نمیبینید واقعا چه کردند
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 17
    یار دیرین امام
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      17 0
      امان از وقتی که "یار" بشه هم پیاله ی "اغیار"...
  • ‌شهروند ایرانی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    14 0
    همیشه خیانت‌های افراد به جامعه ها توسط مورخین تاریخ آن جامعه ثبت خواهد شد وافشا می شود
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 20
    آیا پیامبر با مشزکین و یهودیان عصر خود مذاکره و مصالحه نمی کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      17 0
      پیامبر(ص) یک صلح حدیبیه و صدها جنگ و غزوه با کفار و مشرکین داشت.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      16 1
      عزیز بحث مذاکره نیست بحث کلاهه گشادیه که سر ما رفت ولی میخوان تا زانو بکشن پایین
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      12 9
      مذاکره کردند ولی هیچ گاه به خاطر منافع گروهی و حزبی باج ندادند!
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    17 0
    خیلی جالبه این ها بجای ... یکیشون رئیس‌جمهور میشه و اتوبان واسه اون یکی به اسمش میزنند یعنی این وسط ملت هم هیچ حساب نشدند
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 21
    نه رابط باامریکا گناه می باشد نه جنگ با ان مقدس تنها چیز مهم حفظ منافع ملی می باشد وهمه چیز در منافع ملی معنا پیدا می کند
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      19 0
      رابطه با کشوری که آرزوش تحدید و تهدید مرزها و تجزیه ی کشورت هست عین مخالفت با منافع ملی است. بفهمید!
  • عمو ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    14 0
    اقای روحانی چطور دوبار صلاحیتش تایید شد....
  • میثم IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 0
    من همیشه سایتتون رو مطالعه میکردم و علی رغم مخالفت با بعضی دیدگاه های شما مطالبی کار می شود که ارزش مطالعه رو داره. دمتون گرم
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 0
    اخرش ما نفهمیدیم چه خبر اگه این همه اطلاعات مستند ومحکم دارید چرا هشت سال صلاحیت بالاترین پست اجرایی مملکت بهش دادید ؟
    • حنا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      9 1
      آفرین
  • محمدایوب IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    11 1
    مشرق عزیز ممنون وشجاعت شما قابل تحسین است ازشماتت احمقان ووطن فروشان نحراسید ای کاش صدا و سیما ونسئولین خنثی ماهم شجاعت شما را داشتند واین درسیما پخش میشد تا همگان اگاه شوند وله فرموده امام راحل هرچه میکشیم از امریکا ونوکران غربگدای امریکاست ای کاش در کشور ماهم شعور اجتماعی به اندازه ای رشد میکرد که بتوان این خائنین را محاکمه کرد میگویند چرا شورای نگهبان تأیید کرد مردمی که با دیدن یک کلید در دستان آن فرد مانند صلیب در دستان کشیشان مسیحی وگفتن اگر رییسی رای بیاورد پیاده روهارا دیوارمیکشد به او رای دادند بااین مردم این خبیثان رامیشود محاکمه کرد بابا اسحاق جهانگیری برادر دزدش رامیگیرند با کلی مدرک میگوید سیاسی ودر سفر رییس جمهور همدوش قدم میزند خدا به که باید پناه برد ازشیطانهای زمانه.
  • سعید IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 18
    طبق مقاله شما به روزنامه اسرائیلی استناد کرداه اید، این روزنامه خیلی چیز های دیگه هم نوشته، نمیشه یک جا این روزنامه منبع قرار داد ویک جا دروغ گو بدانیم، هر جا به نفع هست درست، هر جا به ضرر مان هست دروغگو باشند، واینکه چیزی که شما چاپ کردید با توجه به نزدیک شدن به انتخابات خیلی تعجب برانگیز نبود، جالب اینکه مذاکره وهمراهی با کمونیسم، مشکلی نداشته ولی با یهود دارای مشکله، واینکه نگران نباشید اقای قالیباف باید رد صلاحیت بشه بخاطر فساد قائم مقامش، بخاطر احمال در نظارت بر زیر دست مستقیمش
  • 321 IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 23
    هاشمی زنده است وهمیشه در یاد مردم خواهد ماند
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      16 1
      هاشمی زنده است ! چون اشرافی گری زنده است !
    • SE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      20 1
      از دل مردم برفت هر که در کاخ سکنی گزید
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      6 2
      اکبر رفسنجانی کجا! مرد و تمام شد و به ... تاریخ پیوست .
  • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    14 1
    سلام با این مدارکی که علیه روحانی است پس چرا تا حالا بر سر کار هستند ودارند خیانت شان راهمرا بقیه هیاتش ورفقای اصلاح طلبش ادامه میدند ایا زمان ان نرسید ه که بصورت انقلابی وقاطع مانند امام راحل این جورسومه های فساد وشیطان ها را تارومار کرد وانها را به سزای اعمالشان رساند وملت ایران را از دست این شیاطین وخاینان رهایی داد
    • سوخته IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      3 0
      تمام این مطلبی که گفتی ریشه در مجلس قبل دارد که وظیفه استیزاح ریس جمهور را انجام نداد چون مجلس قبل رئسش لاریجانی از دولت بی تدبیرتر بود
  • ایراندخت IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    44 2
    همه بدبختی های ما از دوران سازندگی و دولت هاشمی رفسنجانی هست،تمام نفوذها،تمام نفاقها،اقتصاد سرمایه داری و...این خانواده مافیایی اینقدر کاشتن تا سالها ازش برداشت بکنن،از آدمهای نفوذی توی شورای نگهبان تا قوه قضاییه تا... متاسفم برای افرادیکه با مغالطه می‌خوان چشمشون رو به روی این همه خیانت ببندند و ... عاقبت همه خواهیم رفت و باید جوابگوی این همه غفلت و نفهمی و نادیده گرفتن خون‌های پاکی باشیم که برای به ثمر رساندن این انقلاب ،ریخته شد.حیف از نام مسلمان شیعه!!!بر روی عده ای انسان بی شرف و بی غیرت
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      20 0
      آفرین
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    14 1
    سوال من اینه که شخصی مثل حسن روحانی که از ابتدا سازش ساز مخالف و خیانت بود چرا سالیان سال باید بر مسند باشه و برای انتخابات ریاست جمهوری هم تایید صلاحیت بشه؟
  • مهران IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 3
    همین یک جمله که سران جنبش سبز به آمریکا نامه نوشتند رو اثبات کنید ما میگیم درست میگید
  • ماهان شکری IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 21
    خدا رحمتش کنه آقای هاشمی رو چقدر روشن و فهميده بود الان کشور واقعا کمبود رو حس میکنه
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      13 1
      مشکلات اقتصادی از وقتی شروع شد که در دولت هاشمی نرخ ارز دولتی از 7 تومان به 144 تومان افزایش یافت یعنی 21 برابر شد و حقوق های نجومی و اشرافی گری مسئولان هم از دولت هاشمی باب شد.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    8 0
    امان از دست " عالیجناب سرخ پوست"...
  • ناشناس IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    10 0
    جالبه به جز ریگان تقریبا تمام طرفهای خارجی که در قضیه مک فارلین دست داشتند محاکمه شدند یا خود کشی کردند اما طرفهای ایرانی محاکمه که نشدند هیچ رئیس جمهور هم شدند .به نظر من یک مصلحت اندیشیهای نابجا بین مسئولین نظام باعث خیانتهای بزرگ و وارد آمدن خسارتهای جبران ناپذیر برای ملت و مملکت شده است .
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    14 0
    پناه بر خدا از شر شیطان
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 8
    عجب!! یار دیرین امام و رهبری، 16 سال مشاور رهبری؟؟
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 20
    دنیا با امریکاه رابطه دارن ایا همه نوکرن این افراد کاسبان تحریم نمگدارن اشتی کنیم
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      13 0
      عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      20 1
      دنیا در منطقه خاور میانه در مجاورت اسرائیل قرار ندارن! از دوستان آمریکاییتون بپرسید چرا به فکر تجزیه ایران و ایجاد خاورمیانه ی جدید هستند و از خودتون بپرسید که چرا به امنیت و تمامیت ارضی کشورتون غیرت و توجه ندارید؟
    • بیغیرت ستیز IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      9 2
      اگه منظورت از دنیا 'کشورهای اروپایی هست' چه چیزی از تو شبیه مردم اون کشورها هست مردمت شبیه شون هستند یا فرهنگ اجتماعی مردمت یا قانون پذیری و قانون مداری مردمت
  • FR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    20 0
    ننگ بر اين افراد فاسد و مقام پرست كه اكثرشان هم نفوذى و بهائى به كام اسلام خود را جا زده بودند !
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    23 1
    روحانی و هاشمی رفسنجانی معتقد بود که ما از مذاکره با امریکا هیچگاه ضرر نمی‌کنیم. این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا از شیطان نمی‌توان امید خیر داشت، مگر اینکه همجنس او باشید.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    17 1
    و چه خون دل ها خورد علی از دست جماعت سر به سجده به ظاهر متدین................
  • مهدی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 29
    مرحوم هاشمی به فکر ملت بود نه یکدندگی و لجبازی آنها که امریکا را شیطان مینامند مگر ترکیه نوکر آمریکا است مگر پاکستان نوکر آمریکاست روابط دارند برده کسی هم نیستند جمع کنید این مزخرفات را
    • DE ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      12 3
      اگر ترکیه نوکر و نوچه امریکا نمی بود که پایگاه هوایی اینجرلیک در شهر ادانا خود را در اختیار ۵ هزار خدمه نظامی نیروی هوایی امریکا قرار نمی داد که بیش از ۵۰ بمب هسته ای بی۶۱ در آنجا انبار کند و کشور ترکیه را بخطر بیاندازد.چرا امریکا در چین در ایران در روسیه در ونزولا در کره شمالی در کوبا پایگاه نظامی ندارد زیرا این کشورها نوکرها و نوچه هایش نیستند و از خودشان استقلال دارند
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      12 2
      هشت سال نتیجه ی به فکر ملت بودن رو به صورت عملی دیدیم. صنایع هسته ای ما رو گرفتن و یه پاپاسی هم کف دست رفقا و دولت مطبوع شما و مردم ایران نذاشتند!!!! خداراشکر برای مردم در عمل ثابت شد عهد امریکایی قابل اعتماد نبوده و حرف هایی مثل نظر شما مزخرفی بیش نیست. از توهمات دیپلماتیک بیرون بیاید و واقعیت دنیا رو اونجوری که هست ببنید و به حرف دلسوزان ملت و مملکت گوش بدید
    • جواب IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      6 2
      درباره ترکیه گفتی کودتای گولن یادت بیاد،در باره پاکستان می گی حزب باد هر جا بیاد می وزه،درباره هر کشوری که بگی آخرش اعتراف میکنه که حق با ایرانه و میاد شانه به شانه ایران وا میسه،کور ذهن، چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      14 1
      ترکیه و پاکستان وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و اوضاع اقتصادی شون از ما بدتر است .
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 33
    مگر شما خودتان دست ب سینه پوتین و روس نیستین؟ کلا نه شرقی نه غربی کشک بوده، تا الان.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 20
    لیاقت رد صلاحیت کنندگان احمدی نژاد امثال روحانی است
  • علی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    20 4
    همه می دانندسکه دورو دارد. درمقابل طرفداران حقیقی اسلام وایران امام خامنه ای برروی یکطرف سکه ، درپشت سکه قطعا"افرادشیطان صفت ،خائن وطن فروش قراردارند.هنوزهم بکارشان ادامه می دهند.
  • د IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 12
    جایشخالی است و حرف درستی زده
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 16
    این چرت وپرتها چی میزننین
    • عبدالهادی IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      1 1
      التماس بصیرت از خدا.
  • حسام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    20 0
    مستندش رو من دیدم. خیلی خوب بود و اطلاعات خوبی میداد. این مقاله مکمل این مستند هست. پیشنهاد میدم حتما مستندو ببینید
  • حسن IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    10 0
    بیشتر به این مسائل تاریخی بپردازید. کلی حرف برای گفتن داره
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 0
    هنری کیسینجر یکی از استراتژیست‌های ارشد ایالات متحده آمریکا می گوید دشمنی با آمریکا خطرناک است ولی دوستی با آمریکا مصبت بار و مهلک است
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 24
    مردم ما هیچ مشکلی با آمریکا ندارند. همین چین با روابط با آمریکا دومین اقتصاد جهان شده. نتیجه دشمنی شما با غرب اینه که ۶٠ میلیون نفر از جمله خود بنده به زیر خط فقر رفتیم و هیچ آینده روشنی نداریم.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      8 2
      بعد از برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک تر شد زیرا تحریمهای ظالمانه تشدید شدند و راههای دور زدن آن لو رفتن و حالا تورم رکورد زد.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 35
    خداوند هاشمی را بیامرزد و روحانی را از گزند بداندیشان حفظ کند. اگر درایت این بزرگواران نبود چه بلاهای بزرگتری که سرمان نمی امد. شما کی هستید که درمورد هاشمی نظر بدید؟ برید کشکتان رابسابید
    • کلهر IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      21 2
      همین امثال شما احمق ها هستید تو کشور این جاسوس ها و وطن فروش ها در حال جولان دادن بر مسند قدرت هستند،اما خدا با سید علی است چرا که عاقبت یاران سید علی ختم به شهادت و عاقبت بخیریست، درضمن جواب اون هایی که میگویند چرا تایید صلاحیت شدند،چون جریان نفوذ موریانه وار در بدنه کشور وارد شده و نجات کشور فقط هوشیاری مردم را میطلبد.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      16 2
      هاشمی و روحانی اگر تدبیر و درایت داشتن اکنون وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم این نبود که شرمنده زن و بچه خود باشند.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      17 0
      خیلی ساده ای یا کلااا خوااابی
    • ناشناس IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      1 1
      تو چی سرت میشه تو فرق 1از 2 رو نمیونی
    • ناشناس IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      0 1
      آفرین
  • الماسی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 29
    تازه بعد از این همه بد بختی وتحریم وگرانی ونا امنی در منطقه وخیلی چیزهای دیگر به ، گفته مرحوم رفسنجانی رسیده ایم که باید با امریکا به توافق برسیم در غیر این صورت روز به روز به پرتگاه نزدیکتر میشویم ، خداوند رحمتش کند مرحوم رفسنجانی حیف که نگذاشتند از وجودش به نحو احسن برای توسعه کشور استفاده شود ،
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      13 0
      مگر در برجام با امریکا به توافق نرسیدیم پس چرا تحریم ها رفع نشدند و بلکه بیشتر شدند ؟!
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      12 0
      در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی و لیست سیاه FATF نبود چرا قیمت دلار و مسکن و طلا و بنزین و غیره چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد زد ؟!
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 12
    شما جرئت نداشتید زمان حیات آقای هاشمی این حرفها را بزنید تازه کجا بودیدک هوقتی روحانی وارد انتخابات شد این مطالب را بنویسید
    • حسین رضا IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      2 0
      این مطالب را الان میگند چون به پایان رئیس جمهوری روحانی نزدیک می‌شویم ومردم با بصیرت بیشتر دقت کنند ورای بدهند. وتروخشک باهم نسوزند.!
  • ناشناس IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    14 0
    خدا قوت مشرق نیوز که مارا از عملکردشان آگاه کردی
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 0
    گفتا ز که نالم از ماست که بر ماست
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 0
    الان بایدحق بدیدبه جوانهایی که شعارمرگ دادن به این کابینه...به نظرمن بایدمرگ روبه همه کسانیکه به نحوی به این مملکت وخون شهدا خیانت کردن هدیه کرد
  • تاتی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    13 0
    امیدوارم ایران سربلند بماند و ایران عاری بشه از وجود همچین کسایی و زنده باد کسی که برای پایداری آزادی و استقلال تلاش میکنه
  • معتضد IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 2
    سلام شما ها که اینقدر مستندات دارید چرا این دو سرسپرده رو به مردم تحمیل کردید.مدارک رو نشان می دین خودتوت (شورای نگهبان و امثالهم ) تایید شون کردید و بر ملت مسلط ؛چطور شد قبلا خوب بودند حالا چرا؟
  • علی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 2
    اگر روحانی این همه خیانت کرد چرا از دولت اخراج نشد چرا شورای نگهبان کارنامه وی را پذیرفت برای ریاست جمهوری چرا بعد از این همه سال حالا درز میکند
  • محمدحسین IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    10 0
    چرا روحانی یکبار به این سوالات جواب نمیده تا روشن بشه اصل ماجرا چی بوده؟ بارها مطرح شده و سکوت کرده
  • محمدحسین IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 0
    این مستند کتابش هم در اومده مال انتشارات شهید کاظمی قم هست. کتابش هم جالبه بخونید
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 12
    دیگه این بازی اصلاح طلب اصول گرایی رو تموم کنید به قول مختار ثقفی دشمن بداند اتفاق نظر نداریم وا مصیبت است
  • محمد ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 12
    نطری‌ندارم چون‌آن‌زمانها‌خودم‌بودم‌وجبهه‌را‌از‌نزدیک‌می‌دیدم تمام‌این‌نوشته هم‌سیاسیه وخدمات‌همه‌را‌زیر سوال‌برده
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 14
    از اون اول هم روحانی وهاشمی میدونستن ارتباط با امریکا در جهت منافع کشوره ولی به نظرم نفو ذیهای توده وچپ خیلی دست بالا رو دارند الان هم که غلطیدیم به دامن چین وروس خدا عاقبتمان رو به خیر کنه
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    8 0
    چرا حالا میگویی که این همه به مردم وامام خیانت شده حالا خدا با ملت ایران است همچنان که با امام بوده اخر هرکسی ۲متر کفن ویک مقدار جا که خدا میدوند کجا وچطور باشد جواب با خود او ؟
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 0
    ما زیاران چشم یاری داشتیم یاداشتیم پس غلط بود آنچه می پنداشتیم
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    17 0
    ما ز یا ران چشم یاری داشتیم پس غلط بود آنچه می پنداشتیم
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 1
    سلام اگرمطالب نوشته شده درست باشد پس چرا شورای نگهبان این دو نفر را برای تصدی ریاست جمهوری ( نفردوم حکومت) که خیلی مهم است در زمان خودش تأیید کرد باتوجه به این که شورای نگهبان با سخت گیریهای در تأیید افراد برای پست ریاست جمهوری انجام میدهد آیا الآن با انتشار این خبرها دیر نیست مسئله شرعی موضوع و تکلیف رأی مردم چه می شود
    • علی - قم IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      3 0
      ما باید یک بار برای همیشه دندون لغ و خراب رابطه با غرب بکشیم
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 0
    تبریک میگم همین
  • اخلاق مدار IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 0
    مشرق عزیز و دوستان ایرانی بدانید من جناحی نیستم اما در اینکه متاسفانه خط سکولاریسم و نهایتا ضد مذهبی در بسیاری از مسئولان وجود دارد کاملا بدیهیست کافیست به نظرات اساتید دانشگاه در بسیاری از دانشگاه های ایران و نظرات برخی حوزویها توجه کنید بنابراین حذف نام اسلامی از نهاد اصلاحات و هیاهوی چند روز اخیر آنها در مورد امام خمینی و قطعنامه راهپیمایی همه بازارگرمی بود امیدوارم اصولگرایان اگر جدا درد دین دارند آگاهانه وارد شوند نه از روی هوس و سیاسی بازی.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 2
    . یکم آدم شو....!!!
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    21 0
    شماهایی که این همه مدرک از روحانی دارید! چرا ایشان را بخاطر این اراجیف محاکمه نمیکنید؟
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      12 0
      شب دراز است و قلندر بیدار .
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      8 1
      اونوقت خود تو میای سینه چاک میزنی که واویلا رییس جمهور منتخب مردم را محاکمه کردند!!! مردمسالاری مرد!!! دیکتاتوری برقرار شد!!!! اگه این کارو نمی کردین کشور گلستان می شد!!!! نعوذ بالله جواب امثال تو را خدا هم نمی تونه بده
  • حسن IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 13
    همه شما نگاه کنید به اردغان ببینید ترکیه را یک قدرت اقتصادی کرده
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      13 0
      رفیق هیچ شهر ایران قبول نمیکنه مثل انتالیا "مکان" بشه برا خارجیا!
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      9 0
      ستاره بخت اردوغان غروب کرده
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      11 0
      رفیق چشمانت را یخورده باز کن ...
  • Soltan IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 0
    این ملت چوب خورده دیگه چپ و راست براشون فرقی نداره.هیچ فرقی نداره هیچ...هرکی تونست به شکلی دزدی کرد و غارت... الان هم چپ راست رو میکوبه راست چپو بین ایندو ی خط کارگزاران سازندگیه که از همه بدتره
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 14
    اتفاقا آقای هاشمی درست دیدگاهی داشتند و عقل هم اینو قبول می کنه ما نباید دنبال دشمن تراشی باشیم. تحلیل شما درست نیست. دنیای امروز دنیای گفتگو و تعامل است نه تقابل. خدا آقای هاشمی را رحمت کنه. ایشان در دنیا اعتبار داشت.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 3
    امام از مداکره خبر داشت
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 1
    پس چطور با این سطح، هر دو نفر برای ریاست جمهوری تأیید شدند؟
  • قرشمار IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 5
    ندانستم که این سودا مرازین سان کند مجنون دلم را دوزخی سازد دوچشمم راکند پر خون آخه برادرم آدم یک خوردنی پیدا میکند وارسی میکند که مبادابراش ضرری داشته باشد عواقبش را بررسی میکند چطور شما برای غذای روح انسانی آن هم اینقدر بی پروا قلم می زنید ضمنا نگاه عاقل به جاهل وفقیه به سفیه وبرادر به برادر باید مهربانانه باشد مستدام باشید
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    11 0
    امریکا برا ما مردم بدبخت و فقیر شیطان است اما برا بچه های شما ها خوشبختی و تحصیل و پله ترقی خودتون خرید دیگه گذشت آن روزگاری که از سادگی و اعتقاد مردم سو استفاده می برید.!!؟؟
  • بنده خدا IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 2
    لطفا هر کی در مورد سیاست سرش نمیشه نیاد تز بده
  • امیر IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 10
    سلام. به نظر میرسد که شما هنوز عمق تفکر هاشمی رو نشناخته اید و در مورد ایشان سطحی فکر میکنید ، این اقایی که شما در موردش حرف میزنید مشاور اول امام خمینی بود و امام زیرک تر از این بود که هرکس بخواد بهش مشاوره بده ، یا اینکه امام خیلی ادم ساده ای بوده یا شما خیلی ساده اندیش هستید ، شما داشتن رهبر خوب را مدیون اقای هاشمی هستید ،شما پایان جنگ خسارت بار را مدیون هاشمی هستید ، و خیلی از چیزها را مدیون ایشان هستید ، بهتر که اتشین فکر نکنید و کاسه داغ تر از آش نشوید
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      2 1
      هاشمی بعد از فتح خرمشهر با پایان جنگ مخالف بود.
  • حاجی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 7
    در ابتدا لطفا برای کوبیدن جناح روبرو همه ملکت رو به فنا ندید ... این حرفها آبروی شورای نگهبان و تمام تشکیلات نظام رو میبره .... دوما چرا از مذاکره با امریکا و.... یک غول میسازید ... تمام کشورها حتی قدرتمنداش هم با امریکا هم مشکل دارند و هم رفاقت و مذاکره .... سوما در مورد مک فارلین .. اگر همون تعداد کم موشک و .... رو هم نمی گرفتن کار جنگ سخت تر میشد .... در کل خیلی بده که جامعه رو دو دسته کردید ...
  • رضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    19 0
    درود خدا برمشرق وبصیرتش.
  • علیرضا محمدی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 5
    که‌ چی الان بايد بروید بگوید هر چی شما می‌گویید
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    8 0
    مذاکره خوب است اگر مذاکره کنندگان وابسته نباشند مذاکره شیاطین نتیجه بدبختی
  • nasim1348 IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 6
    مطالب جالب بود ولی انگار نویسنده مقاله به شدت دچار توهم و خیالبافی شده مطالب یک طرفه درست نیست آقای هاشمی و روحانی هم باید نظر بدهند وکسی که دچار توهم نیست قضاوت کند نویسنده انگار بشدت کاسب تح یم است از خداوند برایش آرزوی هدایت و آمرزش دارم
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      22 0
      زارررررررررررررررررت کاسب تحریم اون هست که دو بار با تحریم تحریم رای گرفت و مردم رو به گدایی مدرن کشونده خاک بر سرت
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 1
    حرف شما صحیح جوان توانایی ازدواج ندارد اون که ازدواج کرده زیر بار خرج خانواده مونده گوشت نخوریم میوه و موز نخوریم تفریح نریم ۴۰هزار یارانه میدین پول یه شانه تخم مرغ نیست شما بفرمائید چیکار باید بکنیم
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      0 0
      مثل بچه ادم رای بده
  • محسن IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 10
    چقدر پست و فرومایه هستید شما،خوب ماجرای خرید تسلیحات رو یادمونه که اگر نبود داستان آبروی هاشمی و پسرش محسن،بعد از سال شصت و پنج ایران حتی فشنگ برای جنگ نداشت،ولی خانواده هاشمی رفسنجانی با گرو گذاشتن آبروی خود با دلال‌های اسلحه عرب و آفریقایی معامله کردن که کشور رو نجات بدن که واقعاً شما اگه خدا شناس و خدا ترس باشید،خدمات خانواده هاشمی رو به مثابه خیانت تعبیر نمیکردید،تف به ذات آدم خدا ناشناس
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      7 0
      مهدی هاشمی در سال 88 گرای تحریم به دشمن می داد.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      6 0
      بخصوص پسرش مهدی در زمینه قراردادهای نفتی خیلی جانفشانی کرد!!!! خخخخخ
  • علیرضا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    13 1
    مستندش عالی بود. از این مستند تاریخی سیاسی ها زیاد پخش کنید
  • غلامحسین IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    13 1
    با این همه خیانت چطوری دوام آوردیم ؟!
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      21 1
      این خاصیت این انقلاب مقدس است که با همه ی مشکلات و سختی ها استوار می ایستد
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    11 1
    آقای هاشمی از اول با انقلاب زاویه داشت و کارهشو مخفیانه انجام می‌داد برای همین بود امام موقع پذیرش قطعنامه 598 گفت جام زهر رو نوشیدم چون می‌دانست حضرات پشت پرده دارند خیانت می‌کنند و از این خاعنین از صدر اسلام بوده اند و الان هم هستند مثل آقایانی که برجام رو نخونده امضا زدندو رئیس مجلس هم از قدرت خود استفاده کرد و اجازه خوندن اون رو به نمایندگان نداد چون میدونست که اگه نمایندگان بخوانند هیچ وقت به تصویب نخواهد رسید و الان هم چشمشان دنبال آمریکاست و تا زمانی که از این دست افراد باشند ملت باید چوب خیانت اینها رو بخورند ولی همیشه ماه پشت ابر نمی‌ماند و بالاخره روزی همه چی آشکار خواهد شد (احمدی نژاد هر چه درباره اینها گفت معلوم شد درسته برای همین هم با او زاویه دارند و از او می‌ترسند و برایش پاپوش درست می‌کنند )
  • مرصاد IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 1
    رفسنجانی ، به اعتراف برادرش (محمد) ، 6 ماه قبل از پیروزی انقلاب ، بدون اطلاع امام ، از طریق او که در آمریکا بود ، با آمریکایی ها باب مذاکره را گشوده بود !!
  • !! IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 1
    هاشمی ، از همان ابتدا ، بدنبال منافع خود و خانواده اش بود !
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    14 1
    از رئیس قوه قضاییه خواهشمندیم این ها رو محاکمه و به شدت مجازات شوند.
  • یک جانباز IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    13 0
    ارتباط با آمریکا یعنی مطیع محض بودن است رودر رو لبخند و حرفهای قشنگ میزنند اما پشت صحنه چیزی که او میخواهد باید باشی و بخاطر همین مذاکره کنندگان را با دادن امتیاز های دانشجویی برای فرزندان آنها و غیره به اطاعت وا میدارد پس بقول امام رابطه گرگ با میش جز ضرر نفعی ندارد
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 0
    تکرار تاریخ دلیلش عدم وجود مطالعه در میان مردم است ، دلیل دیگرش در مجموعه فرهنگی و آموزشی است و از همه مهمتر کوتاهی از کسانی ست که دلسوز انقلابند و از وقایع اطلاع داشتند ، ولی کاری نکردند ، عافیت طلبی پیشه کردند، امام را یاری نکردند ، خدا رحمت کند حاج آقا کافی را ، در سخنرانی هایش به هوشمندی مسلمان تاکید می کرد . چیزی که رسانه انقلابی مسئول انقلابی و مردم ...
  • حامد IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 15
    مطلب تندی نوشتید.
  • عرفان IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 13
    این آقای رفسنجانی مگه تا 20 سال پیش سردار سازندگی نبود
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 1
    حرفی نیست نگذارید این انقلاب به دست نامحرمان بیفتد ولی اینجور که پیش می ره اکثر مسئولین از همون اول دارن نامحرم از آب درمیان
  • کیوان IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 11
    تخریب شخصیت های نزدیک به امام وحتی خود امام وبیت بزرگوارش دسیسه ای است که چند سالی است استارت آن زده شده نمونه اش بیانیه پایانی 22بهمن امسال است که نامی از امام به میان نیاوردند این مافیای قدرت مردم را چه حساب کرده اند که این بیهوده گوئی ها را بعد از 40سال الان دارن اظهار می کنند تمام یاران نزدیک حضرت امام را آماج تخریبها قرار داده اند شاید به هدف شوم خود که همانا حذف نام امام خمینی ویارانش باشد برسند
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 11
    آیا این چیزهایی که شما نوشتید رو اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات نمیدونند و شورای نگهبان در جریانش نیست که روحانی رو سال نودو دو تایید صلاحیت کرد؟ یعنی رهبر معظم انقلاب بعد از چهل سال حسن روحانی رو نمی شناسند که تا سال نود ودو نماینده ایشان در شورای عالی امنیت ملی بودند؟
    • حسین رضا IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      0 12
      اسلام ومقضیات زمان...!!!
    • حسین رضا IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      0 4
      اسلام و مقتضیات زمان...!!!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 0
    اگه این حرفها صحت داره پس چرا تایید صلاحیت شدن برا ریاست جمهور؟؟؟!!!!!
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    10 0
    یااباصالح بیا که جهان درانتظار قدوم توست.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 6
    بسیاری از مستندها استنادی جز صحیح و ناصحیح ندارد، بعضا نیز استناد به گزارش های ضد و نقیض هست. کما این که تاریخ نیز همینطور هست .
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 5
    جریان مک فارلین شاید صد سال دیگر برخی زوایای پنهان آن روشن شود. در هر صورت گفتگو و مذاکره برای جلب منافع و دفع ضرر محتمل نه تنها چیز نادرست نیست بلکه منطبق با مبانی عقلی و تجربی است.
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 11
    خودتون چه گلی به سر ما زدین
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 0
    محاکمه چنین افرادی دردنیا مرسوم است . این حرکات کوتایی خزنده بوده وهستند و اگرهاشمی و... درلباس روحانیت نرفته بودند چنین فرصتهایی نداشتندوچنین جایگاهی بدست نمی آوردند . پول را نمیدهد تا پرونده برای چنین روزهایی باز‌بماند البته اونمیدانست فرصتهای بهتری باسهل انگاری برخی بدست میاورد . شهادت سردارسلیمانی وفخری زاده تضعیف انقلابیون به نفع آنهانیست . البته خدا انتقام سختی خواهدگرفت وقتی روزحساب فرابرسد .
  • محمود IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 1
    ممنون از مطالب مفیدتون
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 10
    خدمات مرحوم هاشمی رفسنجانی قابل انکار و چشم پوشی نیست، در دوران جنگ او بود که اسلحه و جنگ افزارهای لازم را از چین و کره و سایر مناطق تدارک می دید، دید وی بسیار بلند بود و افق های بسیار دور و بلند را می دید، پس از جنگ زرادخانه ایران تهی بود و او بود که آنها را مملو از اسلحه کرد، ۱۳ شهر مرزی ما در جنگ آسیب دیده و یا تخریب شده بود و او بود که آنها را بازسازی کرد، متروی تهران یعنی شهری زیر زمین از یادگارهای اوست، بزرگراه های تهران، دهها سد و کارخانه و تاسیسات زیربنایی کشور همه و همه از یادگارهای وی هستند.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      8 1
      فائزه خودتی؟؟!!!!
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      10 2
      متروی تهران و بزرگراههای تهران و غیره دستاورد آقای قالیباف است.
    • DE ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      3 3
      خدمات مرحوم هاشمی رفسنجانی قابل انکار و چشم پوشی نیست، در دوران جنگ او بود که اسلحه و جنگ افزارهای لازم را از چین و کره و سایر مناطق تدارک می دید زیرا هم به زبان چینی مسلط بود هم زبان کره ای و همه زبانهای دنیا .خصوصا ایشان در زمان قبل از انقلاب هم مسئول خرید اسلحه و مهمات برای ارتش قبل از انقلاب بود و هیچ کس از ارتشیان اصلا حالیشون نبود چطور میشه اسلح خرید فکر میکردند اسلحه را از بوته میچنند . پس اگر اقای رفسنجانی نبود کلا در ایران کسی قادر نبود حتی تیرکمان بخرد چه رسد به جت گمب افکن و غیره. مثلا شهید صیاد شیرازی و صدها تیمسار و سرهنگ و ارتشی مومن و فداکار و کارکشته هم کلا نظامی گری و جنگ و خرید اسلحه را هم از جناب رفسنجانی یاد گرفت. رفسنجانی کلا خودش یک قاره بود.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 0
    این استعاره کلید چه مفهومی داره . کیک بشکل کلید . کلید - این کلید کلید ماجراهاست
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    16 0
    همیشه از اصلاح طلب به خاطر مواضعش بری بودم ،ولی حالا که به امام عزیزت از جانم اهانت کرده است ،ازش نفرت پیدا کردم.
  • BG ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    13 2
    البته آمریکا برای ما مردم عادی یه شیطان ولی فعلا برای اصلاح طلب ها یه فرشته است
  • علی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    11 0
    فعلا که سالها است نوچه های رفسنجانی یعنی به اصطلاح اصلاح طلبان در قدرت هستن و این است وضع امروز ...
  • حسام الدین IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    13 0
    ممنون مشرق
  • محمد سیفی JP ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 8
    به نظر من شرایط را باید در نظر گرفت و قضاوت کرد. صرف نامه نوشتن و مذاکره کردن که نمی شود برای کسی اتهام تراشید.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 0
    خدا قوت خسته نباشید. عالی بود ممنون مشرق جان.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 7
    خجالت بکشید یک ذره شرم داشتن خوب است هاشمی نزدیکترین فرد به امام بود فرماندهی کل قوا را به هاشمی داد نه به هیچ کس دیگر
  • ع IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 5
    آقای هاشمی‌۴ سال‌فوت شما چه‌چیزی‌را‌می خواهید ثابت کنید اقتصاد‌و مسائل سیاسی‌و.....همه چیز‌دست خود شماست‌خواب‌درستش‌کنید‌مردم گرفتاریشان‌کمتر‌بشه ‌هی‌از‌گذشته نگویید شرایط‌خیلی‌مشگل‌بود
  • علیرضا IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 0
    مشرق جان احسنت. عالی بود ممنون.
  • محمد محسن IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    15 0
    مشرق جان نمره ات همیشه 20 احسنت. عالی بود ممنون.
  • شاهین حسینی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 0
    عجب پس سرکاربودیم.....
  • DE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 3
    همه اش استفاده ابزاری است.
  • منصور IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 6
    وای چقدر شما خوبین بقیه بدن
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 0
    نمیدونم با این سابقه که حضرات دارن چطور تایید صلاحیت شدند؟ البته اینم شاید در سالهای آینده روشن بشه اما گره زدن هشت سال زندگی یک ملت به شخصی که این چنین شیفته رابطه است خیلی عجیبه
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 0
    پس این همه شعار و سخنرانی تو تریبون نماز جمعه بر علیه آمریکا که هاشمی میداد الکی بود؟
  • سید حسن IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 1
    کیکی به شکل کلید !! پس برای همین بود که عنوان شد کلید همه مشکلات در دست ماست!! ورای آورد!
  • عبدالله IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    خدا قوت خسته نباشید مطلب خیلی خوب وپر محتوایی بود.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    با وجود این دلایل پس باید این افرادتا حالا محاکمه میشدند سوال اینجاست چرا محاکمه نشدند؟علت سکوت چند ساله چیست؟
  • علی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 0
    بصیرت
  • علی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    مشرق جون یه پیشنهاد خوب، می گم چطوره نظام برای اعلام حسن نیتش به غرب و آمریکا خوینی ها و میردامادی و عبدی و اصغرزاده و حجاریان و ابتکار و علی هاشمی رو مسترد کنه به آمریکا جهت محاکمه سر ماجرای گروگانگیری که آغاز بسیاری از مسائل بین دو کشور بود بکنم همه رو تو یه هواپیما بفرستم برا آمریکا
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 0
    بعدها ثابت می شود اعتدال! چه کرده است...
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 0
    سلام تشکر عالی بود موفق باسید
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    خدا از شر این گروه اصلاح طلب ما رو نجات بده . آقا آرامش و رفاه بعد از عمری فقر و فلاکت برای ما مردم مظلوم به ارمغان بیارین .چه با آمریکا چه بدون امریکا
  • سید ابراهیم کمالدار IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 0
    شما اصلاح طلب ها چه کردید خدا میداند چه بر سر این مردم آوردید
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 8
    هاشمی شفافترین آخوند ایران بود همه بد و خوبی هایش در این دنیا نمایان شد و خیلی ها را خودش گفت.. روحش شاد
    • عبدالله IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      3 0
      خیلی...!!!
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      1 0
      زهی خیال باطل!
  • بهروز IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 0
    با سلام اگر هاشمی کنار امام خاک شده دلیل بر خوبی اون نیست مثل خلفای اهل سنت که کنار رسول الله خاک شدند شما قدرت اصلاح طلبها و تزویر و نفاق اونها را دست کم نگیر ۳۲ سال کشور در دستشان بوده اللهم عجل لولیک الفرج
  • مجید IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 8
    جالبه شماها به فکر چه چیزهایی هستید.....
  • نیما IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    عجب....
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 0
    آقا همه بد، شما خوب ۸ سال مملکت دست شما بود حاصل چی شد؟
  • ممقانی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    این مطالب که درست و واقعی هستند یک از میلیون کارهای این هاهم نیست واقعا این 8 سال سلطنت این همه چیز اش را نشان داد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    هم پایین پای پیغمبرصل الله خاک است
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    نفاق ازهمه پررنگتراست.
  • GB ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 0
    همه ی این گرفتاریهای امروز جامعه و همچنین این تبعیض و اختلاف طبقاتی ،تورم ، گرانی ،بیکاری و .....از هاشمی رفسنجانی بلند شده ، میشه و خواهد شد.اون فقط وفقط بفکر پُست و مقام و مادیات و اشرافیگری برای خود و خانواده اش بود
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 0
    چقدر خیانت... خدا ب خیر کنه
  • حسن IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    سلام علیکم رسانه ملی باید در خدمت انقلاب اسلامی باشد و با ساختن فیلم وسریال اطلاعات درست در اختیار مردم بگذارد و از حمایت و دفاع از ولی فقیه ( امام خامنه ای ) غفلت نکند و مردم را در جریان فهم فرمایشات ولی فقیه قرار دهد زیرا با خیانت خواص و جهالت عوام انقلاب اسلامی به اهدافش نخواهد رسید
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 1
    چرا موقع انتخابات همه کاندیدا علیه السلام هستند و پایان دوره دوم شیطان میشوند؟
  • رضا IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 1
    واقعا آدم متحیر می ماند چی بگه اینهمه سابقه... وحدود سی سال ریاست جمهوری اصلاح طلبان...؟؟؟!!! اینها مسئولند درمقابل خدا وشهدا. اینهمه شهید ندادیم تا راحت خیانت کنند ویک آب هم روش...!!!
  • ناشناس DE ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    اگردین ندارید لااقل ازاده مرد باشید
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 0
    درود بد جوانان روشن فکر و حقیقت جو ایران علی الخصوص مشرق
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      1 1
      درود به...
  • جلیل IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 0
    سلام خیلی ممنون واقعا لڌت بردم کاش اینها زودتر رسوا میشدند که امثال روحانی اینقدر کشور را نابود نمی کرد وما انینقدر زجر نمکشید یم
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 0
    ازدولت تزویر و ریا و حامیانش جزاین انتظاری نیست. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
  • محمد IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    واویلا عجب...!!!
  • آشنل IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    6 0
    باتوجه به تحقیقات و جمع آوری مطالب مستند و آگاه سازی از مولف سپاس گذارم
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    5 0
    بسیااااار عاالی بود. بازهم‌بنویسید در مورد اینکه چرا آمریکا دست از سر ما برنمیدارد هم به همین کامل بنویسید
  • amin IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 4
    آقا ترس ازمذاکره با امریکارا مثل چین وروسیه کناربگذارید/با اقتدارمذاکره بدنیست ...قرارنیست هرچه انهادرمذاکره گفتندمابگیم چشم .مذاگره بهتراست بی واسطه باشد.اینقدرهم خودتان رابدنام کردن هاشمی خسته نکنید /همچنان که انقلاب بی نام امام معنی ندارد/دفاع مقدس وبعدآن بی نام هاشمی
  • شش IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 0
    با برجام کل ملت سر کار گذاشتن.
  • سی سخت IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    اینها حرفهای عادی نیست.من که دارم دیوونه میشم.ازریاست محترم قوه قضاییه تقاضاداریم که دراسرع وقت به این موضوعی که مستقیمآ امنیت وروان ملت مارانشانه گرفته است ورودپیداکنندوصحت وسقم این موضوع رابرملت فهیم وهمیشه درصحنه ما روشن کنند.پناه برخدا به یادآخرالزمان ودجال و....افتادم...تن وبدنم لرزید...
  • امیر IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    1 2
    یک بار از مشکلات مردم حرف بزنید
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 0
    کاش با آمریکا مذاکره نمی کنید و کشور و این ملت رو یه کم در آرامش واسایش بودن .زندگی رو جهنم کردید برا ملت.
  • علی مرادی بیگلو IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 0
    آفشاگری حقایق لازم و ضروری است صاحبان رسانه مسیولیت دارند فردای قیامت در محضر خالق و شهدا که جان شیرینشان رابر ای این انقلاب فداکردند باید پاسخگو باشند
  • ایرانی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 0
    شما اعتدالی ها واصلاحاتی ها عرضه مذاکره ندارید.
  • حاح علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 0
    عجـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــب! هنوز تو شوکم
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    4 0
    مشرق همیشه مقالات خوبی داره و حرف جدیدی میزنه. کاش ادامه بدید به این روند برای آگاهی جامعه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 0
    امکانش هست لینک دانلود برای این مستند بذارید که همین جا بتونیم دانلودش کنیم؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    در ضمن اگر میشه با عوامل این مستند صحبت کنید. ببینیم نظر اونا چیه؟
  • حسن IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 2
    ایشان ایران زحمات زیادی کشیدند وگرنه برای ریاستهایشان تایید صلاحیت نمیشدند
  • عادل IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    4 0
    خسته نباشیدنویسنده عزیزکه باعث اگاهی وبصیرت ساده لوحان مزدوری شدیدکه بارای مغرضانه خود۲۴سال به ملت خیانت کردند.امام ره : نگذاریدانقلاب به دست نااهلان ونامحرمان بیفتد،مصداقش همین رفسنجانی وخاتمی و...بود.افسوس که مزدوران وصاحبان سمت وجیره خواران اصلاح طلبان مانع اگاه شدن ساده لوحان طرفداراین جناح می شوند.
  • ایران آزاد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    ملت در انتظار عدالت می‌باشد . تا 1400 صبر کنیم.
  • مرگ برامریکا IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    بسیار عالی بود
  • فریدون نیسانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    ‌خوب بود
  • حسن IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 5
    هاشمی وزنه انکار ناپذیر تاریخ معاصراست
  • خاوه IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    از اصلاح طلب جماعت نمیشه انتظار خیر داشت
  • نعیم IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    1 4
    اگر تونستیم ثابت کنیم که آمریکا شیطان است آنوقت همه حرفی شما درسته
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    5 0
    ممنون از اینکه جعبه سیاه این پدر خوانده ها را باز کردید
  • گرسنگان ایران IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    دست همشون تو یه کاسه هست و مردم ایران را خول و چل فرض کردن بعد هشت سال پته همه را رو می کنن وای به حال مردمان ایران با این همه معادنش
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    کل مقاله همین بود؟ قسمت دیگه ای نداره؟ در کل جالب بود برام اطلاعات خوبی داشت. کاش بشه این حرف ها رو هم به مردم عادی زد و مردم روشن بشن که برخی ها مثل روحانی چه گذشته ای داشتن
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    عالی بود مشرق دمت گرم
  • سید. US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    7 0
    خداوند ریشه . این نوع از دورویی را از این آب و خاک و ملت بصیر برکنده. تا ملت نفسی به راحتی بکشد. یاعلی.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    درباره پشت پرده رابطه برخی داخلی ها با آمریکا بیشتر بنویسید
  • رضا GB ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    5 2
    تعجب میکنم چرا بعضی نظر داده اند که هاشمی درست عمل کرده و یا چرا الان پرونده مک فارلین باز شده!!؟ حداقل چندین و چند ساله که جسته و گریخته در این خصوص مطالبی بیان شده و حالا مشرق تحلیلی واقعیتها رو گفته باید تشکر کرد. دنبال واقعیت باشیم!
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    3 3
    آدم به شگفت میاد چگونه یک انقلاب نوپا بااین همه مشکلات وگرانی وتورم ودشمنی داخلی وخارجی .......ایستاده ؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا جز ءاینست که دست غیبی خدای قهار وامام زمانمان ودعای شهیدان و.....پشت سرش است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    2 2
    این مطالب توسط دکتر حسن عباسی در کتابی بله نام تماس گردآوری و منتشر شده است.تعجبم از تایید کاندیداهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان است.
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    پس چرا اعدام نشده وبرعکس رئیس جمهور شده؟!!!!!!
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    (فریدون) مشکوک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس