کد خبر 1152676
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
رمزگشایی از معمای ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰

ارگان حزب کارگزاران، لایحه‌نویسی بودجه‌ای دولت را رویاپردازی توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه سازندگی تیتر یک بزرگ خود را به سخنان بلاوجه روحانی اختصاص داد؛ «هول نشوید. اگر دولت موفقیتی به دست آورد، آن را تقدیم شما (منتقدان) می‌کند». اما همین روزنامه در صفحات داخلی خود درباره لایحه دولت برای بودجه ۱۴۰۰ تیتر زد «بودجه‌نویسی رؤیایی با جیب خالی»!

روزنامه کارگزاران می‌نویسد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تمام اعداد شگفت‌آورش منتشر شد.

دولت پیش‌بینی کرده که سال آینده روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد. در حالی که رقم فروش نفت در حال حاضر به شدت با این نرخ پیش‌بینی شده فاصله دارد.

دولت درآمدهای نفتی سال آینده به نسبت قانون سال جاری بیش از دو برابر و درآمد حاصل از واگذاری‌های مالی را بیش از ۱/۵ برابر در نظر گرفته است. هر دوی این فرضیات بیش از اندازه خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

همچنین در این وضعیت که اقتصاد ایران از هر جهتی تحت فشار قرار دارد، بعید به نظر می‌رسید که دولت در محاسبات خود دست به سمت افزایش مصارف برود؛ ولی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تأیید می‌کند که اتفاقاً دخل و خرج قوه مجریه، همچنان صعودی باقی مانده است. تحلیلی که یکی از رسانه‌های اقتصادی در مورد لایحه ۱۴۰۰ ارائه داده این موضوع را تأیید می‌کند: «مقایسه لایحه بودجه سال آینده با قانون بودجه سال جاری نشان می‌دهد که منابع عمومی دولت که حدود ۹۰ درصد از بودجه عمومی را تشکیل می‌دهد، به نسبت قانون بودجه ۹۹ رشد ۴۷/۳ درصدی داشته است. منابع اختصاصی دولت در سال ۱۴۰۰ نیز به نسبت سال جاری ۱۲/۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. بنابراین رقم منابع عمومی دولت نشان می‌دهد دولت بودجه ۱۴۰۰ را انبساطی در نظر گرفته و هزینه‌های سال آینده خود را ۴۷ درصد افزایش خواهد داد.

این هم یک عدد رویایی است: «در لایحه بودجه سال آینده دولت در نظر دارد ۲۹۸/۵ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی خود را با واگذاری دارایی‌های مالی تأمین کند.» تقریباً هر سال دولت نمونه این پیش‌بینی‌ها را در مورد واگذاری دارایی‌ها انجام می‌دهد، ولی هیچ زمان هم در پایان سال به آن دست پیدا نمی‌کند. امسال هم چنین اقدامی صورت گرفته است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    یه بچه هم میفهمه این بودجه نمیتونه عملیاتی بشه..مگر اینکه دولت تدبیر و امید تصمیم داشته باشه که تمام هزینه های پیش بینی شده بودجه را در 5 ماه اول لحاظ کنه و ایضا تمام درآمدها و همچنین از جمله پرداخت وجه خرید تضمینی گندم به کشاورزان(افزایش تقریبا 70 درصدی نسبت به امسال) را به هفت ماه دوم یعنی دولت احتمالا اصولگرای بعدی موکول کنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس