اخبار ویژه روزنامه ها

دست آخر اینکه، ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید قانون ممنوعیت خرید پهپاد از ایران و سه کشور دیگر را اعلام کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

فیگارو: آمریکا دیگر الگو نیست آینه عبرت برای اروپاست

یک روزنامه فرانسوی با اشاره به شرایط وخیم آمریکا نوشت ایالات متحده با پنج بحران بزرگ درگیر است و این تصویر که بسیار به رویدادهای منتهی به جمهوری سوم فرانسه شباهت دارد، برای تمام کشورهای غربی به منزله هشدار می‌باشد.

روزنامه فیگارو در تحلیلی به قلم نیکلا باورز (تحلیلگر ارشد و شاگرد قدیمی ریمون آرون)، حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره را به رویدادهای جمهوری سوم فرانسه در خود به سال 1934 شبیه کرد و نوشت: حمله به کنگرۀ آمریکا شکنندگی دولت قانون و بحران حاد هژمونی آمریکا را نشان می‌دهد. این حمله حقیقت پوپولیسم را نشان داد که به جای تحویل قدرت به مردم، بستر خودکامگی را هموار می‌سازد.

آمریکا با پنج بحران بزرگ روبرو است. بحران اول، پیشروی افسارگسیخته ویروس کووید١٩ است که قریب ٢٤ میلیون آمریکایی را مبتلا کرده و ٤٠٠ هزار نفر از آنان را کشته است. در نتیجۀ این بحران، امید به زندگی در آمریکا با ٣٣٢ میلیون نفر جمعیت، اکنون پایین‌تر از سطح آن در چین با یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون نفر جمعیت است.

بحران بزرگ دوم اقتصادی است. رکود اقتصاد آمریکا به 3/6 درصد رسیده، در حالی که نوزده میلیون نفر از جمعیت بیکار هستند. در این مدت تراز تجاری آمریکا با چین بیش از گذشته منفی شده، کسری بودجه به حدود ١٥ درصد رسیده و بدهی‌های عمومی اکنون معادل ١٢٧ درصد تولید ناخالص ملی است.

سومین بحران بزرگ آمریکا، اجتماعی است که در فروپاشی طبقۀ متوسط و تشدید فقر در این کشور تبلور می‌یابد. بحران مهم و چهارم، سیاسی است که در بحران نظام تصمیم‌گیری، بی‌اعتباری قانون اساسی و فروپاشی وحدت ملی تجسم می‌یابد. و بالاخره، بحران پنجم، جنبۀ بین‌المللی دارد. در این عرصه شاهد عقب‌نشینی‌های پیوستۀ آمریکا، فروپاشی رهبری و تصویر بین‌المللی آن هستیم که عملاً راه را برای توسعۀ نفوذ دیگران هموار ساخته است.

به همین خاطر، جو بایدن، برخلاف دورۀ اوباما، نه با مسئلۀ ازسرگیری رونق اقتصادی، بلکه با مسئلۀ بازسازی آمریکا روبرو است. هدف او نه بازگشت به گذشته- یعنی کلیه انحراف‌هایی که پیروزی ترامپ را باعث شدند- بلکه ابداع آینده است.

از این منظر صد روز اول دورۀ ریاست‌جمهوری بایدن، برای مقابله با ویروس کرونا و تحریک فعالیت و رونق اقتصادی در آمریکا نقش مهمی خواهند داشت.

کلید این تغییرات، اصلاح نظام سیاسی آمریکا است که در آن فساد و خشونت و پوپولیسم، ضربات سختی به اعتماد عمومی نسبت به نهادهای سیاسی وارد آورده‌ است. مشکل اما، در این است که پیامدهای کووید ١٩، رکود اقتصادی و تسریع انقلاب اطلاعاتی دو قطبی شدن اقتصادی، اجتماعی و نابرابری میان ایالت‌های آمریکا را که منشأ پوپولیسم بوده‌اند، تشدید خواهند کرد. افزون بر این، جو بایدن علاوه بر ٧٤ میلیون رأی دهندۀ دونالد ترامپ، باید جناح چپ حزب دموکرات را نیز مهار کند.

 دموکراسی آمریکا دیگر نقش راهنما و سرمشق را ایفا نمی‌کند. دموکراسی آمریکا از این پس هشداری برای تمام کشورهای غربی است. هیچ دموکراسی نمی‌تواند خود را مصون از خطر پوپولیسم بداند و این را خشونت‌ها و افراطی‌گری‌های جاری در اروپا به وضوح نشان می‌دهد. همۀ کشورهای غربی از این پس باید در پی ابداع قرارداد سیاسی و اجتماعی تازه‌ای باشند.

روحانی باید پاسخگوی مردم درباره وضعیت بورس باشد

پایگاه اینترنتی حامی دولت از رئیس جمهور خواست اجازه ندهد اختلافات درون دولت، موجب تاثیر منفی بر زندگی مردم شود.

«عصر ایران» با اشاره به ریزش چند هفته اخیر بورس نوشت: بسیار از سرمایه‌گذاران فعلی در بورس به خاطر اعتماد به سخنان رئیس جمهور وارد این میدان شدند. شاید برخی بگویند، «چشمشان کور، دندشان نرم» می‌خواستند حرف رئیس جمهور را گوش نکنند و پولشان را وارد بورس نکنند. لطفا در قضاوت‌های خود کمی به این مردم حق بدهیم. سرمایه‌شان مثل کوه یخ در حال آب شدن است.

مردم نگران ارزش پول‌شان هستند. پولی که هر روز بی‌ارزش‌تر از روز قبل می‌شود. پولی که نمی‌شود با آن برای فردا برنامه‌ریزی کرد. مردم ترسیده، پول خود را وارد بازارهایی می‌کنند که سرمایه‌شان سقوط نکند. خیلی‌ها وارد بازار دلار و طلا شدند. عده‌ای دیگر به حرف رئیس جمهور و دیگران گوش دادند و وارد بورس شدند. حالا همین عده کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته‌اند. سکوت دولت در مورد بورس درست زمانی که دلار در حال پایین آمدن است و به نظر می‌رسد آماده رسیدن به زیر 20 هزار تومان است، عجیب به نظر می‌رسد.

نمی‌دانم در پاستور چه می‌گذرد اما بهتر است، دولت همین امروز وارد بورس شود و سر و سامانی به وضعیت بدهد. اگر رئیس جمهور مردم را تشویق به حضور در بورس نمی‌کرد، آنقدر وضعیت امروز به چشم نمی‌آمد اما حالا که خودشان گفته‌اند باید خودشان هم سر و سامانی به آن بدهند.

بله، بورس هم مثل دیگر بازارها با بالا و پایین است. قطعا سود و زیان دارد اما وضعیت به گونه‌ای شده که چند ماهی است همه در حال ضرر کردن هستند. ما به عنوان افرادی که هیچ مسئولیتی در دست‌مان نیست، وقتی به دوست و آشنایی توصیه اقتصادی می‌کنیم، هر روز به او زنگ می‌زنیم و وضعیتش را می‌پرسیم.

من اگر جای رئیس‌جمهور بودم، زمین را به زمان می‌دوختم تا اعتبار حرفم به همین راحتی‌ها زیر سوال نرود. شواهد از اختلاف برخی از اعضای دولت در مورد بورس حکایت دارد و بهتر است رئیس‌جمهور حداقل در این مورد برخلاف خیلی از مسائل دیگر، ورود کند و اجازه ندهد اختلاف وزارت‌خانه‌ها بر روی زندگی مردم تاثیر بگذارد.

کلی‌گویی با دست خالی در آخرین سال دولت

معاون اول رئیس‌جمهور در حالی از کرامات دولت می‌گوید که دولت دچار سوءمدیریت در حوزه‌های مختلف بوده است.

به نقل از روزنامه وطن امروز، معاون اول رئیس‌جمهور اخیراً گفت: خیلی‌ها به ناحق دولت را به ناکارآمدی متهم می‌کنند اما اگر به جای این دولت گروهی دیگر بودند، ممکن بود در برابر این جنگ، جمهوری اسلامی ایران را که هیچ، حتی ایران را از دست بدهند اما تیم کارکشته‌ای بر سر کار بوده است که توانسته در مقابل این جنگ ایستادگی کند.

 روزنامه وطن امروز در نقد سخنان جهانگیری نوشت: این نخستین ‌بار نیست که مسئولان دولت، بدون عذرخواهی از مردم بابت عملکرد فاجعه‌بار خود در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، به تمجید از عملکرد خود می‌پردازند. مسئولان دولت برای توجیه وضع نابسامان کنونی اقتصاد کشور و فرار از مسئولیت، تحریم را یگانه مسئله اقتصاد کشور معرفی می‌کنند. دولتمردان «خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در سال 97» را به عنوان آغاز جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران معرفی کرده و از این طریق، شرایط کنونی کشور را کاملا استثنایی وانمود می‌کنند. این در حالی است که اقدام آمریکا در خروج یکجانبه از برجام، باعث بازگشت همان تحریم‌هایی شد که پیش از این در سال 90 علیه کشور وضع شده بود. در واقع موانع کنونی پیش روی اقتصاد کشور، همان موانعی است که از زمان دولت قبل هم وجود داشته است و تقریبا هیچ مانع جدیدی برای دولت فعلی وجود ندارد. از همین رو طرح این ادعا که «جنگ اقتصادی از سال 97 شروع شده و کشور در شرایط استثنایی قرار دارد» کاملا برخلاف واقعیت است.

دولت روحانی در حالی مدیریت امور اجرایی کشور را بر عهده گرفت که کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد. در واقع کابینه با آگاهی از شرایط تحریم و بدون غافلگیری از آن، مسؤولیت اجرایی کشور را بر عهده گرفت. از همین رو انتظار می‌رفت مقامات دولت در برابر این تحریم‌ها برنامه‌ای دقیق و عالمانه داشته باشند. این در حالی است که دولت در مواجهه با تحریم‌ها هیچ برنامه‌ای جز مذاکره و امتیازدهی یک‌طرفه نداشته است.

بی‌برنامگی دولت البته تنها محدود به انفعال در مواجهه با تحریم نیست. دولت نه‌تنها برای مقابله با تحریم، بلکه برای امور جاری کشور هم برنامه‌ای نداشت. 7سال بی‌عملی محض دولت برای اصلاح نظام مالیاتی و افزایش سهم مالیات از منابع بودجه و کاهش وابستگی دولت به درآمد تحریم‌پذیر نفت، نمونه واضحی از بی‌برنامگی است. در حالی که تحریم‌ها با کاهش شدید فروش نفت، باعث کاهش درآمد دولت و تشدید کسری بودجه و تحمیل تبعات آن به اقتصاد می‌شود، دولت هیچ اقدامی برای اصلاح نظام مالیاتی برای جبران افت درآمد نفت نکرد. این در حالی است که طبق اظهارات متعدد مسئولان در دولت و مجلس، معافیت‌ها و فرار مالیاتی در کشور ارقامی هنگفت را در بر می‌گیرد که اضافه شدن آنها به منابع درآمدی دولت، علاوه‌ بر حل مسئله کسری بودجه، باعث تحقق هر چه بیشتر عدالت اقتصادی و انتقال فشار مالیاتی از طبقات متوسط و پایین به طبقات ثروتمند می‌شود.

با این حال بی‌توجهی محض دولت به این موضوع و راهکارهای دیگری از این دست، باعث شد وضعیت اقتصادی کشور پس از بازگشت تحریم‌ها در سال 97 به مراتب بدتر از سال‌های 90 تا 92 شود. نگاهی به آمارهای تورم و رشد اقتصادی، گواهی بر همین حقیقت است. در حالی که در دور قبل تحریم‌ها، نرخ تورم نقطه به نقطه حداکثر به 42 درصد رسیده بود، طی ۲ سال اخیر تورم یک‌بار به 58 درصد در اردیبهشت 98 و بار دیگر به 46 درصد در آبان 99

رسید.

اسحاق جهانگیری در حالی از کرامات دولت می‌گوید که هیچ ‌اشاره‌ای به اقداماتی که در دولت انجام داده نمی‎‌کند. اساسا هیچ مصداقی در این رابطه وجود ندارد و صرفا وی به کلی‌گویی رو آورده است. با توجه به اینکه کلان‌تصویر دولت حسن روحانی نسبت به مسائل کشور رفع تحریم به جای خنثی‌سازی آنها بوده، در این سال‌ها شاهد هیچ اقدام ملموسی در راستای تقویت اقتصاد داخلی نبوده‌ایم.

برای مثال هیچ اقدامی در سال‌های اخیر در 4 زمینه «اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام بانکی، نظام تجاری و بودجه‌ریزی کشور» انجام نشده است.

ایران

نامه دبیرکل سازمان ملل در مورد بدهی ایران

 خبر اول اینکه، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد مدعی شده ایران و ۹ کشور آفریقایی حق عضویت‌شان را پرداخت نکرده‌اند و رأی خودشان در مجمع عمومی را از دست خواهند داد. به گزارش ایسنا، بر اساس نامه گوترش به «ولکان بوزکر» رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران بیش از ۱۶ میلیون دلار به این سازمان بابت حق عضویت بدهکار است.سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفته: «جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، همواره با استفاده از معدود کانال‌های انتقال مالی، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته و در سال‌جاری نیز با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط امریکا، از مدت‌ها پیش با خزانه‌داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است. به گفته وی، آخرین پیشنهاد کشورمان در این خصوص تأدیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده است که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگی‌های لازم می‌باشد.»

توضیح صداو سیما درباره انتقاد نمایندگان کرد

 خبر دیگر اینکه، انتقادات نمایندگان کرد مجلس از آنچه توهین به لباس کردی در شبکه دو سیما خواندند، با توضیح سازمان صداو سیما به مجلس همراه شد. به گزارش خانه ملت، دیروز هم جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس در همین باره نطق انتقادی ایراد کرد و علی نیکزاد که ریاست جلسه را بر عهده داشت توضیح داد: روز دوشنبه مسئولان صداوسیما با اینجانب تماس گرفتند و گفتند که ویدیوی شبکه ۲ سیما برای دو سال پیش است و محتوای آن را نیز قبول نداریم. بین اقوام در ایران هیچ فرقی نیست. کردها افتخار ایران و اسلام هستند.

عیادت کروبی از قدرت‌الله علیخانی

 شنیدیم که، حجت‌الاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل شیخ قدرت‌الله علیخانی، از او عیادت کرد.به گزارش ایلنا، یکی از نزدیکان شیخ قدرت‌الله علیخانی درباره این دیدار گفت: این دیدار روز دوشنبه انجام شد و حجت‌الاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل علیخانی از نزدیک جویای حال وی شد.کروبی ضمن عیادت از حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی، بهبود ایشان را از خداوند متعال مسألت کرد.

تکذیب یک شایعه در مورد علت فوت آیت‌الله مصباح

 با خبر شدیم که، فرزند آیت‌الله مصباح یزدی شایعه مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر درگذشت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بعد از تزریق واکسن فایزر به ایشان را شایعه‌ای دروغین خواند. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی در پاسخ به این پرسش که شایعه‌ای در برخی از صفحات فضای مجازی منتشر شده، مبنی بر این که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بعد از تزریق واکسن فایزر از دنیا رفته‌اند، صحت دارد؟ اظهار داشت: نخیر؛ این شایعه‌ای است که تصویر آن را با ترفندهای فتوشاپ و امثال آن درست کرده‌اند.

آخرین فرمان تحریم ترامپ در واپسین روز

 دست آخر اینکه، ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید قانون ممنوعیت خرید پهپاد از ایران و سه کشور دیگر را اعلام کرد. به گزارش ایلنا به نقل از تاس، دونالد ترامپ خرید سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین از روسیه، چین، ایران و کره شمالی را ممنوع اعلام کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: استفاده از این سیستم‌ها و اجزای آن که توسط رقیب‌های ما تولید شده‌اند، امنیت ملی و اقتصادی امریکا را تهدید می‌کند.

خراسان

تشکیل بانک اطلاعاتی اتباع خارجی در ایران کلید خورد
بر اساس ابلاغیه روزهای گذشته یک مسئول مهم دولتی به تعدادی از نهادها و دستگاه های حاکمیتی، از آن ها خواسته شده به منظور اطلاع دقیق تر و دستیابی به یک بانک جامع آماری، برای تکمیل مشخصات هویتی افراد مقیم کشور شامل اتباع خارجی و پوشش ولادت ها و فوت های آن ها- علاوه بر اتباع ایرانی- اقدام و ساز و کارهای لازم به منظور به روزرسانی نشانی محل اقامت افراد و نیز ثبت کامل ترددهای صورت گرفته به داخل و خارج کشور برای اطلاع از آخرین وضعیت جمعیت مقیم کشور را فراهم کنند.
از هم اکنون به فکر بازار شب عید باشید
یک نهاد مسئول در دولت با ارسال بخشنامه ای خطاب به تعدادی از مدیران اجرایی و تشکل های صنفی، با تاکید بر این که باید از هم اکنون به فکر برنامه ریزی و تعیین شبکه های توزیع اقلام، برای مدیریت بازار در ایام پایانی سال باشند، افزوده است که شرط مهم تایید برنامه ها و اقدامات پیشنهادی آن است که از رسیدن کالا به جامعه هدف با قیمت و استانداردهای مصوب، اطمینان حاصل شود.

آرمان ملی

بهتر است رئیسی در قوه قضائیه بماند

محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم، ابراهیم رئیسی گفته است برای انتخابات 1400 نمی آید. معتقدم بهتر است آقای رئیسی همین سنگر قوه قضائیه که مهم‌ترین سنگر نظام است را محکم نگه دارد و حفظ کند. هنوز نمی‌دانم آقای قالیباف قصد دارند برای انتخابات بیایند یا خیر. افراد نباید خودشان را بُکشند تا رئیس‌جمهور شوند.

تکذیب شایعه درباره علت یک فوت

علی مصباح یزدی، فرزند آیت‌ا... مصباح یزدی در پاسخ به این پرسش که شایعه‌ای در برخی از صفحات فضای مجازی منتشر شده، مبنی بر اینکه مرحوم آیت‌ا... مصباح یزدی بعد از تزریق واکسن فایزر از دنیا رفته‌اند، صحت دارد؟ اظهار داشت: نخیر؛ این شایعه‌ای است که تصویر آن را با ترفندهای فتوشاپ و امثال آن درست کرده‌اند. فرزند آیت‌ا... مصباح یزدی افزود: اصل این شایعه دروغ است و مبنایی ندارد.

عیادت کروبی از علیخانی

مهدی کروبی با حضور در منزل شیخ قدرت‌ا... علیخانی، از او عیادت کرد. مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتمادملی با حضور در منزل شیخ قدرت‌ا... علیخانی، از او عیادت کرد. یکی از نزدیکان شیخ قدرت‌ا... علیخانی درباره این دیدار گفت: این دیدار روز گذشته انجام شد و مهدی کروبی با حضور در منزل علیخانی از نزدیک جویای حال وی شد. شیخ اصلاحات ضمن عیادت از قدرت‌ا... علیخانی، بهبود ایشان را از خداوند متعال مسالت کردند.

عذرخواهی داور پرسپولیس- فولاد

داور دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و فولاد اعلام پنالتی به سود تیم اهوازی را اشتباه عنوان کرد و گفت: به‌خاطر این اشتباه سهوی از هواداران پرسپولیس عذرخواهی می‌کنم. مهم‌ترین اتفاق این صحنه‌ای بود که در دقیقه 60 رخ داد و توپ با شانه محمدحسین کنعانی‌زادگان برخورد کرد اما داور اعلام پنالتی به سود فولاد کرد و شیمبا این توپ را به گل تبدیل کرد.

بازداشت 2 کارمند پزشکی قانونی

رئیس کل دادگستری استان کرمان از بازداشت دو تن از کارکنان پزشکی قانونی این شهرستان به اتهام دریافت رشوه خبر داد. یدا... موحد افزود: پس از جمع‌آوری مستندات و دلایل توسط حفاظت و اطلاعات دادگستری کرمان، سرانجام با همکاری تعدادی از قربانیان و هماهنگی دادستان سیرجان و مقام قضائی رسیدگی‌کننده و تشکیل چندین فقره پرونده قضائی، دو تن از کارکنان پزشکی قانونی شهرستان در حین دریافت رشوه توسط ضابطین حفاظت اطلاعات قوه قضائیه دستگیر و بازداشت شدند.

مجری جنجالی ممنوع‌التصویر نیست

علی‌اکبر کریمی درباره ممنوع‌التصویری رزیتا قبادی مجری این برنامه‌ گفت: رزیتا قبادی مجری برنامه «عصر خانواده» ممنوع‌التصویر نیست؛ چراکه هیچ نامه‌ای برای ما نیامده است و تنها به یک تذکر بسنده شد. وی ادامه داد: بعد از اتفاقات اخیر برنامه و جنجالی که پس از به‌کاربردن یک کلمه توسط مهمان برنامه شب یلدای ما ایجاد شد، تصمیم گرفتم خانم قبادی دو هفته استراحت کنند. ان‌شاء‌ا... او از هفته آینده در جمع گروه عصر خانواده حضور خواهد یافت.

43 سال حبس مجازات توهین به پادشاه تایلند

به گفته وکلا، دادگاهی در تایلند روز سه‌شنبه یک کارمند دولتی سابق را بابت تخطی از قانون سختگیرانه این کشور در توهین به پادشاه یا بدنام کردن آن، به مجازات بی‌سابقه 43 سال و 6 ماه حبس محکوم کرده است. گروه وکلای تایلندی حقوق بشر گفتند دادگاه جنایی بانکوک این زن را به خاطر انتشار کلیپ‌های صوتی در فیسبوک و یوتیوب با اظهارنظراتی که منتقد سلطنت تلقی می‌شود، در 29 مورد، به نقض قانون «اهانت به ذات اقدس ملوکانه» متهم کرده است.

انتقاد از رانندگان تاکسی!

نماینده رشت که هرچند وقت یکبار با اظهارنظرهایش مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، در جدیدترین سخنانش به‌شدت از رانندگان تاکسی انتقاد کرده است. محمدرضا احمدی سنگری با انتقاد از اینکه برخی از رانندگان بنگاه تبلیغاتی ضدانقلاب می‌شوند، گفت: «رانندگان تاکسی به‌واسطه شغلشان با افراد فراوان و مختلفی سروکار دارند و متاسفانه برخی از همین افراد ناخواسته با سخنانی که مطرح می‌کنند به‌عنوان یک بنگاه تبلیغاتی ضد نظام اقدام می‌کنند.»

حداقل فضای کلاس 4 مترمربع

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت:حضور برای دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است و در مناطق زرد و آبی پایه اول و دوم بازگشایی می‌شوند. مدارسی که حداکثر 50 دانش‌آموز در کل مدرسه داشته باشند، می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها کلاس‌های حضوری را برگزار کنند. کلاس‌ها حداکثر 10 نفره خواهد بود و ما 4 مترمربع برای هر دانش‌آموزان فضا نیاز داریم. هر مدرسه‌ای که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکند، تعطیل خواهد شد.

مرگ سالانه 4هزار نفر بر اثر آلودگی هوا

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران از مرگ سالانه 4هزار نفر بر اثر آلودگی هوا خبر داد. زهرا صدراعظم نوری با بیان اینکه این روز بهانه و تلنگری برای جلب توجه و افزایش حساسیت‌هاست گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که طی 12 ماه اخیر دومیلیون نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و می‌بینیم که همگان به تلاش افتادند که جلوی این روند را بگیرند اما چگونه است که ما سالانه شاهد مرگ 7 میلیون نفر در جهان به علت آلودگی هوا هستیم اما حساسیتی دیده نمی‌شود.

کاهش محبوبیت ترامپ رکورد زد

یک نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که در واپسین روزهای حضور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید فقط 34 درصد آمریکایی‌ها عملکرد وی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری قبول دارند. مقبولیت 34 درصدی یک درصد کمتر از همه موارد قبلی پایین‌ترین محبوبیت شغلی ترامپ است. ترامپ تنها رئیس‌جمهوری است که در تمام دوره‌هایی که از سال 1938 مقبولیت شغلی روسای جمهوری آمریکا ارزیابی شده نتوانسته به میزان محبوبیت شغلی 50 درصد برسد.

تندروها از رای ظریف هراس دارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:190 کشور در دنیا، کنوانسیون مبارزه با جرایم فراملی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب کرده و به عضویت آن درآمده‌اند. برخی می‌گویند استقلال ما از بین می‌رود درحالی‌که 190 کشور این موارد را تصویب کرده‌اند. آیا 190 کشور نسبت به استقلال خود بی‌تفاوت هستند؟! این ایرادات را کسانی می‌گیرند که دستی در کار ندارند. پایگاه رای محمدجواد ظریف باعث هراس از او شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    از هم اکنون به فکر بازار شب عید باشید و متاسفانه موج بعدی کرونا بعد از عید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس