فرح پهلوی

"ظلم به حیوانات و عدم رعایت حقوق آنها" یکی از دردناک‌ترین اتفاقات است. و تاریخ در این باره، قصه تلخی از یک ظلم بزرگ دربار پهلوی به نژاد اسب اصیل ایرانی را تعریف می‌کند.

سرویس جامعه مشرق – "اسب" قدیمی‌ترین دوست بشر در میان سایر مخلوقات الهی است. حیوانی نجیب، کارآمد و باهوش که در هزاره‌های متمادی توانسته اعتماد انسان را به خود جلب کند و یاریگر او باشد.

اسب‌ها نژادها و تیره‌های مختلفی دارند. نژادها و تیره‌هایی که هریک فرم و صفات خاص خود را دارا هستند. و مردمان کشورهایی که صاحب تیره‌های خاص اسب هستند؛ به این نژادها افتخار می‌کنند و آنها را نمادی از غرور و اقتدار ملی خود می‌دانند.

در واقع تقریبا هیچ کشوری در جهان نیست که در کنار اساطیر واقعی یا افسانه‌ای آن تصویر یا پیکره‌ی یک اسب نباشد.

دین اسلام نیز نگاه محبت‌آمیزی نسبت به اسب دارد و او را محترم می‌شمارد.

در احادیث شیعی و مثلا در کتاب محترم مفاتیح‌الحیات علامه جوادی آملی این روایت نقل شده است که به اسب‌ها سلام کنید. و همینطور احادیث دیگری در سایر منابع که می‌گویند نباید به صورت اسب شلاق زد و یا "نگهداری اسب از اعمال نیک است که در قیامت محاسبه می‌شود". همینطور روایت مشهور لزوم آموختن سوارکاری به فرزندان که عموم مسلمانان آنرا شنیده‌اند.

در بحث اسب و سوارکاری البته ایران ما از سرآمدان تاریخ است.

گفته می‌شود ایرانی‌ها نخستین قومی در جهان بوده‌اند که اسب را رام کردند و بر آن سوار شدند.

و همانان بودند که ورزش‌های مفرّح اما پر مخاطره "چوگان" و یا "بُز کشی" را بنیاد گذاشتند. ورزش‌هایی که از افتخارات حکمرانان و پهلوانان ایرانی در همه اعصار بوده است و در ایرانی‌بنیاد بودن آنها هیچ شک و تردیدی نیست.

افسانه‌های زیادی از برخورد مهربانانه ایرانی‌ها با اسب‌ها و محترم بودن این حیوان نجیب وجود دارد که رامشگری اسب‌ها در طول تاریخ ایرانیان شاهدی بر درستی آن افسانه‌هاست. این در حالی است که مثلا در سفرنامه مارکوپولو می‌خوانیم که مغول‌ها هنگام طی طریق برای جنگ‌های کشورگشایانه خود گاهی رگی از بدن اسبشان را می‌بریده و خونش را می‌نوشیدند تا بدنشان قوی بماند! رفتارهای وحشیانه و ددمنشانه‌ای علیه "اسب" که هرگز در تاریخ ایران و در رفتار با اسب‌ها بصورت یک رویه جاری، دیده و شنیده نشده است.

شکنجه اسبی که به "فرح پهلوی" سواری نداد/ قصه یک اسب اصیل ایرانی که مقطوع‌النسل و منقرض شد!

ارزش اسب‌ها قبل از هرچیز با نژاد آنها و خصلت‌های نژادی‌شان سنجیده می‌شود و ایران یکی از کشورهایی است که نژادهای اصیل و چندگانه اسب از قبیل عرب، دره‌شوری، ترکمن، فارسی، کاسپین و... قرن‌هاست که در آن میزی‌اند.

جالب است که بدانیم حتی گفته می‌شود اسب عرب که یکی از نژادهای مشهور در جهان است نیز ریشه‌ای ایرانی دارد.

رسمی در تمام کشورهای جهان وجود دارد که از نژادهای اصیل اسب‌های خویش حمایت می‌کنند و به انحاء مختلف مراقب آن هستند.

حتی می‌دانیم که در برخی کشورها که به داشتن یک نژاد خاص مشهور هستند؛ واردات اسب ممنوع است و اسبی هم که به هر دلیلی توسط صاحبش از آن کشور خارج شود؛ دیگر اجازه بازگشت ندارد. برای اینکه نژاد اصیل اسب در یک کشور دچار خلط ژنتیکی، چند خونی و ضعف نژادی نشود.

جالب است که بدانیم برای تولد یک اسب خوب و دارای تمام خصائل نژادی باید از چند نسل قبل شروع کرد و اجداد خوبی را در کنار یکدیگر آورد تا در نهایت یک کرّه‌ی خالص، زیبا و خوش‌نژاد به دنیا بیاید.

اسب‌های نژاد خالص البته مهربان‌ترند، رفتارهای بهتری دارند، از نجابت و قدرت بیشتری برخوردارند و می‌توانند اصالت نژادی و خون خالص خود را نیز به کرّه‌هایشان منتقل کنند.

از همین روست که همیشه در مطالعه اسب‌ها و برای انتخاب آنها، نام پدر و مادر و حتی اجداد و گاهی جد اول اسب نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

*وقتی ملکه پهلوی "خوشرو"، اسب اصیل ایران را مقطوع‌النسل کرد/ رسوایی نمایش ایرانی‌گری پهلوی‌ها با فدا شدن یک اسب اصیل

اکنون که بیش از گذشته راجع به اسب‌ها، احترام‌انگیزی آنها در نزد مسلمانان ایرانی و اهمیت غیر قابل انکار نژاد اسب‌ها در هر کشوری دانستیم شاید اهمیت خاطره تلخ و ظلمی که در ادامه خواهیم خواند بیشتر و ملموس‌تر باشد.

جنایتی رخ داده از سوی "فرح پهلوی" نسبت به یکی از اصیل‌ترین اسب‌های ایرانی که خوانش آن قلب هر انسانی را به درد می‌آورد.

این داستان واقعی، روایت شکنجه و مقطوع‌النسل کردن یک اسب اصیل دره‌شوری (از نژادهای خالص ایرانی و متعلق به استان فارس) است که نمی‌خواست به فرح پهلوی سواری بدهد!

شکنجه اسبی که به "فرح پهلوی" سواری نداد/ قصه یک اسب اصیل ایرانی که مقطوع‌النسل و منقرض شد!

تصویری از یک اسب درّه‌شوری

این قضیه را مرحوم "مهرداد شیدفر" از بزرگان معاصر سوارکاری و چوگان ایران در خاطرات خود گفته است که نشریات و کانال‌های تخصصی مربوط به اسب از جمله کانال تلگرامی horse و مجله دنیای اسب نیز آنرا نقل کرده‌اند.

ماجرای این ظلم بزرگ پهلوی را در ادامه و به روایت مرحوم شیدفر می‌خوانید:

"می خواهم واقعیتی را که انجمن بهبود نژاد و پرورش اسب ایرانی –در دوران پهلوی- در مورد این نژاد ایرانی (اشاره به اسب نژاد دره‌شوری) مرتکب شد و من به نوعی شاهد آن بوده و خودم هم در آن دخیل گردیدم را به عرض شما خوانندگان برسانم...

جریان این طور بود که در سال ۱۳۵۲ یک سیلمی داغ ۲ (اشاره به یک اسب نر با شناسنامه ثبت‌شده) به عنوان تحفه به فرح پهلوی تقدیم شد.

که اسبی بود به رنگ کهر سیر به غایت زیبا با سری بسیار ظریف و کوچک و قدی نسبتا بلند که حقا و شاید جز دو یا سه تا اصیل‌ترین اسب‌های دره شوری در آن زمان بود.

و چون من به جهت تماس با دوست شیرازیم از جریان مطلع شده بودم، از طریق نزدیکانم در اصطبل شاهنشاهی شنیدم که پس از امتحان‌های بسیار از این اسب که بی خطر بودن سواری با او را تضمین می‌کرد، برای اولین بار فرح پهلوی بر آن سوار شد، ولی به سبب ضعف او در سواری، نتوانست اسب را کنترل کند و سریعا پیاده گردید.

در اینجاست که می خواهم از شما دوستان خواننده در قضاوت کمک بگیرم. در هر کشوری اگر این اتفاق می افتاد؛ مسئولین با دانایی بر اینکه این اسب درجه یک که نژادش در حال نابودی است ولی برای ملکه کشور مناسب نیست و با توجه به این که ده‌ها اسب دیگر در اختیار دارند که ملکه با آنها سواری می‌کند؛ فورا به هر قیمت که شده چندین مادیان اصیل باقیمانده را خریداری کرده و شروع به کشش این اسب (جفتگیری این اسب نر) با مادیان‌ها می‌نمودند تا شاید در آخرین فرصت‌های باقیمانده برای این اسبان اصیل احیایی صورت گیرد و بر تعداد آنها افزوده شود. "

مرحوم شیدفر در ادامه خاطره خود اما از حقیقتی تلخ خبر می‌دهد و می‌گوید:

"خلاصه اسب را اخته کردند. نشان به آن نشان که طبق اخباری که از اصطبل شاهنشاهی به من می رسید، فرح یک بار دیگر هم پس از اخته کردن بر آن اسب نشست و یک بار دیگر هم به این نتیجه رسید که نمی‌تواند با این اسب سواری کند و این یعنی پایان کار یک اسب، وقتی ارباب او را نمی‌خواهد. "

شیدفر همچنین با اشاره اینکه نوکران فرح حتی این تعقّل را نداشتند که لااقل قبل از مقطوع‌النسل کردن این اسب اصیل از او کره‌های اصیل بگیرند به ادامه سرنوشت این اسب بیچاره اشاره می‌کند و می‌گوید:

"دیر زمانی طول نکشید که اسب از اصطبل دربار به دلال‌های خیابان قزوین فروخته شد و سر از کاروانسرای مرحوم مشهدی عبدا... درآورد و من هم به محض این که خبر را شنیدم، سریعا به کاروانسرا رفته و اسب را به مبلغ ۱۰۰۰ تومان برای یکی از اقوامم خریدم و او هم پس از خرید یک اسب دیگر، هر دوی آنها را به منطقه کلاردشت که محل کارش بود، حمل کرد. و دیر زمانی هم نگذشت که در سال ۱۳۵۴، ایشان به من تلفن کرد و گفت که نمیتواند با اسب کنار بیاید و لذا نگهداریش امکان ناپذیر شده و از من خواست تا او را برایش بفروشم. بلافاصله به او گفتم که خریدارش آماده است و او که تعجب کرده بود، گفت کی به این سرعت مشتری‌اش شده؟

که فرصت ادامه‌ی حرف را به او ندادم و گفتم خودم اسب را برای چوگان بازی می‌خواهم و او هم لطف کرده و در همان پای تلفن او را به من بخشید.

دو روز بعد اسب در تهران و اصطبل فدراسیون چوگان بود و من هم سریعا او را به کار کشیدم و شروع به ساختن بدنش نمودم. (اشاره به اقدامات تمرینی برای بهبود عضلانی اسب)

بعد از ۳ ماه دیگر کمتر کسی او را می شناخت و در بهار ۱۳۵۴ اسب چنان آب و رنگی پیدا کرده بود که حتی از جاهای دور برای دیدنش می‌آمدند و داوطلب خرید او میشدند که جواب من منفی بود.

از طرفی چون بدنش عضلانی شده بود، با آن سر کوچکش بیشتر از اسب، شبیه آهوان صحرا خود را نشان میداد و به این طریق شد که من هم نام او را "خوشرو" گذاشتم.

خوشرو حدود ۷ ماه پس از شروع تربیتش در میدان چوگان بازی روز به روز هم پیشرفت میکرد و حالا که فکرش را می‌کنم، او یکی از سریع‌ترین اسبهایی بود که در طول سالها که چوگان بازی می‌کردم، در اختیار داشتم و اگر به لطف انجمن سلطنتی او را اخته نکرده بودند! شاید حالا هم نوه و نتیجه‌هایش در میادین مختلف جرأت، سرعت و حرف شنوی جدشان را به رخ اسب های دوخون امروزی می‌کشیدند. "


*این خاطره تلخ و دردآور هنگامی دچار تأملات بیشتر می‌شود که تاریخ به ما می‌گوید شاه پهلوی و ملکه او در انظار عمومی البته مدعای اصالت و ایرانی‌گری داشتند و چه خرجها و بودجه‌های کلانی را که در نمایش این ژست و مثلا در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی هدر ندادند.

اما کسی نمی‌دانست که آنها در تاریکخانه خود حتی از شکنجه حیواناتی هم که برآمده از خاک و اصالت ایرانی بودند؛ هیچ اِبایی نداشتند.

لازم به توضیح است که در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات حقوقی و حمایتی گسترده‌ای در دفاع از حقوق حیوانات بعمل آمده است.

در بحث اسب نیز شاهد اقدامات مطلوب وزارت جهاد کشاورزی و فدراسیون سوارکاری در بهبودبخشی به اسب‌های ایرانی و تکثیر نژادهای خالص ایرانی هستیم.

نظر فقهی نظام جمهوری اسلامی در بحث حرمت آزار رساندن به حیوانات و نیز محترم بودن اسب‌ها در نصوص دینی ما؛ ‌ یکی از اصلی‌ترین دلایل جلوگیری از بروز ظلم و شکنجه در حق این مخلوق الهی است که به مدد نظام جمهوری اسلامی ایران محقق شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 214
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 520
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    ببخشیذ، مگر در اسناد تاریخی و زنده جنایات پهلوی چیزی کم آورده اید که این مطلب را می گذارید؟ چرا از نابودی دهها هزار روستا بعد از اصلاحات ارضی و ایجاد شبکه بزرگ زاغه نشینی چیزی نمی گویید؟ چرا به اسراف وحشیانه جشنهای پی در پی در کنار فقر بی سابقه نمی گویید؟ چرا نمی گویید فقر و فشار اقتصادی به حدی بود که یک خسرو گلسرخی به راحتی چند میلیون نفر را کمونیست کرد و حتی یک فیلم و سریال حاضر نبود واقعیت سیاه زندگی مردم را نشان دهد و همه از ایران کشوری مرفه و مترقی می تراشیدند؟ چرا نمی گویید غذای عموم مردم اشکنه و کله جوش بود؟ چرا نمی گویید در سطح سواد در خاورمیانه جزو پایین ترین بودیم و حتی مصر و لیبی و عراق از ما بالاتر بودند؟ چرا نمی گویید هویدا تا حدی دیوانه بود که می گفت می خواهیم با تلویزیون مردم را با سواد کنیم و وقتی به او گفته می شد بیشتر روستاها و شهرهای کوچک هنوز برق ندارند، پاسخ داد میلیاردها باتری می خریم! چرا نمی گویید تنها نشریه منتقد دولت هویدا - و نه حاکمیت- یعنی توفیق را توقیف کردند؟ چرا خاطرات ثریا را نمی گذارید که نوشته شاه گاهی مرا به تماشای شکنجه می برد و من تحملش را نداشتم اما شاه دیوانه وار از دیدن ناله ها و شکنجه ها می خندید؟ چرا متن اعتراف نامه شاه در مصاحبه با اوریانا فالاچی را که بهترین سند و اعتراف علیه خودش بود را درج نمی کنید؟ ... حالا یاد اسب افتاده اید؟
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      اتفاقأ خیلی متن جالبی بود، ممنون مشرق!! بقیه جنایاتشونو که همه میدونن ولی چون الان غربگداها عشق حیوون دوستیشون گل کرده خیلی به جا بود که همه بدونن این خاندان به حیوون زبون بسته هم رحم نمی‌کرده چه برسه به آدمهایی که باهاشون مخالف بودن!!! اون چهره های معصوم، خندان و اطوکشیده پشتش آدمهای دیو صفت و بی عقل پنهان بوده.
    • حمید IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      30 32
      فکر کنم نگرفتی داستان چیه
    • افتخار AU ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      59 61
      احسنت به شما که تمام نوشته شما مستند است و من خود شاهد آن بودم. و درست بهمین علل که شما نوشته اید تقریبا تمام دانشجویان زمان من نفرت از رژیم پهلوی داشتند.
    • ناشناس IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      ببخشیدا مگه الان از لحاظ اقتصادی و مادی وضع خیلی خوبی داریم؟
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      22 16
      احسنتم
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      58 27
      چرا نمیگویید که چرا به سگهای زبون بسته اسید تزریق میکنید اسب مخلوق خداست اما سگ مخلوق شیطان؟
    • همتی US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      11 41
      اسکل اگر مطالب شما را عنوان میکرد قطعا مگفتید چرا جنایت اسب اصیل توسط فرح را نشر نمیکنید.حقا الاغ تشریف داری.احسنت مطالب خیلی مستند و گیرا بود
    • DE ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      33 22
      شکنجه اسبی که به "فرح پهلوی" سواری نداد// بعضی ها اینقدر ساده و بیفکر هستند که نمیخواهند قبول کنند که این واقعیت دارد.خاندان ننگین شاه بخاطر اینکه ملت ایران به آنها سواری نمیداد ساواک و شکنجه و اعدام راه انداخته بودند اسب که جای خود دارد.
    • علی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      8 0
      با سواد شما اون زمان رو با کشورهای اطراف و اروپا مقایسه کن.الان هم مقایسه کن .تمام این که گفتی رو جواب میگیری
    • محمد رضا IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      5 0
      به معنای واقعی کلمه جفنگ نگو
  • DE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    47 88
    ممنون مشرق مقاله خوبی بود
    • DE ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      25 22
      فکر نمیکنم واقعی باشد. ظاهرا فرح جایی گفته بود بچه هایی که ما تربیت کردیم جنگ کردند و انقلاب بچه هایی که شما پرورش دادید چه شدند؟
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      11 1
      اینهایی که جبهه را اداره کردند پای منبر کافی بزرگ شدند یا در لاله زار؟ چرا کافی را کشتید؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    88 86
    ای خاک توسرفرح حیوان صفت. نسل پهلوی هم بدترازهر کثافتی منقرض شد
    • ‌ذاکری IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      3 4
      دقیقا
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    18 13
    یعنی الان چی بود ؟؟؟؟؟ مگه مردم میگن پهلوی خوبه؟ اونا که میگن اون موقع خوردن عین الان یه عده میخورن یه عده حق طبیعی شون تضییع میشه کسی ام به کسی نیست
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      4 1
      بعضی مردم میگن خوب بوده (متاسفانه)
  • تقی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    38 16
    ایتقدر مقدمه و موخره چیدید که چی بگید . واقعا متاسفم از کسانی که پیش خودشان فکر می کنند چه کشف بزرگی کردند . ایتهمه فساد و جنایت و وابستگی و تحقیر در مملکت کم بود یه داستان چرت را می خواهید بزرگ کنید ؟!
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      1 3
      تحمل و واقع بینی شما خیلی بالاست !
  • داریوش IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    43 71
    باید خودش را هم مقطوع النسل کنید!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    58 16
    در عصر اینترنت فقط بلدید با این مزخرفات و دروغ ها و تحریف ها خودتان را مضحکه خاص و عام کنید!
    • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      11 5
      منشا همه تحریفها و مزخرفات همین اینترنته جنا روشنفکر
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    46 93
    شاه ملعون با فرحش در رفت.
  • پدرام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    89 47
    برید از خودتون خجالت بکشید اینقدر تاریخ رو وارونه و دروغ ننویسید و تحریف حقایق نکنید این مردم دیگه اون مردم نادان زود باور سال ۵۷ نیستند
  • ابهری IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    25 56
    درود بر شما
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    89 26
    میشه در مورد شگنجه اسب شاه به دست خلخالی هم بگید
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      29 17
      عجب گفتی دمت گرم
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 17
      مزخرف نگو
    • رضا IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      3 0
      دستخوش
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    41 5
    حقوق حیوانات در دوره جمهوری اسلامی چطور؟
    • Artin IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      12 17
      خیلی بهتر از پهلویه
    • سمانه IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      8 3
      حرف نزنیم بهتره.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    34 93
    منکه کشیدم کنار ... لعنت به پهلوی
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      28 51
      ای بر پهلوی بی شرف لعنت
  • اهو IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    24 45
    خداوندجزای اینگونه افرادراخواهندداد
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      کاری به این مطلب ندارم ولی این موضوع مختص پهلوی نیست
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    28 67
    درود خدا بر شما.خدا نابودشدن کنه
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      24 27
      شهرداری ک سگهای بدبخت و میکشت چی اونها گناه نداشتن موجوده خدا نبودن حیوانها
    • به 14.44 SE ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      14 3
      ببخشید که نسل سگها در حال انقراض بود و شهرداری نابودشان کرد. البته کار شهرداری هم جنایت بود اما آیا خودتان به این مقایسه نمی خندید؟
    • جواد313 IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      16 7
      آیااگر بچه خودت گرفتار این سگهای ولگردمیشد وتیکه یا تمام بدنش را می خوردند باز هم همین حرفا میزدید
  • رضا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    47 11
    فقط دروغ وتهمت .واقعا خسته نشدید ازاین همه چرت وپرت
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      5 21
      ب این مقایسه نمبخندم چون تو فهمت ب اندازه ی نخوده والا کدوم ادم عاقلی حیوان خدارو میکشد مثل شهرداری و ای نابغه شیرها وتمام حیوانات وحشی هم باید با منطق تو کشته بشند همه اینارو تو ی حصار گذاشتند نکه اونها رو بکشند ک ادمهارو تیکه پاره نکنند و اسناد ک فرح اسب ها رو شکنجه میکرده این ناشر از کجا پیدا کرده
  • جمال IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    43 10
    نویسنده محترم.این قضایا مال ۴۲ سال پیشه حداقل. بابا خجالت بکشید. چرا تو جامعه نمیری از وضع ومعیشت مردم گذارش تهیه کنی. از بدبختی مردم بنویس. نه از اسب فرح.
  • رهاب IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    49 15
    میخوای چیزی بنویسی که خانواده پهلوی را خراب کنی چیزهای احمقانه و بی اساس ننویس که مضحکه مردم بشی نادان
  • آشنا IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    26 11
    اینکه میگن خلخالی اسب شاه را تیرباران کرد راسته؟؟یادروغه؟؟؟؟ اگه دروغه خوب هیچ اگه راسته پس این هم تضییع حقوق حیوانات وموجودات زنده است.
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      33 16
      فرقی ندارد. حالا بگویند دروغ است مگر سلطنت طلبها قبول می کنند؟ اینهمه سند جلویشان هست از بیح همه را انکار می کنند. پهلوی دهها هزار نفر را گوشه سیاهچالها با وحشیانه ترین روشها شکنجه کرد و کشت اما اینها نگران اسب خیالی شاه هستند.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      6 16
      چرا از ۱۸۰۰ نفری که زیر شکنجه های ساواک کثافت شهید شدند حرفی نمیزنی حق انسان که بیشتر از حیوان است اهان فهمیدم چون به نفع شما سلطنت طلب ها نیست
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    37 14
    چرا حقیقت ها رونمگید چرا از پیشرفت مملکت هم نمیگید چرا نمیگید ک اوج پیشرفت ایران درسال1340تت1350بود متاسفم براتون ک همیشه یه طرفه حرف میزنید اعدام های1366 هم بگین
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      15 16
      آره. در فیلم فارسی و برهنگی خیلی ایران پیشرفت کرده بود. پول و نفت مردم ایران را می داد که بشود بمب شیمیایی بر سر ویتنام و بمب ناپالم بر سر فلسطینی ها. حیف که تو جا ماندی. اما دیر نشده. خودم تو را می فرستم پیش زامبی هایی که سال 67 اعدام شدند.
  • اصغر IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    31 20
    یعنی فکر میکنید که مردم اینقدر احمقند که این حرفها را باور کنند
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 6
      تو دیگه کی هستی که باور نمیکنی چطور هر چی ضد انقلاب میگن باور میکنی
    • الف JP ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      1 0
      لابد این چرندیات که از بن بی ریشه و دروغه ، حیقت داره
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    4 10
    بی شرف ها بیچاره حیوون زبون بسته
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      متاسفانه هزاران سال هست که بشر برای استفاده بهتر این اعمال رو انجام میده
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    88 24
    راستی اسب شاه رو خلخالی چکارکرداین روهم میگفتی سرنوشت اسب سفید واصیل ایرانی ترکمن ...
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      11 11
      حیف از اسبهایی که اینقدر راحت به عشق پهلوی دروغ ها را باور می کنند اما منقرض نشده اند!
    • SE ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      23 4
      آیا اسب ترکمن منقرض شده یا عقل سلطنت طلبان که هر دروغی را باور می کنند؟ اما مستندات واقعی و عینی را انکار می کنند!
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    34 11
    در مورد شکنجه اسبی که به شاه سواری میداد هم مطلب بزارید
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    25 11
    بابا اونا بد ما قبول داریم شما به داد مردم برسید
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      22 40
      تا تفکر اشرافی و وابسته پهلوی باقیست و رای می آورد و کنترل فضای مجازی و مطبوعاتی و فرهنگی کشور را به دست دارد، آش همین است و کاسه همین.
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      این قشنگ بود
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    10 25
    باید حتما سواری می داد.بعد با کله می کوبیدش رو زمین و به درک واصلش می کرد.
  • دایه مکفی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    9 33
    هزاران بار خدا رو شکر که شرشون کم شد...
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    72 14
    تورا بخدا بس کنیم هرسال یک داستانی درست می کنیم مردم به فکر نون شب هستند نه این چنین اخباری !
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      14 4
      افرین واقعا همینه
  • بازنشسته GB ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    23 36
    مارهبرعزیزمونوانقلابمونودوستش داریم درسته که فشار اقتصادی،بیکاری وسایر مشگلات زیادداریم ولی رهبرمان راباجانودل عاشقشیم.سال پیروزی انقلاب را به همه ملت ایران تبریکو تهنیت عرض می نمایم. زنده باد رهبر عزیز
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      29 10
      پس چرا خارج از کشور حضور داری چرا نمیایی مزه فقر و توی کشورت بکشی چرا نمیایی مزه عدالت و آزادی توی ایران رو نمیچشی
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    12 49
    ممنون باز هم از این مقاله ها بذارید تا افرادی که فکر میکنند پهلوی فرشته بوده متوجه بشوند من خودم که شبه داشتم رفتم چندین کتاب خوندم و شبه ام برطرف شد و فهمیدم پهلوی چه خیانت ها که نکرده البته بعضی از افرادی که از پهلوی دفاع میکنند با خواندن این مقاله ها تغییر عقیده نخواهند داد چون کسی را که خوابیده میشود بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده نه.......
    • سامان IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      4 2
      شبهه یارو
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 1
      تودیدی قبول نیست
    • ماهان US ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      6 2
      نویسنده هاشون کی بودن؟؟؟
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      4 2
      بی سواد شبه ن یاد بگیر کلماتو بعد نظر بده مردک شبهه یاد بگیر فردا ی جا دیگه اینجوری حدف نزنی بی سواد
  • Tati IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 45
    سلام ممنون و درود برشما.حکومت پهلوی ک سرنگون شد پس مانده ی تفاله هاشون هم مثل زباله گندیدند.فقط نمیدونم چرا هنوز بوی تعفنشون ب مشام عده ای نرسیده.
  • تایماز IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    9 1
    ای......روزگارررررررر
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    9 27
    مرگ بر فرح
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    5 49
    وای به روزی که گدا معتبر شود: این شعر در مدح فرح گفته شده
    • دیلمان IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 7
      فرح دیبا گدا نبود کسی است که ان زمان لال بود اینها را بگوید و چاپلوس بود و همین حالا هم است
  • سامان IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    6 24
    با تشکر از نویسنده خبر.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      7 1
      تو اصلا فهمیدی نویسنده خبر چی گفت الکی تفریف وتمجید میکنی؟
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    6 38
    لعنت بر فرح دیبا
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    5 33
    مرده شور فرح و ببرم
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    9 35
    خاک بر سر پهلوی با این همه ظلمش
  • ناشناس IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    5 27
    عالی
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    5 23
    مقاله عا لیه
  • پگاه IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    2 16
    واییییییییییی
  • LU ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    18 0
    ظلم به حیوانات بد است
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    9 30
    مدافعان حقوق حیوانات کجا هستند ......
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    6 28
    ریشه یابی لازم است چرا مردم نسبت به پهلوی روی گردان شدن؟
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      7 4
      تبلیغ رسانه های غربی و زود باوری و بی بصیرتی
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    9 17
    مرگ بر آمریکا مرگ بر نوکر آمریکا
  • حسین IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    41 4
    اقای خلخالی هم حکم اسلام در مورد حیوانات میدانست?
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      7 13
      آره. حکم سگهای هاری مثل هویدا و نصیری و.. را اجرا می کرد. حیف که دستش به تو نرسید.
  • فری IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    44 5
    بسه دیگه دروغ خوروندین به ملت لین مطلب را از کجاتون در اوردین
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      11 1
      احسنت
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      7 1
      افرین ب تو چوپان دروغگو کم اورده
  • اکبر IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    26 4
    از تاریخ اطلاع ندارید صحبت نکنید کسی مجبورتان نکرده یکی را میگویید ودیگری را نمیگویید
  • DE ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    31 0
    در جمهوري اسلامي حيوان آزاري نداريم! خدايا شكرت
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    39 12
    چقدر بی رحم
  • یکی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    61 15
    عالی بود.فقط اینکه جنایات دیگرسونم ذکرکنیدلطفا
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    41 51
    طنز بسیار کمدیکی بود اسب سواری نمی داد اختش کردن تا رام بشه این یه روال کاملا عادیه حالا اینکه فرح نمی دونست این اسب در معرض انقراضه دلیل نمی شه که بگیم عمدا می خواسته نسلش رو قطع کنه خدایش یه خورده خودتون این متن رو بخونید ببینید خندتون می گیره یا نه
    • رسول IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      12 21
      آفرین هزار آفرین
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      52 19
      تو رو هم منقرض کنند عالی مبشه کله پوک
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      22 7
      اونکه درست میگه نباید منقرض بشه تو باید منقرض بشی نادان
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    18 3
    سلام اسب.... راستی به الاغ ها هم باید سلام کرد عایا؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    30 10
    همش دروغه
  • حسین IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    16 2
    اگه اخته نشده بود الان خاورمیانه در صلح و صفا بود خدا نگذره ازشون
  • بنده خدا IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    38 9
    سلام! لطفا برای سیاه نمائی چهره اشخاص ، خاطرات دروغ نقل نکنید !
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      19 3
      افرین برشما همیشه همین بوده چه باید گفت
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    4 11
    با همین کارش گور خودشونو کند ..به نفرین اسب دچار شدن !
  • ناشناس IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    19 4
    وااااای دیگه نمیدونم چی بگم به اندازه کافی حالمون بده بدترش نکنید با این مزخرفات
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 9
    کلا اینا هر کی بهشون سواری نمیداده اقیمش میکردند
  • آریو IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    20 4
    چرت و پرت محض.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    16 1
    سیر بودن یعنی این تاحالا صحبت گرفتاری ودست تنگی مردم بیچاره شده اینها چه بدرد مردم میخوره پهلوی بد همهشون بد اونا ک رفتن بدرک مردم ایران با این مقاله ها چه دردی ازشون دوا شد همه چی فقط حاشیه ست اصل ول کردید
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 3
      هر چیزی در جای خود. این مطالب هم برای کسانی که میگن اون دوره گل و بلبل بوده و دیگران را فریب می دن لازمه
  • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 2
    به قرآن مردم می خندند بهتون مشرق جان واقعا حالت خوب نیست. اینا رو از کجا در می یاری. چی مصرف می کنی مشرق جان به ما هم بده؟ آخه کمی عقل هم خوبه. اتفاقا تو عکس که شاهد معتبر هست داره می خنده و نوازشش می کنه.
  • محمد سیفی IN ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    21 19
    چه اذیتی اسب را نخواسته کجاش اذیت است. بانو علیاحضرت فرح پهلوی انسانی پاکدست ،گرامی ،محبوب و مادر ایران زمین است احترام ایشان بر همه ما واجب است. قدر این بانوی محترم و اخلاق مدار را بدانید.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      6 4
      ههههه مادر ایران حد خودت رو بدون این دزد پیش من هیچ ارزشی نداره مادر ایران آن زنی است که پسر جوان خود را فدای وطن کرد و بعد از ۴۰ سال هنوز چشم انتظار پیکرش هست
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      7 1
      عقلت نمی رسد بقهمی فرح صدها اسب داشته؟ آره. آنگ سان سوچی قاتل روهینگیا هم هم جایزه صلح نوبل گرفته!
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      13 11
      ول کن تو سر اینا میخوای چیزی فروکنی که نمیفهمند که کل دنیا ارتباطشون با ما قطع کر دن اقتصاد داغونو دزدی های فروانو دیگه هر چی دوست دارید بنویسید فرح بد دنیا بد شما خوبید انسان
    • به ۱۹:۵۹ SE ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      5 11
      حالتان واقعا بد است. حداقل متوجه تناقض های خودتان بشوید. جمهوری اسلامی اقلا بهانه تحریم شدن را دارد. شما پهلبوی پرستها که با آنهمه نوکری آمریکا زاغه نشینی چند طبقه درست کرده بودید بهانه تان چیست؟
  • یاسر IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    29 3
    مشرق چرا مطلبی در باره سگ هایی که شهر داری ها اون هارو میکشن نمینویسی این جا معلوم میکنه تو رسانه ای نیستی که عادل باشه
  • افتاب IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    13 4
    داستان سرای
  • حمید عشوری IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    35 87
    دروغ محض. امکان ندارد فرح پهلوی که اینقدر بانوی مهربانی بود و به انسانیت احترام می گذاشت چنین رفتاری با یک اسب داشته باشد
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      3 4
      حالا فعلا که داشته. پاشو از خواب
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      8 2
      آره. آنگ سان سوچی بانوی صلح میانمار هم که برنده جایزه صلح شده محال است صدها هزار مسلمان روهینگیایی را کشتار کند. باور کن!
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      3 0
      ودرود بر شما چرا ک مهربان بود اینجا کلا همه چی بر عکس گفته میشه
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      5 4
      آخی خیلی مهربون بوده ههههههههههههه بانوی مهربان شما فیلمش هست خودش میگه مردم جنوب شهر از حیوان کم تر هستند آخی چه مهربون یکم فکر کن
  • حاجی جون FR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 1
    آی قصه ، قصه ،قصه . نون و پنیر و قصه
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    2 3
    بدبخت فرح لعنت بر شاه نتونستم این قدر مملکت چجوری بچرخان
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 1
    بازم شماها زر مفت زدینا....کثافتای خالی بند
  • بهروز IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 3
    یارانه فرح را قطع کنید تا دیگه حیوان آزاری نکنه
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    16 4
    چیز عجیبی نیست،بعد از انقلاب خلخالی به اسب اصیل شاه هم رحم نکرد و انرو هم اعدام کرد
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      5 8
      حتما تو که راست میگی
  • مرتضی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 1
    اگه راست میگین فیلمش هم بگذارید
  • مسعود IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    2 13
    خدا لعنت کند خاندان پهلوی و ذلیل کند اون فرح بی دین را
  • آریا IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 5
    سلام کاش درمورد زنان بی سرپرست و کودکان کار مطلب مینوشتید که سطلهای زباله رو میگردن بخاطر یه بطری خالی یه تیکه کارتن که بفروشن تا بتونن یه دونه نون بخرن این چرت و پرتها چیه مینویسید چه ربطی به ما داره
  • رها IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 2
    یعنی دیگه گرونی ها تموم شدن پول های دزدیده شده برگشته شدن اختلاس گران دستگیر شدن و دیگه هیچ خبری نیست شماهم گفتین هرچی باشه یه دروغ بنویسیم و مردم و سرگرم کنیم جمع کنید خودتونو
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    1 11
    همین کارارو میکرد مردم پرتش کردند بیرون!
  • حسام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 4
    دروغ و چرت محض
  • مصطفی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 0
    برادرحرص نخورالان همه چی درست شده گذشته هاگذشته
  • استقلال IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 10
    اینهمه ازشون بدگفتین اینم روش
  • قاموس IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    5 1
    شما چرا همش چه چه و به بهاتون رو به نمایش میزارید و حداقل یکی دوتا نظر مخالفم بزارید که یکم باورتون کنن هر چند خیلی سخته!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    خداروشکر،نشدیم اسب خخ
  • مریم شمس IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    29 14
    لعنت خدا ونفرین رسول خدابه خاندان پست جنایتکار پهلوی ،بخصوص فرح پهلوی بی آبرو
  • حق حقی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    6 1
    بسه دیگه حالمون به هم خورد چیزی دیگه بگین از هنر های نداشته خود
  • به توچه IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    7 1
    چه چرندیاتی حیف وقتی که گذاشتک این اراجیف رو خوندم
  • Omid IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    10 1
    خودتان خجالت بکشید از این چرندیات.هر چند که پرروتر از این حرفا هستید
  • سعید IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    12 0
    از کی تا حالا اسب اصیل عرب ریشه ی ایرانی دارد میشه منبع این خبر ب ما بدین کجا نوشته شده لطف کنید منبع این خبر بگید شما میگید اسب اصیل عرب چرا نمیگی اصیل ایران تحریف مثل آب خوردنه براتون. برا باقی قضیه بد نیست تاریخ را خوب بخونید ببنید چ جنایت‌های دیگر بسر اسب اومده
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    4 8
    کسایی که پایین دفاع میکنید از فرح تو رو خدا یکم کتاب بخونید بعد نظر بدهید اگر کتاب های نوشته شده به دست انقلابی ها را قبول ندارید بروید خاطرات نزدیکان شاه و خاطرات کسانی را که از کشور های دیگر به ایران سفر کرده اند را بخوانید
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    11 3
    بر فرض که درست هم باشه این داستانی که از خودتون ساختین، تاثیری تو وضع معیشت فعلی مردم داره؟
    • GB ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      5 3
      آفرین
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    2 3
    کجا منقرض شد ؟ همچنان دارن پرورش و سفارش میدن
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      1 2
      اسب شناس نیستی خب. اون اسب خوب دیگه منقرض شد و نشد ازش کرّه بگیرن.
  • همشهری IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    8 61
    سلام تا حالا از فرح دیبا چیزی پیدا نکردید گشتید خودتون رو کشتید اینو پیدا کردید. دلم میسوزه دیگه ول کنید به فکر حال و آینده باشید.
  • پری مجرد ۴۳ ساله IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    1 7
    طایفه پهلوی کلا همه مشکل مغزی دارند وشخصیتی و عقده ای
  • محمد IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    6 2
    چاخان کرده ، دروغه
  • حسن مطهری IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    5 2
    از اسبی که به شاه سواری میداد هم بگین بگین دیگه
  • ابوذر ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    6 3
    خبرتون خیلی مسخره است
  • کمانکش IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    4 0
    میگن بعداعدامش، کردن
  • ناشناس IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    13 5
    بابا اونا بد بودن رفتن غیر از اینه مگه ۴۲سال هم گذشته الان همه چیز بر وقفه مرا د الان چی هستیم بودم بودم حسلب نیست هستم هستم حسابه
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 2
    چه خوراکی برای حافظه خوبه
  • ولی الله IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    6 3
    به نظرم به خاطر اراجیفی که نقل کردی باید خجالت بکشی
  • ۴۳۳۱ IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    2 2
    بابادلتون خوشه هالا وضع مردم چطوره خدا مردیم از خوشی
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    10 3
    من با این حرف شما مخالفم.. طبق شنیده ها از بزرگان ومستندات و کسانی که از نزدیک با خانم فرح پهلوی مراوده داشته اند میگن بسیار مهربان وخوش اخلاق بوده و من باور نمیکنم که به یه اسب آزار رسانده باشد
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      5 5
      ازشدت مهربانی مردمو به گلوله میبستن
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 2
    فرح بد بد بد
  • tina IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    5 54
    دروغه آی دروغه.
  • Habib Bezan IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    5 1
    خجااااالت بکش بی آبرو
  • فاطمه IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 4
    باسلام اونها به انسان هارحم نمیکردن چه برسه به حیوان ها! کسی که شاه رو به عنوان همسر انتخاب میکند قطعا فرد بی عقل مثل خود شاه هست. بازم میگید فرح مهربونه؟ واقعاکه عقلانی نیست خود فرح دستور قتل 10 ها انسان بی گناه داده!
  • محمد حسن حاج نصیری IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 5
    مرگ بر فرح لاشی.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      3 1
      من تو مملکت خودم لباس نمیتونم بخرم این جرم و جنایت نیست به مردم ایران
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      4 3
      احتمالا منظورت لباس مارک است. والا لباس معمولی را می توانی کمتر پول اینترنت خرج کنی و بخری.
  • ایرانی IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 5
    فرح اشغال تا بودش کند از ایران و دزدید و عشق کرد الانم مثل سگ شده هنوز زندس کثافت
  • ایرانی IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 2
    یه بی سروپای گدا زاده باید بیاد به قول خودشون ملکه ایران بشه
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 3
    این مسخره ترین تیتر تاریخ هست
  • Kamal DE ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    خوب ی چیز دیگه میدادن سوار بشه دوست داشت
  • مهدی IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    14 2
    فرح پهلوی هنوز زنده هست و ما مردم هم خدمات این بانو را در زمان حکومت پهلوی و هم شاهد سبک زندگی کنونی ایشان هستیم و این مطلب را به هیچ هنوان باور نمکنیم مطالب نوشته شده بسیار لوده و مسخره بود
  • ناشناس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 4
    فرح وخاندان پهلوی برن به درک.
  • غرور IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 3
    دروغ
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 3
    لعنت به فرح
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 2
    شما که لطف کردین اینو نوشتین، بیزحمت بنویسید که وقتی فرح فرار کرد چقدر طلا دزدید و برد
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    2 3
    بی ناموس تر از پهلوی وجود نداره
  • آتنا IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    4 4
    واقعا که به اسب رحم نمیکنن واقعا ایران در زمان حکومت ننگین پهلوی چه چیز هایی رو از دست داده که ما الان میتونستیم به داشتنشون افتخار کنیم
  • محمد یونس ابراهیمی IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 1
    الان نسل این اسب منقرض شده یا نه؟
  • نجمه IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 2
    واقعا مطلب خوبی بود
  • حمیدی IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 3
    اسب حیوان پرفایده ای هست، وپاک، ولی سگهابایدکنترل بشن، میریم پارک یه وقت چندتاسگ میان، علاوه بربیماری آدم میترسه
  • NL ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    3 2
    به همون خدایی که خودتون ازش دم میزنید مغز توی کلتون نیست گچ زیرکار توشه فقط
  • رامین IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 18
    به قرآن مجید این حرف دروغی بیش نیست نه اینکه الان حیوانات خانگی و سگها را توسط برادران شهرداری و عوامل ارگانهای مختلف کشته نمیشن
    • SE ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      8 5
      قرآن مجید را اگر قبول داشتی از سلسله ضد اسلام پهلوی دفاع نمی کردی
  • مص IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 2
    ما که نبودیم،میگن آب دریاچه ارومیه هم اوناسرکشیدن ،خشک شد
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      1 3
      قرارگاه خاتم الانبیا داره درست میکنه دریاچه ارومیه را
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    8 72
    دروغ دروغ دروغه حرفها همش دروغخ
  • DE ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    29 7
    شکنجه اسبی که به "فرح پهلوی" سواری نداد// بعضی ها اینقدر ساده و بیفکر هستند که نمیخواهند قبول کنند که این واقعیت دارد.خاندان ننگین شاه بخاطر اینکه ملت ایران به آنها سواری نمیداد ساواک و شکنجه و اعدام راه انداخته بودند اسب که جای خود دارد.
  • کامی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    3 0
    چرا نمی گویید از نهایت عقده خلخالی با اسب شاه چکار کرد
  • پارس IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 0
    مشرق جون خیلی زحمت کشیدی عزیزم واقعا خسته شدی !!! چقدر هم که مطلبت مفید بود:||| حالا میشه لطف کنی درباره ظریف جون هم بگی ! بفهمیم تو این مملکت چه خبره!
  • DE ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    دروغ دروغ و دروغ این تیتر و متن کجا باهم میخونه؟
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 2
      این اسب هدیه پدربزرگ بنده بوده به شاه ، قصد دفاع از کسی رو ندارم ، موضوع دروغ نیست اما شکنجه هم نیست به دلیل ضعف سوارکاری ملکه ایران ، ناچار شدن اینکارو کنن تا آرام تر و مطیع تر بشه ،مرحوم مهندس شیدفر هم با توجه به دلخوری به جایی که از این عمل داشتن ، این مطلب رو نوشتن ، که از مطلب ایشون در اینجا استفاده شده وگرنه خود ایشون منزل ما تشریف آوردن و کره های همین اسب رو دیدن و لذت بردن
  • ارش فرمند IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 1
    واقعا متاسفم خب چرا از خلخالی نمیگید که اسب بیچاره رو زبانشو زنده زنده برید به جرم سواری دادن به شاهنشاه بزرگ
  • محمد رضا IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    1 0
    همش ساختگی
  • ایران IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 0
    اسب شاه کی تیر خلاص زد چرا انوقت مگه اسب بیچاره میدونست شاه بر او سواره؟؟؟
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 0
    چقدر دروغ میسازید شاهدتون هم که مرده
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 1
    شخصی به نام مهرداد شیدفر که بزرگ اسب سواری معاصر بوده وجود خارجی ندارد
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      1 0
      هموطن عزیزم بتده این افتخار رو داشتم که یکبار در خدمت مرحوم مهندس شیدفر باشم ، این تیتر شکنجه مربوط به مهندس شیدفر نیست ولی در این موضوع از مطلبی که مهندس شیدفر از سرگذشت این اسب نوشتن استفاده شده ، بنده اطلاع کامل دارم
  • ایران IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 0
    مردم هم خاندان پهلوی را خوب میشناسند ،،،
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    1 0
    تمام حکومتها بر علیه هم قضاوت میکنن...
  • قشقایی IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 1
    قشقاییهابا دشمنی و جنگی که با پهلوی داشتند راضی نبودن از اینکه اسب رو دادن، اسب هم سواری نمیداده،،، فرح هم بخاطر کینه از قشقاییها عقدشو سر اسب خالی کرده، ...لعنت بر پهلوی کاسه لیس انگلیس.
  • ناشناس IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    بعضی ها یجوری ادمو فرض میکنن ک خود هم حیرت زده میشه
  • مهدی مقدم IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    2 0
    دروغ محض هست برای تخریب پخلوی
  • NL ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    3 0
    آیا زجرکش کردن اسب شاه به دست خلخالی حقیقت داره؟ حدس میزنم این مطلب رو برای توجیه کار خلخالی نوشته اید.
  • عارفه IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    1 0
    همش حرف مفت مردم احمق نیستن گول بخورن
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    داسنان خیالی چرت و پرت که فرح را از چشم مردم بیندازند
  • مهرداد شیدفر US ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    سلام لازم دونستم این مطلب رو عرض کنم توی ایران افرادی که مهرداد شیدفر و خانوادش رو میشناسه یک نفر هم پیدا نمیشه این داستان کذایی رو تایید کنه این داستان کاملا دروغ هست و هیچگونه سندیت نداره درباره این داستان نظر دادن اشتباهه چون ابدا همچین اتفاقی توی دوره پهلوی رخ نداده ظلم و ستم یا کار غیرقانونی زیادی اتفاق افتاده که بهتره از اونا حرف زد دیگه چه نیازی به ساختن داستان های دروغی داره که ابروی نویسنده مطلب بره؟
  • ترس از خدا IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    بد به حال کسی که مؤمنان خدا ازش رو کج کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس