در این مطلب چند مورد از خانه های تاریخی و قدیمی اصفهان که از مکان های دیدنی اصفهان بشمار می روند و در سایت توریستگاه آورده شده را با هم مرور خواهیم کرد.

جهت مشاهده سایر دیدنی ها و تفریحات اصفهان و همچنین دسترسی به اطلاعات بیشتر همچون رستوران ها، هتل ها و مراکز خرید اصفهان به آدرس www.touristgah.com مراجعه نمایید.

1- خانه سوکیاس

اصفهان به عنوان موزه ای بزرگ از آثار تاریخی ادوار مختلف، در دل خود تعداد زیادی خانه های قدیمی و تاریخی را جای داده است. برخی از این خانه ها از بین رفته اند اما باقی آنها با قدرت پا بر جا هستند و در میانشان تعدادی  با تغییر کاربری به زندگی خود ادامه داده اند. خانه سوکیاس یکی از همین خانه ها است. این خانه به واسطه ارزش هنری و معماری چشم نوازش، شکوه و جلالش را حفظ کرده است و با معماری تلفیقی اسلامی-مسیحی خود همچنان مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به بناهای تاریخی است. این سبک معماری، جلوه خاصی به خانه سوکیاس داده و خوشبختانه در منطقه ارمنی نشین جلفا، خانه ها به شکل قدیمی خود حفظ شده اند.

2- توحید خانه

توحید خانه نام عمارتی آجری مربوط به دوران پادشاهی صفویه است و در پشت کاخ عالی قاپو قرار دارد. این عمارت زمانی مکان مقدسی به شمار می رفت و صوفیان در آن به دعا می پرداختند، پیشوای صوفیان نیز در این جا حضور داشت و شب های جمعه گروهی از صوفیان در این محل به جان شاه دعا می کردند. در زمان صفوی با ساخته شدن این عمارت، افرادی که محکوم به مجازات می شدند، به این مکان می رفتند تا با طلب مغفرت کردن بسیار از درگاه شاه، مورد بخشایش قرار گیرند. جالب است بدانید در این مکان هیچ کس نمی توانست به صورت مسلح وارد شود، از این رو فرد بست نشین با آرامش می توانست در این مکان بماند تا بخشیده شده و از آسیب در امان بماند. در زمان قاجار این مکان تقدس خود ار از دست داد و از آن به عنوان مطبخ و زندان استفاده شد. در زمان پهلوی نیز شهربانی در زمین های اطراف آن مستقر شد.

3- خانه ملک التجار (انگورستان ملک)

عمارت ملک التجار، بنایی تاریخی است در میان انگورستانی به قدمت افشاریان. نادر شاه افشار در زمان پادشاهی، انگورستانی را که برای مردم بود از آن خود کرد تا آن که در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار این باغ به سرپرست امور مالی حکومت اصفهان رسید. سال ها بعد حاج محمد ابراهیم خان فرزند این مسئول مالی، خانه ای را در میان این انگورستان بنا کرد تا وقف کارهایی نظیر مراسم تعزیه و عزاداری شود.

4- خانه مارتا پیترز (دانشگاه هنر اصفهان)

خانه مارتا پیترز از خانه های قدیمی اصفهان و محله تاریخی جلفا است. قدمت این خانه طبق بررسی های معماری به دوران حکومت صفویه می رسد. به جهت تزیینات بسیار زیبایش مانند سقف های مقرنس کاری شده، آینه کاری ها، طلا کاری، گچ بری های زیبا و نقاشی فرشتگان برروی دیوار های آن، جلوه خاصی دارد به همین دلیل سبب شده علاوه بر ارزش تاریخی ارزش هنری نیز داشته باشد.

5- خانه مشروطه اصفهان

خانه نور الله نجفی را امروزه با نام خانه مشروطه اصفهان می شناسیم. این خانه کاملا به سبک قاجار ساخته شده است و زمانی محل تجمع و تشکیل جلسات آزادی خواهان، روشنفکران و مشروطه طلبان بوده است. این خانه هم مانند سایر خانه های مشروطه در ایران اتفاقات زیادی را از سر گذرانده و اخبار خوب و بد فراوانی در آن رد و بدل شده است. خانه مشروطیت اصفهان اکنون به عنوان موزه فعالیت می کند و شما می توانید در آن جا با مطالعه اسناد و مدارک موجود و تماشا تصاویر به اهداف مشروطه خواهان پی ببرید.

6- خانه ملاباشی (خانه معتمدی)

ملاباشی، منجم ناصر الدین شاه در زمان سلطنت ظل السلطان بود. او مالک کوچه و این بنا بود که همچون انسانی فرهیخته از خانه خود برای فعالیت های فرهنگی و مذهبی استفاده می کرد. در زمان خرید او، این خانه به این اندازه بزرگ و زیبا نبود و فقط 5 دری و زمستان نشین داشت، اما ملاباشی 1 اتاق 9دری به همراه شاه نشین به مجموعه این بنا اضافه کرد.

7- خانه محمد باقر نیلفروشان

خانه محمد باقر نیلفروشان خانه ای است مربوط به دوره قاجار. بنای این خانه در 2 سمت شمالی و جنوبی زمین احداث شده است و شامل بخش های مختلفی از جمله ورودی ها و کفش کن های اطراف تالار ارسی، خود تالار ارسی 5 دری و سفره خانه می باشد. ساختمان 2 طبقه دارد و اتاق های هر طبقه در طرفین ارسی به صورت قرینه قرارگرفته اند. خانه محمد باقر نیلفروشان تزیینات زیبا، گوشواره های تزیین شده، درهای ارسی مشبک با شیشه های رنگی و حیاطی وسیع دارد. معماری سبک صفوی را می توان در تقارن بناهای دو طرف حیاط، طرح و تقسیم بندی فضا دید. با این حال در معماری داخلی با توجه به تزیینات چشمگیر خانه می توان روح معماری قاجار را احساس کرد.

8- خانه قزوینی ها

یکی از خانه های دیرینه شهر اصفهان خانه قزوینی ها است، بنایی زیبا با پنجره های گسترده و به رنگ خاک. با نگاه کردن به آن به عجین شدنش با زمین و معماری های تاریخی این شهر پی خواهید برد و حال هوای دلنشینی را تجربه خواهید کرد.

9- خانه شهشهانی

خانه شهشهانی از خانه های تاریخی شهر اصفهان است و خوشبختانه آثار سالم به جا مانده دوران قاجار این شهر هنر پرور می باشد. تاریخ ساخت بنا، بر اساس کتیبه موجود در ضلع شمالی اتاق میانی این خانه سال 1276 قمری تخمین زده می شود و احتمالا این تاریخ مربوط به تاریخ پایان ساخت خانه است.

10- خانه جناب

خانه جناب در حدود 200 سال پیش بنا شد. این خانه توسط محمد حسین میرزا، پدر سلطنت خانم از بانو های مهم دربار قاجار بنا شد. این در زمانی بود که یکی از کوچه های آن محله به نام میر سید علی جناب، همسر سلطنت خانم، بود. خانه جناب به صورت مجموعه ای از چندین حیاط و ساختمان مسکونی متصل به هم ساخته شده بود، اما متاسفانه اکنون این خانه ها به ساختمان های مدرن تبدیل شده اند. تا سال 1394 خورشیدی، نوه سلطنت خانم، در یکی از این خانه های قدیمی منزل داشت و ارسی و پادری آن محفوظ بود، اما باقی بخش های این عمارت بازسازی شده بود.

11- خانه دهدشتی

خانه دهدشتی با قدمت قاجاری اش بسیاری از المان های معماری قاجار را در خود دارد. شما می توانید امضای معماری قاجار را در پنجره های چوبی عمارت با شیشه های رنگی و مشبک ببینید.

12- خانه حاج رسولی ها (سرای بدیع)

بناهای صفوی یکی از زیباترین آثار به جا مانده در شهر اصفهان به شمار می روند و خانه حاج رسولی ها یکی از آن ها است که به اواخر این حکومت باز می گردد. عمارت حیاطی مستطیل شکل دارد و خانه ها هر 4 جبهه آن را در بر گرفته اند.

13- خانه حقیقی

خانه حقیقی محل سکونت فردی به نام اخوان حقیقی بوه است. این خانه یکی از بناهای دوره صفویه است و نشانه های معماری آن دوران را کاملا در خود دارد. علاوه بر این نشانه ای معماری قاجار به ندرت در آن به چشم می خورد. خانه های تاریخی در اصفهان بسیار زیاد اند و متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده اند، اما خانه حقیقی این شانس را داشته تا مورد توجه قرار بگیرد. بخش های مختلف خانه شامل حیاط نسبتا بزرگ با حوض و باغچه است، در بخش شمالی خانه شاه نشین با پنجره ارسی بسیار زیبا و در بخش شرقی خانه سالن دیگری مخصوص ساکنان منزل و نه مهمانان وجود دارد. در قسمت غربی خانه اتاق ها و در طرف دیگر راهروها وجود دارند. این خانه هم مثل اغلب خانه های ایرانی قسمت اندرونی و بیرونی دارد و قسمت اندرونی یا خلوت آن در شرق ساختمان بنا شده است.

14- خانه اعلم

خانه اعلم متعلق به دکتر اعلم بوده و در واقع کلکسیونی ارزشمند از هنرهای دوره قاجار به شار می رود و به همین جهت در لیست بهترین خانه های اصفهان قرار می گیرد. این موضوع خصوصا در مورد اتاق 5 دری آن خانه صدق می کند، چون انواع هنرهای آینه کاری، حجاری، گچ بری، منبت کاری و نقاشی را می توان در آن پیدا کرد. زیبایی این خانه وتزیینات پر کار آن الگویی از هنر قاجار به دست می هد و نشان می دهد در زمان ساخت آن هنرمندان قاجار مجددا به هنر دوران صفویه توجه کرده اند.

15- خانه امین التجار

خانه های تاریخی اصفهان میراثی باشکوه از ادوار مختلف زمانی هستن و هر یک از آن ها جلوه ای منحصر به فرد را به نمایش می گذارند. یکی از این خانه ها، عمارت امین التجار است و به دوران قاجار باز می گردد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس