کد خبر 1162076
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
چگونه برای امتحانات در زمان کرونا آماده شویم؟

در فصل امتحانات با رعایت راهکارهای مناسب برای آمادگی و برنامه ریزی خصوصا در زمان کرونا، می توان موفقیت خود را تضمین کرد.

به گزارش مشرق، کرونا زیست بوم جدیدی را برای همه انسان‌های کره زمین ایجاد کرده و در این میان دانش آموزان نیز از این زیست مجازی مستثنی نیستند. این مدل زیست جدید، قریب به یک سال است که آموزش مدارس و دانشگاه‌ها را دچار تحول عظیمی در دنیای مجازی و غیرحضوری، با بهره گیری از امکانات الکترونیکی کرده است.
ورود به این دنیای مجازی که قبل از آن آشنایی و استفاده بسیار مختصرتری در برخی از امور روزمره از آن می‌شد، چالش‌های بسیاری را برای همه افراد مبتلابه ایجاد کرده است. دانش آموزان از پشت نیمکت‌ کلاس‌های درس مدرسه و تخته حقیقی سبز، به فضای خانه منتقل شدند و تخته‌ی سیاه و عمیق صفحات مجازی، رابطه آن‌ها را با درس، معلم، مدرسه و همکلاسی‌هایشان شکل داده است.

اینک فصل امتحانات است و دانش آموزان وارد مرحله‌ی جدیدی در فرآیند تکمیل آموزش‌های مجازی خود می‌شوند. در این خصوص از عباسپور، کارشناس آموزشی، درباره برنامه ریزی و روش‌های درست درس خواندن در زمان کرونا گفت: لازم است به این نکته توجه کنیم که برنامه ریزی در هر شرایطی لازمه‌ی بهره گیری مناسب و بهینه از زمان و امکانات برای رسیدن به هدف است؛ بنابراین مطالعه در ایام کرونا هم از این مساله مستثنی نیست. از این رو انتظار می‌رود دانش آموزان به نکات زیر جهت موفقیت در امتحانات توجه لازم کنند:

۱. زمان امتحانات را روی یک برگه یادداشت کنید و به دیوار اتاق نصب کنید.

۲. روز و ساعت امتحانات را به خانواده اطلاع داده تا به شما یادآوری کنید.

۳. کامپیوتر، موبایل، تبلت یا لپ تاپ خود را بررسی کنید تا قبل از امتحان مطمئن شوید که تمام سخت افزارها و نرم افزارها به درستی کار می‌کنند.

۴. مطمئن شوید که اینترنت به اندازه کافی در دسترس شما هست و درحین امتحان دچار مشکل نمی‌شوید.

۵. درس‌های کتابی را که از آن آزمون مجازی دارید از قبل مطالعه کنید. درست همانند زمانی که در امتحان حضوری شرکت می‌کردید.

۶. وقت خود را درست برنامه ریزی کنید. با آزمون گرفتن ازخودتان، زمان خود را تنظیم کنید و ببینید چه مدت برای هر سوال صرف خواهید کرد تا در امتحان وقت کم نیاورید.

۷. شرایط را برای انجام آزمون با کم‌ترین حواس پرتی مهیا کنید.

۸. در ساعت امتحان، پیام رسان‌های تلفن، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و سایر موارد مشابه را که نیاز نیست و هم چنین تلویزیون را خاموش کنید. به خانواده اطلاع دهید که قرار است آزمون مجازی بدهید تا موقع آزمون مزاحم کار شما نشوند.

۹. ساعت در مقابل شما باشد، برای آگاهی از ساعت شاید بهتر باشد یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا تمام شدن مدت زمانی را که برای یک بخش برنامه ریزی کرده اید (به عنوان مثال ۱۰ دقیقه مانده به اتمام زمان امتحان) رابه شما اطلاع دهد.

۱۰. همه لوازمی که لازم دارید را آماده کنید و در دسترس قرار دهید. (چک نویس، خودکار، آب و ...)

۱۱. یک نفس عمیق بکشید. هنگامی که وارد سیستم آزمون مجازی می‌شوید، یک لحظه برای آرامش و متمرکز شدن، نفس عمیق بگیرید. (دو الی سه تنفس عمیق می‌تواند آرام بخش باشد.)

۱۲. عدم توجه به افکار منفی و اعتماد به توانایی و تلاش خود داشته باشید، زیرا شما فرد توانمندی هستید.

۱۳. درحین آزمون مجازی سعی کنید تمرکز داشته باشید و سوالات را با دقت بخوانید؛ زیرا درست خواندن سوال راه را برای شما هموار می‌کند، بسیاری از بی دقتی‌ها در درست نخواندن سوال است.

۱۴. هنگامی که سیستم شما دچار نقص فنی شد، نگران نشوید و دست و پای خود را گم نکنید و بلافاصله با دبیر یا معاون یا مدیر خود تماس بگیرید و با جزئیات دقیق مشکل و پیام‌های خطایی که ممکن است دریافت کرده باشید رابه او بگویید. اگر شما بتوانید یک عکس از صفحه بگیرید و برای آن‌ها ارسال کنید، مشکلتان سریع‌تر حل خواهد شد.

۱۵. پاسخ‌های خود را قبل از ارسال بررسی کنید. مطمئن شوید که هر پاسخ به نظر خودتان کامل وجامع باشد. دقت پاسخ‌های خود و همچنین املا و دستور زبان آن‌ها را بررسی کنید.

۱۶. آرامش و توکل به خداوند را سرلوحه کارهای خود قرار دهید.

این موارد و مواردی از این دست کمک می‌کند تا دانش آموزان این روزها با آرامش بیشتری امتحانات غیرحضوری را سپری کنند.

عباسپور در مورد نقش والدین در زمان امتحانات عنوان کرد: اولیا در ایام برگزاری آزمون ها، نقش ویژه‌ای به عهده دارند و چنانچه بتوانند وظیفه خود را به درستی به انجام برسانند، به یقین شاهد موفقیت، پویایی و رشد بیشتری در پیشرفت تحصیلی فرزندان خود خواهند بود. در این جا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. ایجاد جوی آرام در خانواده
 -ضروری است اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر، ملایمت، شکیبایی و اصل احترام متقابل را در ارتباط با یکدیگر و فرزندانشان رعایت کنند.
- از طرح مسائل و مشکلات اقتصادی و ... که موجب هرگونه فشار روحی بر دانش آموزان می‌ شود، خودداری شود.
 -حفظ خونسردی و تلاش در کاهش نگرانی‌های مربوط به این دوره، از اهم وظایف اولیا به شمار می‌رود.

۲. فراهم کردن وسایل و دیگر امکانات آموزشی و کمک آموزشی
منظم کردن کتب درسی و دفاتر و جزوات آموزشی براساس برنامه امتحانات، نظم و آرامش بیشتری به دانش آموزان خواهد داد. هم چنین دسترسی به اینترنت، موبایل، تبلت یا لپ تاپ برای شرکت در امتحانات، در این شرایط ضروری است که بهتر است خانواده‌ها از قبل برای آن برنامه ریزی داشته باشند.

۳. تغذیه مناسب
سفارش متخصصان تغذیه بر آن است که در این زمان از تهیه غذاهای صرفا پرحجم که تنها معده را پر می‌کنند، پرهیز شود و خصوصا در فصل برگزاری امتخانات، غذاهای مغذی و مقوی تهیه شوند.

۴. محدودیت در رفت و آمدها
مشاهده شده که یکی از دلایل افت تحصیلی و کسب نتایج نامطلوب در امتحانات، نتیجه دید و بازدیدهای خانوادگی و عدم استقرار در مکانی واحد است؛ بنابراین برپایی محافل خانوادگی در ایام امتحانات یک نوع فرصت سوزی است. (رعایت فاصله گذاری اجتماعی)

۵. فضاسازی
والدین و دیگر اعضای خانواده باید در زمان امتحانات، فضا و محیطی شبیه کتابخانه را برای فرزندان خود فراهم کنند. یعنی همان گونه که افراد بسیاری در یک کتابخانه در یک زمان مشخص، بدون هرگونه سر و صدایی مشغول مطالعه هستند، دانش آموز نیز در فضای خانه با همان شرایط مطلوب به درس خواندن بپردازد. هم چنین استفاده بی رویه از تلویزیون و دیگر ابزارهای ارتباطی، فضای مطالعه را مخدوش می‌کند.

۶. اعتمادبخشی
یکی از مطلوب‌ترین روش‌های برخورد با فرزندان در زمان امتحانات، بالابردن حس اعتماد به نفس در آن هاست. والدین باید با برخوردهای منطقی و آرامش بخش و ذکر توانمندی‌های فرزند، حس اعتماد به نفس را در او افزایش دهند. زمانی که دانش آموز خود را باور کند، به آسانی می‌تواند از عهده سخت‌ترین امتحان با موفقیت برآید.

۷. تخصص زمان مناسب به استراحت
دانش آموز باید برنامه ریزی جهت استراحت و خواب خود داشته باشد. خصوصا در شب امتحان، ایجاد فرصت و فراغت برای استراحت دانش آموز باعث می‌شود مطالبی را که مطالعه کرده است، به درستی طبقه بندی کند و آن‌ها را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل کند.

۸. نظارت بر برنامه ریزی دانش آموز
وظیفه اولیا نظارت بر برنامه ریزی دانش آموز است. برنامه‌ای که قبلا با کمک مشاور و برای امتحانات برای دانش آموز تدوین شده است را باید بر انجامش نظارت کرد.

۹. بزرگ نمایی نکردن در مورد امتحانات
والدینی که عادی (نه بی تفاوت) با دانش آموزان برخورد می‌کنند و ضمن گفتگو با وی به او امید می‌بخشند و امتحان را در نظر او عادی جلوه می‌دهند، از حساسیت امتحان می‌کاهند و سود این روش مناسب را می‌بینند. به کار بردن هشدارهای مکرر با لحن خشن مانند مگر نمی‌دانی که امتحان داری؟ و ...، فقط اضطراب دانش آموز را افزایش می‌دهند.

۱۰. کمک گرفتن از مشاور مدرسه
آخرین توصیه، مراجعه به مشاور مدرسه برای یاری گرفتن است؛ چرا که می‌توان با توصیه‌های او، به شناخت بیشتری نسبت به نیازهای دانش آموز رسید و در طول امتحانات همراه و همیار او بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس