کد خبر 1178091
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

ویروس خیانت چیست؟ قطعاً تعریف خیانت برای هر فردی متفاوت است. یکی داشتن رابطه پیامکی با همکارش را که چاشنی صمیمیت هم دارد خیانت نمی‌داند و نوعی معاشرت حساب می‌کند و اصلاً در افکارش نمی‌گنجد که چنین رابطه‌ای خیانت باشد. یا فردی که بگووبخند و صمیمیت‌هایش حدود ندارد و با این جمله که همسرم جایگاه خودش را دارد رفتارش را توجیه می‌کند، این افراد شخصیتشان اینطور شکل گرفته است؛ اما عموماً اغلب افرادی که دچار خیانت می‌شوند یا خیانت می‌کنند یک توجیهی برای انجام این عملشان دارند و یک دلیل برایش می‌تراشند؛ اما علت های برای خیانت زوحین وجود دارد که تأثیر بسیاری در خیانت زوجین دارد، مثل ازدواج تحمیلی، محبت نکردن، کمبود توجه و عدم ارضای نیازها، ولی میان اینها، افرادی هم هستند که به خاطر تنوع‌طلبی یا اختلال شخصیت و افکار مریض دست به خیانت می‌زنند که متأسفانه قشر قابل‌توجهی از افراد را شامل می‌شود و ریشه در زندگی و طریقه شکل گرفتن شخصیت فرد در کودکی تا نوجوانی و همینطور تربیت خانوادگی دارد. با این تعاریف، تعریف خیانت توسط بهداشت جهانی را خدمتتان عرض میکنم: هرگونه رابطه (تلفنی، پیامکی و ...) فرد متأهل بدون اطلاع همسر و پنهانی با جنس مخالف خیانت محسوب می‌شود

ویروس خیانت در چهار مرحله عملکرد خودش را نشان می‌دهد که به ترتیب زیر است:

در اولین مرحله: وارد ذهن می‌شود

افکار انسان جایگاه، شخصیت و زندگی هر فردی را می‌سازد. ورودی ذهن انسان، افکار انسان است و ویروس خیانت هم از همین طریق وارد ذهن انسان می‌شود و فرد را درگیر کرده و نقاط ضعف فرد موردنظر را نشانه می‌گیرد و درصدد است که افکار انسان را برای امیال درونی که سرکوب شده‌اند تشویق کند.

در دومین مرحله ذهن را درگیر می‌کند.

زمانیکه ذهن انسان درگیر می‌شود، فرد به اندازه تعهد و کمبودی که دارد به مرحله فشار روانی می‌رسد از طرفی ویروس خیانت در تلاش است که فرد را به ارضای نیازهای عاطفی و جنسی نادیده گرفته شده خارج از چهارچوب تشویق کند؛ و از طرفی دیگر فرد در حال کشمکش و کلنجار رفتن با ویروس خیانت است. فرد موردنظر در این مرحله به اندازه آستانه تحمل و تعهدی که دارد می‌تواند در مقابل ویروس خیانت مقاومت کرده، پیروز یا تسلیم شود.

در سومین مرحله دودوتاچهارتاهای ویروس خیانت شکل می‌گیرد

(رفتارهای که قبل از وارد شدن ویروس خیانت چهارچوب اخلاقی فرد متعهد بود، هم‌اکنون به معاشرت و لارج بودن یا اجتماعی بودن فرد متعهد (متأهل) تبدیل می‌شود)

در چهارمین مرحله: فرد مبتلا شده، مرتکب خیانت می‌شود.

اگر فرد موردنظر ویروس خیانت، دارای تعهد نبوده یا تعهد ضعیفی به همسرش داشته باشد، ویروس خیانت تا مرحله سوم پیش رفته و فرد را مبتلا می‌کند. بعد از مبتلا شدن فرد متأهل مستقیم تعهد فرد متأهل، مورد هجوم ویروس خیانت قرار می‌گیرد و با تمام قدرت برای از بین بردن تعهد فرد تلاش می‌کند. ویروس خیانت راه پیشگیری دارد ولی درمان قطعی ندارد بعد از اینکه مبتلا شدید، خیلی سخت می‌توانید از دست این ویروس خطرناک نجات یابید. پس قبل از اینکه مبتلا شوید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید.

 

 

قربانی ویروس خیانت:

همینطورکه عرض کردم، قربانی ویروس خیانت تعهد زوجین است. بعد از اینکه ویروس خیانت وارد ذهن شما شد به شخص مبتلا شده می‌گوید: تو که نمیخوای صدمه‌ای به زندگیت بزنی؟ اون فقط مثل برادر یا خواهرته، فقط هر از گاهی حالتو میپرسه؟ تو که باهاش قراری نمیذاری؟ فقط در حد کلامی باهاش حرف می‌زنی و این خیانت نیست، اون فقط یک دوست اجتماعیه و همسرم جایگاه خاص خودش رو داره، این‌ها توجیه‌های ویروس خیانت است که شما را بهتر و بیشتر وارد روابط خیانت‌آمیز کند. هوامو نداشتی هوایی شدم. واقعاً جمله‌ی عمیق و قابل تفکری است. اگر انتخاب اصولی همسر را کنار بگذاریم بعد از ازدواج که فایل های آموزشی اصول ارتباط با همسر میتواند برای زوجین بسیار موثر باشد. اما اصل همکُفو بودن یعنی داشتن باورها و اعتقادهای مشترک را نادیده بگیریم که یکی از علت‌های مهم خیانت در روابط بین زوجین است. بیشترین علت خیانت‌ها ریشه در ندانستن اصول روابط بین زوجین و مهارت‌های زندگی زناشویی است که می‌تواند به‌صورت کمبود توجه و عدم توجه به احساسات و عواطف زوجین بروز کند.

 

تعهد و وفاداری:

تعهد واژه سنگین و قابل‌تأمل ولی دارای معنی ساده‌ای هست؛ که در اوایل کتاب اشاره‌ی کوتاهی به این مهم کردم؛ اما می‌خواهم کمی بیشتر در مورد تعهد بدانیم

 معنی لغوی تعهد چیست؟

تعهد بر وزن تفعّل، از ریشه «عهد» است؛ و در لغت به معنای برعهده گرفتن و عهد و پیمان بستن آمده‌است. (بر اساس تعریف دانشنامه ویکی پدیا) یکی از الزامات موفقیت در هر چیزی تعهد است. تعهد به ما نیرویی می‌دهد که هر مسئله یا مشکلی که پیش می‌آید از اهدافمان دست نکشیم؛ و هدف اصلی ما از زندگی زناشویی، کسب آرامش است. با یک داستان می‌خواهم تعهد را بیشتر درک کنیم، جالب است بدانید در دورانی که اسلحه هر قوم و قبیله‌ی فقط شمشیر بود، هر شخص یا قوم و قبیله‌ای با کسی عهد و پیمان می‌بست با شمشیر یا تیزی دستش را زخمی می‌کرد و با خونش قسم می‌خورد تا زنده‌ام به عهدم وفادار خواهم ماند و هیچ‌وقت عهد و پیمانم را نخواهم شکست، هر فرد مقابل یا قوم و قبیله‌ای که با خونشان به عهدشان قسم می‌خوردند خیال طرف مقابل را راحت می‌کردند؛ زیرا خون که در رگ‌های هر انسانی جاریست نشانه حیات است و برای اقوام آن زمان مقدس بود، حالا یک سؤال؟ برای زوجین امروز چه چیزی مقدس است؟ برای کسانی که انتخابشان را کرده‌اند ولی به تعهدشان پای بند نیستند چه باید گفت؟ دلیل این عدم تعهدها چیست؟

 

دکتر روزبولت چنین خاطرنشان می‌کند که گزینه‌های جایگزین و سرمایه‌گذاری دو مؤلفه تعیین‌کننده در تعهد روابط هستند. زنانی که گزینه‌های روابط جایگزین گسترده‌ای اعم از شرکای جنسی، همکاران یا حامیان اجتماعی داشته باشند، ممکن است انگیزه کمتری برای محدود کردن خود به یک رابطه عاشقانه با یک مخاطب خاص داشته باشند. به همین ترتیب، افرادی که انرژی خود را به روابط عاشقانه مختلفی اختصاص داده باشند، ممکن است علاقه چندانی به تعهد به رابطه عاشقانه زندگی خود نداشته باشند.

مردان نیز درگیر این تغییرات اجتماعی هستند. به همان میزانی که توجه زنان به‌جای دیگری معطوف می‌شود، مردان نیز خود را در معرض هزینه‌های بیشتری به جهت تعهد به رابطه و بخصوص در مورد طلاق، حضانت فرزند و مراقبت رفتاری درون خانه می‌بینند. برای برخی از مردان، روابط آزاد و مدرن مزایای بیشتر و هزینه‌های کمتری را به همراه دارد و درنتیجه انگیزه کمتری برای متعهد شدن باقی می‌گذارد. چنین مردهایی که به مردان تنوع طلب هم معروف هستند. تنوع طلبی یکی از دلایل مهم خیانت مردان می باشد. مردان تنوع طلب، ممکن است شروع به کشف گزینه‌های جایگزین رابطه کنند. همان‌طور که سایر محققان اشاره می‌کنند، برخی از مردان ممکن است با روی آوردن به فیلم‌های خاص و غیرمتعارف و بازی‌های ویدئویی، نیازهای جنسی و عاطفی خود را برآورده کنند. برخی دیگر ممکن است به‌جای اینکه خود را با خطر هزینه‌های ناشی از تعهدات عمیق روبرو کنند، به دنبال روابط دوستی و بی‌نیاز از تعهد بروند. با این مطلب دکتر روزبولت فهمیدیم که دلیل اصلی عدم تعهد زنان و مردان به هم دیگر نداشتن حد و حدود در رابطه‌هاست( قسمتی از متن کتاب ویروس خیانت نوشته سجاد رفیعی)


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس