ابعاد شیوع نسخه انگلیسی ویروس کرونا؛ آیا لندن پنهانکاری کرد؟

شیوع گونه جدید و جهش یافته از ویروس کرونا در انگلیس که با سرعت بسیار بالاتری قابل انتقال است، کشورهای دیگر را نیز نگران کرده اما سوال این است که این ویروس چقدر نگران کننده است.

به گزارش مشرق؛ شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس در این کشور از کنترل خارج شده و آن را به تعطیلی کشانده است. این موضوع شمار زیادی از کشورهای جهان را نگران کرده و آنها را وادار به توقف پروازها به مقصد و از مبدا انگلیس کرده است.

گونه جدید ویروس کرونا به ویژه شهر لندن را فراگرفته باعث تعطیلی ها و محدودیت های گسترده در آستانه تعطیلات سال جدید میلادی شده است. مقامات انگلیسی گفته اند که سرعت انتشار این نوع از ویروس 70 درصد بالاتر و بیشتر از ویروس معمول کروناست؛ اما تا به این لحظه هنوز شواهدی دال بر کشنده تر بودن این ویروس ارائه نشده است.

چقدر باید از انتشار نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس نگران بود؟

تغییر و جهش در ویروس ها امر غریب و عجیبی برای دانشمندان نیست؛ چرا که ویروس ها معمولا در گذر زمان و در بین جمعیت ها، دچار تغییر می شوند. به همین دلیل است که سالانه شاید واکسن آنفلوآنزای فصلی جدیدی تولید می‌شود. از همین رو، تغییر ویروس کرونا در انگلیسی و افزایش سرعت شیوع آن، اگر چه خیلی از کشورها را به واکنش وا داشته است، اما دانشمندان این حوزه را چندان متعجب نکرده است.

عمده علائم این نوع از ویروس کرونا مشابه علائمی است که در اکثر کشورها مشاهده شده است؛ علائمی نظیر: تب بالا، سرفه خشک مداوم، از دست دادن یا تغییر در حس چشایی یا بویایی.

همانطور که گفته شد، سرعت شیوع این نوع ویروس بالاتر از ویروس معمول کرونا بوده، اما هنوز قرائنی ناظر بر مرگبارتر بودن آن ارائه نشده است.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا این نوع ویروس واکسن تولید برای کرونا را بلاتاثیر خواهد کرد یا نه؟ کارشناسان معتقدند که بعید است چنین اتفاقی بیفتد. اما اینکه آیا نیاز به اعمال تغییرات یا اصلاحاتی در واکسن باشد، هنوز مشخص نیست. گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که این پدیده تاثیر چندانی را نخواهد داشت. استدلال آنها هم این است که شدت و حدت این ویروس به لحاظ کشنده تر بودن تا به الان اثبات نشده است.

انتشار گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس چه زمانی شروع شد؟

گفته می شود که این ویروس احتمالا اواسط ماه سپتامبر سال جاری (اواخر تابستان) در جنوب شرقی انگلیس، در شهر لندن یا در کنت اتفاق افتاده است.

سوزان هاپکینز، عضو سازمان سلامت عمومی انگلیس می گوید که این سازمان در 18 دسامبر (پنجشنبه)، این موضوع را به اطلاع دولت رسانده است و و دولت انگلیس هم در همان روز موضوع را به سازمان بهداشت جهانی منتقل کرده است.

اعلام این امر به سازمان جهانی در شرایطی بوده که ده روز پیش از آن یعنی 9 دسامبر، 62 درصد موارد مبتلا به کرونا مربوط به گونه جدید ویروس بوده ‌اند و این رقم حدود سه هفته قبلتر 28 درصد بوده است.

اگر آمار اعلامی دولت انگلیس موثق و صحیح باشد، بیش از 1000 نفر مبتلا به گونه جدید گزارش شده اند که عمدتا در جنوب شرقی این کشور بوده اند، اما مکان های دقیق آن اعلام نشده است.

یکی از دلایلی که باعث شد دولت انگلیس تصمیمات کریسمسی خود را تغییر دهند، آمار مربوط به تکثیر این گونه از ویروس کرونا بود.

یکی از آمارهایی که روز شنبه توجه خیلی ها را به خود جلب کرد این بود که نمودار مربوط به مناطقی که درگیر محدودیت های سطح چهار بودند، بسیار بالاتر از متوسط مربوط به انگلیس بود. ساکنان مناطق لایه چهار نباید شبانه خارج از خانه باشند، و نمی توانند به خارج سفر کنند. به نمودار زیر توجه کنید.

آماری که روز شنبه ارائه شد نشان داد که میزان ابتلا در انگلیس طی دو هفته گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است. به نمودار زیر دقت کنید.

پنهانکاری انگلیس در اعلام گونه جدید ویروس؟

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا انگلیس، این موضوع را با این همه تاخیر اعلام کرده است. اگر اولین نمونه ها در اواسط ماه سپتامبر (اواخر تابستان) بوده، چرا این موضوع بعد از حدود سه ماه به اطلاع سازمان بهداشت جهانی و کشورهای دیگر رسیده است. حتی چند هفته قبل که میزان شیوع این گونه جدید رو به افزایش بود، چرا هشدارهای لازم برای مراقبت در این خصوص ارائه نشده است؟

طبیعتا تاخیر در اعلام وجود و ظهور این گونه جدید، به دلیل سرعت بالای انتشار آن، این احتمال را مطرح می کند که به کشورهای دیگر هم منتقل شده باشد و تاثیرات آن در سطح جهانی مشاهده شود. شماری از کشورها از جمله ایران از روز گذشته اعلام کرده اند که پروازهای مربوط به انگلیس را متوقف و تعلیق می کنند. اما مشخص نیست که تا روز قبل، چه میزان از این گونه به خارج از انگلیس منتقل شده باشد.

پاتریک والاس، مشاور علمی در انگلیس، می گوید که این گونه ویروس احتمالا در کشورهای دیگر هم باشد، اما احتمالا از انگلیس شروع شده است.

حال اینجا این سوال مطرح می شود که تاخیر در اعلام تشخیص گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس عمدی بوده است یا نه. آیا دولت انگلیس به دلیل ترس از انزوا و تبعات احتمالی اعلام آن، در این خصوص پنهانکاری کرده است؟ این موارد، سوالاتی هستند که در روزهای آتی ابعاد جدیدتری از آن بروز خواهند کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    19 2
    وزارت بهداشت اگر به گیاه درمانی اعتقاد داشت این اخبار برای مردم ایران جوک می بود نه باعث ترس! همانطوری که الان برای چینی ها جوک هست چون با درمان گیاهی هیچ مرگ و میری ندارند اما مبتلا دارند!!!!!البته راههای دیگری هم برای مهار کرونا در سطح وسیع هست مثل تزریق ضدویروسهای بیخطر گیاهی به آب شهری و... اما کو گوش شنوا؟!
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 3
    فکر کنم قضیه خیلی پیچیده تر از این حرفهاست.حمله سایبری به آمریکا تقریبا از همان شیوع ابتدایی ویروس کرونا شروع شده و بنا بر اظهارات مقامات سایبری آمریکا حمله با فنون خیلی پیچیده آغاز شده.شاید بین همه این حوادث نوعی ارتباط برقرارباشد.به نظرم این کلمات کلیدی مثل آمریکا کرونا حملات سایبری و .....فرائنی دال بر یک تحول ساختاری درنظم جهانی است.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      1 0
      پناه بر خدا !!! این تحلیل بود یا سکانسی از یک فیلم جنایی
  • پری IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    16 4
    این انگلیسی های کثیف و غیر بهداشتی اصلا پروتکل رعایت نمیکردن
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    درستتر و دقیقترش اینه که تیتر بزنید کرونای چینی جهش یافته.
  • GB ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    1 0
    آیا پکن پنهان کاری کرده است؟ اگر همچنان معتقدید پنهان نکرده است پس انگلیس هم پنهان نکرده است.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    دوستان رسانه ای خواهشا خواهشا این موضوع رو پیگیری کنید نوع جدید ویروس خیلی وقته که داره منتشر میشه و خیلی هم سریعتر عمل می کنه مضافا که روی پروتئین ویروس هم جهش اتفاق افتاده که خیلی جدی تر می کنه موضوع رو لغو پرواز تهران لندن و بالعکس کافی نیست. یک هفته مثل عربستان باید کلیه ترددهای بین المللی رو متوقف کنند جون مردم مهمه مخصوصا اینکه هدف این نوع جهش یافته بیشتر بچه ها هست. لطفا به خاطر بچه های خودتون و خودمون پیگیری کنید. ما فعلا واکسن نداریم
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    انگل ستان!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    خب کردن میخاین چیکارشون کنین مثل دولت ما خوبه که همش دارن میدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس