کد خبر 1174004
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

با رشد هوش مصنوعی زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که احتمالا پایان بسیاری از شغل‌ها برای انسان‌هاست. یکی از حوزه‌هایی که کم و بیش در معرض خطر قرار گرفته، پزشکی است! آیا واقعا قرار است هوش مصنوعی و ربات‌ها جایگزین پزشک‌ها و دیگر شغل‌های این حوزه شوند؟

گفته می‌شود انقلاب صنعتی چهارم با وجود هوش مصنوعی بزرگ‌تر از سایر انقلاب‌ها خواهد شد و ۵۰ درصد مشاغل با وجود ربات‌ها از بین خواهند رفت!

بیان اینکه با وجود هوش مصنوعی متخصصان پزشکی ناپدید می‌شوند، چندان مسئولانه و درست نیست. دنیای بهداشت و پزشکی به انسان‌ها نیاز دارد. این درست است که درصد زیادی از دنیای پزشکی به ربات‌ها و هوش مصنوعی وابسته خواهد شد اما این موضوع به معنای حذف کامل انسان‌ها نیست.

در این مقاله با ۴ دلیل به شما خواهیم گفت که چرا هوش مصنوعی جای پزشکان را نخواهد گرفت!

  1. ما نمی‌توانیم همدلی را با چیز دیگری جایگزین کنیم

حتی اگر مجموعه‌ای از به‌روزترین فناوری‌ها، راه‌حل‌های درخشان و خارق‌العاده‌ای ارائه دهند، تقلید از همدلی برای آن‌ها کار دشوار و غیرممکنی است!

همدلی با ایجاد اعتماد گره خورده است؛ ما به شخص دیگر گوش می‌دهیم، به نیازهای او توجه می‌کنیم و با ابراز احساسات درست به این نیازها پاسخی درست می‌دهیم.

آیا در آینده هوش مصنوعی جای پزشکان را خواهد گرفت؟

ربات‌ها در بهترین حالت از تعدادی الگوریتم هوشمند برای تغییر تصمیمات خود استفاده می‌کنند و پاسخ‌هایی از پیش تعیین‌شده برای مشکلات دارند. این پاسخ‌ها نمی‌تواند نیاز ما انسان‌ها به درک‌شدن را پاسخ دهد!

  1. روش کار پزشکان غیرخطی است

این شرایط را تصور کنید:

یک پسر جوان بر اثر مسمومیت حالش بد شده، گزینه‌های موجود به این ترتیب بود: مسمومیت با دارو، غذای ناسالم و سموم دفع آفات.

انتخاب گزینۀ غلط می‌تواند به بدتر شدن حال بیمار منجر شود. به طور تصادفی یک احتمال دیگر هم بررسی شد. جذب سم با پوست! و نتیجه، مثبت بود.

پسر جوان اخیراً یک شلوار خریداری کرده بود و آن را در یک کامیون گذاشته بود. بدون اینکه آن را چک کند یا بشوید شلوار را می‌پوشد و سم که درواقع نوعی حشره‌کش بود از پوست او جذب بدن شد!

هیچ الگوریتمی نمی‌توانست چنین تشخیصی دهد. داده‌ها، اندازه‌گیری‌ها، تحلیل و ارزیابی این داده‌ها بخشی از علم پزشکی بوده و روز به روز به اهمیت آن افزوده می‌شود اما تشخیص و معالجه، فرآیندهای خطی نیستند و به خلاقیت و مهارت حل مسئله نیازمندند. چیزی که الگوریتم‌ها و ربات‌ها چندان در آن پیشرفتی نداشته‌اند.

در بیماری‌ها هیچ دو موردی دقیقاً شبیه به هم نیست و بهبودی در هر کدام به تشخیص و توجه پزشکان وابسته است. این روند در آینده پیشرفت می‌کند و فناوری‌های پیچیده‌تری برای تشخیص بیماری‌ها به وجود می‌آید اما وظایف عوض نخواهند شد.

چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی رویای دانشجویان است و این روزها همه به دنبال به دست آوردن یکی از صفحات برای خودشان هستند. کار ترجمه تخصصی مقاله فارسی به انگلیسی را نمی‌توان به هر کسی سپرد؛ یک مترجم باید به خوبی به اصطلاحات رشتۀ مورد نظر شما آشنا باشد تا بتواند یک متن اصولی تحویل دهد. ترنسیس یک پلتفرم ترجمۀ تخصصی آنلاین است که با کمک مترجمان متخصص، مقالات شما را با پشتیبانی همه‌جانبه و گارانتی قیمت ترجمه و کیفیت ارائه می‌کند.

  1. فناوری‌های پیچیده به متخصصان مسئول و توانا نیاز دارد

راه‌حل‌های پیشرفته و بهداشتی دیجیتال فارغ از ربات‌ها و یا هوش مصنوعی به پزشکان متخصص نیاز دارد.

ممکن است نام سیستم جراحی داوینچی به گوشتان خورده باشد، این دستگاه سیستم بزرگنمایی بیشتر، وضوح سه‌بعدی و ابزارهای کوچک به شکل مچ دست دارد که بسیار بیشتر از دست انسان‌ها خم شده و می‌چرخد. با وجود این خصوصیات تا زمانی که یک جراح ماهر کار با آن را یاد نگیرد، کسی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

آیا در آینده هوش مصنوعی جای پزشکان را خواهد گرفت؟

هیچ ربات یا الگوریتمی نمی‌تواند به وضوح چالش‌های پیچیده و چندلایه را تفسیر کند؛ در حالی که آن‌ها داده‌های خیلی خوبی ارائه می‌کنند، تفسیر همیشه یک قلمروی انسانی باقی خواهد ماند.

به‌روزترین اتفاقات دنیای پزشکی را از منابع معتبر دنبال کنید و توجه کنید که چه چیزی می‌خوانید. اگر خودتان نمی‌توانید متون خارجی را ترجمه کنید نگران نباشید؛ قرار نیست به دغدغه‌های شما اضافه شود. در انتخاب مترجم دقت کنید تا حقایق را به درستی متوجه شوید. برای ترجمه آنلاین تخصصی پزشکی ترنسیس گزینۀ خوبی برای شماست، با ترنسیس از کیفیت ترجمه‌های خود مطمئن خواهید بود.

  1. فناوری هرگز مقابل انسان نبوده است

تلاش برای مقایسۀ انسان و توانایی‌های او با ربات‌ها و پیشرفت فناوری یک جدال بی‌نتیجه است، این دو هرگز مقابل یکدیگر نبوده‌اند و قرار نخواهند گرفت. اینجا فقط یک تیم وجود دارد و هدف کمک به بشر و رشد اوست.

باید پذیرفت که هوش مصنوعی، رباتیک، واقعیت مجازی و دیگر پیشرفت‌های فناوری تأثیر زیادی بر عملکرد بهداشت و درمان خواهند گذاشت، اما این اثر را با خلاقیت و مهارت حل مسئلۀ انسان تصور کنید. در این نقطه است که قدرت انسان شاید به بی‌نهایت می‌رسد و با این قدرت محاسباتی و شناختی، تمام زمینه‌ها، اعم از بهداشت و درمان، به توانایی بالایی دست پیدا می‌کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی و انسان در هنگام همکاری بالاترین قدرت را دارند و خطای انسانی تا ۸۵ درصد کاهش می‌یابد!

فناوری به پزشکان کمک می‌کند تا به سمت مراقبت‌های بهداشتی کارآمدتر، یک‌پارچه‌تر و درصد خطای پایین‌تر پیش برود. ابزارهای دیجیتال به پزشک وقت بیشتری برای گذراندن با بیمار می‌دهد. هنوز نمی‌توانیم به طور کامل میزان تأثیر هوش مصنوعی و دیگر پیشرفت‌ها را بر علم پزشکی، به طور دقیق بسنجیم اما همه چیز نشان می‌دهد دنیا رو به سمت تغییر دارد و این انقلاب صنعتی خود را در تمام ابعاد زندگی ما انسان‌ها نشان خواهد داد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس