وقتی عددها بی غیرت می شوند، ۳۹ نماد فساد و بی غبرتی در افغانستان

روایتی از باور مردم افغانستان درباره عدد ۳۹ باعث شد و برخی سوء استفاده ها از آن موجب شد تا دولت این کشور تصمیم بگیرد، این عدد را بصورت کامل از روند ثبت پلاک خودروها در اداره رانندگی حذف کند.

به گزارش مشرق، طی سال‌های گذشته داستانی از عدد ۳۹ در استان غربی هرات افغانستان روایت شد و کم کم در سراسر این کشور گسترش یافت و براساس آن گفته می شود که این عدد  نماد فساد اخلاقی و بی «غیرتی» است و این موضوع بصورت ویژه در خودروهای دارایی پلاک ۳۹ بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

براساس این باور،  افرادی که برای مثال شماره تلفن همراه یا  پلاک خانه هایشان عدد ۳۹ داشته با مشکل روبه رو شده و حرف حدیث درباره اسین مساله و واکنش منفی مردم روبه افزایش گذاشته و این مساله با توزیع پلاک خودرو در اداره رانندگی رهنمایی افغانستان جدیت تر شد.

خودروهای که دارای پلاک ۳۹ بودند افزون بر آن‌که سرنشینان آن‌را به چشم افراد فاسد می دیدند در قیمت خودروها نیز هنگام خرید و فروش اثر داشت که این خودروها به دلیل داشتن عدد ۳۹ در پلاک خود یک سوم قیمت را از دست می داد.

گزارش های رسمی حاکیست که این شایعه کم کم در اداره رانندگی افغانستان جا افتاد و افرادی که برای خودروها تازه وارد پلاک می گرفتند از گرفتن پلاک که دارای عدد ۳۹ بود خوداری می کردند و این وضعیت فرصت را برای فساد در اداره رانندگی نیز بوجود آورد.

پس از نفرت مردم از پلاک دارای عدد ۳۹ هر مشتری که برای گرفتن پلاک به اداره رانندگی افغانستان مراجعه می کرد و ماموران سودجو در این اداره نیز برای آنها پلاک دارای عدد ۳۹ را پیشنهاد می کرد و می گفت که روند توزیع بر همین اعداد رسیده و آنها مجبور هستند از این پلاک ها بگیرند.

اما مشتریان از گرفتن این نوع پلاک خودداری کرده و برای ماموران پیشنهاد رشوه می کردند که باعث گسترش فساد در این اداره شده  و از طرف دیگر آسیب جدی به بودجه دولت نیز وارد کرد.

در سال ۱۳۹۳ صدیق صدیقی سخنگوی وقت وزارت کشور افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت که این خرافات باعث شده است که امسال یک میلیارد افغانی به بودجه دولت خسارت وارد شود.

این شایعات با وجودی که همه مردم باور دارند و در مصاحبه‌ها تأکید می کنند که چیزی بی ارزش و خرافاتی است و نباید به آن‌ها توجه کرد اما با گذشت زمان هر روز بیشتر توسعه می یافت.

در آبان ماه سال ۱۳۹۰ دولت افغانستان لویه جرگه مشورتی (مجلس بزرگان) این کشور را برگزار کرده بود که اعضای جرگه در کمیته های چهل گانه تقسیم و روی موضوعات بحث می کردند و در نهایت گزارش خود را جمع آوری نتیجه را اعلام می کردند.

در همین لویه‌جرگه نیز افرادی که قرعه آنها به کمیته ۳۹ رسید از شرکت در عضویت این کمیته خودداری کردند و این موضوع باعث شد که کمیته ۳۹ از این جرگه حذف و عدد ۴۱ جایگزین آن شود.

اکنون دولت افغانستان تصمیم گرفته است که برای جلوگیری از فساد و گرفتن رشوه از مراجعین در اداره رهنمایی رانندگی عدد ۳۹ را بطور کامل از چرخه ثبت در پلاک های خودروها حذف و زمینه رشوه و فساد را از بین ببرد.

«امرالله صالح» معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه اعلام کرد که از روز شنبه ۲۷ دی ماه هیچ مامور اداره رانندگی حق ندارد به مراجعین برای گرفتن پلاک دارای عدد ۳۹ را پیشنهاد و زمینه رشوه گرفتن را فراهم سازد.

وی گفته است که این عدد بصورت دایم از ثبت در پلاک خودروها از این اداره حذف می گردد.

این اعلام معاون رئیس جمهوری افغانستان در فضای اجتماعی و رسانه‌ای در داخل و خارج از افغانستان جنجال آفرین شد و کاربران شبکه اجتماعی افغانستان با نوشتن مطالب درباره این موضوع بطور گسترده واکنش نشان داده برخی از آن حمایت و برخی نیز علیه آن موضع گیری و این اقدام دولت را رسمیت بخشیدن به خرافات عنوان کردند.

«خلیل مینوی» رئیس سابق خبرگزاری «آژانس باختر» خبرگزاری دولتی افغانستان هم در فیسبوک خود نوشته است که ماجرای عدد ۳۹ به سرخط رسانه‌های جهان مبدل شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    27 3
    جاعلیت چطوری اینطوری شاخ دوم که نمی خواهد جاعلیت
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      15 2
      یعنی تو که بلدی با گوشی یا کامپیوتر کارکنی اینقدر بیسوادی که نمیدونی اون جاهلیت هست نه جاعلیت؟ من که باورم نمیشه.
    • حسام زاهدی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      7 1
      آقای محترم اشتباه تایپی بوده چون تو صفحه کلید ه کنار ع هستش. زود قضاوت نکنید لطقا
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      3 0
      امان از جهل و نادانی !!!!!!؟
  • ایرانی IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    19 1
    خرافات همه جا هست ، البته هر چقدر آگاهی مردم افزایش پیدا کنه به همان میزان باورهای نادرس هم کاهش خواهد داشت
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      9 0
      تا یه حدودی رای اوردن بعضیا تو دور دوم این حرف شما رو نقض میکنه
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      8 1
      خیر فقط خرافات قدیمی جایشان را به خرافات شیک تر میدهند.
  • سیدمحسن IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    4 8
    مگردرکشورماوجودندارد مثلا"عدد13که میگوییدنحس هست وروی پلاک خانه هامی نویسید12+1، اگه میگوییدمال زمان قبل است، ولیکن تاحالا میگویید13 بدرباید بزنیدبیرون ازخانه چون این روز، نحس هست، درنتیجه این خرافات همیشه هست. ومربوط به یک کشور یام دم نیست.
  • رضا فراهانی US ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    13 1
    تورا به خدا قسم دست از این خرافات بردارید پس طرف به سن 39سالگی برسد باید خودش را بکشد یا پنهان شود
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    8 1
    جاهلیت و عدم تفکر، یک ملت دانشمند را به ویرانی کشانده است.
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    10 0
    خرافات که پدر ملت ها رو در آورده
  • Arman FR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 0
    والا من هراتم اصلانم چنین چیزی نشنیدم
  • یوسف افغان IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    4 0
    عجیبه این دگه از کجا پیدا شد باوا هیچ خبری نیست چرا رسانه ها الکی خرافات میسازن از شهر هرات ما کم شایعه درست کنید بزرگواران
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 0
    جهل ددهرجانمودپیدامی کند
  • FR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    4 0
    خخخخ عجب یه عدد باعث فساد بی غیرتی اینم از اون حرفاست ها تو مغز مردم افغانستان کردن
  • عباس IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    2 0
    باور من اینه که کار خود حکومته از به قول خودمون اقا زاده ها که یه سفره ای پهن کنن واسه خودشون و با رواج این مزخرفات مردم بی نوا رو مورد تاخت و تاز قرار بدن
  • رضا خان IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    1 0
    مرگ بر ترامپ احمق، تقصیر ترامپ احمق هست
  • صادق IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 0
    جناب امرالله صالح ی پلاک باشماره ۳۹ بره خودش ثبت کنه و ب همه ی افغانستانی ها ثابت بشه ک عدد۳۹ نماد بی غیرتی نیست .
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    1 0
    اینا فقط یه مشت حرف مفته که تو سر یه عده آدمهای ساده لوح کردن تا به وقت لازم ازشون اخاذی کنن شنونده باید عاقل باشه
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    2 0
    ترکیب جهل و خرافات میشه این. عدد 39 بی ناموسی است! به یک نفر بگی 39 یعنی خیلی فحش بدی دادی! هر خانه ای پلاکش 39 باشد آن خانه فساد است! این جهلی است که باید باهاش مبارزه کنند.
  • امیری IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 0
    سلام خرافات تو همه جا هست اما تو کشور ما بیشتر از جای دیگه هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس