اف 16

اگرچه جنگنده‌های اف ۱۶ نیروی هوایی عراق که در سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شدند، فاقد بسیاری از سلاح‌های روز بودند اما اکنون با گذشت حدود ۶ سال، به دلایل مختلف در آستانه زمینگیری کامل هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موضوع اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط آمریکا و متحدانش به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور (که دروغ بودن آن بعدها رسما توسط رسانه های آمریکایی و نهادهای بین المللی افشا شد) از آن زمان تا به امروز که ابتدای سال ۲۰۲۱ است، خسارت های گسترده جانی، مادی و معنوی به این کشور و ملتش تحمیل کرده است.

یکی از اتفاقات مهم اما کمتر پرداخته شده در این خصوص، مربوط به وضعیت نیروهای مسلح عراق است؛ ارتشی که به اصطلاح نوسازی آن از سالها قبل توسط آمریکا و برخی متحدانش آغاز شده و بررسی دقیق نتایج آن قابل تامل است. البته تا سالها آنچه به عنوان ارتش عراق مطرح بود در واحدهای پیاده با تسلیحات سبک خلاصه می شد و حتی در دوره ای، آمریکایی ها سلاحی مثل آر پی جی ۲۹ را نیز برای این ارتش، خارج از دایره مورد تایید و بیش از حد قدرتمند، به حساب می آوردند!

بیشتر بخوانید:

جنگنده F-۱۶؛ گنجشکی که آمریکا به جای شاهین تحویل ارتش عراق داد +عکس

جزییات جدید از کلاهبرداری آمریکا بابت فروش اف-۳۵ به انگلیس/ «ملکه الیزابت»؛ اولین ناوهواپیمابر جهان که هواپیمای عملیاتی ندارد! +عکس

ارتش انگلیس هم متوجه بدعهدی آمریکا شد اما برخی در داخل هنوز امیدوارند/ جزییات تحول بزرگ در سیاست‌های نظامی متحد مشهور ایالات متحده +عکس

با نزدیک شدن زمان خروج اولیه ایالات متحده از عراق در سال ۲۰۰۹، کم کم تجهیزات سنگین تری به عراق واگذار شد که بخش عمده ای از این تجهیزات آمریکایی بودند؛ هرچند در برابر نفتی که از این کشور غارت می کردند، اقدام ناچیزی بود. تانک های آبرامز، نفربرهای ام ۱۱۳، توپ های ام ۱۰۹، برخی بالگردهای سبک و هواپیمای ملخی در نقش شناسایی در کنار پرنده ترابری هرکولس از جمله موارد تحویلی به ارتش عراق بود. با آغاز تظاهرات مردمی در برخی کشورهای عربی و بهانه این موضوع برای کشاندن پای داعش به کشور سوریه در همسایگی عراق، مسئولین عراقی متوجه شدند که خطر بیش از حد به این کشور نزدیک شده و نیاز به سلاح سنگین از جمله جنگنده وجود دارد.

اف ۱۶ های مسئله دار سفارش داده شدند

جنگنده های اف ۱۶ در استاندارد بلاک ۵۲ و مدل سی و دی از جمله مدل های تقریبا به روز از این خانواده از جنگنده ها به حساب می آید و عراقی ها ۳۶ فروند از این جنگنده ها را در سال ۲۰۱۱ به آمریکا سفارش دادند. این جنگنده ها به F-۱۶IQ معروف شدند. در نگاه اول و خصوصا در سال ۲۰۱۱، بسیاری تصور کردند که به زودی عراق به جنگنده های پیشرفته و به روز مجهز خواهد شد. برای نمونه از نظر ظاهری، جنگنده های اف ۱۶ ترکیه، پاکستان و حتی بسیاری از اف ۱۶ های آمریکایی فعال در منطقه نیز از این مدل بودند و حتی امروز نیز هستند.

تصویری از تحویل اف ۱۶ به عراق در آمریکا

اما با انتشار مشخصات واقعی و جزییات قرارداد مشخص شد یک گنجشک در لباس شاهین به عراق تحویل داده شده است چراکه عدم توان حمل موشک های هوا به هوای راداری امرام و صرفا حمل موشک های اسپارو که در دهه ۱۹۸۰ میلادی، سلاحی مرسوم بود، عدم فروش بمب های هدایت ماهواره ای سری JDAM، عدم فروش موشک های کروز هوا پرتاب و سلاح های دورایستا از جمله موشک های ضد رادار و حتی عدم فروش مدل سری ایکس موشک های هوا به هوای AIM-۹ برای درگیری نزدیک نشان داد که حتی اف ۱۶ های عراقی در برابر اف ۱۶ های اردن نیز که از مدل های اولیه بوده و صرفا یک ارتقاء برای حمل موشک های امرام دیده اند حداقل در نبرد هوا به هوا پایین تر قرار دارند.

این مسئله البته تازه شروع داستان های عراق در این بخش بود. ارتش عراق و خصوصا نیروی هوایی این کشور بعد از سال ۲۰۰۳ به طور کامل نابود شده و برخی پرسنل باقی مانده نیز سن بالایی داشته و بر اساس آموزش های مکاتب فرانسوی و روسی تعلیم دیده بودند. حتی در طول انجام تمرین ها و آماده سازی در آمریکا، دو اف ۱۶ عراق از دست رفت و ناوگان عراقی نرسیده به این کشور به عدد ۳۴ فروند کاهش یافت.

کانوپی یکی از دو جنگنده سقوط کرده عراقی در آمریکا

داعش حمله کرد اما خبری از اف ۱۶ ها نیست!

در سال ۲۰۱۴ و با حمله سراسری گروه تروریستی داعش از مرزهای سوریه به درون عراق، ناگهان خطوط دفاعی غرب این کشور یکی بعد از دیگری فرو ریخت و این گروه تروریستی هر روز به پایتخت نزدیک تر میشد. اینجا بود که آمریکایی ها با بهانه های مختلف از ارسال جنگنده ها به عراق سرباز زدند. در این مرحله و با وجود خطر سقوط پایتخت عراق، جمهوری اسلامی ایران و روسیه هر کدام تعدادی هواپیمای پشتیبانی نزدیک را در اختیار عراقی ها قرار دادند. در مرحله بعدی عراقی ها بالگردهای تهاجمی سنگین Mi-۳۵ و Mi-۲۸ را نیز به روسیه سفارش دادند. با ایجاد پل تدارکاتی از ایران، روسیه و حتی چین، تسلیحاتی مثل هواپیمای رزمی، بالگرد، پهپاد مسلح تا راکت انداز و موشک های ضد زره و تفنگ های تک تیرانداز به سمت این کشور سرازیر شد.

نهایتا بعد از متوقف کردن پیشروی داعش در داخل عراق به لطف حضور نیروهای مردمی و کمک های نظامی و اطلاعاتی ایران، روسیه و چین، کم کم سر و کله اف ۱۶ های پر حاشیه در عراق پیدا شد و در سپتامبر سال ۲۰۱۵ یعنی بیش از یک سال پس از شروع حمله داعش، اولین حملات این جنگنده ها به مواضع این گروه تروریستی آغاز شد. عراقی ها در این حملات عمدتا از تسلیحات مثل بمب های هدایت لیزری، موشک های سطح به هوای ماوریک یا بمب های سقوط آزاد بهره می بردند.

اف ۱۶ عراقی مجهز به بمب های هدایت لیزری و موشک هوا به هوای AIM-۹

اما با آغاز حملات متقابل ارتش عراق برای پس گرفتن مناطق از دست رفته، فشار سنگینی به واحدهای ارتش عراق وارد شد. نبردهای شهری و در بسیاری از اوقات خانه به خانه برای بازپس گیری هر شهر و روستا انجام شده و در نهایت در تابستان سال ۲۰۱۸ و بعد از ۴ سال نبرد نفس گیر، عراقی ها موفق به رسیدن به مرزهای سوریه شدند و گروه داعش صرفا بدل به یک تهدید در حد سلول های خفته شد. عراقی ها البته در همان دوره اول جنگ با داعش و به دلیل بد قولی های طرف مقابل یعنی آمریکایی اعلام کرده بودند که احتمال دارد به سمت روسیه یا فرانسه برای تامین هواپیمای رزمی بروند. در هر صورت و با پایان جنگ رسمی با داعش یکی دیگر از مشکلات برای ناوگان اف ۱۶ های عراق رخ نمود.

تظاهرات در خیابان های عراق و فرار مستشاران

سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی را می توان دوره ای پر تنش برای عراق در بحث های داخلی دانست. ظهور گروه های مختلف معترض، اعتصاب ها و تظاهرات و درگیری های داخلی از یک سو و سپس شهادت سردار گرانقدر و عزیز حاج قاسم سلیمانی و پاسخ متقابل موشکی ایران به آمریکا در عراق و پایگاه عین الاسد، بهانه های لازم را برای مستشاران آمریکایی فراهم آورد و آنها عراق را ترک کردند.

به همین خاطر ناوگان اف ۱۶ های عراقی به دلیل عدم تامین مناسب قطعات و البته نبود کارشناسان کافی در بخش زمینی، تقریبا به وضعیت غیر عملیاتی درآمده بود تا مشخص شود ارتش آمریکا به گونه ای برنامه ریزی کرده که نیروی هوایی عراق بدون اجازه آنها امکان عملیات نداشته باشد. در اواخر سال ۲۰۲۰ بالاخره مستشاران آمریکایی به عراق بازگشتند و بنا به اعلام رسانه ها، کار روی جنگنده های عراقی را از سر گرفتند. چند روز پیش اما در جریان رژه نظامی که در شهر بغداد به مناسبت یکصدمین سالگرد تشکیل ارتش نوین عراق برگزار شده بود نزدیک به ۲۳ فروند جنگنده عراقی به پرواز درآمدند.

جنگنده های اف ۱۶ عراقی بر فراز بغداد در رژه اخیر

اما بعد از این نمایش، پایگاه خبری تحلیلی scramble که از جمله منابع مورد اعتماد در حوزه هوانوردی نظامی است آمار تامل برانگیزی را در خصوص ناوگان اف ۱۶ های عراقی منتشر کرد و مشخص شد از کل ۳۴ فروند اف ۱۶ موجود در داخل نیروی هوایی عراق، ۱۰ فروند یعنی حدود ۳۰ درصد، کلا توان پرواز ندارند. از ۲۳ جنگنده پرواز کرده بر فراز بغداد در جریان رژه نیز نیمی از آنها، فقط توان پرواز تبلیغاتی داشته و رادار و سیستم های الکترونیکی آنها نیز فعال نبوده است و بنا به گزارش این نشریه، بر اساس استانداردهای جهانی اصولا نباید نیمی از این ۲۳ پرنده نیز پرواز می کردند.

آغوش باز پاریس برای مشتری قدیمی

این مشکلات باعث شد تا عراقی ها به سراغ آشنای قدیمی خود یعنی فرانسه بروند. روابط نظامی فرانسه و عراق به نوعی به دوره ای حتی قبل از شروع جنگ تحمیلی بازمی گردد جایی که صدام دیکتاتور مخلوع عراق که به دنبال افزایش توان رزمی خود خصوصا در بخش هوایی بود، به سراغ فرانسوی ها رفت و تبدیل به یکی از مشتریان بزرگ سلاح های فرانسوی خصوصا در بخش هوایی در دهه ۱۹۸۰ میلادی شد.

لذا در آبان ماه سال جاری، هیئتی به ریاست وزیر دفاع عراق به فرانسه سفر و از محصولات دفاعی مختلف این کشور از جمله جنگنده های رافال نیز بازدید کرد. در چند روز اخیر منابع عراقی از موافقت پاریس با فروش این جنگنده به عراق خبر می دهند. وزیر دفاع عراق در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه imn عراق اعلام کرد که موافقت کلی صورت گرفته و در حال حاضر وزارت دفاع و نخست وزیر این کشور به دنبال راه هایی برای پرداخت بهای جنگنده های مورد نظر هستند. البته هنوز جزییاتی در خصوص مدل دقیق از خانواده رافال، تعداد جنگنده ها و یا تسلیحات همراه آن اعلام نشده است.

ولی به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم شاید حتی مدل اولیه این جنگنده نیز پرنده ای بسیار تواناتر از اف ۱۶ های فعلی عراقی هستند. یک مثال بسیار ساده برای فهم این مسئله این است که  حتی نمونه اولیه این جنگنده فرانسوی هم به رادار آرایه فازی مجهز شده اما اف ۱۶ های عراقی به رادارهای داپلر صفحه تخت و آن هم از نوع ضعیف شده مجهز شده اند.

وزیر دفاع عراق در کابین جنگنده رافال در فرانسه

در انتها و با کمی انحراف از بحث باید گفت تقریبا چیزی شبیه به این سناریو برای نیروی هوایی مصر نیز رخ داده است. این کشور که سالهاست با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضاء کرده  نیز ناوگان بزرگی از هواپیماهای اف ۱۶ در اختیار دارد ولی بعد از عدم کمک آمریکا برای مدرن سازی این پرنده ها و خصوصا فروش تسلیحات جدید از جمله مهمات هوا پرتاب برد بلند، مصری ها در یک چرخش آشکار به سمت خرید جنگنده های رافال از فرانسه و میگ ۲۹ و سوخو ۳۵ از روسیه رفته اند.

حالا بهتر می توان با کنار هم گذاشتن اتفاقاتی چون نحوه فروش و تحویل جنگنده های اف ۳۵ توسط امریکا به ارتش انگلیس، اف ۱۶ های مصری و وضعیت نیروی هوایی عراق تا رفتار دولت  آمریکا با تحریم کردن ترکیه و پاکستان، به این نتیجه رسید که سازش و همکاری با آمریکا حتی برای متحدان نزدیک این کشور نیز باعث نشده تا آنها به اطمینان خاطر و همکاری معقول با آمریکا برسند و باید هر روز منتظر یک بدقولی و خنجر از پشت از سوی این کشور باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 107
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    اولا که جنگنده های صادراتی امریکا به مراتب شرایط بسیار بهتری نسبت به جنگنده های صادراتی روسیه دارند. حتما یک گزارش از میگ های 29 صادراتی که خودمان هم کاربر ان هستیم تهیه کنید. لطفا پای درد دل مهندسان تعمیر و اورهال این جنگنده ها هم بنشینید تا بدانید چه خونی به دلشان شده. ثانیا: با همین شرایط هم که نوشته اید جنگنده های اف 16 عراقی بهتر از جنگنده های ما هستند. فکری کنید. نیروی هوایی ما در شان نام ایران نیست. ان هم با ان سابقه در منطقه
    • امید IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      38 41
      حسن کلیدی ؟ یا صادق زیبا کلام ؟
    • محمد رضا GB ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      45 36
      میشه تو نظر ندی در سته جنگنده های نیروی هوایی ایران قدیمی هستن ولی هنوز هم بدرد میخورن اصلا تو میدونی اورهال یعنی چی تمام قطعات هواپیما از هم جدا میشن و هواپیما از اول دوباره ساخته میشه اگر قطعه ای عیب وایراد داشته باشه با قطعه ی نو جایگزین میشه الان حتی قطعات موتور هواپیما در ایران تولید میشود وگرنه بعد از چهل سال چطوری هنوز این جنگنده ها سر پا هستن در ضمن نیروی هوایی ایران در ساخت پهپاد و سلاح های هوا پایه خیلی پیشرفتهای زیادی داشته برای مثال پهپاد کمان .نیروی هوایی ارتش با همین جنگنده های قدیمی در هر ماموریتی موفق بوده برای مثال چندین بار نیروهای داعش در عراق را بمباران کردن .به من بگو چند تا کشور در جهان توانایی دارن هواپیماهای غربی وشرقی را باهم اورهال کنن اورهال هواپیما کم از ساخت هواپیما نیستش.
    • TH ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      51 33
      اگه اف16 از رده خارج و اوراقی هست . پس اف4 و اف5 و اف14 دیچه چیه؟ لابد میخاید بگید جنگنده های روز 2021 هستند ها؟
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      26 15
      با توجه به سن تو مطمئنآ به یاد نمی آوری که چگونه جنگنده میگ - 25 شوروی سابق به خلبانی ستوان بلنکو از تمام سامانه های دفاع آمریکا و ژاپن قبل از هر گونه اقدامی عبور کرد و خود را به پایگاه هوایی ژاپن رساند و با فرودش تقاضای پناهندگی کرد حال اگر هدفش پناهندگی نبود و قصد دیگری می داشت آبروی نیروی هوایی آمریکا و ژاپن بر باد رفته بود!
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      25 17
      ظاهرا از نیروی هوایی عراق بیشتر خبر داری ؟ادم کدام سرویس جاسوسی هستی ؟ اگر قرار باشد فروش هواپیما به ایران منوط به تسلیم ایران باشد همان پهبادهای داخلی و جنگنده های قدیمی ولی با تغییرات داخلی و موشک های نقطه زن برای دشمنان ما تا 2000کیلو متر دورتر رعب و وحشت ایجاد میکند. ضمنا فلسفه وجود نیروهای مسلح استقلال کشور است و نباید برای خرید یک یا چند سلاح خود را وابسته به غرب یا شرق کنیم
    • محمد رضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      32 7
      خوش تیپ منظور نویسنده گفتن بد عهدی آمریکا و عمل نکردن به تعهد است . کجا گفته f16 بدرد نمی خوره.
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      14 22
      کسی به ما جنگنده نمیفروشه، خودمونم تکنولوژی ساخت نداریم. چه کنیم؟
    • صادق IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      14 11
      دوست عزیز ما الانش داریم خودمون جنگنده های سبک و پشتیبانی نزدیک می سازیم با پیشرفت جنگنده هایی بیشتری خواهیم ساخت که دور برد باشند همین الان هم نیروی هوایی ما خیلی جنگنده داره ولی عراق کلا سی و چهار تا که بعضی فقط می تونند پرواز کنند این اصلا قابل مقایسه نیست
    • مهراب IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      14 5
      دوست گرامی شکی نیست تکنولوژی هوایی امریکا بالاتر از روسیه و فرانسه و چین و...هست اما در صورتی که انتقال تکنولوژی کامل انجام بده وگرنه تندیس هواپیمای فقط بدرد مانور و رژه می‌خوره دوم اینکه هواپیمای اف ۱۶ یک هواپیمای نسل چهاری هست، از اف ۲۲ یا ۳۵ صحبت نمی کنی از یک هواپیمای نسل چهاری با تکنولوژی چهل سال پیش حالا به روز شده تر صحیت می کنی ولی در حال هنزم نسل چهاری هست و از تکنولوژی روز دنیا عقب. سوما نسل چهاری هست و سوخوی جدید روسی نسل پنج یعنی پنهانگر محسوب می‌شه (مثل اف۲۲یا ۳۵) چهارما این قرارداد عراق با امریکا دقیقا من رو یاد برجام‌می‌اندازه به نظرت میشه رو این کشور حساب کرد و در اخر وقتی تو خودت از جانب یک کشور تهدید می‌شی خرید یک کالای نظامی از اون کشور اوج حماقت هست چون همه به نقاط صعف و قدرتش اشراف کامل داره و هم اینکه در زمان جنگ واقعی به راحتی با ندادن پشتیبانی اون تجهیزات را زمینگیر می‌کنه
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      5 4
      کارشناس بزرگ ،شما ببخشید
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      17 6
      اقای محمدرضا،تو کابین اف ۴ نیروهوایی رو ببین،اگر اورهال سنگین شده باشه از انالوگ به دیجیتال تغییر کابین باید بده.اگه اورهال سنگین باشه باید رنگ هواپیما درست باشه،نه وقتی نگاش میکنی حال ادم بهم میخوره
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      6 3
      وقتی تو مطلب را نفهمیدی حتی با کلید! هم نمیشه معز پوسیده امثال تورا باز کرد.البته اعتراف می کنم اوبرای بسن آمده که در کارخانه ها را.چرخ انرژی هسته ای را ،معیشت مردم وعزت ایرانی را بست.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      3 3
      ماگر خدا بخواهد ناووهواپیمارا به دکور تاریخ تحویل خواهیم داد .شما جوش نزن ارق ملییت خدشه دار میشود
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      7 10
      کاربری که در مورد میگ 25 شوروی نوشتن میگ 25 فقط یه بار میتونست سرعتشو به بالای 3 ماخ برسونه بعد باید کلا موتورش عوض میشد درضمن این هواپیما در این سرعت فاقد هرگونه مانوری میشد.بطوری که اف 5 های ما که ضعیفترین جنگنده ی ما بودن چندتا میگ 25 عراقی رو زمان جنگ سرنگون کردن
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      4 2
      به دوست 15:38 ـــ موضوع میگ - 25 مربوط به حدود 45 سال پیش است و قرار نیست که امروز سقف جنگنده های روسی در همان فناوری مانده باشد! این یک مثال از 45 سال پیش بود که امروزه می تواند به همان تناسب بازهم بین جنگنده ها روسی و غربی وجود داشته باشد!!! مشرق لطفاً نشر بده!
    • یاور.م IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      3 4
      کاملا معلوم است که داری پرت میگویی چرا که میگ 29 های ما از نوع صادراتی نبودند و میگهای تولیدی برای خود ارتش روسیه بودند آخر چرا دری وری میگویی جانم!؟ چرا وقتی دو زار حالیت نیست چاخان میکنی!؟ خاک کاهو بر سرت
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 2
      تو میگ ۲۹ روسیه روببین بعد بیا مقایسش کن با میگ ۲۹ ما،اصلا کابین میگ ۲۹ روسیه دیجیتاله .بعد میگه نمونه صادراتی نبودند.کمی تفکر.....
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    9 45
    مصر سالهاست میگ 29 و رافائل داره و تازه نمیخواد بخره، سوخو 35 هم روسیه به جز چین به کشور دیگری به دیگری نخواهد فروخت
    • متوهم توطئه FR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      23 4
      مشکل کشورمان این است که هرکسی به خودش اجازه حرف زدن میده. اون هم بدون مدرک. یخورده تحقیق کنی میفهمی که مصر 24 فروند سوخو-35 سفارش داده که 5 فروندش هم تحویل گرفته.
  • مهدی IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    43 10
    قابل توجه مسئولین امریکا نابودی کشور های مسلمان رو میخواد حتی اونایی که نوکرشن!
    • ..... IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      0 0
      تو خوبی بچه
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    37 25
    آقا اون زمانی که جنگنده های آمریکایی‌ خوب بودن گذشت، F-35 شون که گندش دراومده به اذعان خودشون، اینم از F-16 های عراق، بوئینگ هم که هیچ چی!!!
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      12 7
      الانم خوبن.لطفا بجای نظرات افراطی واقعیت هارو نگاه کنید
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      7 3
      مال تو خوبه
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      10 11
      نظر افراطی رو شما میدین که F-35 آشغالو از صبح تا شب قربون صدقش میرین در صورتی که خودشون میگن هشتصدو خورده ای اشکال داره، یه سرچ بکن بعد بیا اینجا نظر بده!!
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      4 16
      پرفسور من که نگفتم اف ۳۵ خوبه من میگم اف ۱۶ خوبه،من قد موهای سر نداشته تو اطلاعات نظامی دارم بعد تو میخوای به من سرچ کردن یاد بدی؟
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    35 28
    حتی عراق هم به سرعت داره برنامه تقویت نیروی هواییشو پیگیری میکنه اما ما همچنان اندر خم یک کوچه ایم راستی از متحدمون چه خبر؟ بعد ار رفع تحریم نظامی دوستان روس دیگه چه بهانه ای دارن واسه ندادن جنگنده؟؟؟
    • صادق IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      7 4
      باید اول خرید کرد اونها که بد عهدی نکردند ما نخریدیم
    • صادق IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      9 9
      طبیعیه تعداد جنگنده هاشون خیلی کمه عملا نیرو هوایی ندارن اصلا با ایران قابل مغایسه نیست داریم خودمون می سازیم و اند خم جایی نیستیم
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      12 3
      روس ها مشکلی برای فروش ندارند مشکل عدم تخصیص بودجه بخاطر بی پولی ما هست و البته عدم تمایل به نیروی هوایی همچون تمایولشون به موشکی توسط فرماندهان .
    • مهران IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      11 0
      روسیه متحد ایران نیست بلکه متفق ما در برخی اهداف مشترک منطقه ایست که اتفاقا هر دو کشور در آن منتفع شده اند مثل همکاری نظامی در سوریه
  • DE ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    32 14
    عاقبت اعتماد به شیطان بزرگ
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 2
      موافقم من شما وامام دراین مورد هم نظریم
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    12 23
    باز کاسه داغتر از آش نشین جنگنده های سرپامونو بدید به عراقیا حیف اون اسکادران سوخو 25 که مفت مفت پیشکش حضرات شد
  • ش. AE ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    29 10
    تمام‌هواپیما جنگی شون بدن بچه های ارتش و سپاه براشون سرویس کنن البته با پول
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      9 3
      پرفسور وقتی ایران جنگنده اف ۱۶ نداره.مهندس اورهالشم نداره،بعد چجوری اینارو براشون درست کنن؟
    • ارسلان IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      9 5
      عاشق توهمات قشنگ شما هستم.
  • GB ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    16 12
    پس انتظار داشتی اف۱۶ نو به هادی عامری و قیس جون خزعلی بده تا باهاش به پایگاه های خودشون حمله کنند؟ دنیا حساب و کتاب دارد. همه که مثل ما نیستند تا دار و ندارمان را به همه بدهیم تا به ریشمان بخندند!
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      4 3
      اف ۱۶ دست دولته نه ... وکیل مدافعی شیطان براتون خوبه ؟
  • محمد IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    12 2
    ما باید به فکر تجهیز خودمون به یک نیروی هوایی کاملا مدرن باشیم. با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه ! ترسم از آن روزی ست که همین عراق با نیروهای مسلح بروز شده مجدد تحت کنترل اخمقی مثل صدام حسین دربیاد و آن روز یاد زمان های از دست رفته ی فعلی بیفتیم. به دورتادور ایران دقت کنید ببینید تمام کشورهای منطقه در حال بروزرسانی نیروی هوایی خود هستند الا ما.
  • US ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    6 6
    پس چرا برای کشور ترکیه و عربستان و امارات و سایر کشورها از رده خارج نمی شود؟! به حق گزارش های...
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 1
    خوب هرکی انتقاد کنه ما نباید انتقاد کنیم چون فانتوم های ما با رادار لامپ خلع هنوز فعال هستند وافتحار هم بهشون میشه
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 6
    جنگنده های عراق توان شلیک امرام وجیدم وکروزهای دوربرد رادارند ورادار جنگنده مشکلی ندارد وزمینگیر شدن بخشی از اف ۱۶به خاطر خود عراق است نه رسیدن قطعه
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    12 7
    آدم یاد مثل گربه که دستش به گوشت نمیرسید ومی گفت بو میده می افتد
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      10 11
      آدم آره ولی به تو چه ربطی داره؟!!
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    8 12
    جنگنده داشتن نمی تواند نشان برتری باشد عربستان بالاترین تعداد جنگنده را دارد از یمن بدون جنگده شکست خورده است.
  • ایران IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 3
    بدن ایران اف 34 تحویل میده بابای اینارو ما در عرض 50 روز قوی میکنیم خوبر
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      6 5
      ایران نیروی هوایی خودشو درست کنه هنر کرده
  • حسین ازارومیه IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    8 1
    مگروضعیت جنگنده های کشورمابهترازعراق است همشون فرسوده وکهنه هستندبه زورسرپاهستندالان ایران نیازجدی به جنگنده داردبازعراق اف16داردماچی ازکشورخودمون یک خبرتهیه کنید
  • حسین IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    8 2
    تحریم تسلیحاتی که گفتی تمام شده پس کو کشورماوضعیتش ازعراق خرابتراست روسیه که جنگنده نمیده به مامسئولان هم دست بدست گذاشتن کاری نمیکنند رفته رفته نیروی هوائی کشورماکوچکترمیشه فکرکنم مسئولان قرص خواب خوردن
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      4 2
      مسئولین فکر می کردن روسیه و چین به ما سلاح می دن.
  • محمد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    9 1
    خوبه دها بار خبر حمله این اف ۱۶ ها به مواضع داعش اومده ها.بجای تمسخر عراق یاد بگیرید که چهارتا جنگنده بخرید.نیروی هوای بسیار پا به سن گذاشته است. دیگ به دیگ میگه روت سیاه
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    8 4
    بعضی ها هم میگفتن عراق قراره کوثر ایرانو بخره!!خخخخخ
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 3
    امثال حسن ها در عراق زیادند و حاضرند به خاطر سلفی با برجام قرارداد امضاء کنند.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 2
    نمی خوان هواپیماهای کاربردی در اختیار عراق قرار بدن چون هدف غایی شون روی کار آوردن یک نظام سنی(حالا یا مثل حذب بعث سابق عراق یا مثل داعش....)یا تجزیه عراقه...ضمنا نمی خوان عراق خدای نکرده یکروز از این تسلیحات در برابر اسرائیل استفاده کنه...در مورد مصر هم دردشون همینه..
  • علی KR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    10 10
    ایران جنگنده های خود رو خودش می‌سازد و احتیاج به کشورهای دیگر ندارد
  • مجید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    9 3
    روسها بد عهد ترین کشور مخصوصا با ایران هستند اگر ما نباشیم روسیه در محاصره کامل قرار داره اما نمیدونم بیشترین امتیاز رو ما بهش دادیم ومیدیم باید انتقال تکنولوژی ساخت جنگنده رو به ما بده اگر نداد ما هم باید طور دیگر برخورد کنیم ضعف سیاست خارجی ما در مقابل روسهاست
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 3
    مخاطب فرمانده ستاد کل ارتش ایران کلیه جنگنده های F16 عراق و ونزوئلا را با قیمت مناسب در اذا حجم عظیم بدهی های این دو کشور بخرد و با تکنولوژی ایرتنی آنها را تجهیز و سرآمد سازد و پایه ای باشد برای مهندسی معکوس انها
  • US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    7 4
    وقتی رفتی اون چندتا هواپیمای f-14 آمریکایی رو انداختی دور بعد بیا بوق بزن.
  • ali IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 3
    ایران چرا جنگنده ی سوخو نمیخره؟
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 0
    بودجه نظامی ایران با کشورهای غربی قابل مقایسه نیست انها لااقل 10 درصد بودجه تخصیص می دهند که بیشتر ان در بخش تحقیق و توسعه و جنگ افزار است نه حقوق مثل ما بودجه ارتش ما حقوق پرسنل را کفاف نمی کند
    • ali IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 0
      اها.مرسی
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    14 3
    موندم عراق F16 به اون گرونی با دلار و نقد از آمریکا میخره اما یک دینار از میلیاردها دلار بدهی ما رو سالهای ساله که نمیده و نخواهد هم داد !!! خیلی جالبه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 3
    دقیقا اصلاح طلبا هم همان روش ذلیل کردن کشور ومردم ونابود ی انقلاب اسلامی را در سر دارد.
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    عجب!
  • سبد جواد هاشمی موحد IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 2
    روسیه وامریکا ندارد ما باید خودمان بسازیم تا بتونیم روی پای خودمان بیاستیم کشورهای خارجی دوست نیستند شریک هستند منافع حکم می کند امروز یک جور فردا یک جور دیگر اگر خودمان ساختیم حرفی برای گفتن داریم وگرنه مرخص هستیم
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    کانوپی رو نگاه کن! در جنگنده های بلوک غرب کانوپی همراه با آیرودینامیک بدنه طراحی نمیشه بلکه شبیه به یک غده ای هست که با بدنه کاملاً مجزا میشه بطوری که بالاتنه ی خلبان از لبه شروع بشه و خلبان کمی بلاتر از داخل کابین قرار بگیره.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 3
    ایران تمام توان خود را باید صرف موشکو وجنگ الکترو نیک کند وپدافند .ما ناو وهواپیما هارا با موشک جایگزین خواهیم کرد و اهداف انهارا محقق خواهیم نمود پس به قدرت ومغز ایرانی اعتماد کنید
  • CA ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    3 4
    کلا هواپیماها آمریکایی همه بد هستند و هواپیماها روس بویژه مدلها صادراتی خوب هستند حالا اینکه تمام کشورها دستشان به دهنشان میرسه هواپیما جنگنده آمریکایی میخرن ناشی از خود کم بینی و حمایتشان هست. از دید این مقاله بهترین هواپیما دنیا، هواپیماها مسرشمیت آلمانی مال جنگ جهانی دوم هست
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      8 0
      یه نگاه به su 30 های هند و اندونزی بنداز که نصفشون به علت ناتوانی روسها در تامین قطعات غیر عملیاتی هستند
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      3 0
      هر دو نمونه صادراتی جنگنده هاشون بده
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    6 4
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 2
    اگه عراق از نظر هوايي تجهيز شد من اسمم رو عوض می کنم
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 2
    مرگ بر آمریکا
  • مرصاد IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    4 2
    همینو بدن به ما ؛ بروزآوریش می کنیم ، از اصلیش بهتر ! ما میتونیم !
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 0
      اف ۱۶ خودش بروز هست.
  • مرصاد IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 4
    امروزه ثابت شده که ؛ تاثیر و کارایی یه پهپاد پیشرفته در جنگ ، خیلی بیشتر از یه جنگنده هست و تلفات خلبان و هزینه سرسام آور اونو هم نداره ! و به لطف خدا ؛ ما در زمینه پهپاد ، خیلی پیشرفت کردیم !
    • CA ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      4 0
      تا حدودی درست هست ولی جنگنده هم کاربرد خودش رو داره
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      2 0
      جنگنده ده برابر پهپاد کاربرد داره
  • حسین IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 4
    دوستان جنگنده کوثر فعلا کاریش از f16 آمریکا بهتره دوران موشک نقطه زن است تا دلت بخواد داریم
    • DE ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      4 0
      درسته که در مانورپذیری، کوثر از جنگنده ی F-5 ارث میبره؛ منتها قدرت موتورِ 5 برابری F-16 چیزی نیست که بشه راحت ازش عبور کرد. مثلاً در داگ فایت ها صعود بالاتری رو تجربه می کنه.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 0
      البته موشک به جای خودش نیروی هوایی هم به جای خودش
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 2
    ذات امریکاییها بر دروغ استوارگردیده
  • Sam IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    3 0
    هواپیمای نسل چهارم اف 16 اگه هیچ موشکی نداشته باشه، فقط با همون تیرباش یک خطر جدی واسه هواپیماهای دیگه‌س. اینو با تحقیق میگم. این جت فوق سریع و خوش مانور مخصوص شکار هواپیما ساخته شده
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      0 3
      اقای تحقیق نمیگن هواپیمای اف ۱۶ میگن جنگنده اف ۱۶
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      0 0
      موتور اف ۱۶ مهندسی معکوس شده در ایران ان شاالله خبرهای خوبی در آینده نزدیک خواهید شنید.
  • seyed hosein IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 1
    قابل توجه دوستان.زمانی که یک کشور سیستم پروازی خود رو غربی امریکایی میکنه تا یکی دو دوره از هواپیماهای مدل پایین با تکنولوژی قدیمی استفاده میکنه بعد دور سوم خرید از هواپیماهای روز دنیا خواهد داشت.
  • حسین ازارومیه IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 0
    اقاپول نداریم ازتوسعه ملی جنگنده بخرندبابا اگرمیخای تکنولوژی ساخت جنگنده بروزرایادبگیری بایدهزینه کنی مفتکی هیچکس نمیده ایران بایدتلاش کنه تمام کشورهابجزایران همشون جنگنده پیشرفته دارندولی کشورمامنتظراست معجزه بشه
  • علی خدایی IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 0
    کلا کشور های مثل امریکا روسیه چین فرانسه المان و انگلیس و ... کلاه بردار هستند
  • علی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 1
    مرگ بر استکبار جهانی
  • حسن IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 5
    سلام خوبه شما قرص خاب نخوردین وگرنه ایران نصب میکردین من ازدنیا بیخبر میدونم فعلا ایران قدرت موشکی داره هرجنگنده ای دوست داره منفجربشه بیات طرف ایران درضمن فعلانیازبه جنگنده نیست انرژی هسته وآرامش مردم درست شود جنگنده هم خودش جور میشه
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      5 0
      جنگنده خیلی موثره.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    از واقعیت که نمیشه فرار کرد...
  • CA ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 2
    هواپیمای جنگنده ای هست که موتورش موشک کروز هست و چون ایران خودش سازنده موشک کروز هست چرا با همین روش هواپیما جنگنده نمیسازه؟؟
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 3
    بدن سپاه کاملا کاریشون کنه
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      2 0
      ی چیزی بگید که قابل درک باشه
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    دوست گرامی در زمانی که شوروی میگ 25 رو ساخته بود آمریکا هواپیمای جاسوسی sr 71 و بمب افکن xb70 والکایری رو میساخت با یا سرچ در اینترنت متوجه میشی که فناوری میگ 25 در برابر اینها مثل فناوری ماشین لادای شوروی در برابر کادیلاک آمریکایی بود
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    اگه اف 35 آشغاله ، چی بغل اس 300 روسی در سوریه پنتسیر روسی رو میترکونه کدوم جنگنده ای قادر به این کاره
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    3 0
    بیشتر هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران آمریکاییه
  • میرانی CH ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 1
    خنده های بزرگ و شدید. عمر جنگنده طبق ساعت است نه سال یا روز یا ماه. عراق در طی چند سال با هر جنگنده روزی ۵ تا ۱۰ سورتی پروازی داشت. به طور متوسط. عراق از این جنگنده ها در ۲ سال به اندازه ی ۳۰ سال استفاده کرد. به این توجه کنید عراق تمام قطعات یدکی را در طی ۲ سال مصرف کرد. چرا مصرف کرد؟ چون استفاده کرد. حتی برای اطمینان از هایدرالیک انها را عوض کرد. چون ساعت های استفاده از ان اتمام شده بود. چون عراق هر روز استفاده کرد.
  • عیدی محمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام
    • آ ت IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      آقایان اساتید.من بی سوادمیگم ۴۰ ساله تحریم بایکوت جهانی بایدمارادرهرضمینه ای نابودمیکرداما غیرت ایرانی باعث شده هواپیمای آمریکایی تااف۱۸شه بسازیم هم تااف ۳۵ فضاپیما ناو زیردریایی بی ادبی نباشه کورید
  • فدائی رهبرم سید علی خامنه ای و حامی بی قید و شرط س IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 1
    رهبر معظم انقلاب سید علی خامنه ای که جانم فدایش گردد فرمودند به آمریکاییها اعتماد نکنید زیرا آنها لبخند زنان در آغوش میگیرند و از پشت خنجر میزنند ، لذا باید سخنان رهبر را با طلا بنویسید .
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    5 0
    از اینکه سلاح خوب به دشمنتون ندادن ناراحتین؟
  • امیدسام IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    1 0
    تمام اف ۱۶ هاروازعراق بخرید
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      0 0
      در اختیار داشتن اف ۱۵ و اف ۱۶ و اف ۲۲ یعنی تسلط بر جهان البته سوخو ۳۵ هم در حد اف ۱۵ هستش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس