کد خبر 1167024
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴
کره جنوبی

دولت دموکرات آمریکا می‌خواهد حق مسلم ایران در استفاده از منابع ارزی خود در کره‌جنوبی را به ابزاری برای چانه‌زنی و شانه خالی‌کردن از تعهدات خود تبدیل کند

به گزارش مشرق، فرهیختگان نوشت: هرچند در زمان اجرای برجام توسط همه طرف‌ها ازجمله ایالات‌متحده هم جابه‌جایی و انتقال پول از مسیر بانکی برای ما دشوار بود و برای مثال در سال ۹۵ و ۹۶ حدودا ۷۵درصد تجارت خارجی ایران از مسیر صرافی‌ها انجام می‌شد اما با بازگشت تحریم‌ها و کلید خوردن سیاست فشار حداکثری از اردیبهشت ۹۷، همان خطوط محدودی که فعال بودند هم بسته شد و عملا ایران امکان استفاده از مسیرهای رسمی بانکی در تجارت خارجی خود را مخصوصا با کشورهای نزدیک به ایالات‌متحده ازجمله کره‌جنوبی از دست داد.

از آن زمان تاکنون علاوه‌بر عدم امکان تجارت بانکی، معضل دیگری هم گریبانگیر ایران شده و آن هم بلوکه شدن پول‌های ایران به‌دلیل تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکاست، تحریمی که در چندین نوبت و با تگ‌های مختلفی ازجمله SDGT  که همان تگ تروریستی است، تشدید شد و حالا حدود ۹.۵ میلیارد دلار از پول‌های ایران در کره‌جنوبی، ۲ میلیارد دلار در ژاپن و البته قدری بیشتر از دو برابر این مجموعه هم در اروپا بلوکه شده و امکان استفاده از آنها برای ایران وجود ندارد.

  پول‌های بلوکه‌شده ایران ۷ + ۱.۵ میلیارد دلار

درخصوص کره‌جنوبی که موضوع اصلی این نوشتار است و در این مدت هم بیشترین بحث پیرامون این کشور بوده، حدود ۷ میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت و میعانات ایران در دو بانک مستقر در سئول به نام‌های بانک صنعتی کره و ووری بانک مسدود است و علاوه‌بر آن، به گفته یونهاپ، از شهریور سال ۱۳۹۸، حدود ۱/۵ میلیارد دلار هم در شعبه بانک ملت ایران در سئول بلوکه شده و امکان انتقال آن وجود ندارد.

طی حدود ۳۰ ماه گذشته، مذاکرات فراوانی میان مقامات رسمی ایران اعم از بانک مرکزی، وزارت امورخارجه و حتی وزارت بهداشت با طرف کره‌ای برای آزادسازی تمام یا بخشی از این پول انجام گرفته است اما حتی یک دلار هم آزاد نشده و همچنان مذاکرات در یک کوچه بن‌بست ادامه دارد.

  کره‌ای‌ها هیچ‌کدام از پیشنهادهای ایران، حتی تهاتر را نپذیرفتند

مساله جالبی که رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح می‌کند این است که کره‌ای‌ها در۲.۵ سال گذشته همه پیشنهادهای ایران اعم از تهاتر و... را رد کرده‌اند و هیچ‌کدام از مذاکرات بخش دولتی و خصوصی به نتیجه نرسیده است. او می‌گوید: «پیشنهادهای متعددی به کره‌ای‌ها برای بازگرداندن پول‌های ایران داشته‌ایم، یکی از پیشنهادهای ما بحث تهاتر این پول با کالاهایی مانند خودرو، مواد اولیه، لوازم‌خانگی، قطعات خودرو، پتروشیمی و کاغذ و پزشکی و... بوده است. علاوه‌بر این پیشنهاد دادیم در هر دو کشور بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی موضوع تهاتر را دنبال کنند تا مشمول تحریم‌ها قرار نگیرند اما کره‌ای‌ها موافقت نکردند و گفتند از آنجا که این پول متعلق به بانک مرکزی ایران است، نمی‌توان از این مسیر، این اقدام را انجام داد.»

  کره‌ای‌ها مطیع ۱۰۰ درصدی دفتر اوفک در سئول

چنین چالشی که قبلا هم گفته بودیم ناشی از دو عامل «ترتیبات قانونی–مالی کره‌جنوبی و وابستگی به سیستم مالی آمریکا» در وهله اول و از آن مهم‌تر مساله حضور و نظرات آفسیر اوفک در سئول و عدم صدور مجوز برای انتقال پول‌های ایران در سئول است، در این ماه‌ها آنقدر جدی بوده که حتی امکان استفاده از این پول‌های بلوکه‌شده برای مصارف بشردوستانه را نیز مهیا نکرده است، به‌گونه‌ای‌که وقتی ایران بنا داشت از این پول‌ها برای پرداخت حقوق اشتراکی و قراردادی سازمان بهداشت جهانی هم استفاده کند، باز هم کره‌ای‌ها اعلام کردند که امکان چنین انتقالی را ندارند و انتقال حتی ۵۰ میلیون دلار که حدود یک ۲۰۰ام کل پول بلوکه‌شده ایران می‌شود نیز امکان‌پذیر نیست. این ۵۰ میلیون دلار همان مبلغی است که قرار بود ایران برای حضور در فرآیند ساخت واکسن کرونا به سازمان بهداشت جهانی بپردازد و چندین و چند هفته با طرف کره‌ای برای انجام آن مذاکره انجام شد اما با وجود موافقت اولیه، آنها حتی از انجام این کار هم خودداری کردند و نشان دادند که تحریم‌های آمریکا با تمام توان شامل تجارت بشردوستانه و دارویی می‌شود و کره‌جنوبی هم به‌صورت صددرصدی به آن پایبند است.

  توقیف نفتکش کره‌ای، اموال بلوکه‌شده و مذاکرات بی‌نتیجه

دقیقا یک هفته پیش و در زمانی که تمامی مسیرهای مذاکره با کره‌جنوبی به بن‌بست رسیده بود، نیروی دریایی سپاه پاسداران یک فروند شناور کره‌جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن موادشیمیایی نفتی را به‌دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی و با حکم دادستانی توقیف کرد، اتفاقی که در بسیاری از رسانه‌های جهان تحت‌عنوان اقدامی برای مقابله با بدعهدی‌های کره‌جنوبی توصیف شد.

پس از این اقدام بود که کره‌ای‌ها به جنب‌وجوش افتادند تا راهی برای رفع مشکل خود بیابند و ازاین‌رو معاون وزیر امورخارجه خود را در صدر هیاتی دیپلماتیک راهی تهران کردند تا شاید چالش‌های فیمابین از مسیر دیپلماتیک مرتفع شود. در این سفر که طی دو روز گذشته انجام شد، مذاکراتی میان طرف کره‌ای و مقاماتی از وزارت امورخارجه و بانک مرکزی ایران صورت گرفت. ازجمله این گفت‌وگوها دیداری بود که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با چوی جونگ‌کان، قائم‌مقام وزیر امورخارجه کره‌جنوبی داشت و موضوع بحث هم همان پول‌های بلوکه‌شده در کره بود. در این دیدار با وجود اینکه مذاکرات مفصلی انجام شد اما نتیجه درخوری به دست نیامد و همتی پس از این جلسه دوباره از گره زدن موضوع از جانب سئول به طرف سوم یعنی ایالات‌متحده انتقاد کرد. این اظهارنظر دقیقا مشابه واکنشی بود که عباس عراقچی روز یکشنبه نسبت به مواضع طرف کره‌ای اتخاذ کرد و گفت که آنها عزم سیاسی برای آزادسازی اموال ایران را ندارند.

  چرا مذاکرات اخیر به نتیجه نرسید؟

حالا اما یک سوال مهم در این میان مطرح است، و آن اینکه چرا کره‌ای‌ها همچنان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند پول‌های ایران را آزاد کنند تا شاید مشکل خودشان درخصوص توقیف نفتکش هم تسهیل شود و فرآیند اداری و رسیدگی حقوقی به تخلف «هانکوک چیمی» با حسن‌نیت بیشتری از جانب تهران پیگیری شود؟

برای پاسخ به این سوال باید صرف‌نظر از موضوع تحریم‌ها، تداوم حضور ترامپ در کاخ سفید، بهانه‌هایی چون تگ‌SDGT و فشار اوفک و... یک مساله سیاسی را هم مدنظر قرار داد و به آن توجه کرد.

جو بایدن از ابتدای بهمن‌ماه که تنها ۷ روز با آن فاصله داریم، وارد کاخ سفید خواهد شد. با تشکیل دولت جدید، موعد عمل به وعده‌های او فرا خواهد رسید و او باید برنامه‌های از پیش تعیین‌شده ازجمله وعده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را عملیاتی کند. در این میان اما با توجه به اینکه نه او تمایل دارد که دستاوردهای ترامپ در مواجهه با ایران را از دست دهد و نه منتقدانش در آمریکا اجازه چنین اقدامی به او خواهند داد، احتمال این می‌رود که او بخواهد در چند هفته اول به جای بازگشت سریع به برجام، مذاکراتی با تهران داشته و در ذیل آنها تاجایی که ممکن است از ایران امتیاز گرفته و در مقابل برخی، چند اقدام کوچک و کم‌تاثیر انجام دهد. یکی از این اقدامات که درواقع کم‌هزینه‌ترین اقدام برای بایدن خواهد بود و احتمالا امیدوار است که درمقابل آن باج سنگینی از تهران بگیرد و آن را به‌عنوان یک اقدام بزرگ به ما بفروشد، صدور دستور آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در کره و ژاپن است، رقم قابل‌توجهی که شاید هرکسی را وسوسه کند و از نگاه‌های آرمانی و مطالباتی اصلی جدا سازد. ازاین‌رو باید گفت که در نگاه طرف آمریکایی استفاده از امتیاز پول‌های بلوکه‌شده برای توافق با ایران یک فرصت بسیار مناسب و مساعد برای قانع کردن ایران و جلوگیری از مطالبه رفع تمامی تحریم‌هاست و البته در نگاه ایران یک دام بزرگ برای تداوم دشمنی و حفظ فشار حداکثری در میدان عمل.

  نقشه راه ایران چه باشد؟

آن‌طور که در خبرها آمده، روزانه حدود ۶ کشتی متعلق به کره‌جنوبی از تنگه هرمز می‌گذرد، خط انتقالی که ۷۰درصد واردات نفت کره‌جنوبی را تشکیل می‌دهد و لذا حفظ امنیت این مسیر برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه کره‌ای‌ها با مسدود کردن رقم هنگفتی از پول‌های ایران رسما امنیت اقتصادی ما را هدف قرار داده‌اند، حتما مقابله‌به‌مثل یک راه هم‌سطح با اقدام سئول تلقی می‌شود و لذا باید مسیر درپیش گرفته‌شده تداوم یافته و پافشاری تا آنجا ادامه داشته باشد که کره‌جنوبی در قبال امن بودن مسیر انتقال انرژی خود، اموال بلوکه‌شده ایران را آزاد کرده و به تهران منتقل کند.

از طرفی گره زدن این فرآیند به پرونده مذاکراتی ایران و ایالات‌متحده از آن خطاهای راهبردی و بزرگی است که می‌تواند منافع کشور را در بلندمدت تحت‌تاثیر قرار داده و عملا مساله‌ای به نام «رفع تحریم» را منتفی سازد. ازاین‌رو احتمالا ‌باید اجماع سیاسی و دیپلماتیک در تهران بر این قرار بگیرد که پرونده روابط ایران با کره‌جنوبی، اعم از ماجرای نفتکش و پول‌های مسدودشده، از پرونده مذاکرات مربوط به برجام و توافقات سیاسی میان تهران با واشنگتن جدا شود و هرکدام مسیر اختصاصی خود را طی کند.

در این دو مسیر کره‌جنوبی مسئولیت رفع مشکل خود با آفسیر اوفک در سئول را برعهده خواهد داشت و واشنگتن چگونگی بازگشت سریع به برجام و رفع همه تحریم‌های اعمال‌شده پس از اردیبهشت ۹۷ در قبال توقف فعالیت‌های شتاب‌گرفته در صنعت هسته‌ای ایران.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 170
  • در انتظار بررسی: 62
  • غیر قابل انتشار: 39
  • یک جانباز IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    هر کشتی که کالاهای کره جنوبی را به منطقه حمل میکند, و برعکس باید توقیف شود تا پولها را تحویل دهند این عمل یک نوع دزدی کراواتی میباشد که برای همیشه باید از بین برود حتی برای دیگر کشورها که دیگر به حرف آمریکا نکنند
    • صالحی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      11 20
      آخه شما که نظر می‌دین هنوز یه نیمرو نمی‌تونید درست کنید بعد اینجا میگید فلان کنید به همان کنید بگیرید ببندید بکشید حتما فردا هم مرگ بر کره شعار شما میشه در ضمن مگه تنگه هرمز بغالی سر کوچه شماست که هر وقت شما نظر دادین ببندن
  • علی ملکی IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    82 8
    باید پولهایی بلوک شده به ایران باز گردد
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      98 20
      برنگرده هم زندگی مردم هیچ فرقی نمیکنه. یکی دیگه میدزده
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    اینجاست که باید آقایان دیپلمات ایرانی قدردان قدرت نظامی سپاهیان میهن باشند ، چشم بادومی ها دست به سینه صف کشیدن ! این یعنی کره ای ها متوجه شدن وارد بازی خطرناکی شدن ایران و خصوصا" نیروهای مسلح سپاه با کسانی که منافع ملی ایران را نادیده بگیرند و حاضر به پرداخت پول های ایران نباشند شوخی ندارد .. تنها زبانی که جهان به خوبی متوجه می‌شود همین زبان زور قدرت نظامی است .. زنده باد سپاه میهن
    • علی IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      39 99
      قدردانی لازم نیست هرنهادباید برای حفظ وطن انجام وظیفه کنند
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      42 18
      حالا اگر دولت میخواست کاری انجام دهد دقیقا این تصویر برعکس بود یعنی کره ای ها با اقتدار ایستاده وظریف دست بر سینه وتا کمر خم شده بود با اون لبخند مسخره اش
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      34 86
      اگه مطمئن هستی ویقین داری که تلویزیون و یخچال و لباسشوییت مارکش وطنیه؟ اون وقت وطن فروش نیستی
    • فلاکت IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      30 11
      اوج استیصال دولت تدبیر... برای گرفتن پول خودت یک انگل بیاد واسطه شه!!! تدبیری که میگفتین همین بود!!...امیدم که حتما بایدنه؟
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      18 4
      پس دولت ۲۳ میلیونی برای حفظ وطن استعفا دهد
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      53 3
      والا درست میگی
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      6 6
      همین اعمال باعث اختلاف با قدرتمندان اقتصادی شده، توهم قدرت نباید موجب تجرید ایران از صحنه بین المللی شود
    • Da IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      0 6
      آیا به جیب شما میرود
    • محمد IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      2 4
      سلام بهترین گزینه همین بستن راه اقتصادی کره و مقابله به مثل است
  • رضا IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    29 28
    اگرچه با پيشنهاد شما به شدت موافقم اما نبايد در باره رفتار دولت جديد امريكا قصاص قبل از جنايت كرد ، ضمن اينكه اگر پيشنهاد شما بخواد عملى بشه بايد چند نفتكش كره را توقيف كنند ؟! وانگهى به تبعات آن فكر كرده ايد ؟!
    • سید IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      40 8
      مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود حواسمان جمع کنیم بایدن هم خلف اوباما است همه شون سر وته یک کرباسند همه شون با ملت ما دشمنند اینرا تجارب تاریخ گذشته ما میگوید بس است بیش از این ساده لوحی نکنیم
    • احمد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      33 16
      دولت آمریکا مسئول جنایتها دولتهای سابق آمریکاست، آدمهایی هم که قراره در این دولت بیان، چندان جدید نیستن. جنایتهاشون هم همین طور. هنوز یادمونه کی داعش رو درست کرد. توقیف این کشتی تبعات زیادی خواهد داشت. مهمترینش اینه که دنیا می فهمه خلیج، خلیج فارس و هست صاحب داره. دومیش اینه که اگر بخوان با قوانین آمریکا بازی کنن و قوانین دنیا رو نادیده بگیرن، ما هم قوانین خودمون رو در خلیج فارسمون پیاده می کنیم. سومیش اینه که اگر تو گوش یه بدهکار وقیح که بزنیم؛ گوشی دست بقیه بدهکاران میاد. دنیا کم کم باید بفهمه چطور باید با ایران رفتار کنه. دوران بزن در رو تمام شده. باید خودشون رو برای حضور و همکاری با ایران مقتدر آماده کنن.
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      40 10
      این دوستانی که اینقدر انعطاف دارن و از هر مدل درگیری فرار میکنن لطف کنن آدرسشونو بدن میخوام بیام ماشینمو جلو در خونشون پارک کنم، تو هر خیابونی یکیشون باشه کار من تو کل شهر راه افتاده، مردم از بس دنبال جای پارک گشتم!! اینا اینقدر نایس هستن که حتمأ کاری نمیکنن که من یوقت خدای نکرده ناراحت بشم چون از قبل به تبعاتش فکر خواهند کرد!!! لطفأ فقط دوستان تهرانی آدرس بدن، فعلا شهرستان نمیرم، ممنون!!!!
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    50 14
    همانطور که اونها اموال ایران را مصادره کردند ایران به ارزش مطالباتی که ازکره میخواهد اموالش را مثل کشتی با تمام موجودی داخلش مصادره وازمبلغ مطالبات کسر وبنام ایران سند بزند
  • محمد IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    33 10
    اولادست مریزادبایدگفت به دلیران ایران درتوقیف کشتی کره ای ثانیا بنظرم باید روی تنگه هرمزمانورجدی باید دادوتحت هیچ شرایطی مطالبات راوجه المصالحه با آمریکاقرارندهند دنیابایدبداند زمان قلدری آمریکاگذشته ...من به صراحت میگم همینکه درراس کانون توجه جهان قرارداریم نشانه قدرت ملت ایران است مواظب باشیدواتحادملی راحفظ کنید
    • قاسم IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      22 0
      شما درست می فرمائید. این چند صدایی بد جوری به موضع ما لطمه میزنه .آقا جنگه.باید همه یه فرمان را اطاعت کنن.نه اینکه هر کسی برا خودش دم در بیاره به اسم تدبیر تیشه به ریشه عزم ملی بزنه .
  • داود IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    32 10
    خاک برسر دولت مردان بی کفایت فکرکنم اگه سپاه وآرد عمل نشه از روحانی دارودستش آبی گروم نمیشه
    • حسین IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      5 17
      هرکسی به فکر نمایش قدرت خود هست وطن و مردم معنی نداره
  • رحمن IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    52 7
    کار تحریم های آمریکا بر خلاف قطعنامه۲۲۳۱است لذا لازم نیست ایران بهانه زیست محیطی بیاورد الآن خیلی سریع دومین و سومین کشتی کره ای را بازداشت کنید و مصادره نمایید .به کشتی جنگی کره ای هم بعلت ایجاد ناامنی بر علیه ایران راه ندهید..و در تنگه آنها را نگه دارید و برگردانید
    • Saeed IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      14 2
      اتفاقآ باید کشتی جنگی کره را هم مصادره کنیم.اون دیگه خیلی حال می ده.
  • نیما IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    28 5
    دولت باید در یک بیانیه رسمی اعلام کنه که ایران حق توقیف و مصادره اموال بلوکه کنندگان داراییهای ایران رو برای خودش محفوظ میدونه و زمان و مکان احقاق حقوقش رو خودش تعیین میکنه و تمام هزینه های این دست عملیات رو برای طرف بدهکار فاکتور و دریافت میکنه(هزینه عملیات نظامی،یدک کشی،نگهداری در بندر...) اقتدار کافی داریم،آقایون میترسن عمو سام دلش بشکنه...
  • کاوشگر فضایی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    32 3
    فقط تحریم محصولات کره‌ای
  • مسلم IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    19 4
    نباید اجازه بدهیم آمریکا باج خواهی کند.
  • رضا IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    18 18
    برای چین چه فکری دارید. چطوری میتونیم پولمونو پس بگیریم؟
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      5 36
      در رابطه با چین جگر و شهامت وجود ندارد
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      7 1
      چین بدهی نداره ریاضی دان
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    16 4
    وقتی زور میگویند فقط با زور میشود آنها و حتی همه را وادار کرد حقت را بدهند . کره جنخ باید هزینه دزدی مال ایران را بدهد و این فقط از نیروی نظامی در توقیف هر چه متعلق به کره است در خلیج فارس و دریای عمان ممکن است .
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    13 2
    علاوه بر کشتی تجاری باید کشتی های نظامی شون رو هم تسخیر یا عرق کنیم. اونوقت حساب کار دست همه میاد.
  • امیر IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    20 6
    تنگه هرمز را برای هر کشوری که در تحریم ایران نقش دارد ببندید و برای عبور از ان عوارض سنگین دریافت کنید
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      6 15
      بله جنگ جنگ تا پیروزی
    • ارتمیس IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      8 5
      فکر خوبیه
  • جواد3137253 IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    15 5
    این دولت عرضه رهاکردن پولهای بلوکه شده ایران راندارد یک مشت جیره خوار پول پرست برا مردم وبرای رضای خدا کار نمی کنند که اگر برارضای خداوند این کار میکردند خداوند کمکشان می کرد نمیخاهند...... این قظیه برجامه اونها فقط سکه هارا می خواستند
  • مهدی IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    18 2
    واقعن جای تاسفه برای ما که هنوز خودمون رو پاره کردیم گوشیمون سامسونگ باشه و وسایل خونمون کره ایی باشه باید گل گرفت در اینجور دوستی و شریک تجاریی رو خاک برسر ما و مسئولین ما خب پولمون رو نمیدن برگردونن همون نفت و گازمون رو موقع مصرف کردن مواد ما که خوب بلد پاچه خواری کنن پفیوز ها موقع پول دادن دردشون میگیره یک هفته هرچی کشتی و نفتکش کره ای هست تو منطقه رو بایدسپاه تو۳یف کنه تا بفهمن با کی طرفن الان امریکاش هم از نظر نظامی نمیتونه هیچ غلطی بکنه چه برسه کره بعد ببینن یه من ماست چقدر کره داره
    • علیرضا۱ IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      2 19
      آقا مهدی گل توقیف نه تو۳یف تازه توصیف راهم این جوری مینویسند باید از معلم املا در امتحان دیکته تجدید میشدی
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    16 4
    این باشدکه پولهارادربانک خارجی نخوابانیدبه مقدارزیادخارجی هیچ دقت باماهمکاری نخواهندکرد
  • علی IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    13 3
    سلام به نظر من باید کلی کشتی ازکره توقیف کنیم تا به ستوه بیان وپولمونو پس بدن فقط سرنشینان کشتی ها را سالن برسونم کشور خودشون کشتی ها را توقیف کنیم کسی حق نداره پول ما را بلوکه کنه در هیچ جایی از دنیا
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    11 5
    نفتکش مادرتوقیف کنید .کره ای ها بایدبدانند نوکری وخوش خدمتی به امریکا هزینه دارد واویزه گوشش باشدبرای همیشه
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    12 3
    سیل آمد وخبرنگار ازمردی که آرامش تو چهره اش بود سوال کرد حاجی تو چرا نگران نیستی ؟گفت من یه الاغ پیر داشتم یه خونه کاه گلی من که چیزی ازدست ندادم نگران باشم کسی باید نگران باشه که مال واموال زیادی ازدست داده .حالا شده حکایت کشور ما .امریکا وکره باید نگران باشند که ابرویشان درمواجهه با ایران و حتی منافع خودشان نابود خواهد شد پس ما نباید نگران مواجهه با امریکا ونوکرانشان باشیم باید حقمان را بگیریم.
  • شهید رامسر IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    12 3
    بله هر کشوری که چشم طمع به خاک ما به دین ما به اقتدار ملی ما به اقتصاد ما ...‌‌داشته باشه دفاع خواهیم کرد فرزندان ایران روی منطق بزن ودر رو را خیلی وقت خط قرمز کشیدند درود بر فرزندان ایران
  • بابک IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    10 9
    تو این کشور یک متر زمین نداریم مگه قراره پول به ملت بدن
    • هانا IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      9 5
      ایییی گفتیی من ترجیح میدم پول بمونه دسته کره ای ها لاقل دو تا روبات باهاش بسازن اینجا خدا میدونه پول کجا میره
    • وحید IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      0 6
      احسنت به قران چه پول بدن چه ندن ما فقیر فقیرترمیشیم ایشالا که نمیدن به خدا نون شب به زورجورمیکنم لعنت به این زندگی
    • احمد IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      6 0
      آخه آدم میمونه به امثال شما چه جوابی بده،موقع انتخاب معمار برای ساخت خانه‌تان رفته‌اید از کنار خیابان یک گروه کارگر ساده آورده‌ایدو حالا گله میکنید که چرا کار ساخت ساختمان خوب پیش نمیره و کارا رو زمین مونده ، بابا بخدا با این دولت فشل که نه یکبار بلکه دوبار بهش رای دادین اوضاع نمی تونه خوب بشه ،اینو بفهمیم.
  • Aa IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    17 2
    چرا 7 تا مگر خود کره ای ها نمی گویند 9 تا به ایران بدهکاریم پس 2 میلیارد کجا میره .
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    9 1
    کره پول رانداد اجازه ورودوخروج کالا ازتنگه داده نشه برای آبا واجدادش هم کفایت می کنه بیشترمصرف انرژی کره ازتنگه هست
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    9 2
    حالا اصلاح طلبان بیاینن ،ترامپ وبایدن کنند،ملت می دتنندکه همه ی آمریکا دشمن ماست.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    8 2
    متاسفانه مسئولین ما نادانترین انسانهای دنیا هستند وبیغیرت ترین لذا اگر جویی غیرت داشتند باید حتی در صورت رفع تحریمها کره را از تجارت خود حذف کنند
  • بیات IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    10 5
    سلام با کشورهایی که با ما دشمنی میکنن باید دشمنی کرد کره‌ ژاپن امارات قطر خیلی از کشورهای دیگر پیاده نظام آمریکا باید منافع اقتصادی اونا ضربه بزنیم نه فکر کنید با موشک خیلی روش‌های دیگر. ما نباید ظلم پزیر باشیم.
  • علی IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    10 1
    باید تنگه هرمز بر روی تمام کشورهای که کوچکترین ضرری به ایران رسانده اند بسته شود و کشتیهای جنگی کره هم توقیف باغرق شوند زنده باد سپاه وارتش ونیروهای امنیتی که متوانند جهان را بلرره دراورمد افتخار ایران
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      2 0
      زنده باد.
  • حاج علیرضا IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    10 1
    باید این پولها هر زودتر آزاد شود و به ایران باز گردد چون نه تنها مردم ایران به این پولها نیازمند هستند بلکه مردم مستضعفین جهان و به ستوه امده از ظلم شدید امریکا نیز چشم به راه این پولها هستند
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    9 1
    دم بچه های سپاه گرم خدا خیرشون بده که احقاق حق ملت ایران رو میکنن تاجزاده وزیباکلام یاد بگیرن مفید بودنو
    • ایران زمین IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      1 6
      ببخشید الان کشور خودمون جزو همون مستضعفین جهان شده
  • دیناد رود IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 0
    بهترین راه ، عمل است نباید کاری را نیمه کاره گذاشت باید همین الان تنگه را بست به هر حال حق گرفتنی است
  • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 2
    اونها رو قانون دنیا کار میکنند و حساب شده ایران بی حساب و کتابه لااقل عدو شود سبب خیر دزدیها معلوم نیست کجا ست ولی این پولها جاش محکمه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 1
    مسئولین باید متوجه باشن اینبار فریب نخورن اول اونها به همه تعهدات انحام نداده عمل کنند وتحریمهارا لغو کنند چند ماه که گذشت ایران اولین مرحله بازگشت را انجام دهد ظلمی که اقای ظریف در حق ملت ایران بهمرا ه تیمش انحام داد در تاریخ ثبت خواهد شد خوش خدمتی بدون حد وحصر به بزرگترین حنایتکاران تاریخ بسریعنی امریکا واروپا
  • علی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    6 1
    لطفا بفرمایید چقدر پولمون تو چین و روسیه بلوکه شده؟
  • امید IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 1
    سلام واقعن متاسفم واسه دولت مردای دو تابعیتی،خدا یا من موندم اگه همین عزیزان جان برکفان سپاه نبودن،این خاینین به مملکت خود فروخته چه میخان بکنن
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 1
    ایران باید تمام اموال سئول در ایران ودریا رو‌توقیف کنه چرا میگن زیست محیطی چه کسانی نمیذارن خبر درستش پخش بشه باید بگن در ازای اموال بلوکه شده خلاف هیچگونه قوانین بینالمللی هم نیست مکر کره اموال ایران را با قوانین بین‌المللی بلوکه کرده نه با فشار امریکا چون کره صدرصد امریکایست ویکی از بزرگترین پایگاههای شنود ونظامی علیه چین در شرق اسیاست
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 2
    این کار سپاه خیلی هم خوبه و در مقابل زور باید با تمام قد ایستاد و دفاع کرد و حق و حقوق ملت رو گرفت. همین کار باید با کشتی های هند و عراق و دیگر کشورهای بدهکار ایران صورت بگیره که پول این کشور رو پس نمیدن.
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    7 2
    باز بوی متعفن این فاضلاب برجام داره بالا میزنه. خدا پدر و مادر ترامپ بیامرزه که زد زیر میز و این برجام منحوس به زباله دانی انداخت. دوباره این کفتار بایدن و تیمش و اختلاس طلبهای وطنی از چاه فاضلاب مذاکره دارند ظاهر میشوند.
  • مصطفی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    9 0
    لطفا در مسائلی که نه قدرت اجرا داریم و ن از پشت پرده مسائل سیاسی و بین المللی خبر داریم نظر ندهیم بگذاریم زمان و مسولین با آرامش حق سرزمینمان را خواهند گرفت .اولاخدارو شکر که یه جایی طلبکاریم دوما خیلی دلتون برا وطن میسوزه دفعه بعد که رفتی جنس الکتریکی یا خودرو بخری وطنیش رو بخر نگو حتما فلان مارک کره یا...
  • محمدرضا فیعی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    6 0
    به سران مملکت ایران عزیزاخطارمیکنم تاپولهای ایران که مال ملت است نگرفتندکشتی راازادنکنندکه این خیانت وبی لیاقتی دولت مردان خواهدبود2493
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 1
    اقتدار یعنی این
  • حسین مرتضی نژاد IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 1
    نمیدانم علت چیست تا کی انسانیت ما همیشه برای آنهایی که اینهمه جنایت بی سابق دراین ۴۰سال کرده اند گل کند وما هزاران شهید از بهترین فرزندانمان بخاطر که مردم آنها معتاد نشوند ازدست داده ایم چرا شما جلوی مواد مخدر به کشورهای آنها برانگیزید و فرزندان آیین ملت را فدای آنها میکنید شما حتی بیابانزایی که از قاچاقچیان می گیرید میتوانید درآمد کسب کنید نه اینکه جوانهای مملکت را بخاطر این آدمکشان به کشتن دهید تنها راه مبارزه با آنها همین است
  • امید US ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 5
    چه عجب شما بی منطقها سیاست جناح پرستی را کنار گذاشتین و قبول کردین تحریمها چه بلایی سرمملکت آورده
  • reza IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    کشتی کره رو نگه دارید... دم عزم راسخ قوه قصاییه گرم که کشتی رو با دستور قضایی گرفت...
  • reza IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 1
    کو ناو جنگی که کره به به طرف ایران اعزام کرده بود،فکر کنم اونم توقیف کردن
  • مصطفی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 6
    چه فایده ای داره که ایران طلبشو بگیره یه نفر از داخل همین مملکت پولا رو میزنه به جیب و به ریش بقیه میخنده
  • محمدرضارفیعی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 1
    دولتمردان ایران قوی تاپای جان ایستاده ایم مباداقبل ازگرفتن پولمان کشتی کرهجنوبی راازاد کنید4669
  • حسین ازارومیه IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    اگرایران به زورمتوسل نشودکره پولهای ایران راازادنمیکندپس هرکشتی کره ای ازتنگه هرمزردبشه بایدمتوقف کنند بیارندطرف ایران ایران وقتیکه هرزمان پول بلوکه شده اش آزادشد کره راازصادرات نفت یاخیره بزاره کنارحتما کشتیهای کره رامتوقف کنید
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 1
    خداقوت بر بچه های سپاه
  • Bahador IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 0
    فکر کنید این پولم گرفتید کار از اساس باید درست شود .یا زنگیه زنگ یا رومیه روم.
  • سیاوش IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 0
    دم سپاه گرم
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 1
    باید چند تا کشتی دیگشون روهم بگیرن که نتونن برای ما شاخ بازی دربیارن
  • آرین IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    اگه تنگه هرمز دست کشورهای عربی و یا غربیان بود با هزاران ترفنداز آن استفاده میکردند تا به خواسته هاشون برسند
  • محمد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    6 2
    پول ها جایش در کره امن تره تا توی ایران طلب کاری بهتره تا بد خرج کردن
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 1
    بهترین کار ممکن را ایران انجام داده است بعضی از کشور ها خود را زن حلقه به گوش آمریکا کرده اند ، و فقط زبان زور می فهمند .
  • احمد افشاری نیا IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 1
    با اینها باید به زبان خودشان صحبت کرد یعنی قلدوری ویا زور
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 1
    در دهه 90 پس از سقوط اقتصاد کره ، آمریکا 150 میلیارد دلار به کره برای بازسازی اقتصادی پرداخت کرد بنابراین نباید انتظاری غیر از این رفتار داشته باشیم
  • طهماسبی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 1
    من که صددرصد موافقم بازم کشتی اینها رو باید مصادره کنیم
  • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 1
    دولت باید حق مردم را بگیرد بهرطریق ممکن مثلا کشتی های تجاری و نفتکشهای کره را بازداشت کند و تمام محموله آن را مصادره کند دنیا دنیای زور هست همان کاری را انجام دهد که با ما انجام دادن
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 1
    خیلی بیشتر از این پولها هرماه اختلاص داریم پس حال مردم فرقی نخواهد کرد شایدبه نفع پول توجیبی آقا زاده ها باشه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    باید هزینه را برای کره وامثال کره بالا ببریم کشتی های آنها به راحتی نباید تردد کند .آن وقت میبینید . که پول رامیدهند سودش هم میدهند
  • مهدی IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 3
    فرقی برای ملت بدبخت ایران نمی‌کنه کره بده می‌ره تو جیب آقازاده‌ها تو خارج باش عشق و حال میکنن پیش کره باشه بهتره پس اندازیه برای آیندگان ما که نسل سوخته ایم
  • Taha IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 3
    وقتی که این پولا دست مردم نرسه همون بهتر بانک های خارجی باشن
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 0
    سلام باید کاری کرد که تجارت کره در منطقه ی ما به مشگل بخورد . چون تمام ثروتشان از این منطقه بدست می آید یا حداقل ۷۰ درصد بعد خواهید دید پول بلوکه شده را میدهند سود هم میدن و باج هم میدهند .
  • اژدر IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 3
    لطفاً اینقدر به طبل دشمنی و مخالفت با دنیا نکوبید. ملت و کشور بدلیل سیاستهای غلط حاکمان کشور دارن نابود میشن. تنها چیزی که برای حاکمان ما مهم نیست رفاه مردم است کسانی که مرگ بر آمریکا میگویند بچه هایشان در آمریکا و اروپا حال میکنن
  • ایرج ابراهیمی US ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 2
    ایران باید اوفک را امضاء کنه و ظاهر روابط را درست کنه برای بودجه مورد نیاز و حمایت از گروه های خارج از کشور از روشهای سازمان سیا استفاده کنه.
  • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 1
    زمان احمدی نزاد ۱۴۰دلار نفت می فروختیم تورم داشتیم این دولت ۵۰دلار میفروشیم باز تورم داریم برای ملت فرق ندارد
  • نهضت IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    خاهش میکنم کشتی رو ندین تا دنیا بفهمند ایران یک کشور مثل بعضی از کشورها نیست از امریکا بترسه
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    نیروهای مسلح دست شما درد نکند بچه هایی سپاه ممنون باید این عمل را دو سال پیش انجام میدادیم اگر دولت به نیروهای مسلح واگذار میکرد دوسال پیش پول راگرفته بودیم. باز هم کشتی توقیف کنید .حق گرفتی هست .
  • علی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    بله دوستان عزیزقدرت نظامی خوبه وحقمونو ندن با زور میگیریم به شرط اینکه این پولهاخرج رفاه ملت بشه روز به روز گرانی وتورم رو ببینید که پشت بنداینها فسادداره به بار میاره
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 1
    یعنی پولها آزاد بشه به ما هم میرسه یه پراید دست دوم بگیریم. خدایا شکرت
  • ایرانی سربلند IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 1
    دم بچه های سپاه پاسداران گرم. در ضمن اون کشتی جنگی که کره جنوبی فرستاده تنگه هرمز برای اینکه ایران و بترسونن باید غنیمت گرفته ویا با اقتدار تمام غرق کنیم تا اینطور پرو و زبان درازی نکنند و حساب کار دستشان بیاد. و تمام پول های بلوکه شده با ضرر و زیان پس بدهند و درس فراموش نشدنی خواهد بود برای کره جنوبی و دیگر کشورها که به مردم و کشور عزیزمان ایران احترام بگذارند و تا کمر جلویمان خم شوند. بازم دم بچه های سپاه گرم خدا پشت و پناهتون نترسید ما ملت امام حسین علیه السلام هستیم و از هیچی به جز خداوند متعال ترسی نداریم.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 4
    بیخودی جلز ولز نکنید.طلب ایران برگرده برنگرده برای رفاه مردم هیچ فرقی نداره. اونا نخورن یکی دیگه میخوره.
  • US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    ترامپ وطرفدارنش كه بيش از هفاد ميليون نفر پاى كارهستند معتقدند كه درانتخابات تقلب شده معنى باور اينست كه بايدن باكمرشكسته وارد كاخ سفيد ميشود واگر نتواند كمر خودرا مداوا كند كه احتمالش زياد است قادر به هيچ اقدام مثبت ويا منفى درخصوص تحريم هاى مالى موجود نمى باشد ميزان شكستكى كمر خيلى بيشتر از تصورنويسنده مقاله است
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 3
    یکی دیگه میدوزده فرقی نداره از کره خواهش میکنیم برنگردونه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 1
    دعا میکنم کشتی های کره به مین های دریایی برخورد کند انشاءالله در بابلمندب
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 0
    شتر سواری دولا دولا نمی شود .تا کی میخواهید باج بدهید در برابر آدم زور گو... با التماس کردن چیزی حل نمی شود .آدمهای ترسو، تا کی ایران توسری خور باشد به خاطر ترس شما .کره بلوکه کرده شماهم تنگه را برؤی کشتیهای ببندید از منافع خودتان میترسید چرا مملکت را فلج میکنید ازاین خون‌های بر زمین ریخته خجالت نمی کشید .ازلعن ونفرین آیندگان حیا کنید
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 3
    یک دولت اصولگرا که بیاد زانوی قهرمانانه و مهربان با مهربانننان در برابر بایدن خواهد زد. انشاءالله که اینطور نشود
  • Faridon.gh4848 IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 2
    چه بهتر ایران از ابزار سیاسی استفاده کنه وتنش زدایی دست بردارد و اصلاحات داخلی بپردازد وانچه مهم است آنچه افت ایران است فساد اقتصادی و ضعف مدیریتی و باند بازی است
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    6 0
    امیدوارم که بچه های شجاع دریادارتنگسیری بازهم کشتی های کره را توقیف کنندکه حق گرفتی هست نه دادنی دست تک تک شما عزیزان را میبوسم .
  • علیرضا۱ IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 1
    عجب من خیال میکردم فقط عرب ها گاو شیرده آمریکا است نگو دولت کره جنوبی یکی ازگاوهای شیرده خوب آمریکاست
  • ابی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 1
    یه آقازاده میخواد بخوره همون بهتر چشم بادامی ها بخورن چه فرقی به حال ملت بدبخت داره پول یه کره و شیر واسه بچهامون نددریم بستنی شده ۵ هزار
  • استاد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    همانطور که حالا کشورهای جهان به بهانه تحریم امنیت غذایی و دارویی و غیره ملت ایران زیر سوال برده اند باید کاری کرد که انها نیز امنیت نداشته باشن و برای هر کاری مقابل ایران باید به فکر عواقب آن باشن سومالی با چندتا دزد پابرهنه گلوگاه اقتصادی چهان رو گرفته و کسی عرضه رد کردن کشتی از اون تنگه رو نداره اونوقت ما با این همه موشک نشستیم دوتا ترسو برن بشیننالتماس کنن تا شاید واسمون کاری کنن واقعا که اقا هر کی رد میشه یه نعره بکشین تا جرات نکنن با ایران تعمل نادرستی بکنن
  • ناشناس IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 1
    چرا پول نفت رو باید تو بانک های خارجی خواباند چرا سریع به داخل انتقال ندادن الان باید اینقدر چک وچانه بزنیم برای پول خودمون
  • فخرالدین IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    روزی ۶ کشتی کره رد میشه .خوب همشون رویا بگیرین یا با اژدر بزنین .و بگین اشتباه شد و عذر خواهی کنین همون کار آمریکا.پس چرا اینقدر دس دس میکنین
  • علی اعتصامی فر US ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    زور را با زور باید جواب داد تا عبرتی باشد برای دبگران تا دو باره پا روی دم شیر نذارن
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 2
    سپاه مبدا مماشات کنی ،سپاه ما بی دولتیم ما خاعن داریم .هوشیار باش این گام نخست تحریم است باقدرت بشکن
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    اول پول
  • h NL ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    ادامه توقیف کشتی های کره انها را سر عقل خواهد آورد .
  • نادر IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 1
    مرگ بر امریکا و مرگ بر دزدان داخلی
  • ایرانی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 1
    سلام از نمایندگان مجلس خواهش می کم این عباس آخوندی ( بی وجدان) را به خاطر ترک فعل و نساختن مسکن در زمان وزیر بودن محاکمه کنند گرانی مسکن بیشتر مردم را نسبت به دین و انقلاب بد بین کرد . واقع بین باشیم ، همه دلال شدن پس کی تولید می کند .
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    8 6
    حرص نخورید پولها تو کره جاشون امن تره دولتی که به ملت خودش رحم نمیکنه و پول ملتو تو بورس بالا میکشه به پول نفت رحم میکنه بیاد تا سه سوته دزدی بشه
    • F IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      1 3
      کاملا موافقیم
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    خود هیات کره ایم باید دستگیر میشدن و اجازه خروج بهشون نمیدادن
  • رامین محمدی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    ایران عزیز باید قدرت خودشو به رخ کره جنوبی وهمسال کره جنوبی بکشه تا بدانند که ماه فقط بر پایه احترام متقابل کار میکنیم باید به تعصب وغیرت ایرانی تعظیم کنند ایران کسی که در دوران جنگ اقتصادی که بدتر از جنگ تحمیلی بود به ماه رحم نکرد بش رحم نمیکنیم فقط پول نقد تحویل در تهران وگرنه کشتی بی کشتی ده تای دیگر کشتی توقیف میکنیم هیچ غلطی هم نمیکنند کشتی که هیچی ناو آمریکایی هم توانای شو داریم توقیف کنیم نوبت امریکا هم میرسد این وعده الهی است به خدا در این دوران تحریم باور کنید ۳یا ۴نفر از دوستان اقتصادی نزدیکم خود کشی کردن باید کشور از خون اینها دفاع کند
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    کره ای هاهمونی هستن که بودن سابقا(۵۰۰ ۶۰۰) سال پیش از دزدی دریایی ارتزاق میکردن الان هم همونن از دزدی وکلاهبرداری ارتزاق می‌کنند منتهی گاها نوع مدرن ترش
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    زمانه متاسفانه زمانه توحشه و فقط زبان زور جواب میده بنظرم با اعلام و هشدار قبلی تنگه رو بر عبور کشتی های حامل نفت برای کره ببندن بهترین کاره
  • رضامیرزایی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 1
    سلام بنظرمن بایدهرکشتی کره ای که ازخلیج فارس ردمیشه توقیف کنه که دست مابرای مقابل به مثل بازترباشه وازاون مبلغ توقیفی ماقیمت کشتی هاومحموله هاش بیشترباشه تازهرچشمی هم برای کشورهای دیگری هم که قصدنوکرصفتی امریکاییهای رودارن ومیخوان خوش رقصی برای امریکاییهاکنن باشه
  • سارا IT ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 1
    تنها راه غرق کردن وناامنی در رفت وآمد کشتی های کره ی جنوبی است تابه تنگ بیایند واز ترس پولهای ایران را آزاد کنند .
  • مسعود IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 1
    اگر تمرکزمان را بر سر رفع تحریم‌ها بگذاریم و جلوی تنش در منطقه را بگیریم بهتر است نباید شتابزده عمل کنیم منتظر انتقال قدرت در این مدت باقی مانده شاید بد نباشد ممکن است با عجله کردن فقط راه را بر روی خودمان ببندیم بعدا هم می‌توانیم در صورت ندادن پول مان کشتی های کره‌ای را متوقف کنیم البته باید مواظب باشیم اهداف دیگری نداشته باشند.
  • رمضان سلطانی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    به همه ی کشورهای بدهکار علام نماید چنانکه ظرف چند روز نسبت به پرداخت بهدیشان اقدام نکنند از تردد کشتیهای تجاریشان درمنطقه جلوگیری خواهیم کرد
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    این پول به ایران هم برگرده میره تو جیب اختلاصگرهای شریف.
  • محمدرضاجعفری IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 1
    من راضی نیستم پولهای بلوکه شده به ایران برگرده چون برگرده نه تنها هیچ خیری برای مردم عادی نداردبلکه ازآن پول به ضررمردم نیزاستفاده میشودوخدااین رامیداندوهمه چیزدریداوست
  • طاهری IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    نفت کشها را بگیرید.به اندازه مطالبات ایران بردارید.سپاه کار درستی انجام داده.
  • مجید IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 1
    بد بخت های آلبانی نشین این که کره ای ها پول ما را پس ندهند چیزی عاید شما نوکران بدون جیره و مواجب امریکا نمیشه . بهتره شما برید ... رجوی را مالش بدید .
  • جمشید IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 1
    خسته نباشید. تمامی دوستان تحلیل گرو کارشناس مسایل شرق آسیاو خاورمیانه..
  • هوشنگ زندانی در ایران IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    همان بهتر پولها بلوکه بشن تا دست اینا بیوفته.چه سودی برای ملت داره
  • ایرانی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 1
    کره جنوبی درطول حیات کشورش یامحل خوشگزرانی سربازهای ژاپنی بوده یاسربازهای فرانسوی وامریکایی وانگلیسی ووووووحالابانوکری آمریکا دزد اموال هم شده اما تودهنی میخوری کوچولوبه چندتا برند آمریکایی ات غره مشو
  • امیر کبیر IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    سلام .نه تنها کره هرکشوری که به ایران بدهکارمیباشدویابرای ایران مشکل امنیتی،سیاسی،نظامی،اقتصادی،گرفتاریهای بین المللی درست کند باید به همین شیوه برخوردکرد اینگونه کشورها باید قبل ازورودبه تنگه هرمز یاجایهای دیگر ایران باایران تسویه وبعد مجوز ورود وخروج ازایران رادریافت کنند.درضمن ایران حمایت مردم ایران رادرهمه عرصه هامیخواهدپس به فکرمردم باشدقبل ازدیرشدن ونارضایتی.باتشکر
  • حسن بابایی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    سلام کار سپاه کاملأ صحیح است وهر کشتی تجاری وحتی مسافرتی نوکران آمریکا اللخصوص کره جنوبی را باید توقیف کنند،، تا تما پول اصلی وضروزیان را بگیرند، مطمئن باشی،، مثل موش از ایران می‌ترسند،، درود به دلاورمردان سپاهی وارتشی ایران مسقردرخلیج فارس
  • ناشناس IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 2
    سپاه کار خودشو کرد حالا باید ببینیم دولت چیکار میکنیم
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 2
    اینهم از مزایای برجام هست که هر بی آبروی آویزون به آمریکای غلام صهیونیست بتونه به اموال ایران دست اندازی بکنه!
  • محمد IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    خاطرتان جمع باشد اگه پولها هم بر گردد این دولتی های شکم باره چیزی شو به ملت نمدن
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    ات
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    شماچراپیگیرپولهایی که بچه های دولتمندان دزدیدن نیستین درکره جاشن امنه خیالتان راحت باشه
  • حمید ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    آزادنکنند بهتره.چرا؟؟ واسه اینکه به مرز ایران نرسیده خیرات خور میشه حیرتش واسه ملت میماند وبس. مگر زیر نظر نهادهای دولتی و مردمی یعنی افراد که مردم از بین خودشون معرفی کنند .والا مثال پولهای آزاد شده قبلی که بیادش به میهن برنگشت و حیف میل شد.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    درمقابل زور فقط باید ایستاد اگر کوتاه بیایید به این مشکلات گریبان گیر می شویم. به گفته قرآن کریم چشم در مقابل چشم، گوش در مقابل گوش . به آمریکا هم دل خوش نباشید که ریس جمهور اوض بشه بهتر می شه نه جانم آنها سیاستشان کلی هست دمکرات و جمهوری خواه نداره باید به قدرت داخل دل بست نه بیرون مثل 8 سال دفاع مقدس که موشک و سلاح نداشتیم
  • میرزا IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 1
    هیچ غلطی نمتونن بکونن،کره شمالی میگیم حالتونو خوب کنه
  • قاسم IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    واقعا جای تاسف است که شما مسعولان نتوانستی تا به حال پولهای بلوکه را از این احمقها بگیرید چرانتوانستی جای سواله به ملت ظلم کردین اگر نمیتوانستی به ملت میگفتین ملت ایران کره پول ما را پس نمیدهد خدا میداند که در چند کشور پول ما بلوکه شده وعرضه پس گرفتن را ندارید حد عقل وسایل مثلآ خودرو و وسایل خانگی ووو را وارد میکردین ویا اصلآ قطع رابطه میکردین وجلو کشتیهایشان میگرفتین ومیگفتین چون پول مارا پس نمیدین پس حق ندارید از اب راه ما استفاده کنید واقعا سهل انگاری کردین چند ساله باید دیر کرد پول را حتما بگیرید یعنی سه برابر یعنی ۲۵ میلیارد دلار ایشلاه که کوتاه نمیایی
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    این همه هزینه که ما به خاطر انرژی هسته ای صرف کردیم اگه فقط قسمتی از آن صرف ایجاد انرژی خورشیدی در دشت کویرولوط میشد و ایجاد کارخانه برای اشتغال الان اوضاع مملکت این نبود
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    هر راهی برای وادار کردن کره جنوبی به پس دادن پولهای بلوکه شده باید انجام گیرد‌ ولی باید قبول کرد نمی توان با دنیا همه با این شکل رفتار کنیم ،بالاخره یه جای کار کشورمان و سیاستمدارها و سیاست گذارهایمان اشکال دارد که با دنیا همه مشکل داریم باید یه جوری مشکل این کشور حل شود و فقط مختص به دولت روحانی هم نیست که او را به باد انتفاد بگیریم اتفاقا این دولت تلاش بسیاری برای حل مشکل کرده و کسانی هستند که به همین تلاشها بهانه می گیرند و دلیلشان هم اینست که انها(،امریکا)قابل اعتماد نیستند پس ما باید در ابن وصعیت که هست باشیم‌
  • ایرانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    تا این دولت سرکار است منتظر دستور کدخدا می ماند تا فرمان از کاخ سیاه صادر شودمهمترین شاهراه اقتصادی جهان در کنترل ایران ولی اجازه ما دست انها از این بد بخت تر میشود
  • DE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    الان که کشتیشون توقیفه .بهترین فرصت برا گرفتن پول بلوکه شدس .اما افساد طلبان همواره نتائج مجاهدتهای سپاهو نفله کرده وهمینم مثل گذشتها ازبین خاهن برد. درمقابل یه وعده نسیه اربابشون
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    گیریم کره پول وداد فردا یکی مثل خاوری میدزده میبره کانادا پس پول وهم نده هیچ اتفاقی نمییفته
  • مجید IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    بهترین راهی که ایران به پولش برسد همین راهی که سپاه انتخاب کرد با این کار خیلی از کشورهای بفکر میفتن تا قبل ازاینکه به درد کره گرفتار نشدن پول های ایران پس بدن
  • جماعت بلوچ اکرم IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    زنده بادسپاه
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    ایران از هر کشوری پول میخواهد باید برای ورود و خروج کشتیهای همان کشور تعرفه ورود و خروج مجزا ولی بسیار گرانتر قائل شود تا هیچ کشوری برایش سود آور نباشد که پولهای ایران را بلوکه کند روابط بین الملل همش کشکه اونها روابط بین الملل را به نفع خودشون تعریف میکنن
  • رضا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    مرگ برمزدوران امریکایی که پول وثروت مردم ایران رابولوکه کردند درود برسپاه پاسدران تمام نفتکش های این مزدوران امریکایی را توقیف کنند تامجبور بشند پول های بلوکه شده را ازادکنندباید کاری کرد که به التماس بیفتند
  • مراغه IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    به اقتدار وتدبیر سپاه باید دست مریزاد گفت باید ناو جنگی کره را هم با تحقیر توقیف کنند تا حساب دستشون بیاد
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 4
    پول برای چیمونه وقتی ماشین پراید 10تومنی شده 100میلیون.. الان تورم ده درصده بقول مسولین ،، کره پول هم ازاد کنه ماباید پراید بخریم ۱۰۰میلیون پس بذاررین پول کره مسدود کنه .رفتم بانک از سر مجبوری 17میلیون وام گرفتم 28میلیون باید برگردونم جای که میگن سود حرامه یاحلاله نمیدونم تو قران که خداگفته حرامه
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 2
    مگر دنیا فقط امریکا وچند کشور اروپایی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. البته که نیست ولی تمام کشور ها گوش به فرمان انها خصوصا امریکا هستند .نتیجه حداقلی: دیگر از شعار فوق استفاده نکنیم.
  • ناشناس IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 2
    چه این پول چه تمام پولهای بلوکه شده ایران برگشتنش هییییچ سودی برا مردم زجر شیده ودرد دیده ایران نداره .مخورن تموم میشه میره . همونجا بمونه بهتره
  • محسن IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    دوستان راه حل تنها اینست که به اقتدار واقعی برسیم . دستیابی به تکنولوژی های "های تک "به کمک نخبگان . دیگرنخبگان را خانه نشین نکنیم و یا فراری ندهیم .متاسفانه در دنیا حق با کسی است که قدرت دارد نه کسی که حق دارد.
  • کتی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 1
    پس نفتی رو که بردن پس بدن
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 2
    پول رو باید از کره جنوبی گرفت ولو به زور
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    اگر مسعولان توانستند.با تدابیری هوشمندانه پولهایه بلوک شده را باز پس بگیرند .دیگر بایدن نمیتواند دوباره ایران را مجبور به بازگشت به برجام به نفع خودش کند.همه چیز بستگی به تدابیر سیاسی هوشمندانه است
  • حامد IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 1
    از ماست که بر ماست. حالا اون ۲۴ میلیون روشنفکر که با دولت تدبیر نمی خواستند به عقب برگردند مدیون تمام مردم ایران هستند حق الناس
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 0
    اگه آقای رئیسی با همین فرمون به بازداشت مسئولین دزد ادامه دهد فشار تحریم کم اثر تر شده و آمریکای ناکام زودتر به پای مذاک ه خواهد آمد
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 0
    هر گاه ایران با قاطعیت و مشت آهنین از حقوق خود دفاع کرد نتیجه گرفته است و هر گاه مذاکره انجام داد تحریم ها بیشتر تقویت شدند اگر فشارها و توقیف کشتی های کره جنوبی در خلیج فارس ادامه پیدا کند اقتصاد کره جنوبی با بحران مواجه خواهد شد ایران نباید زور خود را به التماس بدهد علاوه برای آزاد سازی پولها باید سود آنها را هم مطالبه کند
  • رضا IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 0
    فقط مزدوران امریکایی راباید بازبان زور سر عقل اورد مثلی هست تانباشد چوبرتر فرمان نبرد۰۰۰۰0درود برسپاه پاسداران ودرودبرامام خامنه ای
  • سید IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    باسلام برخلاف نظر آن دوست گرامی ، چین به ایران بدهی ندارد و آنکهی ما هر چه واردات داریم از چین تهیه می کنیم بنابر این در چین پول بلوکه شده ای نداریم ، شاید بتوان گفت تنها کشور دور زننده تحریمها کشور چین است هر چند که دولت تدبیر و امید خیلی میل به همکاری با چین ندارد و بر عکس همیشه نگاهش به اردوگاه غرب است که نتیجه اش هم همین نامهربانی ها از سوی غربی ها و دوستان غربی ها میباشد.
  • تدبیر و امید IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    امیدوارانه کنار بروید قبل از آنکه مدبرانه اخراجتان کنند۰ یا یکجور دیگر اگر با امیدخودتان بروید بهتر از آن است که با تدبیر بیرونتان کنند۰

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس