کد خبر 1170206
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۶
سوخت CNG چقدر از بنزین و گازوئیل پاک‌تر است؟

یکی از مزایای اجرای طرح ملی تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز، کاهش آلایندگی هوا با استفاده بیشتر از سوخت CNG به جای سوخت بنزین است.

به گزارش مشرق، روز گذشته ۲۹ دی ماه مصادف با روز ملی هوای پاک بود. "هوای پاک" این روزها کم کم به رویایی دست نیافتی برای فصول سرد کلانشهرهای کشور تبدیل می شود؛ چرا که هر چه می گذرد، سال به سال شاهد افزایش غلظت آلاینده ها در هوایی هستیم که آن را نفس می کشیم.

در کنار ده ها راهکار نجاتبخش از هوای آلوده، یکی از راهکارها تغییر سبد سوخت بخش حمل و نقل کشور به نفع سوخت های پاک تر از بنزین و گازوئیل است. در بین سوخت های پاک، سوخت CNG رتبه دوم را بعد از هیدروژن به خود اختصاص داده و با توجه به زیرساخت های توسعه استفاده از این نوع سوخت در بخش حمل و نقل کشور، می تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی با بنزین باشد.

پس از سالها نابسامانی و برخوردهای جزیره ای با موضوع ساماندهی کارگاه های مجاز تبدیل خودروها به دوگانه سوز، امسال از سامانه https://gcr.niopdc.ir رونمایی شد و همزمان با استناد به مصوبه شورای عالی اقتصاد مبنی بر حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز، تبدیل رایگان تاکسی ها و وانت بارهای بنزین سوز به دوگانه سوز در فاز نخست یک طرح ملی آغاز شد.

یکی از مزایای اجرای این طرح، کاهش آلایندگی هوا با استفاده بیشتر از سوخت CNG به جای سوخت بنزین است.

در جدول زیر، میزان آلایندگی CNG با بنزین و گازوئیل مقایسه شده است:

شرکت ملی پالایش و پخش ایران ,

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 0
    قیمت سی ان جی کردن ماشین شده اندازه پول ماشین خودش چراهیچ رسانه ای پیگیری نمیکنه مردم ک ماشین شخصی دارن چطوربااین قیمت گزاف دوگانه کنن.. قیمت بنزین هم ک قیمت جان ادمه.. مجلس هم الکی دل بستیم اوایل قیمت رانخاست برگردونه چون همشون فرقی ندارن.. وعده 90درصدکاندیدهابود ک قیمت بنزین متعادلشه
  • آذربایجانی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    5 0
    عوضش شتاب و قدرت خودرو کم و وزن خودرو افزایش داشته و افزایش وزن خودش موجب افزایش مصرف سوخت و بنزین میشه و استهلاک قطعات و لاستیکها رو در پی داره و عملا صندوق عقب قابل استفاده برای خانواده نمیشه و فضای بار اون از بین میره قطعات خودرو زودتر مستهلک شده هزینه دوگانه سوز کردن و خرید خودروی دوگانه هم زیاده و روی هر خودرویی نصب نمیشه هزینه اضافه ای هم باید برای معاینه کپسول و متعلقات گازسوز خودرو بکنی در ضمن صفهای طولانی گاز رو هم باید وایسی البته که حجم پر مخزن هم کفاف سفری طولانی رو نمیده و تقریبا یک سوم باک بنزین میتونه طی کنه از طرفی هم جایگاههای سی ان جی نسبت به پمپ بنزینها کمترند و اما خطر اصلی خطر انفجار و نابودی خودرو هست چون یک بمب در پشت خودرو تعبیه شده از نظر من کار روی خودروهای دیزلی خیلی بهتر از سی ان جی هست
    • سید روح اله IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      0 0
      آی گل گفتی. LPG هم قدرت بیشتری داره و هم مثل بنزین میسوزه و باعث خوردگی قطعات موتور نمیشه و از نظر امنیت از CNG بهتره. ولی چون بعضی برای وارد کردن کپسول CNG یه عده میخواستن رانت خواری کننن این سیستم را گسترش دادن. خدایا بمیران سیاستی را که خواص را بر توده مردم ترجیح میدهد.
  • تک سوار DE ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    یادمه شما کلی مقاله منتشر کردید برای حمایت از LPG. واقعا زشت نیست که این قدر خالی از عمق خبری هستید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس