جهش 4 هزار تومانی «دلار روحانی» در یک ماه/ بازار ارز در بن‌بست سیاست‌بازی - کراپ‌شده

اگر از اول بهمن با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و بدون رفع عملی تحریم‌های ارزی و بانکی، نرخ ارز در کشورمان به شدت نزول پیدا کرد، می‌توان ادعای سیاسی‌کاری دولت در بازار ارز را قوی دانست.

سرویس اقتصاد مشرق - حسن روحانی در سه سال اخیر مواضع متناقضی درباره علت افزایش تاریخی نرخ ارز مطرح کرده است. آخرین موضع روحانی نیز سخنان روز چهارشنبه او بود که گفت اگر ۷ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در یک کشور آزاد شود، فوراً نرخ ارز از ۲۵ هزار تومانی فعلی به ۱۵ هزار تومان کاهش یابد.

این اظهارات روحانی در فضای مجازی اینطور منعکس شد که نرخ ارز قرار است با دستور دولت پایین بیاید. این گمانه با توجه به سخنان اخیر نایب رئیس مجلس در تلویزیون تقویت شده است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: شنیده‌ام با اینکه ما منابع ارزی داریم، بعضاً این منابع ارزی برای روی کار آمدن بایدن حفظ شده است که با تزریق آن قیمت ارز برای چند ماه تا ۱۱ هزار تومان کاهش یابد. البته ان‌شاءالله این مسائلی که گفته می‌شود غلط باشد اما گفته می‌شود قیمت ارز چندین ماه کنترل‌شده تا فضای سیاسی کشور برای کارهای بعدی و با توجه به اینکه سال بعد انتخابات ریاست جمهوری را داریم و عده‌ای دنبال مذاکره هستند، مهیا شود.

حجت‌الله عبدالملکی، اقتصاددان هم آذرماه طی توییتی به همین موضوع اشاره کرد و نوشت:

یک بهمن،

احتکار ارز نفت،

شروع به کار دولت بایدن،

سقوط شدید نرخ ارز،

جلب نظر مردم برای مذاکره با آمریکا،

به زودی با اینها جمله خواهم ساخت.

https://cdn.mashreghnews.ir/d/2020/12/13/4/3005568.jpg

این مواضع با واکنش علیرضا معزی از مسئولان اطلاع‌رسانی در ریاست جمهوری مواجه شده که با ادعای اینکه «برخی رسانه‌های انقلابی! در تحریف آشکار حقیقت، افزایش نرخ ارز را معلول تصمیم دولت می‌دانند و نه تحریم دشمن»، گفت: جعلِ واقعیتی تحمیلی به تصمیمی دولتی، آشکارترین بروز جریان تحریف است.

مواضع روحانی جهت اطلاع معزی

معزی در حالی رسانه‌ها را به تحریف سخنان روحانی متهم می‌کند که در سه سال اخیر روحانی چند بار گفته بود که اگر دولت بخواهد می‌تواند قیمت ارز را پایین بیاورد. بازخوانی وعده‌های روحانی در سه سال اخیر درباره نرخ ارز قطعاً مفید خواهد بود تا مشخص شود که چرا برخی به دولت بدبین هستند که عامدانه نرخ ارز را رها کرده است.

تمسخر دولت قبل

حسن روحانی در دوره تبلیغات انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری با تمسخر مدیریت دولت دهم در کنترل نرخ ارز و نادیده گرفتن تحریم‌ها گفته بود: صبح نمی‌دانستیم ساعت ۱۱ یا ۱۲ ظهر قیمت دلار چقدر می‌شود؟

این در حالی است که اکنون مسئولان دولت فعلی صرفاً تحریم‌ها را عامل گرانی ارز می‌دانند و دولت را کاملاً تبرئه می‌کنند.

مردم خیالشان راحت باشد

 ۲ بهمن ۹۶ حسن روحانی، زمانی که نرخ ارز بین ۴ تا ۵ هزار تومان در نوسان بود حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود تاکید کرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد. روحانی درباره شایعه بالا بردن نرخ ارز اظهار داشت: به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارجش را تأمین کند. ما اول سال یک پیش‌بینی در خصوص نرخ ارز می‌کنیم و من به مردم به‌صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست و همواره من در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت. خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.

اگر دستور بدهم طی ۲ هفته ارز پایین می‌آید

اما از سال ۱۳۹۷ اوضاع تفاوت کرد و با خروج آمریکا از برجام، نرخ ارز هم افزایشی شد. علل گرانی نرخ ارز و نقش سوءمدیریت دولت یکی از سوالات نمایندگان مجلس از روحانی بود که او ۶ شهریور ۱۳۹۷ در جلسه سؤال نمایندگان مجلس، مدعی شد که اگر به بانک مرکزی دستور بدهد طی ۲ هفته نرخ ارز به قیمت سال ۱۳۹۶ بازمی‌گردد.

 روحانی در آن جلسه خاطرنشان کرد: در رابطه با قیمت ارز، مردم بدانند، تلاش دولت بر این است که این قیمت متعادل‌تر شود. در روزهای اخیر نسبت به هفته قبل قیمت ارز مقداری متعادل شده است. در هفته‌های بعد متعادل‌تر خواهد شد. همه تلاش ما این است که مردم احساس نگرانی نکنند. البته این نکته را هم خدمت نمایندگان بگویم که ذخایر ارزی‌مان را بالا می‌بریم.

روحانی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان که گفته بود ذخایر ارزی دولت در این روزها کم نشده، گفت: راست می‌گویند، در این روزها صادرات غیرنفتی و میعانات گازی ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. دولت در حال افزایش ذخایر ارزی در بانک مرکزی و در بانک‌های دنیا است.

روحانی اضافه کرد: دولت کار احتیاطی برای ماه‌های آینده و سال‌های آینده انجام می‌دهد. این احتیاط دولت است که این کار را می‌کند و الا اگر بخواهیم ارز را مثل گذشته و مثل پارسال کنیم، اگر الآن به رئیس بانک مرکزی بگویم مثل شهریور پارسال عمل کن، شما بدانید در مدت دو هفته قیمت ارز کاهش می‌یابد به قیمت پارسال، اما به رئیس بانک مرکزی گفتم که حق استفاده از ذخایر بانک مرکزی را ندارید.

همین الآن می‌توانیم قیمت ارز را پایین بیاوریم

۱۰ مرداد ۱۳۹۸ هم روحانی دوباره ادعای توان دولت برای کاهش فوری قیمت ارز را مطرح کرد و گفت: ما بر مبنای اینکه در این توافقات به نتیجه نمی‌رسیم عمل می‌کنیم. ما همین الآن می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم اما بر مبنای احتیاط آینده بلندمدت قدم به قدم گام برمی‌داریم.

در روزهای آینده ارز ارزان می‌شود

۱ مرداد ۱۳۹۹ روحانی، در جلسه هیات دولت درباره ارز گفت: تلاش داریم ارزی که در کشورهای دیگر به عنوان ذخیره داریم استفاده کنیم. در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و حداقل با سه کشور مذاکرات و اقدامات خوبی داشته‌ایم. امیدواریم که ارز مورد نیاز بانک مرکزی در اختیار قرار گیرد و مردم شاهد یک قیمت متعادل در روزها و هفته‌های آینده باشند.

فردا صبح ارز ارزان می‌شود

نهایتاً در آخرین نمونه از وعده‌های روحانی درباره کاهش قیمت ارز، او ۲۴ دی ۱۳۹۹ گفت: اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

مرور سخنان روحانی نشان می‌دهد که طبق گفته خود او، دولت در این سه سال در حال ذخیره ارز برای روز مبادا بوده است. از آنجا که در دو سال اخیر به علت تشدید رکود اقتصادی در کشور و ممنوعیت واردات بسیاری از اقلام، مصارف ارزی به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر درآمدهای ارزی هم با افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بهتر شده است، این سوال به‌جا به نظر می‌رسد که چرا تاکنون نرخ ارز پایین نیامده است؟

اگر از اول بهمن با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و بدون رفع عملی تحریم‌های ارزی و بانکی، نرخ ارز در کشورمان به شدت نزول پیدا کرد آنگاه می‌توان استدلال‌های افرادی چون قاضی‌زاده هاشمی و عبدالملکی را مقرون به صحت دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    14 4
    چرا دولت بنفش رو استیضاح نکردید ؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      0 0
      چون با استیضاح با این کادرسازی که در ادارات و وزارت خانه های دولتی ایجاد کردند دنبال برپا کردن فتنه ایی بدتر از فتنه ۸۸ بودند،ما باید از این دولت و بلایی که بر سر ملت آورد درس عبرت بگیریم و درست رأی بدهیم و درست انتخاب کنیم
    • پری مجرد 43ساله IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      7 4
      برای اینکه فتنه جدیدی نضج نگیره
    • خالی کردن خزانه IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      4 0
      چرا باید استضیاح بشه؟ فقط بنده خدا جوری تدبیر کرده! دولت بعدی که در 1400 میاد سر کار خزانه خالی از ارز باشه که وقتشو روی حساب و کتاب نزاره و بیشتر به معیشت مردم برسه...
  • محمد رضا IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    5 0
    چاه کن همیشه ته چاهه ...
  • علـی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    8 0
    دمتون گرررررررم دنبال این میگشتــم!
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    4 0
    آب روغن قاطی کرده.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    3 0
    احسنت! اینو میگن کار رسانه ای! اصولا این دولت و کلا جبهه ی اصلاحات پره از بیانیه های متناقض و وعده های دروغین. ولی نمی دونم چرا رسانه های انقلابی به خودشون زحمت نمی دن که با آرشیو کردن این ها و نمایش این ادعاهای متناقض در کنار هم، دورویی و دروغ گویی اینا رو به رخ بکشن!
  • کامران IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    9 0
    روحانی چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست ؟
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    6 0
    مرسی مشرق. از این مدل گزارش های جمع شده بیشتر تهیه کن
  • آرش IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    واقعیت اینه که دولت روحانی از اول بر پایه ی نگاه ملتمسانه به کدخدا رای آورد و انتظار داشت با کنار گذاشتن فن آوری هسته ای نظر کدخدا رو جلب کنه..اما ترامپ به این التماس ها توجهی نکرد واین ها سنگ روی یخ شدن..الان هم التماس به سوی بایدنه..شاید در انتخابات امسال کمک کنه این ضعفا رای بیارن...ومکرو و مکرالله والله خیرالماکرین
  • نظر IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 2
    اصلاح طلب و انقلابی ، این دولت و اون دولت در به خاک سیاه نشادن مردم رفابت شدیدی داشند
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    3 0
    همه تسنیما ت روحانی خدمت به بیگانگان است
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 1
    نرخ دلار را به همان ۳۰۰۰ رساندی هنوز میشیم هی به هی . واگر دلار را رساندی به ۱۰۰۰ یعنی گند کاری دولت قبل که دلار ۱۰۰۰ تومن را به ۳۰۰۰ رساند ، تازه یک کاری کردی . ولی ای وای دلار ۸ برابر شده ، الان هر چی زور بزنی بدرد نمیخوره ، صدای در میاد آبروریزی میشه
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    روحانی را چه به نرخ دلار
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    در صورت صحت این ماجرا باید مجلس استیضاح دولت رو در دستور کار قرار بده
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    روحانی بیچاره به امید استکبار امده بود تا اوضاع کشور را برایش درست کنند. البته اگر امریکا بیاید نه روحانی و نه حتی خانواده خائن هاشمی خواهند ماند. امریکا نوکران خاص خود را داردو
  • مالباخته IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    دولتی که افتخار میکنه از بانک مرکزی پول نگرفته ولی جیب ملت رو در بورس خالی کرده باید استیضاح بشه . بعد جالبیش اینجاست که تورم زمان این آقا 2 برابر زمان احمدی نژاد بود که از بانک مرکزی پول قرض میگرفت و جیب ملت رو نمیزد . خواهش ما از نمایندگان این هست که دولت هرچه سریعتر استیضاح بشه . نه فقط پول مردم رفت که روح و روانشون هم داغون شد و خدا میدونه چی به سر زندگیشون اومده . کسانی که با دعوت دولت و قول صیانت وارد بورس شدن و اندک پس انداز های کارگری و کارمندیشون پودر شد . خواهشا قبل از اینکه این قضیه مثل اعتراض های بنزینی نشده ، یه فکری بکنید . مگه در طول تاریخ همچین ریزشی داشتیم ، اونم بدون اینکه جنگی صورت بگیره و همه کارخونه ها هم در حال تولید و سوسازی که هر ماه بهتر از ماه قبل .
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    مردم حقشونه چون دیدن دوره اول چکار کرد بازم بهش رای دادن از ماست که بر ماست
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 0
    فقط یک کلام خدا هدایت کندانهای که به این را انتخاب کرد
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    این دولت سر ایران میاره که در تاریخ ایران بعنوان منفورترین لقب خواهد گرفت . از اعتماد مردم سو استفاده کرد .
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 0
    به اعتماد مردم خیانت کردی
  • ناشناس IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 0
    بی صبرانه منتظر پایان دولت تدبیر و امید هستیم.
  • ناشناس IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    وزیر بی کفایت اقتصاد آقای دژپسند به دلیل دعوت مردم به خرید سهام پالایش یکم و زیان حدود پنجاه درصدی خریداران این صندوق باید محاکمه شود.
  • ناشناس IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 0
    آقای روحانی فقط زودتر برو
  • ناشناس IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    3 0
    حق الناس عظیمی بابت دعوت مردم به بورس و زیان میلیون ها سهام دار خرد بر گردن دولت تدبیر و امید هست، آخرت خودتون رو خراب کردید.
  • ناشناس IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 0
    خسته شدیم از دولت تدبیر و امید
  • گرسنه IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    4 0
    رای دادید مثل مرد پاش واستید حالا خوبه فقط پولتون رفته ...دور بعدی که این جریان رای بیاره نوبت جونتونه
  • DE ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    بچه ها بوی دلار 45 ریال میاید
  • اکبر IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    برای آمریکا دشمن دانا براش بهتر از دوست نادان مثل آقایان اصلاح طلب هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس