image-20210118133217-1.png - کراپ‌شده

با توجه به جنبه آموزشی کتاب، ترجمه این اثر نیز به زودی توسط "کتاب طه" همراه با متن عربی منتشر خواهد شد.

به گزارش مشرق؛  اثر حاضر، درسنامه‌ای موجز و دقیق از مباحث محوری علوم بلاغی (معانی، بیان و بدیع) است که برای چهار واحد درسی دانشگاهی تدوین شده است. یکی از مزایای مهم این کتاب تمرین‌های فراوان و کاربردیِ برگرفته از آیات قرآن کریم، روایات و اشعار حکمت‌آمیز، و شاهد مثال‌های متنوع از این متون است.

این کتاب، در بازنگری اخیر سرفصل‌های دروس علوم اسلامی، به تأیید "کمیته تحول و مطالعات قرآن و حدیث" وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری رسیده، و به عنوان یکی از منابع اصلی درس علوم بلاغی به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

این کتاب می‌تواند به دلیل حذف مباحث غیرضروری جواهر البلاغة، تمرکز بر نکات اصلی، حذف مثال‌های دشوار، و افزودن مثال‌ها و تمرین‌های مأنوس از قرآن و حدیث، مرور مباحث علم بلاغت را تسهیل کند، و مطالعه علم بلاغت را برای دانشجویان دانشگاه‌ها و طلاب حوزه‌های علمیه تسریع نماید.

با توجه به جنبه آموزشی کتاب، ترجمه این اثر نیز  به زودی توسط "کتاب طه" همراه با متن عربی منتشر خواهد شد.

دکتر هادی نصیری درباره این کتاب می‌گوید:

اثر پیش رو خلاصه‌ای از کتاب جواهر البلاغة تألیف سید احمد هاشمی ‌ره از ادیبان معاصر مصر و از شاگردان شیخ محمّد عبده است که در سال ۱۳۶۲ قمری از دنیا رفته است.

این کتاب به سبب ویژگی‌هایش سال‌ها متن درسیِ دانش بلاغت در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها قرار گرفته و با استقبال خوبی مواجه شده است. به دلیل گستردگی مطالب و مباحث جواهر البلاغة، تدریس آن دست کم نیازمند ۱۰ تا ۱۲ واحد درسی است. این در حالی است که در رشته‌های علوم قرآن و حدیث و برخی رشته‌های دیگر، تنها ۴ واحد به این درس اختصاص داده شده است.

از این رو تلخیص حاضر با نام مختصر البلاغة با دقت و به گونه‌ای صورت پذیرفت که شامل مسائل محوری و اساسی علم معانی، بیان و بدیع در قالب ۳۲ درس به منظور ۴ واحد درسی و همراه با تمرین‌های مربوط به هر مبحث باشد. در کتاب حاضر، تلخیص مطالب به گونه‌ای است که در پاره‌ای از موارد، مثال‌ها و عبارت‌هایی مناسب‌تر و گویاتر جایگزین مثال‌ها و عبارت‌های کتاب جواهر البلاغة شده است.

در بخش تمرین، تلاش شده از آیات، روایات و اشعار حکمت‌آمیز بیشتری جهت تثبیت مطالب در ذهن دانشجویان عزیز بهره گرفته شود. خوشبختانه این اثر مورد قبول «کمیته تحوّل در مطالعات قرآن و حدیث» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته و به عنوان یکی از منابع اصلی این درس در سرفصل‌های ابلاغی جدید به دانشگاه‌های سراسر کشور معرفی شده است.

نگارنده پس از سال‌ها تدریس کتاب جواهر البلاغة و دیگر کتب بلاغی در حوزه و دانشگاه به تلخیص این کتاب مبادرت ورزیده و وقت نسبتاً زیادی صرف آماده کردن این اثر کرده است. امید است که این تلاش ناچیز مورد قبول استادان محترم و دانشجویان گرامی قرار گیرد.
از همکاران گرامی و استادان ارجمند خواهشمند است چنانچه ایراد و اشکالی در هر بخش کتاب مشاهده کردند، تذکر دهند که با دیدۀ منّت پذیرا بوده و در چاپ‌های بعدی درصدد اصلاح آن بر خواهم آمد.

هادی نصیری
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

h.nasiri.218@gmail.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    باسلام واقعا کتاب عالی هست و در زمینه بلاغت دانشجو رو هدایت و قانع میکنه. از نویسنده محترم آقای دکتر نصیری کمال تشکر را دارم.
  • رضا IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام کتاب خوبی است و قابل استفاده برای همه دانشجوها با سطح درک های متفاوت می باشد.
  • زهرا IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    1 0
    مثل همیشه عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس